Outo ääni Passat 3C:ssä
Valvoja: ffp jäsenet
Outo ääni Passat 3C:ssä
Olen jo muutaman kuukauden kuunnellut ajoittaista outoa ääntä -06 2.0 TDI DSG:ssä.
Ääni on kummallista "säksätystä", joka kuuluu enimmäkseen kylmäkäynnistyksen jälkeen
edestä alhaalta joutokäynnillä. Ääni muistuttaa pienen auton starttausääntä ja se häipyy, kun laittaa jotain vaihdealuetta päälle tai painaa hiukan kierroksia. "Säksätys" myös ajoittain lakkaa ja alkaa taas uudestaan. Outoa on vielä se, että ongelma ei ole jokapäiväinen. Autolla on ajettu 143 tuhatta.
Olen kuullut, että kaksoismassavauhtipyörät ovat kuluvaa tavaraa, mutta kuuluva ääni ei
ole mitään selvää kolinaa eikä se ole lisääntynyt. Toinen mahdollisuus on DSG:n kytkimet,
joissa on kai ollut ongelmia -05 -malleissa.
Onko mitään ajatusta äänen lähteestä, onko kokemuksia vastaavista ?
Ääni on kummallista "säksätystä", joka kuuluu enimmäkseen kylmäkäynnistyksen jälkeen
edestä alhaalta joutokäynnillä. Ääni muistuttaa pienen auton starttausääntä ja se häipyy, kun laittaa jotain vaihdealuetta päälle tai painaa hiukan kierroksia. "Säksätys" myös ajoittain lakkaa ja alkaa taas uudestaan. Outoa on vielä se, että ongelma ei ole jokapäiväinen. Autolla on ajettu 143 tuhatta.
Olen kuullut, että kaksoismassavauhtipyörät ovat kuluvaa tavaraa, mutta kuuluva ääni ei
ole mitään selvää kolinaa eikä se ole lisääntynyt. Toinen mahdollisuus on DSG:n kytkimet,
joissa on kai ollut ongelmia -05 -malleissa.
Onko mitään ajatusta äänen lähteestä, onko kokemuksia vastaavista ?
Mulla säkättää samalla lailla.
Kaksoismassa vaihdettu 200tkm:n kieppeillä, nyt 220tkm.
en oo perehtyny ääneen tarkemmin, mulla ainakin väpättää moniurahihnan kiristin arvelin äänen tulevan siitä.
Häätyy tutkia, jahka ehtii ja kehtaa :)
vessu
Kaksoismassa vaihdettu 200tkm:n kieppeillä, nyt 220tkm.
en oo perehtyny ääneen tarkemmin, mulla ainakin väpättää moniurahihnan kiristin arvelin äänen tulevan siitä.
Häätyy tutkia, jahka ehtii ja kehtaa :)
vessu
Viimeksi muokannut helix, 22.9.2012 9:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuulostaa kovasti monilevykytkimen ja vauhtipyörän uusinnalle. Äänen pitäisi muistuttaa
kuin joku heiluttaisi marakassia(lue samba yhtye moottorin/vaihteiston välissä) konehuoneessa. Ääni kuuluu ainoastaan P tai N kytkettynä tyhjäkäynnillä.
helix: Jos sulla ei ole uusittu monilevykytkintä samalla kun vauhtipyörä on uusittu, niin
turha remppa tehty. Ne pitää vaihtaa pareittain.
kuin joku heiluttaisi marakassia(lue samba yhtye moottorin/vaihteiston välissä) konehuoneessa. Ääni kuuluu ainoastaan P tai N kytkettynä tyhjäkäynnillä.
helix: Jos sulla ei ole uusittu monilevykytkintä samalla kun vauhtipyörä on uusittu, niin
turha remppa tehty. Ne pitää vaihtaa pareittain.
Ongelma häipyi kaksoismassan ja kytkimen vaihdolla. Vauhtipyörässä oli usean sentin
välys... Jäljelle jäi lämpimällä koneella vaihdon yhteydessä kuuluva pieni "rapsaus", mutta se tulee varmaan vetarien nivelistä. Ääni on kyllä saattanut kuulua ennen remppaakin, mutta en vaan ole kiinnittänyt siihen huomiota.
Kävin ajamassa uutta vastaavaa ja kyllä siinäkin on ko. välysääni, kun esim. marketin
parkkiksella menee hiljaa pintakaasulla - veto väliin päällä ja pois. Eli kyseessä on ainakin
jossain määrin DSG:n ominaisuus.
välys... Jäljelle jäi lämpimällä koneella vaihdon yhteydessä kuuluva pieni "rapsaus", mutta se tulee varmaan vetarien nivelistä. Ääni on kyllä saattanut kuulua ennen remppaakin, mutta en vaan ole kiinnittänyt siihen huomiota.
Kävin ajamassa uutta vastaavaa ja kyllä siinäkin on ko. välysääni, kun esim. marketin
parkkiksella menee hiljaa pintakaasulla - veto väliin päällä ja pois. Eli kyseessä on ainakin
jossain määrin DSG:n ominaisuus.
3C Kaksoimassavauhtipyörä...
Mulla 3C Variant Highline. Voimanlähteenä 2,0Tdi ja jatkeena Dsg. Auto vuodelta 2006.
Samat ohimenevät äänet vaivasivat pitkään... tuli ja meni satunnaisesti... yleensä niin lyhyt aika ettei ehtinyt nokkapeltiä avaamaan... ajan myötä äänen ilmaantumisaika piteni siihen luokkaan, että ehti tuota "korvahuoltoa" tekemään... Samat oireet; vaihde silmään tai kierrokset hiemankin yli tyhjäkäynnin niin ääni poistui.
Paikallinen Vw-kauppias arveli juuri tuota kaksoismassavauhtipyörää... kustannusarvio 1500€. Vw konsernin tuotteita huoltavalla, ei merkkiliikkeellä, arvio 900€. Kävi kuitenkin ilmi, että Dsg:n yhteyteen ei voinut "tarvike" -osaa laittaa ja Vw maksoi yli 700€, eli loppukustannukset olivat 1300€. Ääni lakkasi tuohon...
Äänen ilmaantuessa autolla oli ajettu noin 145tkm ja vaihto tapahtui noin 155tkm:n kohdalla.
Vaihdosta aikaa nyt noin kk. Mutta juuri ennen joulua jälleen maistiaisia Vw laadusta:
Öljypumppu rikkoutui... samalla rikkoi turbon ja lisäksi pumpun perään joutuu vaihtamaan jonkun peijoonin kalliin "tasapainoitus härpäkän"... osien kokonaiskustannukset valtavat; uusi turbo 1800€ ja tasap.härpäke 1300€! Ensi viikolla alkaa käytetyn turbon etsintä...
Onko jollain ideoita, että mistä kannattaisi tiedustella?
Samat ohimenevät äänet vaivasivat pitkään... tuli ja meni satunnaisesti... yleensä niin lyhyt aika ettei ehtinyt nokkapeltiä avaamaan... ajan myötä äänen ilmaantumisaika piteni siihen luokkaan, että ehti tuota "korvahuoltoa" tekemään... Samat oireet; vaihde silmään tai kierrokset hiemankin yli tyhjäkäynnin niin ääni poistui.
Paikallinen Vw-kauppias arveli juuri tuota kaksoismassavauhtipyörää... kustannusarvio 1500€. Vw konsernin tuotteita huoltavalla, ei merkkiliikkeellä, arvio 900€. Kävi kuitenkin ilmi, että Dsg:n yhteyteen ei voinut "tarvike" -osaa laittaa ja Vw maksoi yli 700€, eli loppukustannukset olivat 1300€. Ääni lakkasi tuohon...
Äänen ilmaantuessa autolla oli ajettu noin 145tkm ja vaihto tapahtui noin 155tkm:n kohdalla.
Vaihdosta aikaa nyt noin kk. Mutta juuri ennen joulua jälleen maistiaisia Vw laadusta:
Öljypumppu rikkoutui... samalla rikkoi turbon ja lisäksi pumpun perään joutuu vaihtamaan jonkun peijoonin kalliin "tasapainoitus härpäkän"... osien kokonaiskustannukset valtavat; uusi turbo 1800€ ja tasap.härpäke 1300€! Ensi viikolla alkaa käytetyn turbon etsintä...
Onko jollain ideoita, että mistä kannattaisi tiedustella?
Paikallinen Vw-kauppias arveli juuri tuota kaksoismassavauhtipyörää... kustannusarvio 1500€. Vw konsernin tuotteita huoltavalla, ei merkkiliikkeellä, arvio 900€. Kävi kuitenkin ilmi, että Dsg:n yhteyteen ei voinut "tarvike" -osaa laittaa ja Vw maksoi yli 700€, eli loppukustannukset olivat 1300€. Ääni lakkasi tuohon...
Onkohan jollakin kokemusta mistä tuohon saisi hieman kestävempää osaa?
Nimenomaan siis DSG:n yhteyteen.
Itselläni tuo edessä hyvin pian.
koko paketti on kuraa, ei oo ainut osa mikä on mennyt kyseisestä autosta. 1*turbo jne...
Eikä voi syyttää edes käyttäjää, matka ajossa auto ollut kokoajan.
Työssä mitä teen täytyy auton olla luotettava.
-05 Octavia matka-ajossa työn puolesta? Olet varmaan uutena ostanut ja tiedät auton historian? Ajettu?
Täällä näyttäis olevan jotain 2-massaa.
http://www.bestparts.fi/tuotteet.html
http://www.bestparts.fi/tuotteet.html
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa