Cuuleri vai vesiruisku?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Miqe
-
Viestit: 15
Liittynyt: 18.9.2007 20:08

Cuuleri vai vesiruisku?

ViestiKirjoittaja Miqe » 22.6.2009 15:34

Eli tämmöinen kysymys vaivaa mieltä. Autona seat leon tdi asv ilmastoinnilla. setuppi: vb, racet, 3bar, lastu, 10mm np, suora takapönttö. Ja ongelma on juuri ahtolämmöissä joita parhaillaan mitattu 0-120km kiihdytyksessä n:76c astetta (vag com) ja savuakin tuppaa tulemaan ihan kiitettävästi. Talvella ongelmaa ei oikeastaan huomaa mutta kun ulko lämpötila kiipeää yli +10asteen pidemmissä kiihdytyksissä kyllä puutumisen ja savun huomaa. Eli mielipiteitä ja ennen kaikkea kokemuksia tulemaan. Nähdäkkö enemmän vaivaa ja laittaa isompi keulakooleri vai tyytyäkkö vesiruutan ja vakio välijäähdyn yhdistelmään.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 22.6.2009 15:37

Onko cooleri puhdas? Onko sisälokari reijitetty?

Aika vastaavalla setupilla samanlaisia ongelmia oli vasta +20°C keleillä

Miqe
-
Viestit: 15
Liittynyt: 18.9.2007 20:08

ViestiKirjoittaja Miqe » 22.6.2009 17:00

Ei ongelma vielä hirveän paha ole siinä kun puhutaan ulkoilmasta10asteen seudulla mutta ainakin savun määrässä se on jo havaittavissa. Mutta 20asteen ja varsinkin jos mittari kiipee lähemmäs 30:ntä astetta, ahtolämmön todella huomaa myös voiman puolella.

Niin siittimen oma cooleri puhtaan näköinen molemmin puolin ainakin silmin katsottuna sisä lokarissa ei reikiä mutta sumuvalo viskattu nurkkaan paremman ilmavirran toivossa.

Lähinnä tuo vesiruisku kiinnostaisi helpon asennuksen ja katsastus ystävällisyyden takia ja sillä tarkoituksella että talvella olis pois käytöstä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 22.6.2009 18:16

Hyvä topikki! Kummallakin vaihtoehdolla saat todellakin vaikutusta asiaan mutta vesiruisku on tietysti lain puolesta vähäpäästöiseen helpompi vaihtoehto sikäli että siitä ei tule leimalla sanomista, ja hyvänä puolena tietysti vielä myös se että moottori pysyy puhtaampana ruiskun kanssa. Sanosimpa että puhdistetulla orggiscoolerilla ja mahdollisesti sen parannetulla ilmanvaihdolla + vesiruiskulla saat ahtolämmön pysymään ulkolämpötilassa tai jopa alle sen. Itse sain tiputettua vesiruiskulla pakolämpöjä yli 100 astetta, ahtolämmöstä ei ole logia mutta imusarja kuitenkin menee sitä kylmemmäksi mitä kovempi rasitus moottorilla on.

Kysäise minulta vaikka lisää noista ruiskuista jos se tulee aiheelliseksi, voin arvioida moottoriin sopivat suuttimet ja katsoa vaikka sitten alennustakin samalla.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 4.7.2009 0:47

Nyt on vakio cuulerin lisäksi vesiruisku kiinni ja huomennä pääsee koittamaan vaikutusta.
Paketti seuraava:
gtb1756vk, dss ultime, nokka, downpipe 2,5" ja softasta kaikki irti.
Ahdot 1,5bar

Miqe
-
Viestit: 15
Liittynyt: 18.9.2007 20:08

ViestiKirjoittaja Miqe » 4.7.2009 13:47

Putko. Kerrohhan ihmeessä minkalaista vaikutusta on kun olet päässy testailemaan.
Itse en ole vielä mitään tilannut mutta taitaa kääntyä vesiruskun puoleen. Ja kiitoksia P0werille netti osoitteesta sekä ruutta tarjouksesta.

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 4.7.2009 17:04

itsellä ei ainakaan konttorilla mitään ongelmia jäähyn kanssa. ja se kyllä paistaa tuolta r32 puskurin takaa niin paljon et sokeekin sen huomaa. imu lämmöt on n.3-4c korkeemmalla ja runtatessa max.10c yli ulkolämmön...

Miqe
-
Viestit: 15
Liittynyt: 18.9.2007 20:08

ViestiKirjoittaja Miqe » 4.7.2009 18:39

Ok ei kuulostaisi pahalta nuo timpen ahtolämmöt.
Minkäslaista nestettä olette käyttäneet vesiruiskuissa jotain tiettyä lasinpesu nestettä, tislattua vettä vai kenties jotain muuta sekoitusta?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 5.7.2009 2:07

Metanolipohjainen lasinpesuneste + kraanavesi on hyvä ja toimiva valinta, dieseleissä kannattaa pysytellä mielestäni noin 30/70% metanoli-vesisuhteessa varsinkin jos käytetään erityisen suuria ruiskutusmääriä, bensamoottorissa sitten vastaavasti kannattaa käyttää 50/50 -seossuhdetta.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 5.7.2009 11:40

Mut eikös pelkällä vedellä saavuteta suurempi jäähdytysvaikutus kun alkoholiseoksella? Vesi sitoo enemmän energiaa höyrystyessään kuin esim metanoli.

Tislattu vesi mahtaa olla parasta kun siitä ei ole ylimääräisiä mineraaleja.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 5.7.2009 15:31

Totta turiset, mutta metanoli toimii hapettimena siinä mukana ja täten aiheuttaa tehonnousua joissakin tapauksissa. Metanoli sisältää noin 49% happea (etanoli muistaakseni alle 30%), silti vesi-alkoholiruiskutus nostaa nakutusrajaa reilusti bensamoottoreissa joka käytännössä vastaa kilpabensiinillä ajoa. Dieselissä tuo lisähappi pelkästään voi aiheuttaa tehonnousun, suuremmilla kierroksilla myös palorintama etenee nopeammin alkoholin nopeamman palamisnopeutensa ansiosta.

Jos haet paljon lämmönsitomista, yksinkertaisesti lisää ruiskutusmäärää ennemmin kuin jättäisit metanolin kokonaan pois. Tislatun veden ja kraanaveden ero on niin pientä tuollaisessa käytössä että en usko eroa olevan, kalliiksihan se tulee kun itsellänikin menee vettä suunnilleen yksi litra kymmentä dieselilitraa kohden kun ajelut koostuu lähinnä kaupunkipyörityksestä ja vähän reippaammasta kaasujalasta :) Pysyypähän kone puhtaana.

edit: Paljon juttua ruiskuista ja erilaisista setupeista löytyy myös DevilsOwn:n forumilta: http://www.alcohol-injection.com/forum/


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 33 vierailijaa