AKE ja cortina vai taunus taistelu
Valvoja: ffp jäsenet
AKE ja cortina vai taunus taistelu
Tämä oli kyllä mielenkintoista luettavaa.Pistää vaan miettimään, että hallitseeko AKE aivan mielivaltaisesti lakia vai mistä kenkä puristaa.
Taunus vai Cortina
Taunus vai Cortina
Eipä tuollainen toiminta ole mikään uutinen AKE:lta... Samantapaisesta asiasta aikoinaan tapeltiin Minin osalta. AKE ei suostunut hyväksymään Turbo Miniä mallisarjaan kuuluvaksi, koska ei kuulemma ole tehtaan tekele. Tehdas oli antanut lausunnon missä todettiin sen olevan heidän tekemänsä ja kuuluvan normaalin Minin kanssa samaan mallisarjaan (tuo Turbo mallihan on ERA:n pajan tekele, mutta tehtaan tilauksesta teetetty. Tuohan on aivan jokapäiväistä kaikkien autovalmistajien erikoismallien kanssa). Kaikkien dokumenttien jälkeen viimeisimmillään löytyi väite että missään toimitetuissa dokumenteissä autoa ei ole väitetty tehdyn tieliikennekäyttöön. Tätä ei tietenkään tukenut mitenkään tehtaan alkuperäiset esitteet autosta. Koko asia sitten jätettiin loppupeleissä ratkaisematta, koska löytyi tarpeeksi selkärangallinen/kapinallinen katsastusmies, ketä suostui hyväksymään paperit tietäen että jos asiaa ruvetaan oikeasti sorkkimaan AKE:n tasolta muutoskatsastuksen jälkeen, on asiakas oikeassa.
Nykyisinhän yllättäen AKE on joutunut hieman perääntymään asiassa, koska Suomeen on tuotu yksi kappale noita alkuperäisiä Turboja :D
Nykyisinhän yllättäen AKE on joutunut hieman perääntymään asiassa, koska Suomeen on tuotu yksi kappale noita alkuperäisiä Turboja :D
AKE:n kenkää puristaa se että eihän virkamies voi tehdä päätöstä jota voitaisiin myöhemmin käyttää ennakkopäätöksenä jossakin toisessa tapauksessa eli suomeksi, virkamieshän välttelee vastuu viimeiseen saakka. Ilmeisesti pelätään että jos myönnetään että Cortina=Taunus (ja toisin päin) niin kohta joku löytää dokumentin jonka mukaan Sierra=Taunus ja sen jälkeen vertailumoottorina Cortinoiden tuunaamisessa (aika marginaali homma tänään ;) aletaan käyttää Sierran Cosworthin pataa ;)
EDIT: Tässäkin voidaan varmaan todeta että "aika entinen ei koskaan enää palaa", siis se kun 80-luvulla leiman kanssa lusikoitiin Cortinoihin ja Taunuksiin Granadan 2,8 kutosia (teki gutaa Taunuksen painojakaumalle :)
EDIT: Tässäkin voidaan varmaan todeta että "aika entinen ei koskaan enää palaa", siis se kun 80-luvulla leiman kanssa lusikoitiin Cortinoihin ja Taunuksiin Granadan 2,8 kutosia (teki gutaa Taunuksen painojakaumalle :)
No tässä tapuksessa ei ole muuta perustetta valittaa kuin tuo manitsemani hallintomenettelylaki. Jos asiasta olisi tehty päätös, siinä tulisi mukana valitusosoitus (jos päätös on sen tyyppinen että siitä ylipäätään voi valittaa).
Mutta hidasta ja joskus kallistakin tuo valittaminen on.
Niin onko cortina taunus riippuu varmaan ratin sijainnista, mutta se mitä tuo aken heppu ajaa takaa on se, että enkkulassa noissa on ollut eri koneita.
Ei muutakuin hakemaan enkkulasta cortina ja siirtää taunuksesta ohjuukamat niin siinähän se on. Paitsi onko se sitten aken tulkinnan mukaan enää corttiina?
Mutta hidasta ja joskus kallistakin tuo valittaminen on.
Niin onko cortina taunus riippuu varmaan ratin sijainnista, mutta se mitä tuo aken heppu ajaa takaa on se, että enkkulassa noissa on ollut eri koneita.
Ei muutakuin hakemaan enkkulasta cortina ja siirtää taunuksesta ohjuukamat niin siinähän se on. Paitsi onko se sitten aken tulkinnan mukaan enää corttiina?
Valitettavasti tuossa taas kaveri kaivaa omaa ja kaikkien muidenkin autoharrastajien hautaa näillä kommenteillaan netissä
Mutta kait se sitten on niin tärkeää tuoda mielipiteensä kaikkien kansalaisten (myös viranomaisten) saataville.
Tähän asti olen ajatellut, että laitteiden tulisi olla aina pykälien mukaisia ja leimakunnossa. Tällä sivulla esitetty veivaus on saanut meikäläisen vakuuttuneeksi, ettei pieni pykälien venytys voi olla vaarallista, harrastaahan sitä viranomainenkin. Taitaakin olla parempi vaihtaa linjaa ja siirtyä maan tapaan käyttämään ns. omavamistemoottoria. Onneksi nimittäin katsastuskonttorilta ja AKE:sta löytyy riittävästi puusilmiä, että nuo kelpaavat muutokatsastuksessa. Miettikääpä esim. Fordin 2.8 V6:sta, siinä on kaasarilla 135hv ja pruutalla 150hv ja kuitenkin löytyy niin typerä katsastusinsinööri, että uskoo teholapun, jossa em. moottoriin 24v Cosworth kannet pudottamalla teho laskee 120hv:hen. Toki eihän katsastus setä voi tietää, että 2.9 24v Cosworth:ssa oli reilut 200hv vakiona, eikä noita kansia edes voi käyttää 2.8:ssa... Tai voi mutta täytyy tukkia lohkosta nostajan reiät yms. pientä askartelua.
Mutta kait se sitten on niin tärkeää tuoda mielipiteensä kaikkien kansalaisten (myös viranomaisten) saataville.
Jos näitä mallisarjamuutoksia ajettais läpi vaikka näiden e30 M3, cortina/taunus ja opel ascona 400 osalta, niin miten kävis aikanaan leimattujen tehopelien, joissa mallisarjan tehokkaimpana onkin käytetty perusmalleja esim. bemarin osalta 325?
Vituttais rueta jotain M3 akselistoja tai edes jarruja kaivelemaan jos haluis vanhaan linttaan vähän poweria lisää.
Kirjeiden kirjoittaja Setälä viittaa yhdessä tekstissään katsastusinsinöörin tyhmyyteen leimattaessa viriviri-moottoria. En usko itse, että mistään tyhmyydestä on kyse, vaan vain siitä, että ei sitä insinööriä oikeesti välttämättä kiinnosta minkään vertaa se moottoripaketin sisältö jos se papereissa on laillinen.
Mulle sanoi kerran yks katsastusinssi turbo golffin leimauksesta, että mittaat tehot sopivalla ahtopaineella ja muutoskatsastat sen. Kukaan ei sinua valvo vaikka samantien katsastuksen jälkeen nostat ahtopaineita.
Vituttais rueta jotain M3 akselistoja tai edes jarruja kaivelemaan jos haluis vanhaan linttaan vähän poweria lisää.
Kirjeiden kirjoittaja Setälä viittaa yhdessä tekstissään katsastusinsinöörin tyhmyyteen leimattaessa viriviri-moottoria. En usko itse, että mistään tyhmyydestä on kyse, vaan vain siitä, että ei sitä insinööriä oikeesti välttämättä kiinnosta minkään vertaa se moottoripaketin sisältö jos se papereissa on laillinen.
Mulle sanoi kerran yks katsastusinssi turbo golffin leimauksesta, että mittaat tehot sopivalla ahtopaineella ja muutoskatsastat sen. Kukaan ei sinua valvo vaikka samantien katsastuksen jälkeen nostat ahtopaineita.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Toisaalta tekisi mieli kyllä nostaa "hattua" kaverille (vaikka en tunnekaan).
Suuren työn on tehnyt noiden (luultavasti ajoneuvoista tietämättömien mutta niistä päättävien) kanssa...
Täällä kekkoslovakiassa kun saadaan 50e Ladallekin veroa varmasti aika paljon... Onhan se niin kadehdittava kulkupeli ;-)
Suuren työn on tehnyt noiden (luultavasti ajoneuvoista tietämättömien mutta niistä päättävien) kanssa...
Täällä kekkoslovakiassa kun saadaan 50e Ladallekin veroa varmasti aika paljon... Onhan se niin kadehdittava kulkupeli ;-)
höpö höpö... Typ 19 Volkswagen Golf mk2/typ 19E volkswagen jetta mk2 ja Typ 1G Volkswagen Golf mk2 / Volkswagen Jetta mk2
edit. typ 16 mk1 jetta.
Kyllä nyt vaan kaksikin eri paikkaa intterneetissä kertoo mk2 jetan olevan typ16.
Myös mk1 on typ16. Myöhemmät mk2 jetat on 1G,
Ja Golffia ei olisi kuin typ 19E.
Näistä katsoin omat tietoni:
Golf
Golf
Jetta
Jetta
Hm. Miten muistelisin että aikoinaan 16V tekniikanvaihto Golf->Jetta onnistui siksi että auto olisi ollut samaa mallisarjaa.. Vai johtuiko se siitä että Jettaa on tehty 16V koneella?
Siitä on niin monta vuotta aikaa ettei enää muista, minkä auton vastaavuuspaperit mahtoi olla käytössä..
Päätäni en kyllä pistä pantiksi :)
Siitä on niin monta vuotta aikaa ettei enää muista, minkä auton vastaavuuspaperit mahtoi olla käytössä..
Päätäni en kyllä pistä pantiksi :)
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
http://www.autowiki.fi/index.php/Volkswagen_Jetta_mk2
Tuon mukaan olis, tiedä sitten kuinka paikkaansapitävä...
Tuon mukaan olis, tiedä sitten kuinka paikkaansapitävä...
Ei yksityishenkilöiden henkilökohtaislla mielipiteillä ole merkitystä hallinnolliseen työhön. Tosiasioiden perusteella päätökset tehdään.
Se on hallinto-oikeuden asia tehdä tulkintaerimielisyyksistä ennakkopäätöksiä.
Mutta näin byrokratian läpipilaamana virkamiehenä voin sanoa, että yhteistyössä asiakkaiden kanssa asioita on huomattavasti mukavampi hoitaa. Akessa on vaan valittu toinen toimintakulttuuri.
Se on hallinto-oikeuden asia tehdä tulkintaerimielisyyksistä ennakkopäätöksiä.
Mutta näin byrokratian läpipilaamana virkamiehenä voin sanoa, että yhteistyössä asiakkaiden kanssa asioita on huomattavasti mukavampi hoitaa. Akessa on vaan valittu toinen toimintakulttuuri.
Jos näitä mallisarjamuutoksia ajettais läpi vaikka näiden e30 M3, cortina/taunus ja opel ascona 400 osalta, niin miten kävis aikanaan leimattujen tehopelien, joissa mallisarjan tehokkaimpana onkin käytetty perusmalleja esim. bemarin osalta 325?
Harvinaisen hyvä pointti. Jos M3 ja M5 kuuluisivat samaan mallisarjaan mahdollistaisi se tietenkin hurjempia moottorin vaihtoja, mutta tekisi miedommat 325 +20% tehoa vaihdot paljon vaikeammiksi.
Viime vuosituhannella kaikille autoille haettiin Suomessa kansallinen tyyppihyväksyntä. Hyväksynnöissä määriteltiin mitkä mallit kuuluvat mihinkin mallisarjaan tiedot löytyy jokaisen katsastajan koneelta varsin helposti. Homma olisi varsin selkä, jos lainsäädäntöön olisi määritelty mitä mallisarjalla tarkoitetaan. Nyt asiaa arvotaan joka kerta uudestaan.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa