Mitä BKD kansi virtaa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

Mitä BKD kansi virtaa?

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 20.11.2009 23:47

Tuollaisia mittailin:

Koodi: Valitse kaikki

Nosto mm   Imu Virtaus cfm@28"h2o   Pako Virtaus cfm@28"h2o   I/E %
2          57.0                     58.1                      102.0
4          96.9                     88.4                      91.2
6          118.1                    99.0                      83.8
8          116.9                    102.8                     87.9
10         120.3                    105.3                     87.6

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 21.11.2009 10:36

Noin laskennallisesti niin paljonko vähemmän ahtoilmaa tuolla tarvii samaan tehoon kuin 8V-kannella? Oletetaan että pako- ja ahtopaine kulkevat käsi kädessä.

Mitä näissä on nostoa nokalla vakiona?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 21.11.2009 12:54

Voisi sanoa että tuo kansi on aika surkea 16v kanneksi.
Karkeasti voisi sanoa että ilmaa tulee 15% enemmän kuin 8v kannessa, eli jos pelkkää ilmamassaa mitataan virtauspenkissä, niin virtausmäärä on kuitenkin ihan hiukan enemmän kuin portatussa 8v kannessa. Muutamia prosentteja, riippuen miten kansi on tehty.

16v kannessa on ongelmia, virtausmäärän perusteella oletettu teho ei ehkä toteudu.
Kun taas portatussa 8v kannessa se saattaa niinkin tehdä.
Kyllähän tuo vakiossa vehkeissäkin näkyy, kun BKD koneesta saa VA ahtimella sen 190hp..

Alemmilla kierroksilla 16v kansi kyllä näyttää kyntensä ja varmasti pienemmillä kierroksilla saadaan vastaavilla nokilla enemmän ilmaa pyttyihin.

Nokkia en ole vielä mitannut, oli niin paskainen kun tuli että jouduin purkamaan ja pesemään hiekat pois välistä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 21.11.2009 20:06

Sen verran on nyt dataa BKD-kannesta että GTB2260VK ahtimella ja 1,8 bar tulee ainakin 270 heppaa 4300 kierroksella vakiokannella ja -nokalla. Hiukan tulee mustaa pihalle, pitää vielä kokeillla ennakkoa lisätä jos saan flasherin ja ECUn suostumaan vielä yhteistyöhön. Nyt on vakioennakot käytössä.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 21.11.2009 20:43

Loppuuko coolerista teho, vai miksi ei ole enempää painetta?

Tähän kanteen olisi ylimääräiset nokat, vaan jos pääset noin liki 300 niin ei maksane vaivaa.
Pikaisella rassauksella virtaus parani yli 10%, joten olettaisin että 1.8bar paineilla pitäisi näin ollen rajapyykki rikkoutua vakio nokillakin ja portatulla kannella.
..vaikka mitä niitä tehoja siihen jättämään.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 21.11.2009 20:53

Miten tuo T4 2.5TDI:n kansi? Voisiko sitäkin hiukan työstää ja onko vastaavaa hyötyä? Eri nokka-akselivaihtoehtoja?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 21.11.2009 21:03

Ahtolämpö ei noussut yli 40 asteen vedon aikana kun jäähdyttävä ilma on 15C. Pakopainetta ja -lämpöjä ei ole voitu mitata, siksi vähän varovainen joutuu olemaan. Kokeilin 1,85 bar mutta teho ei noussut.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 21.11.2009 22:28

Nyt ei muistu mieleen mitä hollannin mies käytti paineina pumpparissaan.. jotenkin sellainen muistikuva että teho parani jopa 2.2bar korville?
Voisihan tuolta kysäistä..

Ei muuta kuin mittarit kiinni =P

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 21.11.2009 22:54

peeki: kannattaa lueskella nimimerkki valonviejän oivalluksia, sieltä löytyy liiankin paljon tietoa =))

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 21.11.2009 23:47

Enemmän kiinnostaa millaisia ennakoita J on käyttänyt.
Kai sinne hiukan uskaltaa lisää laittaa ;).

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 22.11.2009 8:18

Tasisin itse opettaa tuon ennakoiden käytön johanille, joskin voi olla että on jatkokehitellyt asiaa.
Ensimmäinen raportti kokeilusta oli ehkä aavistuksen shokeeraava.. en nyt ihan NOIN tarkoittanut, että pitäisi vakio moottoria riivat. Vaan jos kerran toimii =)
"The engine of the cordoba from a frend of mine runs again.
The one i made a head for.
It makes 243 hp and 500 Nm now.
10 mm pump with 11 mm head, DSS ultime2 nozzles, IHI TD04VNT turbo.
It goes over 220 hp @ 3200 rpm and still has 230 hp @ 5700 rpm
Really need a high lift cam for that one.
I listend to you to make some more rpm"

Tällaisen tallensin Johanin omasta moottorista kun koneessa oli 276hp:
EMP doesn't go over MAP.
Even on spooling it goes to 1.6 bar.
And 1.5 bar on 4500 hp with 1.9 bar MAP.

Pikaisella haulla ameriikan foorumilta, ilmeisimin nykyinen kokoonpano:
My car the EMP goes just a bit over 2 bar while spooling and drops back to 1 bar than.
It has 1 bar EMP with 1.85 bar MAP from 2500 rpm up to 4000 rpm.
Than EMP goes up from 4000 to 5000 rpm from 1 to almost 2 bar.

eli ehkäpä se ahtopaine onkin alle 2.. muisti voi pettää =)
Ei tuohon löydy kompurakarttoja joista voisi vakoilla kierrokset?

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 22.11.2009 11:27

Olen lueskellut sekä täällä että volvolandian sivuilla...

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 22.11.2009 11:57

Oletteko koittanu tulisiko kanavaa pienentämällä parempia virtauslukemia, aina kun suurempi ei ole parempi.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 22.11.2009 12:00

Kyllä virtauslukemien puitteissa suurempi on aina parempi.
Mitä suurempi reikä sitä enemmän ilmaa mahtuu reijästä menemään.

Missä tilanteissa pienempi kanava on parempi kuin suurempi ja miksi?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 22.11.2009 12:08

No tuolla porsas foorumilla testasivat juuri 8v kantta ja pienensivät kanavaa 1/3 verran, jolloin saivat korkeammat virtaus lukemat kun vakiona.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 22.11.2009 12:21

Muistaakseni Johanilla oli 2.4bar ahtoja huipputehon kohdilla tuossa 300hp kokoonpanossa. Rubenilla kanssa suunnilleen samanlaiset paineet jakajapumpullisessa. En vaan ole varma onko päässyt penkittämään uudella pumpulla.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 22.11.2009 19:06

Pitääpä kysäistä paineista..

Jonde: virtauksien parantuminen ei johdu kanavan pienenemisestä. Varmaankin kanavan mallia on parannettu (lattiaa nostettu) jolloin on saatu virtaus paremmaksi.
Riippuen virtausnopeuksista noin voi saada tehon tippumaankin vaikka virtausmäärä virtauspenkissä kasvaakin.

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 23.11.2009 17:56

Kyllä virtauslukemien puitteissa suurempi on aina parempi.
Mitä suurempi reikä sitä enemmän ilmaa mahtuu reijästä menemään.

Missä tilanteissa pienempi kanava on parempi kuin suurempi ja miksi?


No joo, eli tuolla logiikalla paranee aina kun kanavan kokoa kasvattaa?
Entäs jos heität sen koko kannen pois siitä virtauspenkin päältä ja mittaat sitten, jopas muuten virtaakin komiasti.

Noissa motskaripuolen hommissa (vapaastihengittävissä) on kyllä huomattu ihan selkeäasti, että kanavalla on tietty maksimi-poikkileikkausala, jota ei parane ylittää. Ongelmia tulee isolla kanavalla varsinkin näissä erittäin lyhytiskuisissa, lyhytkiertokankisissa moottoreissa, joissa imusykli on todella lyhyt ja sen kesto on mitätön.
Isolla kanavalla voi hetkellinen momentti ja teho olla jopa parempi, mutta pienemmällä kanavalla ( lue suuremmalla virtausnopeudella) saadaan huomattavasti laaja-alaisempi moottori joka toimii hienosti välillä 7000 - 15000 rpm.
Se on totta, että pienemmässä kanavassa lattian muoto tulee erittäin kriittiseksi, pienetkin virheet näkyvät todella radikaalisti.

diffas
-
Viestit: 877
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 23.11.2009 18:02

Tossa voi olla pointti, kun omassa tdi:ssa avarettiin kantta, niin tuntuu et ei toimi enään niin hyvin tossa 9000rpm jälkeen. Pitääki kattoa tarkemmin sit. hm. ,)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 23.11.2009 20:52

jniska kirjoitti:No joo, eli tuolla logiikalla paranee aina kun kanavan kokoa kasvattaa?
Entäs jos heität sen koko kannen pois siitä virtauspenkin päältä ja mittaat sitten, jopas muuten virtaakin komiasti.


Kyllä, juuri noin.
Virtaus paranee aina kun reikä koko kasvaa, saman tein voi virtauspenkin päältä heittää sylinteriputki adapterinkin pois ja taas paranee.
Jos moottoripyörän kannessa virtaus ei parane kun kanavaa kasvattaa, niin se on jostain muualta liian pieni.. jokin muu on pullonkaulana.

Noin se myös menee, eli tehon tuoton kannalta on syytä olla virtausnopeus "tontilla".
Jos on liikaa, niin teho romahtaa tietyn kierrosluvun jälkeen ja jos on liian vähän, niin moottorin volymetrinen hyötysuhde on huono.
Riippuen kanavan ja nokan desingistä voi olla että korkeilla kierroksilla iso kanava tuottaa, tai voi olla että ei =)
Eli momenttikin voi olla ja usein onkin huonompi jos kanava on liian iso.. toisaalta hitusen liian iso on turvallisempi kuin hitusen liian pieni.
Jos virtausnopeus on liian iso, niin teho romahtaa oikein radikaalisti.
Jos liian pieni, niin teho jää vaisummaksi, mutta teho kiikkuu ylempänä pitkään.
..riippuu myös siitä missä kohden kanavaa pienin kohta on.

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 23.11.2009 21:40

Jos moottoripyörän kannessa virtaus ei parane kun kanavaa kasvattaa, niin se on jostain muualta liian pieni.. jokin muu on pullonkaulana.


Juu, jos tavoitteena on saada vain hyviä virtausarvoja.
Mutta kun sen moottorin pitäisi tuottaa tehoa ja mikä noissa kilpamotskareissa on tärkeintä, moottorin pitää olla erittäin ajettava.

Valitettavasti tehon tuottoon vaikuttaa niin oni muukin asia, kuin kannen virtaus. Se on vain yksi osa-alue, sitten pitäisi saada vielä kohdalleen nokat, pakoputkisto, ennakko, säädöt, ruiskutuksen ajoitukset yms yms.. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Puhutaan 68Corveten kanssa samasta asiasta eri termeillä, eikö :-)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 23.11.2009 21:58

Ja kaikki lähti lausahduksesta:
"No tuolla porsas foorumilla testasivat juuri 8v kantta ja pienensivät kanavaa 1/3 verran, jolloin saivat korkeammat virtaus lukemat kun vakiona."

Joka varmasti pitää paikkansa, mutta ei liity oikeastaan mitenkään kanavan pienentämiseen, vaan kanavan parempaan muotoon.

Nyt puhutaan turbodieselin kannesta, ei kilpamoottoripyörän.
Koneita ei voi suunnitella samalla periaatteella.
Mikä on mielestäsi ideaali virtausnopeus kilpamoottoripyörään ja mikä on mielestäsi optimaalinen 4500rpm pyörivään dieseliin?

Olen kyllä joskus joutunut noihin pensiini vehkeisiinkin sekaantumaan =(..... =)

Moottoripyörän, tai korkealle pyörivän vapaasti hengittävän moottorin osalta olet kyllä ihan oikeassa.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 23.11.2009 23:17

Kyllähän toi T4 kansi noudattaa ihan samoja fysiikan lakeja kuin muutkin kannet. Tehtaan intresseihin ei todellakaan kuulu tehdä noista vakiona mitenkään ihmeellisiä.

Omasta kannesta kolmas kehitysversio menossa, edellisessä venat 2mm suurennetut ja "normi" kalvuu, nyt +4mm ynnä muuta turhaa... :)

Käyttikseen R-koneistuksen nokka on hyvä ja sellainen omassakin oli tähän asti. Muitakin on tullut kokeiltua. Seuraavaan settiin tuota nokkaa koetetaan suunnitella hieman erilailla. Vakionokka on suunniteltu 2-4krpm alueelle.

Ideana koko leikissä on huipputehon saaminen hieman korkeammille kierroksille, ettei tarvitsisi älyttömiä vääntöjä tehotavotteiden saavuttamiseksi. Kansi ja nokka on vain osa tuota yhtälöä, mutta eivät suinkaan merkityksettömät.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 24.11.2009 8:05

Laitanpa oman lusikkani tähänkin soppaan mitä olen noita mittaillut ja tutkinut.Periaatteessa isompi kanava on ( niinkuin corvette sanoikin ) turvallisempi ja todellakin siirtää tai oikeammin venyttää sitä tehoaluetta ylös päin mutta pointti miksi aloin kirjoittelemaan että kokonaisuus on paljon tärkeämpi kuin pelkkä kannen huippuvirtaus arvo.Jos asiaa miettii esim siltä pohjalta kumman kannen porukka ottaa.Kansi joka virtaa pieniltä nostoilta sinne melkein maksiminostoon asti loistavasti vai semmoinen joka virtaa osanostolla huonosti mutta antaa isomman maksivirtauksen.Toinen erikoinen asia mikän olen itse huomannut,niin imusarjalla on todella iso merkitys paketin toimintaan,ehkä jopa isompi kuin pakosarjalla.
Niin,nyt puhun näistä mulle tutuista moottoreista,eli 1.9td:stä.

Otetaanpa hyvä esimerkki : vakio td:n kansi ja sen kylkeen lt:n sarjasta työstetty imusarja.Sovitaan että kansi virtaa "100%" ja imusarjan kanssa mitattuna vain 92%,tämä on vielä ihan siedettävä tulos.No,sama td:n kansi tehtynä vimoisen päälle ja kuvitellaan että sama kansi virtaa taas sen 100% ( tämä on helpompi ajatella),no, laittamalla sama lt:n sarja kylkeen kiinni tippuukin kannen virtaus jo 82 prosenttiin joten kantta muokkaamalla muodostuukin pullonkaulaksi imusarja hyvin nopeasti.Nykyisessä paketissa onkin evo3 tuplaplenium sarja jolla kannen ja imusarjan yhteisvirtaus ei laske kuin 2%..Erikoista millä tämän kokonaisuuden sai tehtyä oli se että kannen kanavaa tehtäessä piti ottaa imusarja huomioon,muutenkin kuin porttaus mielessä(eli kääntää virtausta hieman)..Tämä odottelee vielä siis asennusta = /

Kannattaa siis miettiä mistä se pullonkaula löytyy siitä omasta moottorista..

Tuossa on oman kannen laput jos jotain kiinnostaa.Ideahan oli hakea hyvää osanosto aluetta kanavaa liiaksi isontamatta ( venttiilikokohan pysyi vakiona )

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... slappu.jpg

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 24.11.2009 23:15

No nyt alkaa olla valmista BKD:n kanssa. 270 hepalla tuli niin paljon savua ettei sitä kehdannut jättää. 260 heppaa on enemmänkin sopiva katuteho. Paineita edelleen ohjelmassa 1,8 bar ja pakopaine nousee nyt max 2,1 bariin, isommilla syötöillä 2,4 bar.

Race-suuttimista saa noin 280-290 heppaa joten kyllä portatulla kannella on mielenkiintoista kokeilla jossain vaiheessa.
Corveten pitäisi myös hommata BKD:n imusarja mittauksiin mukaan?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 25.11.2009 11:50

imusarjasta keskusteltiin kyllä.. Pitäisi vaan hommata sellainen alumiininen vanhempi malli että pääsisi pilkkomaan.

Joskaan imusarjan testaamisesta virtauspenkissä en ole samaa mieltä.
Olen kyllä niitä tehnyt mittauksia ja teen jatkossakin, mutta mielestäni sitä ei voi luotettavasti noin tehdä.. Tai ainakin tuloksiin pitää suhtautua varauksella ja miettiä mmuitakin seikkoja jotka moottorin toimintaan vaikuttavat.
Se on ehkä erillisen topicin aihe, niinkuin moottoripyörätkin.
Jos tässä keskusteltaisiin BKD kannesta? =)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 1.1.2010 19:56

Tämä on nyt ollut jo kohta kolmisen viikkoa "valmiina", tänään oli aikaa nostaa virtauspenkin päälle mitattavaksi.
Hieman oli vielä ongelmia kanavissa kun virtausmäärä kasvoi uusilla seeteillä joten porttaustöiksi meni tämäkin päivä.

Luulisin että näillä eväin ja vakio nokallakin pitäisi mennä rajapyykki rikki, kun kanavissa oli selkeitä vikoja vakiona.
Kaikki ongelmat eivät näy näissä virtausmäärä tuloksissa, joten veikkaisin että hyöty on enemmän mitä virtaustesti antaisi olettaa.

Vaan eiköhän tuo lähikuukausina TDIfreakin dynamometrissä selviä =)

Koodi: Valitse kaikki

                                                 % Ero vakioon
Nosto mm  Imu Virtaus  Pako Virtaus I/E %        Imu    Pako
2         60.7         53.8         88.7         6.4    -7.5
4         111.5        94.5         84.8         15.1   6.9
6         130.5        110.9        85.0         10.5   12.0
8         141.5        118.3        83.6         21.1   15.1
10        145.7        121.9        83.7         21.1   15.8
12        148.3        123.5        83.3

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 6.1.2010 0:55

.
Kuva

Volkkarin kansihan virtailee ihan hienosti.
Mersussa on tieten pikkuisen parempi, mutta senhän nyt kaikki tiesikin. =)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 1.4.2010 20:24

Nostetaanpas tätä jos vaikka TDIFreakilla olisi tarjota dyno tuloksia portatun kannen kera säädetystä koneesta.
Aikaisemminhan siinä oli turbon ohjauspuolella jotain vikaa joka on nyt saatu fiksattua.. joten aikaisempi tuloskin oli maltillinen 295hp.

Kolmosella alkavia odotellaan =)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 1.4.2010 22:47

Vielä pitää odotella, ahdin jo kertaalleen vaihdettu ja ohjausta muutetaan luotettavammaksi. Sopivia osia odotellaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa