Golf 3:n sylinterikannen kunnostus

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Cypstress

Golf 3:n sylinterikannen kunnostus

ViestiKirjoittaja Cypstress » 17.10.2009 16:56

Kuva

- Hankin VAG ABS -moottorin sylinterikannen nokka-akselin ja imu- sekä pakosarjoineen hajottamolta nimelliseen hintaan 137 000 kilometriä ajetusta VW Golf 3:sta aikomuksenani kunnostaa se opinnäytetyönäni. Aihio on erinomainen, koska rakenne on normaali ja tuotteen konserni tuttu.


Kuva Kuva

- Ennen ensimmäistä varsinaista työvaihetta pesin kannen huolellisesti kammiopesukoneessa useamman kerran, jotta sitä olisi mukavampi ja helpompi käsitellä. Pesuvaiheiden jälkeen seurasi varsinainen sylinterikannen purkaminen, joka tässä tapauksessa oli nokka-akselin irroittaminen ja hydraulinostinten irroittaminen ja kyseisten osien merkitseminen.


Kuva

- Nokka-akselin ja hydraulinostimet irroitettuani kammiokone pääsi oikeuksiinsa yhä uudelleen. Huomasin pesun jälkeen nokassa olevan harmittomia ruostejälkiä, jotka eivät tosin vaikuta toimintaan mitenkään.


Kuva Kuva

- Seuraava työvaihe oli irroittaa venttiilikoneiston osat venttiileitä myöten ja laittaa osat oikeaan järjestykseen. Karstaisuus ja muun ylimääräisen aineksen määrä venttiililautasissa oli melko suuri.


Kuva

- Pakokanavan seinämissä oli uskomattoman paljon karstaa, joka viittoi hissuttelevasta ajotavasta. Puhdistusten jälkeen irtokarstaa ei enää ole, mutta kanavien seinämillä näkyy vieläkin hieman karstaa.


Kuva Kuva

- Puhaltelin venttiilit puhtaiksi parimillisen ylijäämän alta alumiinioksidipuhalluksella. Lopputulos ylitti odotukseni.


Kuva Kuva

- Venttiilinvarsikumit olivat ilmeisen kärsineet jo ja näin ollen öljynkulutus olisi kulkenut käsi kädessä polttoaineenkulutuksen kanssa, joten uusin ne. Samalla tarkastin venttiilinohjainten välykset, jotka alittivat raja-arvot yllättävän hyvin, joten seuraavaan työvaiheeseen eli sylinterikannen tasopinnan suoristukseen.


Kuva Kuva

- Kansi työstyi nätisti ja muutamalla vedolla saatiin optimaalisen karhea pinta tasotiivisteen kiinnittymisen/tiivistymisen suhteen. Lastua tasosta lähti 0,15 millimetriä, eli hurjaa puristussuhteen muutosta ei tapahtunut.


Kuva Kuva Kuva

- Työvaiheisiin myös kuului sylinterikannen tiivistämistoimenpiteitä, kuten juurikin nämä puristuspainetta korottavat toimenpiteet; venttiileiden istukkapintojen hionta ja sylinterikannen istukkapintojen koneistaminen. Tässä vaiheessa työstä oli jäljellä enää vain venttiilikoneiston kokoaminen ja nokka-akselin kiinnitys, alla lisää.


Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

- Työn loppu häämötti. Kokosin venttiilikoneiston ja kiinnitin nokka-akselin ohjeiden mukaisesti oikeaan momenttiin, sekä tarkistin kuiviltaan kannen toiminnan ja totesin sen toimivaksi - työ valmistui yli kuukauden odotuksiani etuajassa.


Lisää kuvia projektista löytyy täältä.
Viimeksi muokannut Cypstress, 18.10.2009 15:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 17.10.2009 17:25

Hienoo, itse pitäisi suorittaa samanlainen homma omaan Jettaan ja kun kokemusta ei kovinkaan paljoa ole kansi hommista niin tämä tuli hyvään saumaan. Hyvät kuvat!

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.10.2009 18:26

Venttiilien puhaltamalla puhditus ei ole hyvä idea, luo karstalle jumalattoman hyvä kiinnityspinnan. Teräsharjalla lähtee karstat näppärästi pois, ja venttiili jää kiiltäväksi kuten uutena.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.10.2009 18:45

Vähän hassu lukea kun kuvat tulevat ennen siihen viittaavaa tekstiä :)

Teknisessä dokumentaatiossa kuviin viitataan tekstissä aina ennen kuvaa. Kuva ei tulisi "pompsahtaa tyhjästä" lukijan eteen... Mutta se onkin yksi yleisin tutkintotyön kirjallisen osuuden virheistä.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 18.10.2009 14:21

Hyvin kuvitettu ja toteutettu opinnäytetyö! Meillä ainakin koulussa annettiin paljon ervoa lopputyössä myös sille että kirjallinen osa sisälsi jonku verran puhdasta teoriaa, eli paljon lainauksia eri lähteisiin yms. Panosta siihen kirjalliseen osuuten myös niin eiköhän tosta hyvä nummero irtoo!

Cypstress

Re: Golf 3:n sylinterikannen kunnostus

ViestiKirjoittaja Cypstress » 18.10.2009 15:39

Ensinnäkin tahtoisin kiittää jokaista tähän viestiketjuun kirjoittanutta ja oman mielipiteensä esiin tuoneita.

Kiinnitin huomiota parin viimeisen viestin tekstiosuudesta mainitsevaan kohtaan, ja niihin tahtoisin kommentoida sen verran, että opinnäytetyövalmennuksessa on tosiaan korostettu tuota tekstiosuuden, sen muotoilun ja lähdeluettelon oikeaoppisen merkitsemisen perään, eikä se tule olemaan ongelma muutenkin analyyttisestä kirjoittamisesta pitävälle.

Dokumentoinnin ohjepituus on minimissään kymmenen sivua kuvineen, mutta uskon kirjoittavani enemmän ilman sanahelinöitäkin, ja se ei tule olemaan millään tavoin samanlainen kuin aloitusviesti. Tässähän on hyvä sauma kuitenkin kirjoitella puhtaaksi kirjallista osuutta, kun työn esitelmä on esitettävä vasta kevään puolella.
Viimeksi muokannut Cypstress, 27.10.2009 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hämis
-
Viestit: 33
Liittynyt: 27.1.2004 21:41

ViestiKirjoittaja Hämis » 21.10.2009 22:26

Asiallista tekstiä.

Pari kiinnostavaa teoria-seikkaa:
Kun kansi menee koneistamolle, niin mitataanko sitä olleenkaan ennen varsinaista koneistusta, vai lennätetäänkö heti lastua? Ja onko kannen tasomaisuudelle jotain määriteltyjä toleranssiarvoja, entä millaista pinnankarheutta pinnalta vaaditaan?

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 25.10.2009 19:28

ei sillä pinnankarheudella ole niin merkitystä ainakaan näissä vakio autossa kunhan taso on suora ja suorassa.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa