
- Hankin VAG ABS -moottorin sylinterikannen nokka-akselin ja imu- sekä pakosarjoineen hajottamolta nimelliseen hintaan 137 000 kilometriä ajetusta VW Golf 3:sta aikomuksenani kunnostaa se opinnäytetyönäni. Aihio on erinomainen, koska rakenne on normaali ja tuotteen konserni tuttu.


- Ennen ensimmäistä varsinaista työvaihetta pesin kannen huolellisesti kammiopesukoneessa useamman kerran, jotta sitä olisi mukavampi ja helpompi käsitellä. Pesuvaiheiden jälkeen seurasi varsinainen sylinterikannen purkaminen, joka tässä tapauksessa oli nokka-akselin irroittaminen ja hydraulinostinten irroittaminen ja kyseisten osien merkitseminen.

- Nokka-akselin ja hydraulinostimet irroitettuani kammiokone pääsi oikeuksiinsa yhä uudelleen. Huomasin pesun jälkeen nokassa olevan harmittomia ruostejälkiä, jotka eivät tosin vaikuta toimintaan mitenkään.


- Seuraava työvaihe oli irroittaa venttiilikoneiston osat venttiileitä myöten ja laittaa osat oikeaan järjestykseen. Karstaisuus ja muun ylimääräisen aineksen määrä venttiililautasissa oli melko suuri.

- Pakokanavan seinämissä oli uskomattoman paljon karstaa, joka viittoi hissuttelevasta ajotavasta. Puhdistusten jälkeen irtokarstaa ei enää ole, mutta kanavien seinämillä näkyy vieläkin hieman karstaa.


- Puhaltelin venttiilit puhtaiksi parimillisen ylijäämän alta alumiinioksidipuhalluksella. Lopputulos ylitti odotukseni.


- Venttiilinvarsikumit olivat ilmeisen kärsineet jo ja näin ollen öljynkulutus olisi kulkenut käsi kädessä polttoaineenkulutuksen kanssa, joten uusin ne. Samalla tarkastin venttiilinohjainten välykset, jotka alittivat raja-arvot yllättävän hyvin, joten seuraavaan työvaiheeseen eli sylinterikannen tasopinnan suoristukseen.


- Kansi työstyi nätisti ja muutamalla vedolla saatiin optimaalisen karhea pinta tasotiivisteen kiinnittymisen/tiivistymisen suhteen. Lastua tasosta lähti 0,15 millimetriä, eli hurjaa puristussuhteen muutosta ei tapahtunut.



- Työvaiheisiin myös kuului sylinterikannen tiivistämistoimenpiteitä, kuten juurikin nämä puristuspainetta korottavat toimenpiteet; venttiileiden istukkapintojen hionta ja sylinterikannen istukkapintojen koneistaminen. Tässä vaiheessa työstä oli jäljellä enää vain venttiilikoneiston kokoaminen ja nokka-akselin kiinnitys, alla lisää.





- Työn loppu häämötti. Kokosin venttiilikoneiston ja kiinnitin nokka-akselin ohjeiden mukaisesti oikeaan momenttiin, sekä tarkistin kuiviltaan kannen toiminnan ja totesin sen toimivaksi - työ valmistui yli kuukauden odotuksiani etuajassa.
Lisää kuvia projektista löytyy täältä.