Cuuleri vai vesiruisku?
Valvoja: ffp jäsenet
Cuuleri vai vesiruisku?
Eli tämmöinen kysymys vaivaa mieltä. Autona seat leon tdi asv ilmastoinnilla. setuppi: vb, racet, 3bar, lastu, 10mm np, suora takapönttö. Ja ongelma on juuri ahtolämmöissä joita parhaillaan mitattu 0-120km kiihdytyksessä n:76c astetta (vag com) ja savuakin tuppaa tulemaan ihan kiitettävästi. Talvella ongelmaa ei oikeastaan huomaa mutta kun ulko lämpötila kiipeää yli +10asteen pidemmissä kiihdytyksissä kyllä puutumisen ja savun huomaa. Eli mielipiteitä ja ennen kaikkea kokemuksia tulemaan. Nähdäkkö enemmän vaivaa ja laittaa isompi keulakooleri vai tyytyäkkö vesiruutan ja vakio välijäähdyn yhdistelmään.
Ei ongelma vielä hirveän paha ole siinä kun puhutaan ulkoilmasta10asteen seudulla mutta ainakin savun määrässä se on jo havaittavissa. Mutta 20asteen ja varsinkin jos mittari kiipee lähemmäs 30:ntä astetta, ahtolämmön todella huomaa myös voiman puolella.
Niin siittimen oma cooleri puhtaan näköinen molemmin puolin ainakin silmin katsottuna sisä lokarissa ei reikiä mutta sumuvalo viskattu nurkkaan paremman ilmavirran toivossa.
Lähinnä tuo vesiruisku kiinnostaisi helpon asennuksen ja katsastus ystävällisyyden takia ja sillä tarkoituksella että talvella olis pois käytöstä.
Niin siittimen oma cooleri puhtaan näköinen molemmin puolin ainakin silmin katsottuna sisä lokarissa ei reikiä mutta sumuvalo viskattu nurkkaan paremman ilmavirran toivossa.
Lähinnä tuo vesiruisku kiinnostaisi helpon asennuksen ja katsastus ystävällisyyden takia ja sillä tarkoituksella että talvella olis pois käytöstä.
Hyvä topikki! Kummallakin vaihtoehdolla saat todellakin vaikutusta asiaan mutta vesiruisku on tietysti lain puolesta vähäpäästöiseen helpompi vaihtoehto sikäli että siitä ei tule leimalla sanomista, ja hyvänä puolena tietysti vielä myös se että moottori pysyy puhtaampana ruiskun kanssa. Sanosimpa että puhdistetulla orggiscoolerilla ja mahdollisesti sen parannetulla ilmanvaihdolla + vesiruiskulla saat ahtolämmön pysymään ulkolämpötilassa tai jopa alle sen. Itse sain tiputettua vesiruiskulla pakolämpöjä yli 100 astetta, ahtolämmöstä ei ole logia mutta imusarja kuitenkin menee sitä kylmemmäksi mitä kovempi rasitus moottorilla on.
Kysäise minulta vaikka lisää noista ruiskuista jos se tulee aiheelliseksi, voin arvioida moottoriin sopivat suuttimet ja katsoa vaikka sitten alennustakin samalla.
Kysäise minulta vaikka lisää noista ruiskuista jos se tulee aiheelliseksi, voin arvioida moottoriin sopivat suuttimet ja katsoa vaikka sitten alennustakin samalla.
Totta turiset, mutta metanoli toimii hapettimena siinä mukana ja täten aiheuttaa tehonnousua joissakin tapauksissa. Metanoli sisältää noin 49% happea (etanoli muistaakseni alle 30%), silti vesi-alkoholiruiskutus nostaa nakutusrajaa reilusti bensamoottoreissa joka käytännössä vastaa kilpabensiinillä ajoa. Dieselissä tuo lisähappi pelkästään voi aiheuttaa tehonnousun, suuremmilla kierroksilla myös palorintama etenee nopeammin alkoholin nopeamman palamisnopeutensa ansiosta.
Jos haet paljon lämmönsitomista, yksinkertaisesti lisää ruiskutusmäärää ennemmin kuin jättäisit metanolin kokonaan pois. Tislatun veden ja kraanaveden ero on niin pientä tuollaisessa käytössä että en usko eroa olevan, kalliiksihan se tulee kun itsellänikin menee vettä suunnilleen yksi litra kymmentä dieselilitraa kohden kun ajelut koostuu lähinnä kaupunkipyörityksestä ja vähän reippaammasta kaasujalasta :) Pysyypähän kone puhtaana.
edit: Paljon juttua ruiskuista ja erilaisista setupeista löytyy myös DevilsOwn:n forumilta: http://www.alcohol-injection.com/forum/
Jos haet paljon lämmönsitomista, yksinkertaisesti lisää ruiskutusmäärää ennemmin kuin jättäisit metanolin kokonaan pois. Tislatun veden ja kraanaveden ero on niin pientä tuollaisessa käytössä että en usko eroa olevan, kalliiksihan se tulee kun itsellänikin menee vettä suunnilleen yksi litra kymmentä dieselilitraa kohden kun ajelut koostuu lähinnä kaupunkipyörityksestä ja vähän reippaammasta kaasujalasta :) Pysyypähän kone puhtaana.
edit: Paljon juttua ruiskuista ja erilaisista setupeista löytyy myös DevilsOwn:n forumilta: http://www.alcohol-injection.com/forum/
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa