Cordoban takajarru/laakeri remontti.6K

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

Cordoban takajarru/laakeri remontti.6K

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 2.12.2009 21:09

jep eli espanjan ihmeeseen olis aika tehä jarru/laakeri remonttia,osia on jo peräkontti hommattu täyteen.
-rummut
-laakerit
-jarrukengät
-kenkien asennus sarja
-iso pullo crctä ja bräkliiniä
halapoja oli palikat 120e tais just mennä..

josko näillä selviää vai jäikö jotai ostamatta?oisko pitäny sylinterien elvytyspaketti ottaa?
ja mitä tulee huomioida tähän hommaan ryhdyttäessä? mites se laakerin kireys ja kuinka ne ruukaa olla lujassa? melekeen jos joku selittäs vaihe vaiheelta miten tässä edetään :D
eli vinkkejä ja neuvoja otetaan mieluusti vastaan...
Viimeksi muokannut Juzpa-, 2.12.2009 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 2.12.2009 21:27

Onko korimalli 6K (-99) vai 6K2 (00-02) vai 6L (03-)? On kaikissa erilainen

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 2.12.2009 21:42

katohan jäi tärkein ilmottamatta eli -98 mallin tdi kyseessä!

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 2.12.2009 23:44

Jos kerrralla teet kuntoon, niin lisäisin vielä jarrusylinterit ja käsijarruvaijerit. Noilla sitten menee jo jonkin aikaa... Eli kaikki vaihtoon, kun kerran avataan.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 3.12.2009 8:22

Juurikin noin. Ite jätin sylinterit vaihtamatta viimeksi ja jarruja ilmatessa huomattiin että toinen vuotaa, siellä ne vielä odottaa tallin hyllyllä asennusmotivaatiota. Kakkikseen taisivat maksaa luokkaa vitosen kappale. Tuurista riippuen saattaa mennä vähän jarruputkea/letkua uusiksi sylintereiden vaihdossa.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 3.12.2009 9:36

Vaihtotyössä voi noudattaa seuraavanlaisia ohjeita:

Räjäytyskuva
Kuva

1. rengas pois ja tässä vaiheessa kannattaa ruiskuttaa sitä crc:tä jarrujen ilmausruuville tai jarruputken mutteriin, jos meinaa sen vaihtaa (minäkin suosittelen vaihtoa)

2. Jarrukenkien löysäys tapahtuu seuraavasti.

Väännä jarrurummussa olevasta renkaan kiinnityspultin reiästä kuvassa ympyröity kiristyskiila ylös esim. meisselillä.

Kuva

(Huom. kuva on korimallin 6K2 Cordosta, mutta jarrut on samat, laakerissa eroa)

3. Irroita navan suojakuppi (11) vetämällä sitä ulospäin esim. siirtoleukapihdeillä. Tarvittaessa voi "nitkuttaa".

4. Nyt tarvii vähän paperia, että saa vaseliinien alta näkymään navan (5) pään, jossa on sellainen "kruunu" (9) päällä ja sokka (10). Sokka ja kruunu pois sekä mutteri (12) auki ja prikan (4) kanssa pois. Nyt jos kaikki on mennyt niin kuin pitää, niin jarrurumpu (18) on vedettävissä pois.

5. Nyt kannattaa pistää jousien paikka ja järjestys muistiin (tai ei ainakaan pura toista puolta tän pidemmälle, niin voi tarvittaessa katsoa mallia)

6. Sitten irroitetaan jarrukengät kilvistä. Ne on kiinnitetty sellasin lyhyin metallitangoin, joissa jousikuorkitteinen lukitusprikka. Kuvassa vihreellä ympyröidyt.

Kuva

Paina tangon toista päätä toisellä kädellä jarrukilven takaa ja toisella kädellä pihdeillä kiinni prikasta, painaa jousta kasaan ja pyöräyttä puoli kierrosta niin lukitus vapautuu.

7. Nyt onkin jarrukengät muutoin irti, mutta käkkärin vaijeri on vielä kiinni. Jos vaihdat vaijeritkin, niin nyt sitte kapuat ohjaamoon ja kaivat muovien alta käsijarrukahvan juuren auki ja sieltä vaijeri irti. Kiinni kahdella mutterilla. (Jos olet yksin tekemässä, niin kannattaa irroittaa koko kasijarrukahva rungosta, helpottaa kasaamista; huomaat kyllä)
Kun vaijeri on irti ohjaamon päästä, onkin vaijeri helppo (kevyt) irroittaa kenkien päästä.

8. Nyt sitte tarvittaessa jarrusylinterikin irti ja uusi tilalle (toivottavasti putket ei mene mutteria aukaistaessa mutkin, tästä syystä sitä crc:tä laitettiin jo kohdassa 1.), vähän voi käyttää kuumilmapuhallinta tai kosania tai jotain muuta.

8. Uusien jarrukenkien ja jousien kasaaminen paketiksi sekä käsijarruvaijerin pujottaminen kengässä olevaan käyttövipuun ja paketti paikalleen. Kiinnitys uusilla metallitangoilla, jousilla ja prikoilla.

9. Nyt sitte uuden jarrurummun kimmppuun. Puhdistus bräckliinillä (ja maalaus?). Sitte laakereiden (2 ja 3) ulkokoolien asennus rumpuun: olisi hyvä jos olisi aavistuksen verran ulkokoolia pienempi halkaisijaltaan oleva tasapäinen putken pätkä, jolla koolin saa naputettu paikalleen, esim. joku hylsy saattaisi käydä. Sitte vaan laakereihin sivellään vaseliinia ja sisemmän laakerin päällä tulee vielä stefa (20).

10. Rumpu paikalleen ja uusi mutteri esikiristetään ensin vaikka sormivoimin koko ajan rumpua pyörittämällä.

11. Tässä vaiheessa voi tehdä tarvittaessa jarrujen ilmauksen.

12. Rengas paikalleen ja laakerin lopullinen kiristys: rengasta pyöritetään ja kiristetään mutteria niin kauan että rengas ei enää pyöri helposti. Sitte löysytetään mutteria ja välillä kokeillaan klapin määrää, klappia pitää olla aavistuksen verran, muttei liikaa. Mutta liian kireelläkään ei saa olla. Laakerin kireys kannattaa tarkistaa muutaman sada kilsan jälkeen. Napakuppi paikalleen ja auto alas tunkilta.

13. Sitte vaan ne käsijarruvaijereiden kiinnitys ohjaamon päästä ja säätö.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 3.12.2009 11:00

Ja jos et vaihda niitä sylintereitä, niin pyöräytä vaikka nippuside sylinterin ympärille ennen jarrukenkien irroitusta niin eivät pääse pullahtamaan ulospäin ja säästyy ilmaamiselta.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 3.12.2009 11:12

Käsijarruvaijerien oikeaoppinen säätö on melkein hankalampaa kuin tuo varsinainen jarruremontti. Siis niin että se automaattisäätökin pelaa.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 3.12.2009 22:25

Jos sylintereitä vaihtaa niin hyvä kikka millä jarruputket saa ehjänä irti on ostaa Biltemasta tms. n.10e maksava kaasukäyttöinen lämmitin jonka liekillä lämmittää liitokset punahehkuvaksi ennen avausta.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 3.12.2009 22:44

Siitä säädöstä tulikin mieleeni, että kannattaa hakea tuo jarrukenkien välinen levy ja uusi säätöpala vaikka ihan tiskiltä, eivät hirveitä maksa. Eli käytännössä koko asetelma kaikkine kilkkeineen uusiksi.

Tällä toimenpiteellä on pienikin mahdollisuus siihen, että se automaattisäätö toimisi edes hetken aikaa kuten pitää. Kannattaa myös jättää ne käsijarruvaijerit ensiksi löysälle, jotta automaattisäätö hakee ajaessa itsensä paikoilleen, jonka jälkeen käsijarruvaijeritkin voi säätää lopullisesti. Ymmärtänet tämän viimeistään siinä vaiheessa, kun tarkastelet tuota mekanismia.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 6.12.2009 20:22

jarruremontti saatiin tehtyä ilman sen suurempia ongelmia. tosiaankin kävi että toisen puolen sylinterin mäntä pääs lipsahtamaan melkein pois ja tähän hätään ei ollut uusia sylintereitä. mutta jarrut kyllä toimivat ihan hyvin,ehkä aavistuksen löysäksi jäi poljin!? oli sen verran helppo homma että päätin vaihtaa sylinterit sitte toisella kertaa,samalla vaihdan jarrunesteet ja ilmaus..joo ja laakerin ulkokoolinkiin tuli muutama naarmu ku meisselillä naputtelin sitä paikalleen ja tottakai se lipsahti välillä,vaikuttaakohan laakerin kestoon?

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 6.12.2009 20:24

Jaakko kiitos erittäin selvistä kuvista ja ohjeista !!

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 6.12.2009 20:39

Oisit vaan laittanut sen nippusiteen/rautalangan sylinterin ympärille ;)

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 6.12.2009 21:13

no niinpä! mutta ku ensimmäinenki pysy hyvin nii ei tullu sitte laitettua..liekkö jo sitte asennusoluetki vaikuttaneet ;)

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 1.10.2010 20:36

Nyt kaipais pikaista vinkkiä miten saisi 6k2 (00-02) cordobasta tuon keskikupin alta löytyvän kruunun pois? Tarkoitus olis vkl aikana vaihdella tuo osa joten pikaista avustusta kaivataan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.10.2010 21:05

Eikös se tule melkein syliin kun sokan (kuvassa nro 10) irrottaa?

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 1.10.2010 21:33

Tiedän tuon sokka systeemin edellisestä ventosta, mutta tässä sitä ei ole. Perskules kun olis kuva niin auttais paljon, mutta siis keskikupin alta paljastuu akselin päätä hieman ja siinä sitten tämä kruunu. Oliskohan tuo vieläpä alkuperäinen kampe kyseessä ja jollain liimalla tms. kiinni kun näkyy olevan jotain sinistä ainetta kruunun ja akselin välimaastossa? Ei kai tämä uudempi malli vaadi vain jotain erikoistyökalua tuon irroittamiseen?

Edit. Ongelma suurinpiirtein ratkaistu. 12 kulmanen hylsy siis pitäis investoida. Jos jollain koosta tietoa niin otetaan vastaan, mutta 30 tuo vaikutti??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.10.2010 21:53

Sit se on varmaankin tollanen?

Osa numero 12 on itselukittuva 12-kulmainen M20x1,5 mutteri. Se auki ja ulosvetäjää?

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 1.10.2010 22:25

Jepa tuollainen möykky sieltä jarrurummun alta löytyy. Luulsi lähtevän pelkällä tuon mutterin avaamisella? Täytyy huomenna katsella taas uudella innolla asiaa..

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 2.10.2010 15:20

Laakeri saatiin vaihdettua. Yksinkertainen operaatio kun vain löyty sopiva jatkovarsi millä vääntää mutteri auki.

Onkos käsijarrulle muualla säätöä kuin vaijerien päässä? Ottaa vasta ihan yhläällä kiinni, että jotain pitäisi sillekkin tehdä. Kahvan päästä jo säädöt tarkastin mutta olivat jo melkein pohjassa. Auttaiskio uudet vaijerit kenties asiaan? Vai mistä kannattaisi lähteä ratkaisua hakemaan?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.10.2010 19:20

Tarkista satulan päästä sen käsijarruvivun liikerata.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa