Tankkasin 5L bensaa TDI golffiin!
Valvoja: ffp jäsenet
Tankkasin 5L bensaa TDI golffiin!
Kaveri meni tankkaamaan vahingossa 5L 95 bensiiniä golf vm98 AGR myllyyn. Onneksi pohjalla vähän alta puoli tankkia dieseliä. tankkasin päälle vielä 10L dieseliä, Kannattaako imasta polttoaineen pois tankista? Mitä olette mieltä? :O
Tutun vaimoke ajoi -03 VW SDi:n koneen parin kolmeen kertaa sammuksiin tankattuaan bensaa täyteen. Joka kerta vain tankin tyhjennys, oikeaa ainetta ja käyntiin. Edelleen taitaa olla tien päällä 50tkm jälkeen.. Liekö pumpussa tuon polttoaineen tiivisteiden/kestävyyden osalta eroa TDIn pumppuun eli ottaisko TDI sen enempää nokkiinsa, varsinkaan kun vanhempi? Vai ovatko ihan erilaisia tuolta(kin?) osin?
Uudemmat pumpparit, commonrailit sitten asia erikseen, ne eivät kai taida edes käynnistystä kestää tehdä? Näin ainakin neuvoi vag-huolto.
Uudemmat pumpparit, commonrailit sitten asia erikseen, ne eivät kai taida edes käynnistystä kestää tehdä? Näin ainakin neuvoi vag-huolto.
Ei pitäisi olla vielä reilussa kolmessa kympissä normaalilla talvilaadulla mitään ongelmaa. Suodatettavuus riippuu aika paljon pa-suodattimesta, jos on oikein tiheä suodatin, niin voipi mennä tukkoon muutamia asteita matalammilla pakkaslukemilla kuin harva suodatin. Ja toisaalta, kun se suodatin on kuitenkin konetilan puolella, jossa jo huomattavasti lämpimämpää kuin ulkoilma, niin suodatettavuus helpottuu. Sekä tankille kierrosta palaava polttoaine voi lämmittää tankissa olevaa polttoainetta.
Mistähän pimeyden yöstä nämä sekoitusohjeet pakkaskestävyyden nostamiseksi tulevat?
Elämäni Pohjois-Lapin alueella autoiltuani en ole ikinä kohdannut tilannetta,jossa tankkiin olisi ollut syytä laittaa muuta kuin luokitukset täyttävää dieseliä.
Kun talvella 99 oli pakkasta -50C auton käyntiin saaminen ei tuolloinkaan ollut ongelma.
(dieselin) Sen sijaan ongelmia tuottivat jäätyneet ovet, jäätyneet polkimet,lämmityslaite,ohjaustehostin ja kaikkien muoviosien hauraus.
Elämäni Pohjois-Lapin alueella autoiltuani en ole ikinä kohdannut tilannetta,jossa tankkiin olisi ollut syytä laittaa muuta kuin luokitukset täyttävää dieseliä.
Kun talvella 99 oli pakkasta -50C auton käyntiin saaminen ei tuolloinkaan ollut ongelma.
(dieselin) Sen sijaan ongelmia tuottivat jäätyneet ovet, jäätyneet polkimet,lämmityslaite,ohjaustehostin ja kaikkien muoviosien hauraus.
Jaakko kirjoitti:Ja toisaalta, kun se suodatin on kuitenkin konetilan puolella, jossa jo huomattavasti lämpimämpää kuin ulkoilma, niin suodatettavuus helpottuu. Sekä tankille kierrosta palaava polttoaine voi lämmittää tankissa olevaa polttoainetta.
Palautuva polttoaine voi myös lämmittää itse suodatinta.
Jäänesto on dieselin joukossa jännää tavaraa... Sitä ei tarvi kuin kerran elämässä kokeilla, itse kokeilin ekaa ja viimeistä kertaa talvella 1999. Jääneston (esim. Diesel 100) toimintahan perustuu siihen, että se sitoo itseensä vettä ja sekoittuu polttoaineeseen. Viimeistään laiton jälkeen tankissa oleva vesi pääsee tukkimaan suodattimen. En suosittele.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
En itsekään tota jäänestoo kauheesti henkilöauton tankkiin laittaisi. Raskaassa kalustossa missä polttoaineen kulutus ja tankin tilavuuskin on vähän toista luokkaa niin toimii ehkä paremmin. Itse ainakin ajanut tuolla kesä- ja välilaadun dieselillä (-15/-25) Vaappiksella kovillakin pakkasilla, hyvin pelaa kun kyseisessä kulkuneuvossa on suodattimen lämmitin. Huonona puolena tuossa väli- ja talvilaadussa on että kulutus tuntuu nousevan jopa 10% kesälaatuun verraten.
Ja itse aiheesta niin moni vanhempi isäntä on kehunut että silloin tällöin pari desiä 2t öljyä tai 2t bensaa parantaa jakajapumpullisen dieselkoneen toimintaa... Tiedä sitten mihin perustuu, mutta pd- ja cr-koneisiin ei kannata mennä laittamaan.
Ja itse aiheesta niin moni vanhempi isäntä on kehunut että silloin tällöin pari desiä 2t öljyä tai 2t bensaa parantaa jakajapumpullisen dieselkoneen toimintaa... Tiedä sitten mihin perustuu, mutta pd- ja cr-koneisiin ei kannata mennä laittamaan.
10 vuotta tuli nakulla ajettua (-77 mersu) ja koskaan ei talvisin mitään ongelmia kun oli hyvä akku, pikahehkut ja startissa 9v ankkuri.
Syksyisin aina uus naftafiltteri niin ei ongelmia.
Kovilla pakkasilla käytin tuota jäänestoa mutta pumppuahan se kuluttaa kun naftaa kuivattaa eikä siitä ole filtterin korvaajaksi, isäukko ei jaksanut äiteen mersuun tuota vaihtaa vaan jäänestoa löi tankkiin, no jäätyihän se 30km kotoa.
Mutta kyllä tuo juttu pitää paikkansa että naftaa on bensalla ohennettu kovissa pakkasissa, en tiedä sitten onko naftan laatu vuosien myötä muuttunut vai mitä.
Syksyisin aina uus naftafiltteri niin ei ongelmia.
Kovilla pakkasilla käytin tuota jäänestoa mutta pumppuahan se kuluttaa kun naftaa kuivattaa eikä siitä ole filtterin korvaajaksi, isäukko ei jaksanut äiteen mersuun tuota vaihtaa vaan jäänestoa löi tankkiin, no jäätyihän se 30km kotoa.
Mutta kyllä tuo juttu pitää paikkansa että naftaa on bensalla ohennettu kovissa pakkasissa, en tiedä sitten onko naftan laatu vuosien myötä muuttunut vai mitä.
Mersu oli mulla 96-06. Ainakin 90 -luvulla nakuihin myytiin naftasuodattimen lämmittimiä ja tosiaan tuo tielle hyytyminen oli yleistä, tosin en tiedä johtuiko se siitä ettei suodattimia vaihdettu syksyn vesikelien jälkeen.
Kaveri ajeli myös naku toledolla 120km/päivä työmatkoja ja ei silläkään koskaan mitään ongelmia ollut, syksyllä uusi suodatin ja kovaa ajoa.
Kaveri ajeli myös naku toledolla 120km/päivä työmatkoja ja ei silläkään koskaan mitään ongelmia ollut, syksyllä uusi suodatin ja kovaa ajoa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa