Peräkärryn rakentaminen

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

Peräkärryn rakentaminen

ViestiKirjoittaja Jusux » 25.10.2009 18:25

Vinkkejä kaivataan, tarkoitus rakentaa edullinen ja toimiva kärry crossimönkijän siirtoon

Uuden kärryn saa halvimmillaa ~700e, joten kannattaako edes harkita itse tekemistä?

Tarkoituksena on tehdä ns. koppikärry, eli tehdä vanerista tai vastaavasta koppi ja saranoitu takalevy, jokat toimii sitten ajosiltana

Esim. vinkit järkihintaiseen rakennussarjaan kiinnostaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 25.10.2009 19:02

Pellin hinta on tällä hetkellä aika alhaalla ja jos laidat ym pystyt jossakin itse särmäämään niin jotain säästöä voi tulla mutta uuden saa tosiaan tuohon 700e hintaan rekisteröitynä.

Kannattaa laskea mitä muut osat kustantaa (akselit,renkaat,valot,vetoaisa,lokasuojat), pelkkä pohjalevy 100e jos filmivanerista tekee.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 25.10.2009 19:18

En ole lähdösä itse särmäämään, vaan tekisin rungon+ kehikon johon tekisin kopin sitten ympärille/ sisään.

Vanerit koppiin ja pohjan löytyy jo omasta takaa, siksi tätä edes harkitsen.

Yksi olisi tietysti että ostaisi valmiin käytetyn kärryn, jonka kunnostaisi samalla kun tekee siihen kopin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.10.2009 19:31

Itsellä on halvin Aku-merkkinen kärri, jossa on kippi ja avattavat etu- ja takalaidat. Lasikuitukuomut maksavat hunajata ja mitä olen puheita kuullut, sellainen pyöreä kuomu voi olla aika hankala kuormata.
Itse tein aikanaan filmivanerista lavan reunojen päälle noin puolen metrin korkuisen suorakaiteen muotoisen kannellisen arkun. Tänäkin kesänä olen kuljettanut pääasiassa pitkää rakennustavaraa irrottamalla kärristä päädyt. Lisälaitoja ei tarvitse irrottaa. Polttopuuta tuohon mahtuu 2.7m³, kun pinoaa piripintaan.

karvis
-
Viestit: 199
Liittynyt: 23.7.2003 10:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja karvis » 25.10.2009 19:38

Polttopuuta tuohon mahtuu 2.7m³, kun pinoaa piripintaan


Ei kestä joutua ratsiaan tuon satsin kans ;)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.10.2009 20:16

Niin, jos pinoaa piripintaan.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 26.10.2009 17:20

Appiukolla on vanha muulin kärry jossa omatekoinen kuomu, profiiliputkesta kehikko jossa alumiinista tehty ja popniiteillä koottu kuomu.
Mites tuo nykyään on, saako enää ite kärryä tehdä vai pitääkö olla ns tehdasvalmisteinen aisa + akselit?

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 26.10.2009 17:57

Mites tuo nykyään on, saako enää ite kärryä tehdä vai pitääkö olla ns tehdasvalmisteinen aisa + akselit?


Akseli ny ainakin täytyy olla tehdastekonen, aisan saa tehä ite, kunhan tekee sen niiden sääntöjen puitteissa...

Helpoimmalla varmaan kuomun saa, kun tekee putkesta kehikon ja teettää siihen kunnon muotoon tehdyn pressun päälle. JOs vaneerista rupee koppia tekeen niin tulee kauheen painava ja ruma... Miks mönkkäri ylipäätään tarttee kuomua? Eikä siihen piisais et heittää pressun vaan päälle ja sitoo lavan reunoihin kiinni...

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 26.10.2009 23:40

Miks mönkkäri ylipäätään tarttee kuomua?
Kaverilla ainakin on Rukan tuollainen tallina, eli kulkee lentokoneella+skibussilla paikanpäälle ja tuolla sitten tarvittavat reissut paikanpäällä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.10.2009 9:00

JOs vaneerista rupee koppia tekeen niin tulee kauheen painava ja ruma
Tuo on aivan totta, ruskeasta filmivanerista tehty laatikko on käsittämättömän ruma. Koppi ei kuitenkaan ole vaikea käsitellä, sillä kansi on lavalukoilla kiinni eikä sitä ei ole vaikea yksinkään liikutella. Lisälaidat on salvoilla kiinni kärryssä ja laitojen nurkissa on saranat, joilla toisen yhden sivun ja päätyosan saa yhteen nippuun, mahtuu irtaallaan pieneen tilaan.

Harkitsin tuota huonekaluputkirunkoa, mutta esim. halkokuorman kuljettaminen vaatisi pressun suojaamista esim. levyllä.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 27.10.2009 15:37

Eihän siitä ole pakko tehdä rumaa? Tekee siistit metallivahvistetut kulmat ja maalaa valkeaksi.

Tyyliin tämä: http://www.nettivaraosa.com/829192

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 27.10.2009 21:13

ja tämän kun löysin, niin en enää jaksa rakentamista miettiä... aika edullisia kärryjä. Kerron kommentit kun saan yhden käyttööni.

Hyvä hinta/laatu suhde vaikuttaisi oleva. 650euroa rekattuna. V-aisa, kunnon jouset, 15 mm pohjavaneri, koko 150*300.
http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.10.2009 9:28

Melko edullinen noin isoksi kärryksi. Ei nuo kuomullisetkaan kalliita ole.

arppaj
-
Viestit: 156
Liittynyt: 27.2.2004 13:17

ViestiKirjoittaja arppaj » 28.10.2009 9:47

ja tämän kun löysin, niin en enää jaksa rakentamista miettiä... aika edullisia kärryjä. Kerron kommentit kun saan yhden käyttööni.

Hyvä hinta/laatu suhde vaikuttaisi oleva. 650euroa rekattuna. V-aisa, kunnon jouset, 15 mm pohjavaneri, koko 150*300.
http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html


Isällä on ollut tuollainen JT-trailerin kuomukärry muutaman vuoden käytössä, itsekkin olen sitä muutaman kerran vetänyt, eikä tule kyllä mieleen mitään valittamista kärrystä. Hinta/laatu suhde on varmasti kohdallaan.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa