Miten Leonit (diesel) näin halpoja Virossa?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

Miten Leonit (diesel) näin halpoja Virossa?

ViestiKirjoittaja Antero » 13.10.2009 9:11

Aamuja,
Tuli ihan luotua tunnus tuonne siitinmaailmaan, mutta kovin hiljasta siellä niin josko täällä tulis keskustelua aiheesta ;)

Mikä mahtaa olla näiden alle linkitettyjen ajoneuvojen "ansa", vai voiko Leonia saada Virossa todella noin halvalla. Tiedän kyllä Viron taloustilanteen mutta ko. autot ovat jo sikäläisellä mittapuulla edullisia. Vähän alkaa mieli taipua dieseliin (viimeiset 4 vuotta noin 34-45 tkm vuosisuoritetta bensalla).
Onko nuo ihan käypäsiä kun unohdetaan ne kilowatit, on tarkoitus hankkia vaan kehonsiirrin päivittäiseen työkäyttöön.

Leon 1

Leon 2

Hinnoista se, että netto noille on sitten jotain -20-30%

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.10.2009 11:27

Tuleehan tuon päälle vielä verot mutta sama juttuhan on ruotsissakin, autot 30-40% halvempia kun suomessa.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 13.10.2009 12:50

Toki toki, tuleehan niihin verot, mutta jos nyt ajattelee vaikkapa tuota yllä linkittämääni ensimmäistä Leonia.
-06, mittarissa ~ 120 tkm, alentamaton pyynti 9500 (paikallinen alv maksettuna) , niin netto jotain max. 7000€. Ottoauton mukaan -07 21 tkm ajetusta 125 kw versiosta olisi kannettu veroluontoisia maksuja 3800 eli tästä mentäisiin jonnekin kolmen rahan pintaan. Ko. ajoneuvo ns. suomenkilvissä aika tarkkaan 10 000€ vrt. vaikkapa tämä. Mitenhän se paikallinen jobbari pomppais jos sanos että tarjoon tuosta semmoset -30%. Tuliskohan kaupat?

Piru kun tuli taas lapsuus mieleen ja sitä mukaa alko hotsittaa perinteisellä voimansiirrolla varustettu lelu

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 13.10.2009 13:12

Tullin verotusarvohan ei ole tuo ostohinta ?! Siis tulli vertaa vastaavaan suomiautoon, josta määräytyy veron määrä.
Korjatkaa joku, jos olen ihan hukassa :)
Siis esim. ruotsista katsellut Octaviaa, niin hinta siellä 16000 ja verotus arvo vastaavista ollut 20000. Ja tuosta 20000 laskettu vero n.3000, silti ollaan alle suomihintojen.
Tämä siis karkea arvio.

Kaikenkaikkiaan kyllä virosta ja ruotsista saa edullisemmin kuin suomesta.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 13.10.2009 13:37

Eipä taida ~ 20 k€ hintaista Octaviaa saada kolmeen rahaan verotettua kts.. Lähemmäs 4500 valtio kinuaa. Ne on nämä uudet päästöperusteet kun määrää.

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 13.10.2009 20:44

Jep, tuli näppäin virhe. Mut siis ei vero tule tuosta ostohinnasta :)
Silti, halpaa on, joten sieltä vaan hakemaan.

Kyllä Viro houkuttelis auton hakuun. Sais vielä kuorman joutavia tuotua :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.10.2009 22:10

Onko virossa autot köyhimmillä varusteilla vai luulenko vaan?

Tuntuu että missään vironkilpisesstä ei oo lampunpesureita ja usein on vielä rumpujarrut...

Whitebe
-
Viestit: 281
Liittynyt: 17.12.2006 20:49

ViestiKirjoittaja Whitebe » 13.10.2009 22:34

suomessa kai noi pesurit on pakolliset uusissa autoissa. esim saksassa on autoja jossa on tehdas xenon valot mutta ei pesureita. tämä huomattiin kun oltiin hankkimassa isälle uutta passattia.

tounigee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 20.10.2007 23:05

ViestiKirjoittaja tounigee » 14.10.2009 8:03

Tarkkana kannattaa olla, kun hakee Virosta auton. Aika paljon Saksan mälli pelejä. Toki siellä varmasti on ihan kolaroimattomiakin. Muutama tökerösti korjattu Mercedes tullut vastaan. Toinen paljastui kun kurkkasi tavaratilan maton alle ja toisessa ei ollut yhtään saman väristä peltiä sekä katto taisi olla pelkkää pakkelia.
Kusettamisen ne viron pojat hallitsee jos jonkun.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 14.10.2009 9:10

Kannattaa kurkata mitä Latviasta löytyy, koko maa on täysin konkurssin partaalla. Siellä on vastaava kulttuuri kuin Virossa että, ensin hommataan hieno auto ja se on sun käyntikortti. Eli autot on hyvässä kunnossa. Ei suolata teitä =)

http://auto.lv

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 14.10.2009 9:34

No, sen mitä olen balttien kanssa touhunnut niin ennemmin minä sen auton tuosta Tallinnasta otan kun Latviaan lähden. Sieltä on paljon lyhempi matka puolaan ;)
Onhan Tallinnassakin varmasti myynnissä paljon kolaroitua ja Puolassa kokoon harsittua, mutta pikkasen kun kattoo mistä ostaa ja millainen historia niin ihan käypästä sieltä löytää. Hintaahan siellä tosiaan polkee tämä lama (vaikka jotkut yhä väittää tätä vaan laskusuhdanteeksi). Lähes 90% viron autokannasta on leasaria, joten kun alamäki tulee niin sitten tulee autoa rahoitusyhtiöiden käsiin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että lähes kaikki ns. liikkeissä myytävät on joko siten että liike on ne ostanut köntässä (ja tosi halvalla) rahoitusyhtiöltä tai niin kuin monissa ilmoituksissa näkee "comission sale". Noihin komissiomyynnissä oleviin (kuulemma) puree hyvin 60-65% tarjoukset. Parhaimmillaan auto on jo kokonaisuudessaan kirjattu rahoittajalla luottotappioksi ja kaikki mitä siitä nyt saa on puhdasta voittoa ;)

j_power
-
Viestit: 296
Liittynyt: 7.10.2006 11:13

ViestiKirjoittaja j_power » 15.10.2009 13:56

uusimmassa tuulilasissa oli jus juttua tosta balttiasta tuomisesta, kannattaa lukea, monta hyvää "vinkkiä". jotenkin jäi jutun perusteella semmonen kuva että saa olla hiton tarkkana ettei tule ostettua paskaa, ja että kannataako riskin ottaminen kun vertaa säästöön.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 15.10.2009 14:15

Nuo autolehdet nyt on niin voimakkaasti automaahantuojien "sponssaamia" että asenne tuontiin on aina sama, mutta kyllä siellä varmaan tarkkanakin saa olla.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 15.10.2009 15:43

Tuli tuo Tuulilasin juttu luettua itsekin ajatuksella, ja kyllä mielestäni jutun kirjottajilla pointti oli. Useita esimerkkejä oli esitelty, ja kuntoa käsitelty kohtuudella nuista esimerkkien autoista. Mitään "helmeä" tuolta ei jutun mukaan löytynyt superhalvalla. Samaisessa lehdessä oli myös vertailua ruotsintuonnista "suomiautoihin".

Yhtenä pitkänä miinuksena tuolla Baltiassa tuntui olevan oikean koeajomahdollisuuden puute. Jossain autotarhassa saat ajella autoa, mutta tielle eivät päästä. Auton myyjät tuntui jutun mukaan olevan pankkeja joiden autoja "jobbari" välittää. Autoja ei ole vättämättä fiksattu jnejne.

Jos tuulilasia väittää kovin kovasti maahantuojien sponssaamaksi lehdeksi, niin miksi tuollainen käytettyjen autojen erikoisnumero on tehty josta kolmasosa käsitteli auton tuontia ulkomailta? Miksi tuulilasi olisi tuonut Saksasta ja Italiasta autoja valtion verokäytäntlöä tutkiakseen tuontuosta? Itse olen juuri siksi tykännyt Tuulilasista kun tuntuvat olevan jotakuinkin autoilijan puolella juurikin autoveroasioissa nostamassa kissaa pöydälle sekä kertomassa auton tuonnista ulkomailta varsin hyviä juttuja.

Aiheeseen palatakseen... jos asuu etelässä jolloinka merimatka Baltiaan vaikka viikonlopun nautintoaineiden perään ei ole ongelma, kannattaahan nuita autoja katsella kanssa. Itse vaan ottaisin läppärin ja vakkomin mukaan jotta mahdollisia piileviä juttuja ja kilsoja saisi kaiveltua sähköisesti ulos.

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 16.10.2009 3:17

Siis niitä "pommeja" mistä ne kauhutarinat on peräisin tulee tänne niiden kautta ketkä on ns. helpon rahan perässä.
Kyllähän jokainen kuka ittelle hakee, ni osaa kattoa sen verran edes.
Ja tottahan joka maassa on myös niitä huonoja autoja.
Mutta toki kun Saksassa kävin hakemassa autoa ni kieltämättä vironkilpisiä autorekkoja oli mitkä haki niistä häkeistä autoja. Ja niistä autoista ei mitenkään hyvä maku jääny.

Kaverille käytiin hakemassa yks vähän tykimpi honda Tallinnasta, ja reissu kesti= lähtö tais olla 08:00 HKI/satama ja takas satamassa klo 16:00. Vaikka ko. autoon laitettiin vielä lisävarusteita siellä vajaa 3h.

Joten sinne vaan kattelemaan, pakkohan ei ole ostaa mtn. ja se ei monen kympin reissu ole jos ei juo eikä osta mitään.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 16.10.2009 10:05

Iso osa Viron autoista on juurikin Saksan tuontia. Kaveri osti keväällä -06 A6:n automaagit, nelivedot 3,2 FSI ja 150 tkm ajettu. Pyynti 22 k€, netto oli 15 k€. Teki vielä ehdollisen kaupan eli vie auton Audin liikkeeseen, jos jotain outoa niin kauppa puretaan. Audilla sitten printtasivat koko huoltohistorian Saksasta alkaen ja kaikki pitäs olla OK. Mitä tuossa kesällä sitä kokeilin niin ei siinä maallikon silmään hirveesti epämääräistä ollut. Tallinnan hintataso on edullista juuri niiltä osin kun törmäät hyvään takaisin otettuun leasiriin. Niitä myydään "vie helvettiin" hinnoin, koska ovat pankeille vain tappiota. Kehä kolmen tapasta "häkkikanalaa" lötyy Tallinnastakin ja niissä taas "yrittäjä" koettaa tehdä leipänsä ihan samaan tapaan kuin kollega täälläkin rannalla.

Parin viikon päästä pitänee tuolla lähtee käymään.
Huomasin vaan muuten veemäisen asian kun katoin tuossa muutamaa V70 volvoa. Volvolla automaagin ja manuaalin välinen CO2 päästömäärän ero on tosi iso. Kun manuaalista kannetaan veroa vaikkapa 5500€ niin samaan aikaan automaagista menee väh. 6500€. Kerpele, päästöperustainen verotus, kerpele ;)
Pitänee selvitellä hyvästi noita päästömääriä ennen kuin kaupoille käy.

EDIT: mistähän ne noita päästöarvoja repii?
Esim. ottoautossa on seuraavia lukuja (V70):

Merkki/ Käyttöönotto/ CO2:
bensa
2.4 STW AUT N 5D 103kW /0602 /182
2.4 STW N 5D 103kW /0603 /214
2.4 STW AUT N 5D 121kW /0603 /164 (?!)

ja sitten diesel
2.4 D STW AUT N 5D 120kW /0603 /209

velu
-
Viestit: 237
Liittynyt: 20.1.2007 13:06

leoni

ViestiKirjoittaja velu » 18.10.2009 14:16

ite hain virosta vuosi sitten seat cupra4 tdi:n. mittarissa oli 150000km ja veroja tuli päästöjen mukaan 3260eskoo. eli tossa on mukana elv jota oli n.800e. päästöarvot oli 170g/km. kaveri toi ruottista seat leon cupra 2,8v6:sen.tänä kesänä. just saman ikäinen ,samat kilometrit. veroja 4900e eli onhan toi päästöjen mukainen verotus diisselille edullisempi kuin aiempi malli.

josi_
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.4.2009 10:27

ViestiKirjoittaja josi_ » 18.10.2009 16:37

Tämä nyt menee hiukan offtopicin puolelle mutta tiedätteko Virossa vastaavaa kauppapaikkaa kuin esim. eBay, jossa myytäisiin käytettyjä alumiinivanteita (kaikki eivät tietysti toimita ulkomaille)?

EDIT: Googlella löytyikin jo ainakin auto24.ee, jossa onkin varsin kattava valikoima eri vanteita.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa