Golf IV ei lataa, missä vika (vika korjattu)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

Golf IV ei lataa, missä vika (vika korjattu)

ViestiKirjoittaja Tompero » 19.10.2009 17:26

Neloskoppainen golffi siis kyseessä. Auto ei suostu lataamaan akkua, ei sitten millään. Tänään vaihdoin uuden laturin paikalleen, mutta ei siltikään. Kokeilin jopa toista akkua paikalleen josko siinä olisi ollut jotain häikkää mutta sama tulos.

Korjaamolla kaveri arvaili että josko vika olisi niinkin ihmeellinen että mittaritaulun merkkivalossa olisi ongelma kun se ei pala. Mulla ois kuitenkin sellainen muistikuva että se merkkivalo siellä ei olis toiminut ainakaan pariin vuoteen minkä ajan tuo auto on nyt minulla ollut. Olisi ongelma siis siinä että tuo laturi ei jostain syystä saisi "herätettä" kun tuo mittaritaulun latauksen merkkivalo on sökö?

Onko jollain ollut samanlaista mystiikkaa tai osaavatko viisaammat kommentoida ja spekuloida mikä tässä voisi olla vikana? Minulla kyllä loppu jo ymmärrys tässä vaiheessa...
Viimeksi muokannut Tompero, 22.10.2009 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 19.10.2009 17:39

Olet varmaan kattonu ne sulakkeet siinä akun päällä, siinähän on niitä, siinä muovilaatikossa. Siinä yksi muistaakseni menee laturille, olisko jopa 60A tai 80A?

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 19.10.2009 17:48

Joo tosiaan katoin nekin, kolme kappaletta niitä näytti siinä olevan.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 19.10.2009 18:08

Se laturi ei nyt luultavasti saa esimagnetointivirtaa, joka kulkee latausmerkkivalon kautta ja tavallaan "käynnistää" latauksen.
Paljonko jännitettä löytyy laturin plus-navalta ?

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 19.10.2009 18:28

Perhana, tuota jännitettä en huomannut mitata ollenkaan laturin + navasta ja nyt se ei oikein onnistu kun auto seisoo naapurikunnassa matkanteon tyssättyä.
Oisko tuo sitten tosiaan kiinni siitä latauksen merkkivalosta että se ei sen takia "käynnistä" latausta.
Huomenna pitää taas alkaa rapaamaan tuota autoa niin nyt olisi hyvä kerätä mahdollisimman paljon tietoa, että mistä kaikkialta tuota vikaa etsisi.

Ville.P
-
Viestit: 76
Liittynyt: 27.6.2007 18:25

ViestiKirjoittaja Ville.P » 21.10.2009 11:51

Laturin herätevirtajohto varmaan poikki tai liitin lähtenyt irti akun päästä. Itsellä oli akun luona liitin irti, eikä laturi ladannut eikä palanut myöskään merkkivalo taulussa. On kuulemma melko yleinen juttu, jos laturi ei lataa...

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 21.10.2009 13:49

Laturin herätevirtajohto varmaan poikki tai liitin lähtenyt irti akun päästä. Itsellä oli akun luona liitin irti, eikä laturi ladannut eikä palanut myöskään merkkivalo taulussa. On kuulemma melko yleinen juttu, jos laturi ei lataa...

Kiitos vinkistä. Pitääkin tosiaan alkaa seuraavana tarkastamaan nuo johdot kun vika ei vielä löytynyt...

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 22.10.2009 14:17

Nyt on auto pajalla ja korjaaja meinasi että sitä merkkivaloa ei pysty siihen vaihtamaan että joutuis kokonaan uuden mittaritaulun hommaamaan.

Osaako joku sanoa kuinka hyvin nuo nelosgolffien mittaristot sitten käy päikseen jos sellaisen jostakin purkuautosta saisi?
Eli käykö esim. saman vuosimallin farmarigolffista tollaiseen kolmioviseen jne...?
Ulkoisesti näyttävät kyllä aika vastaavilta, mutta mites sitten tuon sisälmyksen ja toiminnan kanssa?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 22.10.2009 15:37

Eikai nyt yhden led-polttimon takia joudu koko mittaristoa vaihtamaan, mikäli vika on todella siinä ?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.10.2009 15:46

Mittaristo pöydälle -> palasiksi -> teräväkärkinen lämpösäädöllinen kolvi käteen -> vanha ledi pois -> uusi ledi tilalle. Voilá.

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 22.10.2009 18:43

Ei tarvinnut tällä kertaa alkaa mittaristoa purkamaan. Ongelma ratkesi aika simppelisti sillä että rosvottiin virta parkkivalolta ja laitettiin lamppu väliin ja siitä siis johdot laturille.
Näin laturi saa nyt herätevirran ja toimii taas niinkuin pitääkin. Ainoa miinus tässä nyt vaan on se, että pitää aina muistaa pistää parkit päälle käynnistäessä.
Vähän tuo on tuollainen pikapatentti, mutta meni jo niin hyvin hermot että ei jaksa alkaa tällä hetkellä enempää säätämään. Simppeli ja toimiva ratkaisu ja matka jatkuu taas :)

Hanza
-
Viestit: 4
Liittynyt: 23.11.2009 16:37

ViestiKirjoittaja Hanza » 23.11.2009 16:44

Lainaanpa topiccia. Auton on -98 ALH koneinen TDI ja auto ei lataa tyhjäkäynnillä ollenkaan. Lataus alkaa, kun kierrokset nostaa 2900 ja yli. Tällöin rattiakselin alta kuuluu napsahtava ääni. Napsahdus kuuluu aina, kierrokset ovat ylittäneet tuon 2900 ja laskevat sen alle. Ilmeisesti joku rele kyseessä. Tuo napsahtelu lähtee pikkuhiljaa pois, kun auto lämpenee ja sen kierroslukema myös laskee.
Onko tuo rele vika vai missä mättää?

Jardell
-
Viestit: 52
Liittynyt: 21.11.2005 19:55

ViestiKirjoittaja Jardell » 23.11.2009 17:02

se "napsunta " on kylmäkäynnistyksen suuttimen rele... dont worry

Timyfin
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 6.1.2013 17:40

Tarina Golfin latausongelmastani

ViestiKirjoittaja Timyfin » 6.1.2013 18:12

samaa vikaa. Golfissa
-Laturi lähtee lataamaan vasta kun antaa vähän alle 3000 kierrosta kierroksia. Vaidoin laturin, vaihdoin virransyötön säätimen. Ei auttanu.

-ongelma on nyt ratkaistu ottamalla herätevirta muualta autosta. Esim sen voi ottaa ajovaloista. Nyt lähtee lataus lataamaan välittömästi ei tarvitse käyttöö konetta 3000 että laturi alkaa lataamaan.

Onko mitään muita konsteja hoitaa tämä vika kuntoon. En keksinyt itse järkevämpää konstia.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 6.1.2013 22:14

Eikö se nyt tuosta ylempää selviä että laittaa herätevirtapiirin vaan kuntoon...

der_wagen
-
Viestit: 132
Liittynyt: 5.11.2009 8:55

ViestiKirjoittaja der_wagen » 8.1.2013 13:39

Omassa reessä oli (on vieläkin) samaa ongelmaa, ja oli tosiaan tuo herätejohto poikki akkukotelon alta. Nyt on paikkajohto välissä, mutta aina väliin näyttäisi tuokin prakaavan..

Sup
-
Viestit: 15
Liittynyt: 9.4.2013 21:42

ViestiKirjoittaja Sup » 7.12.2015 16:03

Mullakin ongelmia latauksen kanssa. Auto siis Golf IV 1.9tdi 74kw variant vm.2003. Eli laturi ei lataa. Jännite akulta 12v käynnissä vielä vähemmän. Latauksen merkkivalo syttyi muutama vuosi sitten jolloin asia hoitui hiilipaketin vaihdolla. Nyt ei latauksen merkkivalo ole syttynyt. Se ei syty edes kun laittaa virrat päälle. Kuuluisiko sen palaa virrat kytkettäessä hetken aikaa? Miten tämä herätevirta tarkistetaan? Löysin laturin kyljestä 2-osaisen liittimen johon tulee kumpaankin nastaan n. 8v runkoa vasten mitattuna kun virrat on päällä

Tare
-
Viestit: 9
Liittynyt: 1.9.2004 21:35

Re: Golf IV ei lataa, missä vika (vika korjattu)

ViestiKirjoittaja Tare » 15.1.2017 9:32

Hei

Onko kukaan laittanut tuollaiseen TDI Golffiin tehokkaampaa laturia?

Itselläni siis myös vm. 2003 Golf ATD koneella, nykyinen laturi 120A varaosanumerolla 028903028E, sopisikohan tilalle esimerkiksi 180A laturi numerolla 021903026L?

Kuvia yritin googlailla ja vertailla tuohon yhteen irrallaan olevaan laturiin, täyttä varmuutta ei tietenkään osaa noin sanoa mutta mutu tuntuma olisi että kävisi heittämällä paikalleen?

Jultsu
-
Viestit: 2984
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Golf IV ei lataa, missä vika (vika korjattu)

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.1.2017 15:51

ETKA laulamaan ja katso löytyykö sieltä listattuna jotain jytympää mallia. Itse vaihdoin 3BG passattiin 120a laturin tilalle 150A mallin joka oli kotoisin jostain LT35 vaggineesta, itse runko-osa oli myös merkitty passatin alle mutta hihnapyörä oli väärän kokoinen, sen jouduin uusiokäyttämään vanhasta.

Axi
-
Viestit: 1324
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Golf IV ei lataa, missä vika (vika korjattu)

ViestiKirjoittaja Axi » 15.1.2017 20:24

Juuri kuten Jultsu kirjoittaa, suurin osa latureista sopii paikalleen ja toimii, kunhan hihnapyörä on oikeanlainen.

Mulla oli B4 Passatissa 3C Passatin laturi, muistaakseni 140A. Hihnapyörä piti siihenkin vaihtaa, sopi sitten AJM-Golfiin taas heíttämällä.

Jultsu
-
Viestit: 2984
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Golf IV ei lataa, missä vika (vika korjattu)

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.1.2017 21:01

Onko muuten tietoa että mikä tällaisten laturien latausvirta on tyhjäkäyntikierroksilla, tuo ilmoitettu lukema on kai maksimivirta joka saavutetaan moottorin maksimikierroksilla? Lataileeko esimerkiksi tuollainen 180A laturi 120 ampeerilla tyhjäkäynnillä ja vastaavasti se 120A sitten jollain 60-80 ampeerilla?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Golf IV ei lataa, missä vika (vika korjattu)

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.1.2017 22:21

Niin, meneekö laturin teho lineaarisesti nopeuden mukaan? Jos, niin maksimivirta 6000 kierroksilla ja kuudesosa 1000 kierroksilla...

Eilen satuttiin yhden toverin kanssa VCDS:llä kattomaan V6 3C Passatista laturin kuormitusta paikallaan. Lasien lämppärit päälle niin yli 50% kuormitus. Laskihan se kun antoi kierroksia. En kattonu oliko valot päällä, mutta luultavasti oli.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

Re: Golf IV ei lataa, missä vika (vika korjattu)

ViestiKirjoittaja J.S.P » 16.1.2017 19:51

Linkin takaa löytyy tietoa latureista ja se tieto että tyhjäkäynnillä saisi ainakin kolmanneksen tehosta -tosin tuolta löytyvän käyrän mukaan näyttäisi että jopa puoletkin.

https://www.scribd.com/presentation/8577638/Alternators


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 11 vierailijaa