Syncron katsastus

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

Syncron katsastus

ViestiKirjoittaja Demon » 15.7.2009 12:37

Rupeaa pikkuhiljaa olemaan ajankohtainen, mutta mites se nyt olikaan noiden syncrojen jarrujen kanssa. Saako sitä ajattaa jarrudynolle vai ei? Jostain olisin lukenut, että hajoaa jos testataan dynolla. Vai onko nykyään jo nelivetojarrudynoja?

En ainakaan nopealla haulla löytänyt asiasta mitään.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 15.7.2009 12:43

Eipä jatkuva nelivetoista voi yhden akselin jarrudynolla ajaa, josei sitten esim. tunkkaa toista päätä ilmaan. Jos ei mitään hajoa niin ainakin hyppää rullilta pois. Ennen ovat vaan ajelleet pihassa ympyrää ja testailleet jarruja siinä.

E: Voihan jossain tietysti olla ns. vapaarullia joille toinen akseli ajetaan kun toiselta testataan jarrut.

Fry
-
Viestit: 72
Liittynyt: 27.3.2007 10:58

ViestiKirjoittaja Fry » 15.7.2009 14:53

kyllä se siihen jarrudynoon tuon minun audin ajoi tuossa kuun vaihteessa kun kävin,muttei kyllä jarruja testattu,ainoastaan iskaritesti oli. viime vuonna ei edes niitä testannut,vaan ajeli pihassa eestaas ja jarrutteli..

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 15.7.2009 15:09

joo, kyllä toi on aika satunnaisgeneraattorista tuo ajetaanko rullille vai ei.

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 15.7.2009 15:42

Mutta kannattaako sille katsurille painottaa, että kyseessä on nelikko? Jos on joku ummikko ja ei tiedäkkään aiheesta mitään.

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 15.7.2009 15:54

Haldex-vehkeethän ymmärtääkseni voisi mitata, kunhan vain pitää auton etuvetoisena pienellä jarrukikalla. Viskot ja Torsenit onkin sitten eri asia.
En ole kikkailusta katsastuksessa maininnut, ja katsastusmies on sanonut testaavansa jarrut koeajolla, kun olen nelivedosta maininnut.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 15.7.2009 16:00

Takajarrut voi testata normaalisti, etujarruja ei voi testata dynossa tai voi. Mutta pitäs pyörittää renkaita taaksepäin.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 15.7.2009 16:11

Haldexit voi testata ihan ilman kikkailuja ja minun muistikuvien mukaan myös viskolla varustetut nelikot.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 15.7.2009 16:28

Ei visko-syncro ainakaan tykännyt kyttyrää jarrudynosta.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 15.7.2009 17:07

Haldexin kanta valmistajana on että, ei saisi mitata niin että toisen pään renkaat on paikoillaan, mutta sanovat että valmistajan ohje menee heidän ohjeen edelle.

nico...
-
Viestit: 107
Liittynyt: 25.9.2003 11:28

ViestiKirjoittaja nico... » 15.7.2009 17:21

Oma A4q oli jarrutestissä ihan normaalisti, sanoin asiasta kun menin ja sanottiin että ei haittaa kun on nopeudet niin pieniä. Eli torsen q ei ainakaan ota itseensä tästä.

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 15.7.2009 20:44

Myös 4Motionin voi ajaa rullille.Juuri pari viikkoa sitten katsastin ja inssi sanoi että voi ajaa.Syncroa ei kuulemma voi ajaa jarrudynossa !!

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 15.7.2009 22:00

Syncro ja 4motion on kuitenkin ihan sama asia. Molemmat on vain mallimerkintöjä nelivetomalleissa, eikä kerro voimansiirrosta mitään muuta kuin sen että jotenkin sitä voimaa viedään myös taka-akselille.

roster
-
Viestit: 29
Liittynyt: 17.10.2008 15:46

ViestiKirjoittaja roster » 15.7.2009 22:05

Helpoin varmaan on kun ei anna sen kaverin sitä siihen testeriin ajaa!

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 15.7.2009 22:23

Mulla ei oo koskaan ajettu dynoon. Perässä lukee 4-motion ja torseni tuolla taitaapi olla.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 15.7.2009 22:41

Täällä paikallisella konttorilla on ainakin sellaiset siirrettävät rullat, jotka laitetaan aina sen toisen akselin renkaiden alle, jotta saavat vapaasti pyöriä kun toista akselia testataan.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 16.7.2009 8:33

Kuukausi sitten käytin oman kulkineen leimalla, ja eka kerta oli auton historian aikana mitä se on mulla ollut, että ajetiin jarrudynoon. Varmistin vielä inssiltä että tietää mitä tekee, ja sanoi että kyllä. Kyseessä siis Passat + torsen.

Firman transportteria haldexilla tarjos dynoon, etupää rullille ja komeesti loikkas eteen päin. Inssi ihmetteli hetken ja totesin vaan siihen että oisko se tuo neliveto =D

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 16.7.2009 8:38

Sittenhän sen näkee kun tuota menee tarjoomaan katsastukseen, että mitä siellä tapahtuu.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 16.7.2009 10:57

Mulla ainakin ajoivat vanhan juntti-quattron rullille?! Ei ollu torsenia ei. Mutta pakkohan siellä on joku vapaarulla olla, ko eihän se muuten olis edes pysyny siinä testerissä.

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 16.7.2009 12:59

syncro tölkki ainakin pomppas samantien ylös rullila kun tarjos jarrua...

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 16.7.2009 13:07

Jos kaikki menee hyvin niin huomisen jälkeen ollaan viisaampia miten menee tuon katsastus. Huomenna pitäs käyttää.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 16.7.2009 13:31

Ehjän visko-syncron kanssa ei pitäis olla ongelmaa mutta vanhemmista vehkeistä saattaa olla visko juntkahtanut jumiin jolloin etu- ja taka-akaselin välillä on kiinteä veto. SIlloin joko auto pomppaa, visko pettää tai jotain muuta kajahtaa jostain :)

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 16.7.2009 15:35

joo kyllä tossa ainakin toimii visko ihan normaalisti, lukot toimii myös moitteitta.. en tosin tiedä mitä hittoa siinä oikein inssi teki kun auto sammui samalla kun jarruvalot vilahti se voi olla että johtui myös osin siitä..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.7.2009 1:02

Näin maalaisjärjellä ajateltuna; Jarrudynamometri "kulkee" ei-raskaalla kalustolla katsastuksessa 4 km/h (≈1,11 m/s) jonka kysyin kuutisen vuotta sitten.

Tällä nopeudella ei luulisi saavan mitään katastrofia aikaan kun luulisihan ajotilanteissa tulevan tuota suurempia voimia vastaan? Vai luulisiko?

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 17.7.2009 17:23

Hyvinhän se katsastus meni ainakin jarrujen osalta. Tuolla k1 oli jotenkin ohjelmoitava jarrutesteri. Jarrut meni kirkkaasti läpi. Päästöt ei sitten mennytkään.. :(

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 17.7.2009 18:34

Joiltain konttoreilta löytyy jo nelivetodynojakin joissa pyöritellään saman akselin pyöriä eri suuntiin ja mitataan jarruvoima pyörä kerrallaan. Tällöinhän kardaani ei pyöri lainkaan. Tuollaisella voi testata lähestulkoon kaikki nelivedot, kunhan etu- tai takaperässä ei ole mitään viskolukkoa.

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 18.7.2009 22:52

Kuinkas torsen suhtautuu erisuuntiin pyörittelyyn? Viskolukollisella keskitasauspyörästöllä oleva 405 kestää kyllä normaalin jarrutestin.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 18.7.2009 23:13

Eihän se torsenikaan ole kuin siellä jakolaatikossa joten ei tuo tajua tuon taivaallista moisesta. Ja vaikka olisi perässäkin niin onnistuisi silti. Jakolaatikko-Torsen ainakin kestää tavallisella dynolla ajon.

Ja tosiaan eihän se viskolukkokaan ihan yhtä puuta ole mutta sitä ei ole suositeltavaa montaa sekuntia jauhaa sillä se alkaa ottaa lämpöä.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 20.7.2009 17:20

Ainakin mun auton alkuperäisessä ohjekirjassa on ohjeet jarrujen mittaamista varten, et kyllä siitä syncrostakin voi ne voimat mitata. Ja autohan oli siis Passat G60 Syncro vm. -90...


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa