Hydraulihybridiauto

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

Hydraulihybridiauto

ViestiKirjoittaja Juvonen » 20.9.2009 21:57

Tekniikka&Taloudessa oli artikkelia uudenmallisesta hybridiautosta: hydraulihybridistä, jossa vaihdelaatikko on korvattu hydraulipumpulla, voimansiirto tapahtuu hydrauliväylällä ja järjestelmään on lisätty vielä painesäiliö, joka ottaa jarrutusenergiat talteen. Jokaisessa pyörässä on oma hydraulimoottori, joka jarruattessa toimii pumppuna. Hydraulijärjestelmän hyötysuhde on saatu 98% uudella "floating cup" tekniikalla. Lehtiartikkelissa mainitaan kaksi firmaa: Artemis ja Innas. Artemis on rakentanut toimivan prototyypin: http://www.artemisip.com/heddatvideos.htm ja Innaksen sivuilta löytyy yleistä asiaa floatin cupista: http://www.innas.com/FC.html.

Kovia lupauksia vaikuttaisi näillä olevan, lehtiartikkelissa puhuttiin 1450 kiloa painavalta dieselautolta 3,1l kulutuksesta ja jopa pienemmästä kaupunkikulutuksesta.

Samassa numerossa oli vielä juttua digitaalihydrauliikasta muutenkin, millä pystyttäisiin korvaamaan raskaissa työkoneissa perinteinen järjestelmä hydrauliväylällä, jossa venttiilit ja ohjauselektroniikka onkin integroitu sylintereihin. Tällä saataisin tarvittava letkujen ja öljynmäärä murto-osaan nykyisestä ja isomman moottorin voisi korvata pienemällä. http://www.tekniikkatalous.fi/ict/automaatio/article325463.ece

Omasta mielestä nämä vaikuttavat paljon lupaavammilta jutuilta kuin sähköhybridit...

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 21.9.2009 2:07

Samassa numerossa oli vielä juttua digitaalihydrauliikasta muutenkin, millä pystyttäisiin korvaamaan raskaissa työkoneissa perinteinen järjestelmä hydrauliväylällä, jossa venttiilit ja ohjauselektroniikka onkin integroitu sylintereihin. Tällä saataisin tarvittava letkujen ja öljynmäärä murto-osaan nykyisestä ja isomman moottorin voisi korvata pienemällä. http://www.tekniikkatalous.fi/ict/autom ... 325463.ece


Ei tosta nettijutusta saanu mitään järkeä, hyvin typistetty. Voishan hydrauliikan kans tehdä oikeasti toimivia ratkaisuja, jos vaan haluais. Saispahan kaikki huoltoliikkeiden miehet harjoitella hydrauliikkaletkujen tekoa...

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 21.9.2009 12:21

Fluid Finland 1/2007 -lehdessä (sivut 14-17) on hieman tarkemmin juttua digitaalihydrauliikasta.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 21.9.2009 13:32

Nuo väylähydrauliikat on kyllä ihan mielenkiintoista tekniikkaa ja niitä on käytetty jo jonkin aikaa työkoneissa. CAN-ohjausten myötä olisi helppo myös ottaa käyttöön henkilöautojenkin puolella...

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 21.9.2009 17:10

Isäukon kanssa rakenneltiin joskus sellanen hydraulivetonen mönkijä. Polttomoottorilla pyöritettiin pumppua ja yks hydrauli moottori tasauspyörästöön kiinni. Helvetin kätrevä vekslata, ku vivusta vaan eteen tai taakse! Mut se hukkas tehoo aika rajusti, ku ainahan öljy lämpenee ku sitä paineistetaan. Onhan noita myös ajettavissa ruohonleikkureissa.

Hankala vaan uskoo et toi hyötysuhde olis saatu noin kovaksi...

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 21.9.2009 19:30

Heh meil on huskun AWD Hydro leikkuri ;)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa