aaz savuttaa ja pätkii

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

patrol-85
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.5.2009 20:06

aaz savuttaa ja pätkii

ViestiKirjoittaja patrol-85 » 20.9.2009 20:32

Missä vika?? Auton kun laittaa käyntiin, ihan sama onko kylmä vai lämmin kone niin alkuun ei meinaa pyöriä tyhjäkäyntiä rytkyttää vitusti ja savuaa perkeleesti.. Savu on sinistä, mutta haisee naftalle..

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 20.9.2009 22:07

Huono tyhjäkäynti mutta lähteekö miten herkästi käyntiin?? Kunkkupultti menny mutta pitää sen verran kasassa että kone vielä pyörii... Kiireellä tarkistamaan se pultti sieltä.

patrol-85
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.5.2009 20:06

ViestiKirjoittaja patrol-85 » 21.9.2009 11:39

auto jos seisoo yli 15min sillon lähtee heikosti käyntiin mut jos vähemmän aikaa seisoo sit lähtee hyvin käyntiin ja pyörii hyvin tyhjäkäyntiä.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 21.9.2009 12:35

Tarkasta se pultti ja ajoitus sitte muutenkin,hehkuvikaakin voi olla.

patrol-85
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.5.2009 20:06

ViestiKirjoittaja patrol-85 » 21.9.2009 21:12

kunkku pultti on kiinni ja jako on kohdallaan. hehkutkin vaihdoin.

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 21.9.2009 21:38

Pultti voi olla kiinni ja jako kohdallaan, mutta kiila siitähuolimatta liiskaantunut, jolloin ajoitus seilaa. Tyypillisiä oireita mm. voiman puute, siimapyörän vipatus ja käynnin tasoittuminen heti jos kierroksia nostaa tai vetää ennakko vipstaakelista (jos on). Ei kannata ajaa metriäkään ennenkuin vika on paikallistettu...
Kaventunut kiila muljaa kampiakselinpään pyöreäksi, jonka jälkeen ei pysy enää uusikaan pyörä kiinni ennen oikaisua.

Nimim. Sama vika Rahikaisella pariviikkoa sitten (60tkm remmin ja pultin vaihdosta).

patrol-85
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.5.2009 20:06

ViestiKirjoittaja patrol-85 » 22.9.2009 9:15

Pultti voi olla kiinni ja jako kohdallaan, mutta kiila siitähuolimatta liiskaantunut, jolloin ajoitus seilaa.


eli lähden tarkistamaan onko kiila menny.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 22.9.2009 9:43

auto jos seisoo yli 15min sillon lähtee heikosti käyntiin mut jos vähemmän aikaa seisoo sit lähtee hyvin käyntiin ja pyörii hyvin tyhjäkäyntiä.

Ettei nyt vaan vetäis ilmaa jostain

patrol-85
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.5.2009 20:06

ViestiKirjoittaja patrol-85 » 22.9.2009 20:23

joo ei vedä ilmoja. kunkkupultin takaa vika selvisi ja moottori jo osina. saako tuon kampiakselin kiilauran korjuutettua?

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 22.9.2009 21:19

Ois sen voinu korjata paikallaankin, mutta aina varmempi jos viittii purkaa ja käyttää koneistajalla. Ite ehjäsin niin, että oikasin akselinpään paikallaan ja tein uuden kiilanloven entisen vastakkaispuolelle. Hyvien liimojen kans uus pultti ja pyörä paikalleen ja nyt toivotaan kädet ristissä että viritelmä pitää. Tuhannen kilsaa on nyt menty ja jokapäivä tarkastettu että limppu pyörii luotisuorassa.

Mitä saan palkinnoksi ku pelastin sun männät, venttiilit, nostajat... ja ehkä myös kannen, lohkon, kampiakselin ja kiertokanget. ;)

patrol-85
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.5.2009 20:06

ViestiKirjoittaja patrol-85 » 22.9.2009 22:27

Mitä saan palkinnoksi ku pelastin sun männät, venttiilit, nostajat... ja ehkä myös kannen, lohkon, kampiakselin ja kiertokanget. ;)


kiitokset. siinä tapauksessa vien koneistamolle sen kampiakselin koska se on jo irti.

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 24.9.2009 10:48

itsellä ollut vähän harkinnassa ostaa käyttöautoksi tuollainen aaz koneella oleva auto ja normi piristykset siihen päälle mutta hirvittää kyllä lukea näitä kunkkupultti vikoja miten paljon niitä oikein on;D

voisi olettaa että viritetymmässä vehkeessä tuo heikko paikka on entistäkin enemmän lujilla.
eikö tuohon ole saatavilla mistään esim käypäistä ja lujempaa pulttia?tai onko kukaan yleensäkkään keksinyt varmaa keinoa tai modausta millä se varmasti pysyy.kiilaura kunnossa+uusi pultti+kunnon kierrelukite ja toivoa vaan että pysyy?itsellä on loctiten lukitteista hyviä kokemuksia,esim tähän tarkoitukseen Kierrelukite 243 Loctite http://verkkokauppa.planeetta.net/epage ... es/Loctite

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 24.9.2009 10:59

Eikös marmotiskiltä saa lujuusluokaltaan vahvemman pultin tuohon, näin ainakin muistaisin?
Tuolla omalla aaz ventolla nyt ajettu 508tkm, eikä tuossa ainakaan ole ollut mitään ongelmia tämän asian suhteen. Pultti vaihdettu samalla kun jakopään hilppeetkin. Tuohon nyt ei ole isompaa turboa tms. laitettu, mutta säädöt pitäis olla sellaset, että vakiosta kaikki ilo irti..

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 24.9.2009 21:53

12,9 pultin oon aina laittanu ku on jakopäähän koskettu. Tähänasti olin siinä uskossa että kiinni on ja pysyy, ku oli liimat ja momentit kohdillaan. Tais olla tuo vipattava dampperipyörä, joka repi ajanoloon lujankin pultin löyhälle... eipä vipata enää... aika näyttää miten kestää.

patrol-85
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.5.2009 20:06

ViestiKirjoittaja patrol-85 » 6.10.2009 12:06

minkälainen liima kannattaa laittaa siihen kunkkupulttiin?

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 6.10.2009 14:42

ja mikä on kunkkupultin momentti?en pikaisella haulla löytänyt ainakaan momentteja..

kysyin samalla kun kävin uuden pultin että saako tuota pulttia lujempana niin sanoivat että alunperin on ollu 10.9 pultti joka on myöhemmin korvattu tuolla 12.9 pultilla kyseisen vian takia.

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 6.10.2009 18:24

Oma kunkkupultti laitettiin johonki ihan ökymomenttiin.. oisko ollu 120 nm ja 60 astetta.

Ja tippa lukitetta väliin ja on pysyny.

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 6.10.2009 19:02

Virallinen kiristysmomentti on 90 Nm + 90 astetta. Holkki / laakerilukitetta pyörän ja akselin väliin ja normaalia kierrelukitetta pultille.

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 7.10.2009 14:41

joku on huoltanut jakopään näköjään oikein,sieltä löytyi ehjä kiilaura kampurasta ja kiilahihnapyörästä ja oikea oppisesti pultti kasattu kierrelukitteella.
kampuran pää näyttää silmämääräisesti suoralta pieniä naarmuja lukuu ottamatta.
kumminkin kiilahihnapyörä tyhjäkäynnillä vipattaa jonkun verran,kannattaako tuo kuitenkin oikaista vai pistää kasaan ja ajaa vain?
aika monella se ilmeisesti vipattaa jonkun verran?

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 7.10.2009 21:01

Alkaahan se iänpäälle vipattaa kaikissa, kun se vulkanointi gummi alkaa hapertua siellä pyörän sisällä. Uus pyörä on vaan sen hintanen, että nuita kammiopatoja löytyy purkuautoista samaan rahaan apulaitteineen päivineen.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 9.10.2009 9:12

Pakko kommentoida tähän aazin kunkkupulttijuttuun.

En oikeastaan näe sitä ongelmana, etteikö sitä saa kestämään, vaikka vähän kovempaakin rasitusta. Eikä tarvitse välttämättä edes sitä kierrelukitettakaan.
Ainut, että helpottaahan se asiaa, jos se kampuranpää sattuu olemaan ehjä, eikä kovin pahasti "nuljautunut".
Kun kaikkiin aazeihin olisi aina se jakopääremppa tehty kunnolla uudesta asti, ei näitä ongelmia ehkä olisi näin paljoa. Joissain liikkeissäkin kun niitä virheitä sen jakopään kanssa tehdään, esim jostain syystä on lyöty se vanha pultti sinne, tai se on vedetty väärään momenttiin.
Aika monta ehjääkin aazin jakopäätä olen kyllä nähnyt tässä ajan saatossa, vaikka olisi ajettu enemmänkin, niin jotenkin on syntynyt päähän mielikuva, että se huono kestävyys ei ihan välttämättä ole aina sen kampuranpään/ hihnapyörän/ pultin vika, vaan se voi olla myös jossain muualla...

nukkumatti
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.8.2008 14:42

ViestiKirjoittaja nukkumatti » 27.12.2009 17:17

Itellä on -96 vuosimallin VW Polo 1.9D koneella. Moottorikoodia en tiiä tarkemmin. Seuraavanlaisia vikoja esiintyy:

-Jos ajaa koneen niin kuumaksi ettei käynnistettäessä anna hehkua niin joutuu sahaamaan ennenku kone hyppää tulille, aina kun antaa hehkua niin lähtee hyvin käyntiin.

-Kylmänä tyhjäkäynti rynkyttää, mutta heti jos painaa kaasua niin käynti muuttuu kohtuu normaaliksi

-pienellä vauhdilla ja tasakaasulla ajettaessa auto nykii kylmänä ja kuumana

Jakopäänremontin tein n. 5000km sitten ja jako on ainakin siis oikealla hampaallaan, mutta olisko pumpun ajotus hienosäädön tarpeessa? Voisko vuotava suutin olla syypää? Kampiakselinpään pultti oli kiinni enkä huomannu siimapyörässä mitään huomiotaherättävää jakopäätä rempatessa.

nukkumatti
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.8.2008 14:42

ViestiKirjoittaja nukkumatti » 29.12.2009 0:50

Okei eli tänään päätin kokeeksi vaihtaa polttoainesuodattimen ja uusin vähän polttoaineletkuja muutenkin. Sieltähän se vika löytyi eli nyt auto käy tyhjäkäynnilläkin paremmin ja nykiminen jäi pois kokonaan. Tuohon lämpimän konen käynnistämiseen suodattimen vaihto tuskin autto, huomenna testaan kuitenkin. Voi olla että pumpun ajotuksen joutuu tekemään jokatapauksessa eli oli varmaan kaksi vikaa päällekkäin.

vwfani
-
Viestit: 124
Liittynyt: 4.7.2004 19:47

ViestiKirjoittaja vwfani » 11.4.2010 22:09

Onko näissä koneissa muuta syytä ,että sauhuttaa ja käynti ontuu ? Esimerkiksi kannen tiiviste?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa