Golf IV ei lataa, missä vika (vika korjattu)
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV ei lataa, missä vika (vika korjattu)
Neloskoppainen golffi siis kyseessä. Auto ei suostu lataamaan akkua, ei sitten millään. Tänään vaihdoin uuden laturin paikalleen, mutta ei siltikään. Kokeilin jopa toista akkua paikalleen josko siinä olisi ollut jotain häikkää mutta sama tulos.
Korjaamolla kaveri arvaili että josko vika olisi niinkin ihmeellinen että mittaritaulun merkkivalossa olisi ongelma kun se ei pala. Mulla ois kuitenkin sellainen muistikuva että se merkkivalo siellä ei olis toiminut ainakaan pariin vuoteen minkä ajan tuo auto on nyt minulla ollut. Olisi ongelma siis siinä että tuo laturi ei jostain syystä saisi "herätettä" kun tuo mittaritaulun latauksen merkkivalo on sökö?
Onko jollain ollut samanlaista mystiikkaa tai osaavatko viisaammat kommentoida ja spekuloida mikä tässä voisi olla vikana? Minulla kyllä loppu jo ymmärrys tässä vaiheessa...
Korjaamolla kaveri arvaili että josko vika olisi niinkin ihmeellinen että mittaritaulun merkkivalossa olisi ongelma kun se ei pala. Mulla ois kuitenkin sellainen muistikuva että se merkkivalo siellä ei olis toiminut ainakaan pariin vuoteen minkä ajan tuo auto on nyt minulla ollut. Olisi ongelma siis siinä että tuo laturi ei jostain syystä saisi "herätettä" kun tuo mittaritaulun latauksen merkkivalo on sökö?
Onko jollain ollut samanlaista mystiikkaa tai osaavatko viisaammat kommentoida ja spekuloida mikä tässä voisi olla vikana? Minulla kyllä loppu jo ymmärrys tässä vaiheessa...
Viimeksi muokannut Tompero, 22.10.2009 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perhana, tuota jännitettä en huomannut mitata ollenkaan laturin + navasta ja nyt se ei oikein onnistu kun auto seisoo naapurikunnassa matkanteon tyssättyä.
Oisko tuo sitten tosiaan kiinni siitä latauksen merkkivalosta että se ei sen takia "käynnistä" latausta.
Huomenna pitää taas alkaa rapaamaan tuota autoa niin nyt olisi hyvä kerätä mahdollisimman paljon tietoa, että mistä kaikkialta tuota vikaa etsisi.
Oisko tuo sitten tosiaan kiinni siitä latauksen merkkivalosta että se ei sen takia "käynnistä" latausta.
Huomenna pitää taas alkaa rapaamaan tuota autoa niin nyt olisi hyvä kerätä mahdollisimman paljon tietoa, että mistä kaikkialta tuota vikaa etsisi.
Laturin herätevirtajohto varmaan poikki tai liitin lähtenyt irti akun päästä. Itsellä oli akun luona liitin irti, eikä laturi ladannut eikä palanut myöskään merkkivalo taulussa. On kuulemma melko yleinen juttu, jos laturi ei lataa...
Kiitos vinkistä. Pitääkin tosiaan alkaa seuraavana tarkastamaan nuo johdot kun vika ei vielä löytynyt...
Nyt on auto pajalla ja korjaaja meinasi että sitä merkkivaloa ei pysty siihen vaihtamaan että joutuis kokonaan uuden mittaritaulun hommaamaan.
Osaako joku sanoa kuinka hyvin nuo nelosgolffien mittaristot sitten käy päikseen jos sellaisen jostakin purkuautosta saisi?
Eli käykö esim. saman vuosimallin farmarigolffista tollaiseen kolmioviseen jne...?
Ulkoisesti näyttävät kyllä aika vastaavilta, mutta mites sitten tuon sisälmyksen ja toiminnan kanssa?
Osaako joku sanoa kuinka hyvin nuo nelosgolffien mittaristot sitten käy päikseen jos sellaisen jostakin purkuautosta saisi?
Eli käykö esim. saman vuosimallin farmarigolffista tollaiseen kolmioviseen jne...?
Ulkoisesti näyttävät kyllä aika vastaavilta, mutta mites sitten tuon sisälmyksen ja toiminnan kanssa?
Ei tarvinnut tällä kertaa alkaa mittaristoa purkamaan. Ongelma ratkesi aika simppelisti sillä että rosvottiin virta parkkivalolta ja laitettiin lamppu väliin ja siitä siis johdot laturille.
Näin laturi saa nyt herätevirran ja toimii taas niinkuin pitääkin. Ainoa miinus tässä nyt vaan on se, että pitää aina muistaa pistää parkit päälle käynnistäessä.
Vähän tuo on tuollainen pikapatentti, mutta meni jo niin hyvin hermot että ei jaksa alkaa tällä hetkellä enempää säätämään. Simppeli ja toimiva ratkaisu ja matka jatkuu taas :)
Näin laturi saa nyt herätevirran ja toimii taas niinkuin pitääkin. Ainoa miinus tässä nyt vaan on se, että pitää aina muistaa pistää parkit päälle käynnistäessä.
Vähän tuo on tuollainen pikapatentti, mutta meni jo niin hyvin hermot että ei jaksa alkaa tällä hetkellä enempää säätämään. Simppeli ja toimiva ratkaisu ja matka jatkuu taas :)
Lainaanpa topiccia. Auton on -98 ALH koneinen TDI ja auto ei lataa tyhjäkäynnillä ollenkaan. Lataus alkaa, kun kierrokset nostaa 2900 ja yli. Tällöin rattiakselin alta kuuluu napsahtava ääni. Napsahdus kuuluu aina, kierrokset ovat ylittäneet tuon 2900 ja laskevat sen alle. Ilmeisesti joku rele kyseessä. Tuo napsahtelu lähtee pikkuhiljaa pois, kun auto lämpenee ja sen kierroslukema myös laskee.
Onko tuo rele vika vai missä mättää?
Onko tuo rele vika vai missä mättää?
Tarina Golfin latausongelmastani
samaa vikaa. Golfissa
-Laturi lähtee lataamaan vasta kun antaa vähän alle 3000 kierrosta kierroksia. Vaidoin laturin, vaihdoin virransyötön säätimen. Ei auttanu.
-ongelma on nyt ratkaistu ottamalla herätevirta muualta autosta. Esim sen voi ottaa ajovaloista. Nyt lähtee lataus lataamaan välittömästi ei tarvitse käyttöö konetta 3000 että laturi alkaa lataamaan.
Onko mitään muita konsteja hoitaa tämä vika kuntoon. En keksinyt itse järkevämpää konstia.
-Laturi lähtee lataamaan vasta kun antaa vähän alle 3000 kierrosta kierroksia. Vaidoin laturin, vaihdoin virransyötön säätimen. Ei auttanu.
-ongelma on nyt ratkaistu ottamalla herätevirta muualta autosta. Esim sen voi ottaa ajovaloista. Nyt lähtee lataus lataamaan välittömästi ei tarvitse käyttöö konetta 3000 että laturi alkaa lataamaan.
Onko mitään muita konsteja hoitaa tämä vika kuntoon. En keksinyt itse järkevämpää konstia.
Mullakin ongelmia latauksen kanssa. Auto siis Golf IV 1.9tdi 74kw variant vm.2003. Eli laturi ei lataa. Jännite akulta 12v käynnissä vielä vähemmän. Latauksen merkkivalo syttyi muutama vuosi sitten jolloin asia hoitui hiilipaketin vaihdolla. Nyt ei latauksen merkkivalo ole syttynyt. Se ei syty edes kun laittaa virrat päälle. Kuuluisiko sen palaa virrat kytkettäessä hetken aikaa? Miten tämä herätevirta tarkistetaan? Löysin laturin kyljestä 2-osaisen liittimen johon tulee kumpaankin nastaan n. 8v runkoa vasten mitattuna kun virrat on päällä
Re: Golf IV ei lataa, missä vika (vika korjattu)
Hei
Onko kukaan laittanut tuollaiseen TDI Golffiin tehokkaampaa laturia?
Itselläni siis myös vm. 2003 Golf ATD koneella, nykyinen laturi 120A varaosanumerolla 028903028E, sopisikohan tilalle esimerkiksi 180A laturi numerolla 021903026L?
Kuvia yritin googlailla ja vertailla tuohon yhteen irrallaan olevaan laturiin, täyttä varmuutta ei tietenkään osaa noin sanoa mutta mutu tuntuma olisi että kävisi heittämällä paikalleen?
Onko kukaan laittanut tuollaiseen TDI Golffiin tehokkaampaa laturia?
Itselläni siis myös vm. 2003 Golf ATD koneella, nykyinen laturi 120A varaosanumerolla 028903028E, sopisikohan tilalle esimerkiksi 180A laturi numerolla 021903026L?
Kuvia yritin googlailla ja vertailla tuohon yhteen irrallaan olevaan laturiin, täyttä varmuutta ei tietenkään osaa noin sanoa mutta mutu tuntuma olisi että kävisi heittämällä paikalleen?
ETKA laulamaan ja katso löytyykö sieltä listattuna jotain jytympää mallia. Itse vaihdoin 3BG passattiin 120a laturin tilalle 150A mallin joka oli kotoisin jostain LT35 vaggineesta, itse runko-osa oli myös merkitty passatin alle mutta hihnapyörä oli väärän kokoinen, sen jouduin uusiokäyttämään vanhasta.
Juuri kuten Jultsu kirjoittaa, suurin osa latureista sopii paikalleen ja toimii, kunhan hihnapyörä on oikeanlainen.
Mulla oli B4 Passatissa 3C Passatin laturi, muistaakseni 140A. Hihnapyörä piti siihenkin vaihtaa, sopi sitten AJM-Golfiin taas heíttämällä.
Mulla oli B4 Passatissa 3C Passatin laturi, muistaakseni 140A. Hihnapyörä piti siihenkin vaihtaa, sopi sitten AJM-Golfiin taas heíttämällä.
Onko muuten tietoa että mikä tällaisten laturien latausvirta on tyhjäkäyntikierroksilla, tuo ilmoitettu lukema on kai maksimivirta joka saavutetaan moottorin maksimikierroksilla? Lataileeko esimerkiksi tuollainen 180A laturi 120 ampeerilla tyhjäkäynnillä ja vastaavasti se 120A sitten jollain 60-80 ampeerilla?
-
- -
- Viesti:
Niin, meneekö laturin teho lineaarisesti nopeuden mukaan? Jos, niin maksimivirta 6000 kierroksilla ja kuudesosa 1000 kierroksilla...
Eilen satuttiin yhden toverin kanssa VCDS:llä kattomaan V6 3C Passatista laturin kuormitusta paikallaan. Lasien lämppärit päälle niin yli 50% kuormitus. Laskihan se kun antoi kierroksia. En kattonu oliko valot päällä, mutta luultavasti oli.
Eilen satuttiin yhden toverin kanssa VCDS:llä kattomaan V6 3C Passatista laturin kuormitusta paikallaan. Lasien lämppärit päälle niin yli 50% kuormitus. Laskihan se kun antoi kierroksia. En kattonu oliko valot päällä, mutta luultavasti oli.
Linkin takaa löytyy tietoa latureista ja se tieto että tyhjäkäynnillä saisi ainakin kolmanneksen tehosta -tosin tuolta löytyvän käyrän mukaan näyttäisi että jopa puoletkin.
https://www.scribd.com/presentation/8577638/Alternators
https://www.scribd.com/presentation/8577638/Alternators
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”