Peräkärryn rakentaminen
Valvoja: ffp jäsenet
Peräkärryn rakentaminen
Vinkkejä kaivataan, tarkoitus rakentaa edullinen ja toimiva kärry crossimönkijän siirtoon
Uuden kärryn saa halvimmillaa ~700e, joten kannattaako edes harkita itse tekemistä?
Tarkoituksena on tehdä ns. koppikärry, eli tehdä vanerista tai vastaavasta koppi ja saranoitu takalevy, jokat toimii sitten ajosiltana
Esim. vinkit järkihintaiseen rakennussarjaan kiinnostaa.
Uuden kärryn saa halvimmillaa ~700e, joten kannattaako edes harkita itse tekemistä?
Tarkoituksena on tehdä ns. koppikärry, eli tehdä vanerista tai vastaavasta koppi ja saranoitu takalevy, jokat toimii sitten ajosiltana
Esim. vinkit järkihintaiseen rakennussarjaan kiinnostaa.
Pellin hinta on tällä hetkellä aika alhaalla ja jos laidat ym pystyt jossakin itse särmäämään niin jotain säästöä voi tulla mutta uuden saa tosiaan tuohon 700e hintaan rekisteröitynä.
Kannattaa laskea mitä muut osat kustantaa (akselit,renkaat,valot,vetoaisa,lokasuojat), pelkkä pohjalevy 100e jos filmivanerista tekee.
Kannattaa laskea mitä muut osat kustantaa (akselit,renkaat,valot,vetoaisa,lokasuojat), pelkkä pohjalevy 100e jos filmivanerista tekee.
Itsellä on halvin Aku-merkkinen kärri, jossa on kippi ja avattavat etu- ja takalaidat. Lasikuitukuomut maksavat hunajata ja mitä olen puheita kuullut, sellainen pyöreä kuomu voi olla aika hankala kuormata.
Itse tein aikanaan filmivanerista lavan reunojen päälle noin puolen metrin korkuisen suorakaiteen muotoisen kannellisen arkun. Tänäkin kesänä olen kuljettanut pääasiassa pitkää rakennustavaraa irrottamalla kärristä päädyt. Lisälaitoja ei tarvitse irrottaa. Polttopuuta tuohon mahtuu 2.7m³, kun pinoaa piripintaan.
Itse tein aikanaan filmivanerista lavan reunojen päälle noin puolen metrin korkuisen suorakaiteen muotoisen kannellisen arkun. Tänäkin kesänä olen kuljettanut pääasiassa pitkää rakennustavaraa irrottamalla kärristä päädyt. Lisälaitoja ei tarvitse irrottaa. Polttopuuta tuohon mahtuu 2.7m³, kun pinoaa piripintaan.
Mites tuo nykyään on, saako enää ite kärryä tehdä vai pitääkö olla ns tehdasvalmisteinen aisa + akselit?
Akseli ny ainakin täytyy olla tehdastekonen, aisan saa tehä ite, kunhan tekee sen niiden sääntöjen puitteissa...
Helpoimmalla varmaan kuomun saa, kun tekee putkesta kehikon ja teettää siihen kunnon muotoon tehdyn pressun päälle. JOs vaneerista rupee koppia tekeen niin tulee kauheen painava ja ruma... Miks mönkkäri ylipäätään tarttee kuomua? Eikä siihen piisais et heittää pressun vaan päälle ja sitoo lavan reunoihin kiinni...
Tuo on aivan totta, ruskeasta filmivanerista tehty laatikko on käsittämättömän ruma. Koppi ei kuitenkaan ole vaikea käsitellä, sillä kansi on lavalukoilla kiinni eikä sitä ei ole vaikea yksinkään liikutella. Lisälaidat on salvoilla kiinni kärryssä ja laitojen nurkissa on saranat, joilla toisen yhden sivun ja päätyosan saa yhteen nippuun, mahtuu irtaallaan pieneen tilaan.JOs vaneerista rupee koppia tekeen niin tulee kauheen painava ja ruma
Harkitsin tuota huonekaluputkirunkoa, mutta esim. halkokuorman kuljettaminen vaatisi pressun suojaamista esim. levyllä.
Eihän siitä ole pakko tehdä rumaa? Tekee siistit metallivahvistetut kulmat ja maalaa valkeaksi.
Tyyliin tämä: http://www.nettivaraosa.com/829192
Tyyliin tämä: http://www.nettivaraosa.com/829192
ja tämän kun löysin, niin en enää jaksa rakentamista miettiä... aika edullisia kärryjä. Kerron kommentit kun saan yhden käyttööni.
Hyvä hinta/laatu suhde vaikuttaisi oleva. 650euroa rekattuna. V-aisa, kunnon jouset, 15 mm pohjavaneri, koko 150*300.
http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html
Hyvä hinta/laatu suhde vaikuttaisi oleva. 650euroa rekattuna. V-aisa, kunnon jouset, 15 mm pohjavaneri, koko 150*300.
http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html
ja tämän kun löysin, niin en enää jaksa rakentamista miettiä... aika edullisia kärryjä. Kerron kommentit kun saan yhden käyttööni.
Hyvä hinta/laatu suhde vaikuttaisi oleva. 650euroa rekattuna. V-aisa, kunnon jouset, 15 mm pohjavaneri, koko 150*300.
http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html
Isällä on ollut tuollainen JT-trailerin kuomukärry muutaman vuoden käytössä, itsekkin olen sitä muutaman kerran vetänyt, eikä tule kyllä mieleen mitään valittamista kärrystä. Hinta/laatu suhde on varmasti kohdallaan.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa