Tekniikka&Taloudessa oli artikkelia uudenmallisesta hybridiautosta: hydraulihybridistä, jossa vaihdelaatikko on korvattu hydraulipumpulla, voimansiirto tapahtuu hydrauliväylällä ja järjestelmään on lisätty vielä painesäiliö, joka ottaa jarrutusenergiat talteen. Jokaisessa pyörässä on oma hydraulimoottori, joka jarruattessa toimii pumppuna. Hydraulijärjestelmän hyötysuhde on saatu 98% uudella "floating cup" tekniikalla. Lehtiartikkelissa mainitaan kaksi firmaa: Artemis ja Innas. Artemis on rakentanut toimivan prototyypin: http://www.artemisip.com/heddatvideos.htm ja Innaksen sivuilta löytyy yleistä asiaa floatin cupista: http://www.innas.com/FC.html.
Kovia lupauksia vaikuttaisi näillä olevan, lehtiartikkelissa puhuttiin 1450 kiloa painavalta dieselautolta 3,1l kulutuksesta ja jopa pienemmästä kaupunkikulutuksesta.
Samassa numerossa oli vielä juttua digitaalihydrauliikasta muutenkin, millä pystyttäisiin korvaamaan raskaissa työkoneissa perinteinen järjestelmä hydrauliväylällä, jossa venttiilit ja ohjauselektroniikka onkin integroitu sylintereihin. Tällä saataisin tarvittava letkujen ja öljynmäärä murto-osaan nykyisestä ja isomman moottorin voisi korvata pienemällä. http://www.tekniikkatalous.fi/ict/automaatio/article325463.ece
Omasta mielestä nämä vaikuttavat paljon lupaavammilta jutuilta kuin sähköhybridit...
Hydraulihybridiauto
Valvoja: ffp jäsenet
Samassa numerossa oli vielä juttua digitaalihydrauliikasta muutenkin, millä pystyttäisiin korvaamaan raskaissa työkoneissa perinteinen järjestelmä hydrauliväylällä, jossa venttiilit ja ohjauselektroniikka onkin integroitu sylintereihin. Tällä saataisin tarvittava letkujen ja öljynmäärä murto-osaan nykyisestä ja isomman moottorin voisi korvata pienemällä. http://www.tekniikkatalous.fi/ict/autom ... 325463.ece
Ei tosta nettijutusta saanu mitään järkeä, hyvin typistetty. Voishan hydrauliikan kans tehdä oikeasti toimivia ratkaisuja, jos vaan haluais. Saispahan kaikki huoltoliikkeiden miehet harjoitella hydrauliikkaletkujen tekoa...
Fluid Finland 1/2007 -lehdessä (sivut 14-17) on hieman tarkemmin juttua digitaalihydrauliikasta.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Isäukon kanssa rakenneltiin joskus sellanen hydraulivetonen mönkijä. Polttomoottorilla pyöritettiin pumppua ja yks hydrauli moottori tasauspyörästöön kiinni. Helvetin kätrevä vekslata, ku vivusta vaan eteen tai taakse! Mut se hukkas tehoo aika rajusti, ku ainahan öljy lämpenee ku sitä paineistetaan. Onhan noita myös ajettavissa ruohonleikkureissa.
Hankala vaan uskoo et toi hyötysuhde olis saatu noin kovaksi...
Hankala vaan uskoo et toi hyötysuhde olis saatu noin kovaksi...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa