T4 151hp pakosarja/T4 piristelyä ja pakosarjan rakentelua

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

T4 151hp pakosarja/T4 piristelyä ja pakosarjan rakentelua

ViestiKirjoittaja peeki » 2.11.2009 22:22

kaikki vinkit tervetulleita, myös omavalmiste käy jos on siisti
Viimeksi muokannut peeki, 15.11.2009 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 3.11.2009 10:11

Pitääkö olla se saksanmallin 151hp:n sarja vai kelpaako T25 laipalla oleva 102hp:n malli.

102hp:n mallinen on samanlainen kuin kiinteäsarjaisesa 1.9l koneessa, toisessa päässä on vaan yksi pytty enemmän.

Mille ahtimelle tulee?

O.P.P
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.7.2006 17:51

ViestiKirjoittaja O.P.P » 3.11.2009 10:57

Lainaan vähän tätä jos passaa.

Millä moottorikoodeilla noita T4:n 150hp koneita on?

Mites sen sovittaminen 102hp ACV:n (-01) tilalle käy? Ainakin välijäähy on alhaalla ja isompi... Jos Saksasta löytyis tekniikka,niin voisi hyvin harkita sellasta.Suomessa noita on niin älyttömän vähän,etten ainakaan minä tiedä koko tekniikasta ylipäätään mitään( Ahdin,suuttimet,lohkon rakenne,laakerit jne,jne.)

markozoo
-
Viestit: 16
Liittynyt: 5.7.2008 12:00

ViestiKirjoittaja markozoo » 3.11.2009 11:31

151hp koneen tyypit on AXG ja AHY
Kuva
ite tilasin tommosen ahy koneen sarja ebaysta 100euroa jäi hinnaks
Kuva
tommonen on axg koneen pakosarja tiiä sitte kumpi parempi?
suuttimet on noissa bosch DSLA150P764 ja turbo carrett GT2252V

O.P.P
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.7.2006 17:51

ViestiKirjoittaja O.P.P » 3.11.2009 12:07

Kiitokset m:zoolle!

Miten lie suutin ja ahdin swappi ACV:hen,saako toimivaa ohjelman kanssa,varmaan menee pakos.+imusarja uusiksi ton ahtimen myötä? Ilmeisesti VNT toi mainittu ahdin? 102 heppasessa ei...vai?

snowman
-
Viestit: 257
Liittynyt: 25.7.2003 15:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja snowman » 3.11.2009 16:03

Miten lie suutin ja ahdin swappi ACV:hen,saako toimivaa ohjelman kanssa,varmaan menee pakos.+imusarja uusiksi ton ahtimen myötä? Ilmeisesti VNT toi mainittu ahdin? 102 heppasessa ei...vai?

Itsellä on ~150hp:n osat 102hp ACV mallissa ja voin sanoa että ohjelman sai tehtyä ongelmitta 150hp:n VNT ahtimelle. Imusarja on vakio 102hp:n ja pakosarjana juurikin tuo AGX (ei kynttilänjalka). Pakoputken lähtö menee uusiksi ahtimen vaihdon myötä.

O.P.P
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.7.2006 17:51

ViestiKirjoittaja O.P.P » 3.11.2009 16:28

Kerrotko tarkemmin mitä kaikkea oot vaihtanut? Eli jäähy,on siis normi 102:n ja AGX:n eka lähtö uusiksi ja muu osa putkistosta käykin normaalisti?

Pistä vaikka privalla/@ kaikki osat jotka oot vaihtanut ja VNT ohjauksen/ohjelman teosta jos viittit.Toki saa laittaa tähänkin mun puolesta niin hyötyypi moni muukin :-)

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 3.11.2009 17:33

Tuossa omavalmiste pakosarja (riittää todistetusti yli 350hv *g*).

Kuva

Ahdinkin tulee mukavalle hollille huoltoa varten.

Kuva

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 3.11.2009 20:28

seuraava ahdin on tulossa:
Garrett GT2252V VNT- ahdin, peräisin 151hv Transporterista, 074145703E, riittää 200hv...juuri tuo agx pakosarja hakusessa, tietysti tuo valonviejän pakosarjakin olisi kiinnostava ratkaisu; paljon ruuvausystävällisempi kuin orginaali..jos valonviejä vaikka innostuisit iltapuhteina tuollaisen kasaamaan asevelihintaan...

Suuttimet menee vaihtoon, samoin boxi ja pakoputki uusiksi kokonaan (itse ajattelin tehdä putken, tallilla on öljymonttu..)

Itsellä ei ole hajuakaan boxin muutoksesta mutta apujahan on foorumilta saatavissa, softapuoli ei ole oikein hallussa mutta boxin vaihto liittyy juuri tuohon vnt-ohjaukseen ja joku alipainesäiliökin pitää tehdä. Ajattelin kaveria töissä yllyttää tuon säiliön hitsaamiseen rosterista tigillä, pitää vaan vielä saada tietoon josko putkenpätkä+laipat päihin-tyylinen säiliö ok; luulis ettei sillä muodolla ole mitään väliä..

Miten tuo 200hp teho/ ? vääntö kaksoimassavauhtiksen kanssa? Pitäisikö suunnitella samalla kiinteää vauhtipyörää?

Pitänee kaivella täältä tietoja kun en heti ainakaan muista mikä vauhtipyörä sopi ja millä kytkimellä..

Mitää helvetinmoista rakettia ei ole tarkoitus tehdä vaan tuollainen turbo tuli hankittua ja tietysti nälkä kasvaa syödessä, saa nähdä irtoaako talliaikaa keväällä ja onko sitä kahisevaa tarpeeksi (boxi softalla ja uudet suuttimet 990e, turbo oli sopuhintainen, pakosarjan hinnasta ei ole tietoa kun ei ole löytynyt ja ehkä se kytkin.. ja jos vielä lähettää turbon pieneen muokkaukseen niin 600e lisää)

markozoo
-
Viestit: 16
Liittynyt: 5.7.2008 12:00

ViestiKirjoittaja markozoo » 3.11.2009 21:21

toi axg pakosarjat on sitte kivenalla ei saa edes marmoritiskiltä. on kuulemma ahy sarja sen tilalla ja yli 300 euroa hintaa. joten jos ei tee/teetä virtaavampaa sarjaa nii taitaa olla ainut vaihtohto. kaksoismassavauhtis ja kytkin ei kyllä hirveitä vakiona kestä mut sen 180/400 taitaa nippa nappa kestää. laatikko tulee senjälkee mikä antautuu. lopputulos taitaa olla et se mikä ei kestä on heikkoo.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 3.11.2009 21:28

Pitänee valonviejän ruveta tekemään pakosarjoja ja myymään niitä kun kysyntää olisi..

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 4.11.2009 10:34

Tuommonen "normaalimman" näköinen pakosarja on ylimääräisenä yhdestä projektista, siihen passaava Fin-Turbon niin iso hybridi kun saa tehtyä, suutinkärjet mallia bosio race 520 5-reikä eikä ole ajettu metriäkään näillä palikoilla.

Sitä boksia ei 99% todennäköisyydellä tarvitse vaihtaa mihinkään. Riittää kun muuttaa sen ohjaamaan vnt:tä. Ja N75 menee myös joskus vaihtoon, mutta ei aina.

Kytkin kestää kyllä ihan mukavasti tehoja, mutta alaväännöillä ei kannata lähteä hulluttelemaan..

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 4.11.2009 10:58

Ja vielä kun käännetään niin päin että halkomallin sarja on uudempi AXG:n sarja ja 'paremman' näköinen sarja vanhempi AHY:n sarja niin kaikki on sopivasti sekaisin...

O.P.P
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.7.2006 17:51

ViestiKirjoittaja O.P.P » 4.11.2009 11:28

Mitäs LTR huutelet noista palikoista? Sulla on siis hukkisahdin toi hybridi? Pistä privatea tai @:ta!

Ei tarvii muokata mitään VNT -ohjauksia:kun ei oo ennen tehny,ei oo mitään haisua noista alipaine ym.muutoksista.

markozoo
-
Viestit: 16
Liittynyt: 5.7.2008 12:00

ViestiKirjoittaja markozoo » 4.11.2009 13:51

juurikin näin AHY 05/1998 - 09/2001 ja AXG 09/2000 - 06/2003 ja toi paremman näköinen on on AHY ja toi kynttilän jalka AXG

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 4.11.2009 17:00

aikaahan projektin aloitukseen vielä on joten katotaan josko jostain löytyis tuo "ei kynttilänjalka" tai valonviejä-mallinen tekele jostain...tarjouksia tulemaan jos ylimääräisenä pyörii nurkissa

alipainesäiliötä ruvetaan tekemään huomenna; 70+mm halkaisijalla oleva rosteriputkenpätkä (n. 20cm) ja siihen löytyi sopivat liittimet hengityslaitteen happikennosta... tilavuutta tulee n .0.7 litraa

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 4.11.2009 19:59

ja jos jollain olisi lainata ko pakosarjaa niin voisin lainata sitä hetkeksi ja tehdä jigin niin saa sitten kolvailtua oman sarjan...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.11.2009 23:32

Ja sitten mamma tulee ja puhaltaa pelin poikki.....Peeki taas haaveilee.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 5.11.2009 17:42

mulla on kotiaikaseurannassa plussatunteja sisällä...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 5.11.2009 17:45

Joo mutta ne menee muuhun kun omiin juttuihin, suunnittele vaan kuinka mahtuu kolmas turvaistuin mersuun.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 5.11.2009 18:20

aina yhtä positiivisellä mielellä...

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 5.11.2009 20:20

Olisko kenelläkään kuvaa GT2252V ahtimen down pipen laipasta?

Rosteriputki haaveissa ja vois valmiiksi leikkauttaa laipan kun olis piirustukset. Samalla sitten myös katin molemmille puolille 3" putkelle sopivat laipat, niin voi tarvittaessa korvata katin väliputkella.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 5.11.2009 20:39

joo ja laittakaa kuvat"yleiseen jakoon" nimittäin ko laippa pitänee munkin leikkauttaa, ajattelin ammattikoulussa teettää tai voihan joku foorumilainenkin olla alan firmassa töissä ja ruokiksella tienata vähän taskurahaa..

markozoo
-
Viestit: 16
Liittynyt: 5.7.2008 12:00

ViestiKirjoittaja markozoo » 6.11.2009 9:04

voinhan sen kuvan laittaa omasta laipasta, mutta taitaa olla helpoin et käyt hakee marmoritiskiltä turbon ja down pipen välisen peltitiivisteen maksaa muistaakseni muutaman euron ja tarviit sitä kuitenkin. siitä on helppo ite tehä kuva.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 6.11.2009 16:16

rosterista työkaveri hitsasi alipainesäiliön, tilavuus n. 0.7 litraa. Tietysti se piti kiillottaakin, ensin 600, sitten 1500 vesihiomapaperi ja kattilankiillotusaineella viimeistely...
Sama homma pitää sitten ahtoputkille kun laittaa isomman coolerin keulille.

Kuinka paksusta materiaalista on nuo pakosarjan laipat hyvä tehdä?

jonttuh
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.3.2007 14:54

ViestiKirjoittaja jonttuh » 7.11.2009 15:17

10mm pellistä laipat oon yleensä tehny..

mihis tuota alipaine säiliötä tarvii??

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 7.11.2009 15:27

Turbo tarvii vnt N75:n ja alipaineletkujen vedon sekä mielellään alipainesäiliön, sellainen musta muovipallo tai itsetehty n. 0,5 litraa.

enemmän asiaa voi valaista TDIfreak....

Kävin just motonetissä hakemassa pakosarjan tiivisteen jos vaikka teettäis laipat valmiiksi...Tuntuu olevan kiven alla nuo 151hp pakosarjat..
Oletteko hitsanneet putken laippaan kiinni vain ulkopuolelta vai istuttaneet putkea vähän myös laipan sisään niin että saa molemmin puolin hitsattua?

Onko laipan kokoa mahdollista suurentaa vai ottaako johonkin kannessa kiinni? (Siis laipan ulkomittaa isommaksi)

jonttuh
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.3.2007 14:54

ViestiKirjoittaja jonttuh » 7.11.2009 19:07

putki suoraan laippaan, eli en ole ennen ainakaan "upottanut" putkea laippaan, vaan hitsannut suoraan siihen laippaan kiinni..

itselleni laittelen juuri garrett gt2260v ahdinta ja olen ihan pihalla noista alipaine hommeleista,

ahtimeen modasin kellon joka vetää siivet auki alipaineella, oikein??
mitäs muuta kuin ohjelman muutoksen siihen sitten tarviin??
meinattiin vaihtaa N75 venttiilin tilalle vnt ohjaus venttiilli.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 7.11.2009 19:16

jonttuh: teitkö siis itse tuon pakosarjan? onko samantyylinen kuin valonviejän "huoltoystävällinen" pakosarja?

TDIfreak mulle kertoi tuosta mitä tarvii päivityksessä, mun projekti alkaa vasta keväämmällä mutta pitää selvittää kaikki mahdollinen niin voipi projekti sujua paremmin sitten kun kaikki faktat on tiedossa...

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 8.11.2009 0:44

Minkähän kokoinen cooleri mahtuu tuonne caravellen keulaan? On nimenomaan "caravelle" keula...

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 8.11.2009 1:56

Omassa 100 x 30 x 30cm cooleri. Mahtuu puskurin "sisään" vaikka on tuolla lyhemmällä nenällä. Seuraavaan settiin tullee vesicooleri tuon kaveriksi.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 8.11.2009 10:54

aika paksua kennoa valonviejällä

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 8.11.2009 11:15

Mun jutut nyt on muutenkin paksuja... :)

Tossa kennot päällekkäin ja niihin tehty yhteiset päädyt (yksi sisään- ja ulostulo). Kukaan ei kieltänyt tekemästä noin ja käytettävään tilaan sopii vallan mainiosti. Voi olla hieman yliampuva, mutta iso on kaunista... Puheet viiveen lisääntymisestä pitkien ja suuritilavuuksisien imuputkien/välijäähyjen vuoksi saa kyllä unohtaa. Tai ei ne ainakaan häiritseviä voi olla, kun itse en tuollaista ilmiöö edes huomannut, kaikkitietävän netin varoittelusta huolimatta.

jonttuh
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.3.2007 14:54

ViestiKirjoittaja jonttuh » 8.11.2009 16:57

en oo vielä pakosarjaa tehnyt mutta suunnitelu asteella on.. aiempiin rojekteihin on joskus tullut sarjoja hitsailtua

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 8.11.2009 20:17

Kuinka saisi fiksusti tehtyä kollekstrin järkevällä tavalla? mallailin tuossa talouspaperirullista 5 palaa vierekkäin ja keskellehän jää aikamoinen aukko ja kollektorin D tuleepi aika suureksi. Tietenkin voi kaikista 5 putkesta viistää sivusta palaa pois ja sitten sovitella uudestaan. Kuinkas putkijärjestys: pitääkö mennä "sytytysjärkestyksessä" myötäpäivään vai kuinka? Ajattelin tuota virtausta ja pyörrettä.. voi olla että olen aivan hakoteillä mutta mielipiteitä/vinkkejä/kuvia vaan tulemaan..

Itse ajattelin näin: ensin tehdään kollektori jossa kiinni 5 putkenpätkää, putkenpätkistä jatketaan pakosarjan laipolle erilaisista mutkista rakennellen..

Tiedä sitten miten onnistuu mutta haaveena olisi saada orginaali 151hp pakosarja; siitä jigi niin tietäisi onk lähelläkään onnistumista noin tilaa ajatellen ettei se turbo ookin yhtäkkiä kabinetin puolella :)

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 8.11.2009 20:37

Ja vielä tyhmä kysymys: Kun käyttää vnt-ahdinta niin ei vissiin tarvitse hukkaporttia??

Ja laittakaa linkkejä/kuvia 5 sylinterisen moottorin peltipakosarjasta, saa varmaan tuhat uutta ideaa kun näkis noista enemmän kuvia

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 8.11.2009 21:47

Onko jollain käyttökokemuksia diesel-dumpista?

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 9.11.2009 18:24

Vitosen kollektori on F1-autoista löytämieni juttujen perusteella melko erilainen härveli. Kollektorikulma on ~110 astetta nelosen 8-12 asteen sijasta. Kuvia voi vakoilla netistä V10 kilpureiden moteista. Tollaista tuossa omassa rakennelmassa on tavoteltu.

Uusi kollektori on 12 asteinen, mutta siihen on omat syynsä tilanahtaudella ja ehkä muillakin mietinnöillä. Tuossa kuva mokomasta.

Kuva

Kuva

Tässä hieman sarjan edistymistä.

Kuva

Tiisselidumppia on koetettu tosi isojen ahtimien kanssa, mutta ehkäpä on turhaa, koska sakkaaminen on melko vaaratonta kaasupoljinta nostettaessa. Veto päällä sakkaaminen taas rikkoo ahtimen nopeaan.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 9.11.2009 22:48

Tänään kävin työstöfirmoissa kyselemässä innokkuutta pakosarjan laippojen leikkaamiseen laserilla tms. Soitin aikuiskoulutuskeskukseen ja ammattikoulullekin ensin, eivät oikein olleet siellä kovinkaan kiinnostuneita ja firmoissa lähettelivät firmasta toiseen, kolmannessa firmassa olivat tosi ystävällisiä ja yhteistyöhaluisia.Kysyivät kuinka kiire on; töitä oli kuulemma paljon.. Ensi viikolla lupasivat leikata ja totta helvetissä teetin niitä niin että muillekin riittää!! Materiaalina tietysti rosteri (10mm paksua) ja mallina on pakosarjan tiiviste. Teetin pakoaukoista kuitenkin 4mm isommat koska ajattelin tehdä pakosarjan 2mm seinämäpaksuudella olevasta putkesta.
Kollektorin ajattelin tehdä ensin ja tänään tein protoleikkauksen sähköputkesta, saa toimia sitten sapluunana kun putkia päästään leikkaamaan, tulee samantyyppinen kun valonviejän uuden putkiston kollektori

Jos joku tarvii noita laippoja niin laittaa privaa tulemaan, hinta asettuu parinkympin kappalehintaan, tarkka hinta tiedossa vasta kun saan ne ensi viikolla

Samassa firmassa ajattelin teettää myös turbolle laipan tai laippoja kunhan turbo nyt ensin saapuu tänne vaasaan... Aloitusmaksu tulee joka kerta kun uusi kappale piirretään cadilla mutta en mäkään ilmaiseksi töitä tee...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 9.11.2009 23:05

Materiaalina tietysti rosteri

Kuinkahan paljon tuo mahtaa vääntyillä?

Teetin pakoaukoista kuitenkin 4mm isommat koska ajattelin tehdä pakosarjan 2mm seinämäpaksuudella olevasta putkesta.

Tuo tiiviste on jo reilusti isompi kuin kanava kannessa.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 10.11.2009 15:21

saahan siihen pienemmänkin putken kiinni jos haluaa... monet firmat tarjoavat pakosarjoja rosterista ja uskon että tuo rosteri toimii siinä missä mustakin.. pitäähän tuohon pakosarjaankin saada vähän ulkonäköa ja vaasassa on sopivasti romuliike joka myy rosteria vaikka 10cm pätkissä ja löytyy kaikkia käyriä ym varastosta ja edullisemmin kuin rautakaupasta

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 10.11.2009 15:52

Ihan niinkuin se pakosarja jonnekkin sieltä näissä volkkareissa näkyiskin... :)

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 10.11.2009 17:05

ei se näykkään muttei nyt takerruta siihen. Mutta onhan se mukavaa tehdä aineesta jota saa vaikka 5 cm pätkissä valmiiksi leikattuna; ei tarvitse ostaa sitä 6m salkoa..

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 11.11.2009 21:05

Mitä kytkintä olette käyttäneet vastaavanlaisissa kokoonpanoissa?

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 13.11.2009 10:31

Ahtimen ja pakoputken välinen tiiviste ostettu vitosella. Onpas siinä pieni reikä! Aikamoisen kartion joutuu tekemään, että 3" putki siihen sopii.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 13.11.2009 12:31

6 euroa maksoi vaasan käyttöautolla se tiiviste, tulee maanantaina niin saa sitten tehdä laipan ja tietysti rosterista. Katotaan josko romuliikkeestä löytyisi vielä sopiva kartiokin, omaa tiivistettä käytän vain mallina laipalle ja tiivisteelle, tiivisteen ajattelin tehdä 3mm kuparista kun sattuu olemaan sitä sopivasti kotona..

Pakosarjaakin olisi saanut, hinta aika suolainen:423 euroa, tuolla hintaa saa paljon rosteria....

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 13.11.2009 17:16

Tänään vein tiivisteen ja palan rosteria vesileikkaamoon. Ensi viikolla saan palikat, eli down pipeen laippa ja sitten katille pari laippaa 3" putkea varten. Alkuperäinen tiiviste on kolmikerroksinen peltitiiviste.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 13.11.2009 20:26

Näköjään joku muukin satsaa jalometalliin!!

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.11.2009 0:54

Eikös se kuparipala ollu 2mm vai onko tuo joku toinen?
Laippa kannattaa pultata johonkin kiinni hitsauksen ajaksi.
Mielenkiinnolla seuraan tätä Peekin projektia jospa vaikka valmistuu, tai joku saa ostaa edullisesti tee-se-itse sarjan :)

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 14.11.2009 1:49

Kympin näyttää maksavan sopiva 48mm -> 76mm kartio. Kun pakoputki on muutenkin uusimiskunnossa, niin miksei samalla laittais rosterista. On sitten hieman pitkäikäisempi.
Kuva

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.11.2009 12:24

Aikoinaan amiksessa tehtiin kaverin volvoon imusarjaa ja putket piti olla laipan päästä soikeat ja kaasareille pyöreät joten tehtiin prässiin työkalu jolla tavallisista putkista prässättiin sopivat.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 15.11.2009 10:21

Muutin vähän otsikkoa sisältöä vastaavaksi....

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 15.11.2009 10:56

Aika kalliita nuo rosteriosat harisen kaupassa, onneksi vaasassa on rosteriromuliike... Laittakaa vaan listaa jos haluatte mutkia ym. niin voin samalla tiedustella kun käyn siellä.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 15.11.2009 20:54

Millä siellä Vaasassa rosteria hitsataan?
Hitsasin puikolla vapakaarta veneeseen niin muoto muuttui rajusti ja myöhemin
Migillä täytelangalla lisävalotelineeseen korvakkeita ,Kokemuksesta voi sanoa ,että
ennakkoa piti ottaa paljon jos halusi korvakkeet vaateriin.

herää epäilys että pakosarjan muoto muuttuu ,lämpölaajenemisen seurauksena ja
kestääkö se muodon muuttumista.
Kierrätä joka pytylle reilu vuoristorata lenkki johon muuttuminen purkautuu ,tuli vaan mieleen kun seurasi keskustelua.
Kerrohan kokemuksia ,miten se edistyy.

Jasper oy ,ainakin myy lankaa joka käy mikkiin ja ainakin Mison käy kaasuksi.
Sillä on helppo hitsata jos muoto vaan pysyy hallinnassa ja mieleisenä.
Samoin sauman voi kiillottaa ja ei ruostu.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 15.11.2009 21:26

Tigillä....

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 16.11.2009 22:03

Ja ensi viikolla uudella migillä...

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 17.11.2009 20:03

Tuli ostettua gt2056v-ahdin, ilmeisesti peräisin m-b 320 v-6 koneella???
Tuossa tuo vnt-ohjaus on servomoottorilla, oiskohan monimutkaista tehdä ohjaus tuota servoa käyttäen..? En ihan heti ole sellaista tekemässä mutta olisihan tuokin mahdollisuus,ehkä?

Pakopaineista: Oletteko ihan normi painemittarilla seurailleet noita pakopaineita, tuli vain mieleen kun yhden kuvan näin jossa kabinetissa oli 2x normaali painemittari, sellainen kuin yleensä kompuroissa. Lähdössähän joutuu tuomaan esim kuparilla, sen verran kovia on varmaankin lämpötilat..?

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 19.11.2009 7:56

hain matkahuollosta ahtimen ja luultavasti lähetän sen finturbolle perushuoltoon ja modattavaksi; onpahan sitten kevääksi kunnossa. Yritin katsella myöskin orginaalia, 150 heppasen, pakosarjaa (ahy) saksan ja englannin ebaysta laihoin tuloksin; olisi saanut "jigin" mallin siitä..

Myin pois oman kemppi 163s ja tilasin uuden esabin (3 vaihe,170A), saa nähdä onko siitä mihinkään. 2 vuoden takuulla ja muutaman satasen joutuu kärsimään välirahaa. Uusi on kuitenkin uusi..

Hitsauskaasuista: Uusi seoskaasupullo (20) maksaa 360 euroa ja puhdas argon 400 euroa (tigille), juuri katsastettuja ja täysiä pulloja...

Välijäähdytinkaupat on meneillään, katsotaan jos tarjous menee läpi, kiirehän ei ole, laittakaa vinkkejä tulemaan välijäähdyttimien edullisista ostopaikoista vaikka aika samalla hintaa kaikki myyvät (nettivaraosassa ilmoittelevat liikkeet)

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 19.11.2009 8:12

.
Taisi sen mersun V-kuutosen ahdin olla samaa "perhettä" näiden muidenkin uusimpien kolmilitraisten dieseliahtimien kanssa.
Eli jotain 2260, tai sinne päin.
Arttuhan se tietää.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 25.11.2009 20:02

valonviejä: mikä on pakosarjassasi käytettävän putken halkaisija?

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 29.11.2009 11:07

Sisältä 38mm tuo vanhempi. Uudempi 39mm.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 29.11.2009 11:34

Tuikku, tuo meken V-ahdin on gt2259v ja tuollaista pukkaa kaapin HP-ahtimeksi.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 30.11.2009 21:04

Tuolta r-koneistukselta olisin nokka-akselia kysellyt mutta www sivut eivät jostain syystä auenneet...kai tuo on se koneistamo josta saa lievää virinokka-akselia 2.5TDI:hin? ainakin volvolandian puolelta sain sen käsityksen, korjatkaa jos olen väärässä..

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 26.12.2009 9:54

Löysin saksasta coolerin mutta kun en ole ikinä tilannut saksanmaalta mitään niin kuinkahan homma toimii?

linkki cooleriin: http://shop.wiltec.info/product_info.ph ... --001.html

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 26.12.2009 12:03

Tee paypaliin tunnarit ja maksat paypalilla ostokset, Niin viikonpäästä paketti on ovellasi

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 26.12.2009 15:56

Tuikku, tuo meken V-ahdin on gt2259v ja tuollaista pukkaa kaapin HP-ahtimeksi.


No joo, siihen hommaan se taitaakin oikein hyvin käydä.
Eikös tällä ahtimella ollutkin ominaisuutena tavattoman terhakka herääminen ja ilman/paineen tuotto, siksi kait se hatemi ei saanut sitä kun sakkaamaan omassaan aikoinaan, vuonna miekka ja nahkakypärä.

Ouwi
-
Viestit: 183
Liittynyt: 22.9.2007 16:36

ViestiKirjoittaja Ouwi » 26.12.2009 20:36

Tuosta kuulerista tuli mieleen että kannattaako kaikkea tilata ulkomailta? Kun suomestakin saa melkein samaan rahaan ja samalla tukee kotimaisia tavarantoimittajia.. Jos tuollaisen kiinalaisen kuulerin haluaa niin tuolta niitä löytyy mielestäni ihan kohtuu hintaan. www.kiinahdin.com

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 28.12.2009 18:19

Eikös tällä ahtimella ollutkin ominaisuutena tavattoman terhakka herääminen ja ilman/paineen tuotto, siksi kait se hatemi ei saanut sitä kun sakkaamaan omassaan aikoinaan, vuonna miekka ja nahkakypärä.


Omassa setissä heräämistä voi himpun hidastaa kaksimetrinen pakosarja, mutta toivoisin silti sellaista 1500-1700rpm alkavaa vetoaluetta, eikä sakkauskaan ole "isolohkossa" niin iso ongelma. Noin kolmeen tonniin toimii yksinään ja siitä eteenpäin sitten HP-ahtimena.

Peeki, R-koneistus tekee vallan mainiota nokkaa vakiokanteen ja sopii ominaisuuksiltaan hyvin käyttikseen.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 4.1.2010 16:30

onko tuo oikea vw varaosanumero sille pakosarjalle (se "peltisarjan" näköinen)?varaosanumero 074 253 031 T.

Late_86
-
Viestit: 81
Liittynyt: 16.1.2007 21:16

ViestiKirjoittaja Late_86 » 9.1.2010 22:15

Anteeksi jos vähän sivuan aihetta mutta kun näistä t4:sen pakosarjoista täällä keskustellaan niin tietäiskö joku että käykö nämä 2.5:sen turbo pakosarjat "heittämällä" tuon 2.4:sen vapari sarjan tilalle?? kun ajattelin moisen vempaimen turbotella.. :D

harrier
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.4.2010 18:39

ViestiKirjoittaja harrier » 24.4.2010 9:36

miten täällä nämä projektit etenee? itelläki ois tarkotus kutitella noin 200-250 portterista ja siihenki tarttis vähä neuvoja mikä ahdin ja miten ja kuka tuon vnt ohjauksen osaa tehdä. ja mistä edullisesti suuttimet? mitä kaikkea pumpulle tarvii tuohon voimaan tehäja tartteeko nokkaa jo vaihella? tdifreak ja valonviejä varmaan osaa opastaa...

harrier
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.4.2010 18:39

ViestiKirjoittaja harrier » 24.4.2010 9:38

niin ja autohan on -96 102 hv

harrier
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.4.2010 18:39

ViestiKirjoittaja harrier » 24.4.2010 10:10

VW 2,5 TDI 180PS, AKE, BDG, BAU, BDH "GT2052V" 549,90 €

BMW 530d (E39), 2926 ccm, 135kW "GT2556V" 629,90 €

E320 S320 3.2 CDI (W210 +W220) "GT2359V" 589,00 €

Mikä nuista olisi sopivin? nuita ainakin sais aika edullisesti.

minkä ahdin se tuo gt2259v on joka valonviejällä on?

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 25.4.2010 14:06

Tuo pikkuahtimeni on peräisin 320cdi mekkeristä, mutta siis uudemmasta v-koneesta, ei suorasta kutosesta kuten tuo gt2359v. On uudempaa suunnittelua ja uskoisin heräävän mukavasti tuohon vanhempaan verrattuna ja silti riittävän tuonne 300hv luokkaan asti, josta isompi VNT jatkaa etiäppäin...

Tuohon pakuusi menee 150hv T4 portterin (AHY, AXG) sarja + ahdin suoraan. Sillä ja racesuuttimilla ehkä 210-230hv. Tiedä sitten löytyykö Fin-turbosta jotain erikoisempaa P&P kamaa, tai pystyykö LDS-turbo muokkaamaan tollasta AHY:n turboa hieman virtaavammaksi. Muutenhan tuonne ei taida mikään sopia suoraan.

harrier
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.4.2010 18:39

ViestiKirjoittaja harrier » 25.4.2010 17:51

no tuo axg ahdin ois 580€ mutta se sarja taitaa olla hakusessa jos ei sitte ruotsista löydy. kuka nuita raceja myy? mihin asti tuo ahdin sitte riittää jos nälkä kasvaa ;)

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 27.4.2010 19:17

Ahdin siis alkaa tuuttaan varattua tuossa 210-230hv kohdalla...

Siittimiä kannattaa kysellä TDIfreakiltä (www.findiesel.fi). Se on varsinainen siitinjätkä... :)

harrier
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.4.2010 18:39

ViestiKirjoittaja harrier » 28.4.2010 20:34

joo no pitää siihen sitte miettiä jotain muuta ahdinta että on vähä reservisä...pitää rueta katteleen jos löytys vähä käytetty holsetin HY221W tai sitte joku isompi vnt. pitääpä soitella freakille.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa