Tankkasin 5L bensaa TDI golffiin!

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

JuuPeL1
-
Viestit: 95
Liittynyt: 12.10.2008 16:22

Tankkasin 5L bensaa TDI golffiin!

ViestiKirjoittaja JuuPeL1 » 28.11.2009 1:20

Kaveri meni tankkaamaan vahingossa 5L 95 bensiiniä golf vm98 AGR myllyyn. Onneksi pohjalla vähän alta puoli tankkia dieseliä. tankkasin päälle vielä 10L dieseliä, Kannattaako imasta polttoaineen pois tankista? Mitä olette mieltä? :O

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 28.11.2009 10:29

Mitään vastuuta ottamatta tuo määrä ei ole vielä harmillinen kun kaadat tankkiin 2-T öljyä 0.5-1dl.

Wanhemmissa dieseleissä tuo määrä bensaa ei tuntuisi missään muttä uudemmat on krantumpia.

JukkaKo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 15.3.2007 20:24

ViestiKirjoittaja JukkaKo » 28.11.2009 10:40

Päälle vielä tankki täyteen dieseliä.

NoGo
-
Viestit: 21
Liittynyt: 23.9.2009 9:12

ViestiKirjoittaja NoGo » 29.11.2009 0:21


zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 29.11.2009 11:55

Tutun vaimoke ajoi -03 VW SDi:n koneen parin kolmeen kertaa sammuksiin tankattuaan bensaa täyteen. Joka kerta vain tankin tyhjennys, oikeaa ainetta ja käyntiin. Edelleen taitaa olla tien päällä 50tkm jälkeen.. Liekö pumpussa tuon polttoaineen tiivisteiden/kestävyyden osalta eroa TDIn pumppuun eli ottaisko TDI sen enempää nokkiinsa, varsinkaan kun vanhempi? Vai ovatko ihan erilaisia tuolta(kin?) osin?
Uudemmat pumpparit, commonrailit sitten asia erikseen, ne eivät kai taida edes käynnistystä kestää tehdä? Näin ainakin neuvoi vag-huolto.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 1.12.2009 21:29

Kovilla pakkasilla, kun mennään alle -30, tankataan naftan joukkoon max. 10% bensaa tai kävellään.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 1.12.2009 21:38

Tankki vaan täyteen dieseliä ja baanalle.

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 2.12.2009 0:29

Kovilla pakkasilla, kun mennään alle -30, tankataan naftan joukkoon max. 10% bensaa tai kävellään.


tä? Kemistä Rovaniemelle ajettu diesel kakkisella ja silloin oli -34C kelit ja normi talvidieselillä mentiin :D

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 2.12.2009 9:30

Ei pitäisi olla vielä reilussa kolmessa kympissä normaalilla talvilaadulla mitään ongelmaa. Suodatettavuus riippuu aika paljon pa-suodattimesta, jos on oikein tiheä suodatin, niin voipi mennä tukkoon muutamia asteita matalammilla pakkaslukemilla kuin harva suodatin. Ja toisaalta, kun se suodatin on kuitenkin konetilan puolella, jossa jo huomattavasti lämpimämpää kuin ulkoilma, niin suodatettavuus helpottuu. Sekä tankille kierrosta palaava polttoaine voi lämmittää tankissa olevaa polttoainetta.

pela
-
Viestit: 18
Liittynyt: 20.10.2007 19:37

ViestiKirjoittaja pela » 2.12.2009 9:59

Mistähän pimeyden yöstä nämä sekoitusohjeet pakkaskestävyyden nostamiseksi tulevat?

Elämäni Pohjois-Lapin alueella autoiltuani en ole ikinä kohdannut tilannetta,jossa tankkiin olisi ollut syytä laittaa muuta kuin luokitukset täyttävää dieseliä.

Kun talvella 99 oli pakkasta -50C auton käyntiin saaminen ei tuolloinkaan ollut ongelma.
(dieselin) Sen sijaan ongelmia tuottivat jäätyneet ovet, jäätyneet polkimet,lämmityslaite,ohjaustehostin ja kaikkien muoviosien hauraus.

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 2.12.2009 11:17

Jaakko kirjoitti:Ja toisaalta, kun se suodatin on kuitenkin konetilan puolella, jossa jo huomattavasti lämpimämpää kuin ulkoilma, niin suodatettavuus helpottuu. Sekä tankille kierrosta palaava polttoaine voi lämmittää tankissa olevaa polttoainetta.

Palautuva polttoaine voi myös lämmittää itse suodatinta.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 2.12.2009 12:08

Kannattaa se suodatin vaihtaa, tai ainaki poistaa vedet sieltä ennen kuin pakkaset tulee. Enpä ole kuullut että nykydieseleihin pitäisi sekoitella mitään bensoja joukkoon ja vanhemmissa autto jäänesto.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 2.12.2009 13:24

Jäänesto on dieselin joukossa jännää tavaraa... Sitä ei tarvi kuin kerran elämässä kokeilla, itse kokeilin ekaa ja viimeistä kertaa talvella 1999. Jääneston (esim. Diesel 100) toimintahan perustuu siihen, että se sitoo itseensä vettä ja sekoittuu polttoaineeseen. Viimeistään laiton jälkeen tankissa oleva vesi pääsee tukkimaan suodattimen. En suosittele.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 2.12.2009 13:42

En itsekään tota jäänestoo kauheesti henkilöauton tankkiin laittaisi. Raskaassa kalustossa missä polttoaineen kulutus ja tankin tilavuuskin on vähän toista luokkaa niin toimii ehkä paremmin. Itse ainakin ajanut tuolla kesä- ja välilaadun dieselillä (-15/-25) Vaappiksella kovillakin pakkasilla, hyvin pelaa kun kyseisessä kulkuneuvossa on suodattimen lämmitin. Huonona puolena tuossa väli- ja talvilaadussa on että kulutus tuntuu nousevan jopa 10% kesälaatuun verraten.

Ja itse aiheesta niin moni vanhempi isäntä on kehunut että silloin tällöin pari desiä 2t öljyä tai 2t bensaa parantaa jakajapumpullisen dieselkoneen toimintaa... Tiedä sitten mihin perustuu, mutta pd- ja cr-koneisiin ei kannata mennä laittamaan.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 4.12.2009 3:37

Ja itse aiheesta niin moni vanhempi isäntä on kehunut että silloin tällöin pari desiä 2t öljyä tai 2t bensaa parantaa jakajapumpullisen dieselkoneen toimintaa... Tiedä sitten mihin perustuu


Perustuu siihen, että hiljentää pumpun raksutusta. Öljy voitelee pumppua ja se käy hiljaisemmin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.12.2009 10:57

10 vuotta tuli nakulla ajettua (-77 mersu) ja koskaan ei talvisin mitään ongelmia kun oli hyvä akku, pikahehkut ja startissa 9v ankkuri.
Syksyisin aina uus naftafiltteri niin ei ongelmia.
Kovilla pakkasilla käytin tuota jäänestoa mutta pumppuahan se kuluttaa kun naftaa kuivattaa eikä siitä ole filtterin korvaajaksi, isäukko ei jaksanut äiteen mersuun tuota vaihtaa vaan jäänestoa löi tankkiin, no jäätyihän se 30km kotoa.
Mutta kyllä tuo juttu pitää paikkansa että naftaa on bensalla ohennettu kovissa pakkasissa, en tiedä sitten onko naftan laatu vuosien myötä muuttunut vai mitä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 4.12.2009 15:25

10 vuotta tuli nakulla ajettua (-77 mersu)

en tiedä sitten onko naftan laatu vuosien myötä muuttunut vai mitä.

Ajelitko ko mersulla 1977-1987 vai miten se oli? Vielä 80 luvullahan oli yleistä että dieselit hyytyi talvella jähmäisen polttoaineen takia tienvarsille.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.12.2009 16:42

Mersu oli mulla 96-06. Ainakin 90 -luvulla nakuihin myytiin naftasuodattimen lämmittimiä ja tosiaan tuo tielle hyytyminen oli yleistä, tosin en tiedä johtuiko se siitä ettei suodattimia vaihdettu syksyn vesikelien jälkeen.
Kaveri ajeli myös naku toledolla 120km/päivä työmatkoja ja ei silläkään koskaan mitään ongelmia ollut, syksyllä uusi suodatin ja kovaa ajoa.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa