aaz savuttaa ja pätkii
Valvoja: ffp jäsenet
aaz savuttaa ja pätkii
Missä vika?? Auton kun laittaa käyntiin, ihan sama onko kylmä vai lämmin kone niin alkuun ei meinaa pyöriä tyhjäkäyntiä rytkyttää vitusti ja savuaa perkeleesti.. Savu on sinistä, mutta haisee naftalle..
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Pultti voi olla kiinni ja jako kohdallaan, mutta kiila siitähuolimatta liiskaantunut, jolloin ajoitus seilaa. Tyypillisiä oireita mm. voiman puute, siimapyörän vipatus ja käynnin tasoittuminen heti jos kierroksia nostaa tai vetää ennakko vipstaakelista (jos on). Ei kannata ajaa metriäkään ennenkuin vika on paikallistettu...
Kaventunut kiila muljaa kampiakselinpään pyöreäksi, jonka jälkeen ei pysy enää uusikaan pyörä kiinni ennen oikaisua.
Nimim. Sama vika Rahikaisella pariviikkoa sitten (60tkm remmin ja pultin vaihdosta).
Kaventunut kiila muljaa kampiakselinpään pyöreäksi, jonka jälkeen ei pysy enää uusikaan pyörä kiinni ennen oikaisua.
Nimim. Sama vika Rahikaisella pariviikkoa sitten (60tkm remmin ja pultin vaihdosta).
Ois sen voinu korjata paikallaankin, mutta aina varmempi jos viittii purkaa ja käyttää koneistajalla. Ite ehjäsin niin, että oikasin akselinpään paikallaan ja tein uuden kiilanloven entisen vastakkaispuolelle. Hyvien liimojen kans uus pultti ja pyörä paikalleen ja nyt toivotaan kädet ristissä että viritelmä pitää. Tuhannen kilsaa on nyt menty ja jokapäivä tarkastettu että limppu pyörii luotisuorassa.
Mitä saan palkinnoksi ku pelastin sun männät, venttiilit, nostajat... ja ehkä myös kannen, lohkon, kampiakselin ja kiertokanget. ;)
Mitä saan palkinnoksi ku pelastin sun männät, venttiilit, nostajat... ja ehkä myös kannen, lohkon, kampiakselin ja kiertokanget. ;)
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
itsellä ollut vähän harkinnassa ostaa käyttöautoksi tuollainen aaz koneella oleva auto ja normi piristykset siihen päälle mutta hirvittää kyllä lukea näitä kunkkupultti vikoja miten paljon niitä oikein on;D
voisi olettaa että viritetymmässä vehkeessä tuo heikko paikka on entistäkin enemmän lujilla.
eikö tuohon ole saatavilla mistään esim käypäistä ja lujempaa pulttia?tai onko kukaan yleensäkkään keksinyt varmaa keinoa tai modausta millä se varmasti pysyy.kiilaura kunnossa+uusi pultti+kunnon kierrelukite ja toivoa vaan että pysyy?itsellä on loctiten lukitteista hyviä kokemuksia,esim tähän tarkoitukseen Kierrelukite 243 Loctite http://verkkokauppa.planeetta.net/epage ... es/Loctite
voisi olettaa että viritetymmässä vehkeessä tuo heikko paikka on entistäkin enemmän lujilla.
eikö tuohon ole saatavilla mistään esim käypäistä ja lujempaa pulttia?tai onko kukaan yleensäkkään keksinyt varmaa keinoa tai modausta millä se varmasti pysyy.kiilaura kunnossa+uusi pultti+kunnon kierrelukite ja toivoa vaan että pysyy?itsellä on loctiten lukitteista hyviä kokemuksia,esim tähän tarkoitukseen Kierrelukite 243 Loctite http://verkkokauppa.planeetta.net/epage ... es/Loctite
Eikös marmotiskiltä saa lujuusluokaltaan vahvemman pultin tuohon, näin ainakin muistaisin?
Tuolla omalla aaz ventolla nyt ajettu 508tkm, eikä tuossa ainakaan ole ollut mitään ongelmia tämän asian suhteen. Pultti vaihdettu samalla kun jakopään hilppeetkin. Tuohon nyt ei ole isompaa turboa tms. laitettu, mutta säädöt pitäis olla sellaset, että vakiosta kaikki ilo irti..
Tuolla omalla aaz ventolla nyt ajettu 508tkm, eikä tuossa ainakaan ole ollut mitään ongelmia tämän asian suhteen. Pultti vaihdettu samalla kun jakopään hilppeetkin. Tuohon nyt ei ole isompaa turboa tms. laitettu, mutta säädöt pitäis olla sellaset, että vakiosta kaikki ilo irti..
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
joku on huoltanut jakopään näköjään oikein,sieltä löytyi ehjä kiilaura kampurasta ja kiilahihnapyörästä ja oikea oppisesti pultti kasattu kierrelukitteella.
kampuran pää näyttää silmämääräisesti suoralta pieniä naarmuja lukuu ottamatta.
kumminkin kiilahihnapyörä tyhjäkäynnillä vipattaa jonkun verran,kannattaako tuo kuitenkin oikaista vai pistää kasaan ja ajaa vain?
aika monella se ilmeisesti vipattaa jonkun verran?
kampuran pää näyttää silmämääräisesti suoralta pieniä naarmuja lukuu ottamatta.
kumminkin kiilahihnapyörä tyhjäkäynnillä vipattaa jonkun verran,kannattaako tuo kuitenkin oikaista vai pistää kasaan ja ajaa vain?
aika monella se ilmeisesti vipattaa jonkun verran?
Pakko kommentoida tähän aazin kunkkupulttijuttuun.
En oikeastaan näe sitä ongelmana, etteikö sitä saa kestämään, vaikka vähän kovempaakin rasitusta. Eikä tarvitse välttämättä edes sitä kierrelukitettakaan.
Ainut, että helpottaahan se asiaa, jos se kampuranpää sattuu olemaan ehjä, eikä kovin pahasti "nuljautunut".
Kun kaikkiin aazeihin olisi aina se jakopääremppa tehty kunnolla uudesta asti, ei näitä ongelmia ehkä olisi näin paljoa. Joissain liikkeissäkin kun niitä virheitä sen jakopään kanssa tehdään, esim jostain syystä on lyöty se vanha pultti sinne, tai se on vedetty väärään momenttiin.
Aika monta ehjääkin aazin jakopäätä olen kyllä nähnyt tässä ajan saatossa, vaikka olisi ajettu enemmänkin, niin jotenkin on syntynyt päähän mielikuva, että se huono kestävyys ei ihan välttämättä ole aina sen kampuranpään/ hihnapyörän/ pultin vika, vaan se voi olla myös jossain muualla...
En oikeastaan näe sitä ongelmana, etteikö sitä saa kestämään, vaikka vähän kovempaakin rasitusta. Eikä tarvitse välttämättä edes sitä kierrelukitettakaan.
Ainut, että helpottaahan se asiaa, jos se kampuranpää sattuu olemaan ehjä, eikä kovin pahasti "nuljautunut".
Kun kaikkiin aazeihin olisi aina se jakopääremppa tehty kunnolla uudesta asti, ei näitä ongelmia ehkä olisi näin paljoa. Joissain liikkeissäkin kun niitä virheitä sen jakopään kanssa tehdään, esim jostain syystä on lyöty se vanha pultti sinne, tai se on vedetty väärään momenttiin.
Aika monta ehjääkin aazin jakopäätä olen kyllä nähnyt tässä ajan saatossa, vaikka olisi ajettu enemmänkin, niin jotenkin on syntynyt päähän mielikuva, että se huono kestävyys ei ihan välttämättä ole aina sen kampuranpään/ hihnapyörän/ pultin vika, vaan se voi olla myös jossain muualla...
-
- -
- Viestit: 10
- Liittynyt: 24.8.2008 14:42
Itellä on -96 vuosimallin VW Polo 1.9D koneella. Moottorikoodia en tiiä tarkemmin. Seuraavanlaisia vikoja esiintyy:
-Jos ajaa koneen niin kuumaksi ettei käynnistettäessä anna hehkua niin joutuu sahaamaan ennenku kone hyppää tulille, aina kun antaa hehkua niin lähtee hyvin käyntiin.
-Kylmänä tyhjäkäynti rynkyttää, mutta heti jos painaa kaasua niin käynti muuttuu kohtuu normaaliksi
-pienellä vauhdilla ja tasakaasulla ajettaessa auto nykii kylmänä ja kuumana
Jakopäänremontin tein n. 5000km sitten ja jako on ainakin siis oikealla hampaallaan, mutta olisko pumpun ajotus hienosäädön tarpeessa? Voisko vuotava suutin olla syypää? Kampiakselinpään pultti oli kiinni enkä huomannu siimapyörässä mitään huomiotaherättävää jakopäätä rempatessa.
-Jos ajaa koneen niin kuumaksi ettei käynnistettäessä anna hehkua niin joutuu sahaamaan ennenku kone hyppää tulille, aina kun antaa hehkua niin lähtee hyvin käyntiin.
-Kylmänä tyhjäkäynti rynkyttää, mutta heti jos painaa kaasua niin käynti muuttuu kohtuu normaaliksi
-pienellä vauhdilla ja tasakaasulla ajettaessa auto nykii kylmänä ja kuumana
Jakopäänremontin tein n. 5000km sitten ja jako on ainakin siis oikealla hampaallaan, mutta olisko pumpun ajotus hienosäädön tarpeessa? Voisko vuotava suutin olla syypää? Kampiakselinpään pultti oli kiinni enkä huomannu siimapyörässä mitään huomiotaherättävää jakopäätä rempatessa.
-
- -
- Viestit: 10
- Liittynyt: 24.8.2008 14:42
Okei eli tänään päätin kokeeksi vaihtaa polttoainesuodattimen ja uusin vähän polttoaineletkuja muutenkin. Sieltähän se vika löytyi eli nyt auto käy tyhjäkäynnilläkin paremmin ja nykiminen jäi pois kokonaan. Tuohon lämpimän konen käynnistämiseen suodattimen vaihto tuskin autto, huomenna testaan kuitenkin. Voi olla että pumpun ajotuksen joutuu tekemään jokatapauksessa eli oli varmaan kaksi vikaa päällekkäin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa