Golffi kiinnostaa, mutta volkkarit uusi tuttavauus.
Valvoja: ffp jäsenet
Golffi kiinnostaa, mutta volkkarit uusi tuttavauus.
Hei kaikille,
Työt muuttuivat sen verta oleellisesti että nyt olis tarve vaihtaa dieselfarkkuun halvempien(?) kilometrien perässä. Siitä sen suuremmitta puheitta, olen Volkswageneista kuullut pääsääntöisesti hyvää toimintavarmoina ja suht helppopitoisina kulkupeleinä.
Jos menee liikaa mainostuksen puolelle, pahoitteluni. Koitin etsiä sääntöjä aiheesta kuitenkaan tarkempia löytämättä. Asiaan.
Tuollaisen löysin aikani katseltuani
http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/2548022
Mutta.. tuo on tuonti-auto että takana voi olla melkein mitävaan.
Kuinka tätä kannattaisi lähestyä, eli mitä pitäisi ottaa huomioon jos ja kun tuota menen katsomaan? Yleisempiä tyyppivikoja jne jne. Onko hinta oikea? Niin perhanan vähän golffeja tuolla myynnissä että paha muodostaa mielipidettä. Yksi (1.9 TDI)löytyi maaliskuusta myytynä jossa oli hp. 3550€ ja ajokilometrit 155000..
Jos joku rohkenee noviisia opastaa, olisin kovin kiitollinen.
Työt muuttuivat sen verta oleellisesti että nyt olis tarve vaihtaa dieselfarkkuun halvempien(?) kilometrien perässä. Siitä sen suuremmitta puheitta, olen Volkswageneista kuullut pääsääntöisesti hyvää toimintavarmoina ja suht helppopitoisina kulkupeleinä.
Jos menee liikaa mainostuksen puolelle, pahoitteluni. Koitin etsiä sääntöjä aiheesta kuitenkaan tarkempia löytämättä. Asiaan.
Tuollaisen löysin aikani katseltuani
http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/2548022
Mutta.. tuo on tuonti-auto että takana voi olla melkein mitävaan.
Kuinka tätä kannattaisi lähestyä, eli mitä pitäisi ottaa huomioon jos ja kun tuota menen katsomaan? Yleisempiä tyyppivikoja jne jne. Onko hinta oikea? Niin perhanan vähän golffeja tuolla myynnissä että paha muodostaa mielipidettä. Yksi (1.9 TDI)löytyi maaliskuusta myytynä jossa oli hp. 3550€ ja ajokilometrit 155000..
Jos joku rohkenee noviisia opastaa, olisin kovin kiitollinen.
Kulkemisessa nopeus ei ole välttämätön, vain se että paikasta A pääsee paikkaan B ilman että huoltomies C & D joutuvat siinä välissä auttelemaan.
Mutta pidänpä mielessä, kiitoksia.
Mites tuo hintapuoli? Vähän tuntuu erikoiselta että Ruotsin puolella alta 200tkm ajetusta -97-99 golffeista pyynti on alta neljän tonnin, veroineen, mutta että täällä hinta olisi lähes kaksinkertainen. Erikoisvarusteita kuitenkin lähes jokaisessa ilmastointiin saakka.
Mutta pidänpä mielessä, kiitoksia.
Mites tuo hintapuoli? Vähän tuntuu erikoiselta että Ruotsin puolella alta 200tkm ajetusta -97-99 golffeista pyynti on alta neljän tonnin, veroineen, mutta että täällä hinta olisi lähes kaksinkertainen. Erikoisvarusteita kuitenkin lähes jokaisessa ilmastointiin saakka.
Tuo 8000€ alkaa olemaan kokolailla lähellä kipurajaa, että siinä valossa ihan liian läheltä tuo 7500€ menee.
Tämä on kuitenkin veroinensa niin paljon edullisemman näköinen, että väistämättä herää ajatus, koijataanko tässä apinaa?
Pitänee tuohon TDI vs SDI aiheeseen enempi tutustua, niin iloisia tuntuvat olevan niitä SDI-koneella olevia käyttäneet.. :)
Tämä on kuitenkin veroinensa niin paljon edullisemman näköinen, että väistämättä herää ajatus, koijataanko tässä apinaa?
Pitänee tuohon TDI vs SDI aiheeseen enempi tutustua, niin iloisia tuntuvat olevan niitä SDI-koneella olevia käyttäneet.. :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Bensapuolen kokemuksista voin mainita että kolmos- ja nelosgolfissa on suunnilleen yhtä paljon eroa kuin yöllä ja päivällä.
Jos yhtään vaan massi kestää niin ehdottomasti nelonen. Kuluvat osat ei siihenkään mielettömiä maksa ja ihan toinen auto kolmoseen verrattuna.
Kolmonen on niin kakkosgolf kuin olla ja voi ja nelonen on jo ihan toista sukupolvea. Voisin jopa väittää että se vielä nytkin edustaa ihan hyvin tätä vuosituhatta?
Harminahan sitten voi olla että jos ottaa 400 tkm ajetun nelosen niin siinä voi tulla jotain isoa remonttia, mutta jos sillä vuoden on päässyt menemään niin olisko sitten lompsakin paksummassa kunnossa :)
Jos yhtään vaan massi kestää niin ehdottomasti nelonen. Kuluvat osat ei siihenkään mielettömiä maksa ja ihan toinen auto kolmoseen verrattuna.
Kolmonen on niin kakkosgolf kuin olla ja voi ja nelonen on jo ihan toista sukupolvea. Voisin jopa väittää että se vielä nytkin edustaa ihan hyvin tätä vuosituhatta?
Harminahan sitten voi olla että jos ottaa 400 tkm ajetun nelosen niin siinä voi tulla jotain isoa remonttia, mutta jos sillä vuoden on päässyt menemään niin olisko sitten lompsakin paksummassa kunnossa :)
Olen nyt ajanut muutaman viikon -95 mallisella Variantilla (oli pakko ostaa, kun sain halvalla) ja voin kertoa, että nuo ovat hyvin pitkälle yksilöitä. Suurin ongelma noissa lienee ruoste, joka pesii mielellään koteloiden tulppien tienoille. Aiemmin on perheessä ollut kaksi vastaavaa, josta ruosteisimmaksi yllättäen osoittautui -98 -vuosimallin yksilö.
Kolmosmalli farmariversiona on selkeästi tasapainoisempi ajettava kuin sedan, jota ehkä joku saattaisi tohtia kakkoseen verrata. Huolimatta varsin kompakteista ulkomitoistaan, kolmosfarkku on tiloiltaan aivan toista luokkaa kuin Golf II.
Noita hieman vanhempia versioita saa Suomestakin hyvin edullisesti ja valinnanvaraa riittää. En myöskään pudottaisi listoilta pois TD-malleja, jotka huollettuina kulkevat halvalla ja pitkään. Varaosathan noihin ovat tosiaan edullisia.
7500€ kolmosfarkusta on erittäin rohkea pyynti, olkoon auto vaikka miten vähän ajettu.
Kolmosmalli farmariversiona on selkeästi tasapainoisempi ajettava kuin sedan, jota ehkä joku saattaisi tohtia kakkoseen verrata. Huolimatta varsin kompakteista ulkomitoistaan, kolmosfarkku on tiloiltaan aivan toista luokkaa kuin Golf II.
Noita hieman vanhempia versioita saa Suomestakin hyvin edullisesti ja valinnanvaraa riittää. En myöskään pudottaisi listoilta pois TD-malleja, jotka huollettuina kulkevat halvalla ja pitkään. Varaosathan noihin ovat tosiaan edullisia.
7500€ kolmosfarkusta on erittäin rohkea pyynti, olkoon auto vaikka miten vähän ajettu.
Itsestäkin tuo 7500€ hiukan vaikutti yläkanttiin.
Mitenkäs erot Polo vs Golf? Sattui silmääni pari dieselpoloa (hah).
Ilmeisesti ainakin autowikistä alustavasti katseltuani, Polo on ainakin pienempi ja vieläkin karvalakimpi mitä noin erikoisvarusteisiin tulee.
Niissäkin toki sitä 'lussukkaa' SDI moottoria. Näemmä sama moottori.. ?
Jos nyt meni verolaskelmat oikein, niin tuo aikaisemmin linkkaamani länsinaapurin puolelta tuotava 1.9TDI Golf olisi ~3600€ matkakustannuksineen, poislukien mahdolliset hinnanalennukset. Vaikuttaisi ainakin sellaiselta hinnalta että siinä tuskin ihan pahasti turpaansa ottaisi, ainakin omansa pois saisi jos oikein alkaisi tuntumaan ettei olekaan juuri se auto itsellensä.
Hinta on tärkeä tekijä. Joka asiassa pitää maksella oppirahat ja niinpäinpois, mutta kysyvähän ei tunnetusti tieltä eksy. Joten suurkiitokset jo nyt kaikille jotka ovat vaivautuneet vastaamaan tiedusteluihini. :)
Mitenkäs erot Polo vs Golf? Sattui silmääni pari dieselpoloa (hah).
Ilmeisesti ainakin autowikistä alustavasti katseltuani, Polo on ainakin pienempi ja vieläkin karvalakimpi mitä noin erikoisvarusteisiin tulee.
Niissäkin toki sitä 'lussukkaa' SDI moottoria. Näemmä sama moottori.. ?
Jos nyt meni verolaskelmat oikein, niin tuo aikaisemmin linkkaamani länsinaapurin puolelta tuotava 1.9TDI Golf olisi ~3600€ matkakustannuksineen, poislukien mahdolliset hinnanalennukset. Vaikuttaisi ainakin sellaiselta hinnalta että siinä tuskin ihan pahasti turpaansa ottaisi, ainakin omansa pois saisi jos oikein alkaisi tuntumaan ettei olekaan juuri se auto itsellensä.
Hinta on tärkeä tekijä. Joka asiassa pitää maksella oppirahat ja niinpäinpois, mutta kysyvähän ei tunnetusti tieltä eksy. Joten suurkiitokset jo nyt kaikille jotka ovat vaivautuneet vastaamaan tiedusteluihini. :)
ainakin omansa pois saisi jos oikein alkaisi tuntumaan ettei olekaan juuri se auto itsellensä
Tuolla asenteella ei kyseistä mallia ehkä kannata hankkia. Parempi ehkä ajatella niin, että ostan halvalla, laitan kuntoon, pidän huolta ja ajan maailman tappiin saakka.
Markkinoilla on ko. mallin yksilöitä tarjolla paljon ja tuo rahamäärä alkaa olla monelle paljon, ellei halua vaihdossa ottaa jotain. Kun itse kuun alussa olin ostamassa -95 bensamallia, olin ostojonossa toisena ja vaikka hinta oli huomattavasti alempi kuin mainituissa yksilöissä, oli sekin liikaa ensimmäiselle ottajalle.
Mmh. Ei niin kaukaisessa tulevaisuudessa on kuitenkin varsin mahdollista että työt muuttuvat uudelleen niin ettei diesel välttämättä enää olekaan se järkevin vaihtoehto, sinänsä olisi hyvä olla sellainen pirssi jonka vaihtaminen suuremmitta ongelmitta ja persnettoilua onnistuisi. Käytetyltä autolta aika paljon vaadittu, toki.
Mjeh, halvat kilometrit on ne tärkein tekijä, mahdollisimman luotettavasti.
Eihän sitä ikinä tiedä millainen maanantaikappale sieltä loppupeleissä eteen osuu, mutta kaipa siihen voi yrittää vaikuttaa.
Muutaman kiinnostavan yksilön* tuolta länsinaapurin puolelta löysinkin. Pikaisten laskelmien perusteella tulevat sen verta halvemmaksi kuin täältä kotosuomesta hankitut, että jos ja kun jotan laaksahtaa, niin säästyneet rahat on sitten helpompi tunkea korjauksiin kun on jotain vielä taskunpohjallakin. Tai jos vaikka laskelmat onkin päin helvettiä ja tullivirkailijalla huono päivä.
Tosin mitä nyt olen vähäisesti antanut itseni ymmärtää, niin pitäisi olla aikalailla tarkemmin jo linjattu nuo mitä verot tulevat olemaan, eikä enää niin lottoamista sen suhteen.
Mene ja tiedä.
*Pari eri Passattia, yksi Skoda ja *kröhöm* Avensis.
Eihän sitä ikinä tiedä millainen maanantaikappale sieltä loppupeleissä eteen osuu, mutta kaipa siihen voi yrittää vaikuttaa.
Muutaman kiinnostavan yksilön* tuolta länsinaapurin puolelta löysinkin. Pikaisten laskelmien perusteella tulevat sen verta halvemmaksi kuin täältä kotosuomesta hankitut, että jos ja kun jotan laaksahtaa, niin säästyneet rahat on sitten helpompi tunkea korjauksiin kun on jotain vielä taskunpohjallakin. Tai jos vaikka laskelmat onkin päin helvettiä ja tullivirkailijalla huono päivä.
Tosin mitä nyt olen vähäisesti antanut itseni ymmärtää, niin pitäisi olla aikalailla tarkemmin jo linjattu nuo mitä verot tulevat olemaan, eikä enää niin lottoamista sen suhteen.
Mene ja tiedä.
*Pari eri Passattia, yksi Skoda ja *kröhöm* Avensis.
Itellä on noita farkku IV-golffeja ollut useampiakin TDI:tä kaikki. En voi kyllä moittia autoa millään lailla. Tossa emännän kulkupelissä 1.9tdi (agr) 90hv (ostettaessa oli 80tkm ajettu, nyt 250tkm) ei ole mitää hirmu remontteja tarvinnu tehdä. Noin 240tkm kohdalla piti kytkin vaihtaa. Muita vikoja on ollut n75-venttiilin jumittuminen (ei tarvi ostaa uutta, riittää kun heittää vähä crc-tä ja paineilmalla puhaltelee niin taas pelittää) ja ilmamäärämittari on vaihdettu 2-kertaa. Loput remontit on olleet normikäytössä kuluvia osia. Kyllä todellakin vähintään tämä 90hv tdi kannattaa ostaa, sdi:t kannattaa hylätä suosiolla (sdi:n kuljettaja kiihtyy nopeampaa ku itse auto...). Kestävä konetyyppi toi Agr, ei ole esim. tätä kaksoispaskavauhtipyörää kalkattamassa, mikä näissä useimmissa powerdiesel malleissa on.
Näitä ensimmäisiä tdi-versioita ostetttaessa kannattaa etsiä käytettyä, jossa olisi jo webasto tai oikein kunnon lohkolämmitin valmiina ( ei letkulämmitintä ). Nämä kun eivät mitää hirmuhyviä ole talvipakkasilla lämpeämään( 20asteen pakkassäällä saat ajaa 10-15km ennenkuin lämpömittari edes värähtää), koska tuo kulutuskaan ei mikää hirmuinen ole. Matka-ajossa menee tommonen 4,7-4,8l/100km tommosessa 90-120 vauhdeissa. sekakulutus taitaa olla jossain 5,6l tienoilla.
Jos ei perhettä tarvi kuskata niin tommosesta farkusta ku jumittaa takaselkänojan alas ja tukkii turvavöiden kiinnityspisteet takaa niin voit muutoskatsastaa kulkineen pakettiautoksi, jolloin dieselverokin putoaa mukavasti.
Jos taas on isompi perhe kuskattavana niin silloin kannattaa valinta siirtää tuonne passatti puolelle. Siellä mahtuu liikkumaan kivasti isompikin takapenkkiväki. Noista erityisesti kannattaa etsiä tuota 3bg mallia (vm. 2001 ylöspäin), siinä on vähän paranneltu lapsenvikoja mitä 3b mallissa on tehtaanpaapalta ensi jääny huomaamatta.
BTW : Audi:ssa on muuten kalliimmat vakuutusmaksutkin :)
Näitä ensimmäisiä tdi-versioita ostetttaessa kannattaa etsiä käytettyä, jossa olisi jo webasto tai oikein kunnon lohkolämmitin valmiina ( ei letkulämmitintä ). Nämä kun eivät mitää hirmuhyviä ole talvipakkasilla lämpeämään( 20asteen pakkassäällä saat ajaa 10-15km ennenkuin lämpömittari edes värähtää), koska tuo kulutuskaan ei mikää hirmuinen ole. Matka-ajossa menee tommonen 4,7-4,8l/100km tommosessa 90-120 vauhdeissa. sekakulutus taitaa olla jossain 5,6l tienoilla.
Jos ei perhettä tarvi kuskata niin tommosesta farkusta ku jumittaa takaselkänojan alas ja tukkii turvavöiden kiinnityspisteet takaa niin voit muutoskatsastaa kulkineen pakettiautoksi, jolloin dieselverokin putoaa mukavasti.
Jos taas on isompi perhe kuskattavana niin silloin kannattaa valinta siirtää tuonne passatti puolelle. Siellä mahtuu liikkumaan kivasti isompikin takapenkkiväki. Noista erityisesti kannattaa etsiä tuota 3bg mallia (vm. 2001 ylöspäin), siinä on vähän paranneltu lapsenvikoja mitä 3b mallissa on tehtaanpaapalta ensi jääny huomaamatta.
BTW : Audi:ssa on muuten kalliimmat vakuutusmaksutkin :)
No tuolla audilla tarkoitin hieman parempaa viimeistelyä verrattuna volsu/skoda/seat.
Esim kaverilla oli audi a3 3-ovinen malli joka vaihtui suurempaan golf 5 malliin ja hänkin myönsi audin olevan esim hiljaisempi kun tuo uudempi golf ja mitä nyt meillä ehti tuo -88 350tkm pukattu 1.8 audi 80 olemaan niin pirteämpi ja parempi se oli ajaa kun nämä meidän nykyiset 10 vuotta uudemmat volsut.
Toinen kaveri on tampereella merkkihuollossa töissä ja kyllä audeja takuukorjataan huomattavasti vähemmän kun esim volsu/seat.
Jos luotettavuutta haetaan niin ite suosin tojota/mersu joista tojo olis diiselinä erittäin hyvä peli, mersuista c-malli on se viimeinen aito mersu.
Mutta tuurikauppaa auton osto on, joko saat hyvän tai aivan paskan, siksi itekkään en "uskalla" autoja vuoden välein vaihdella kun ei tiedä meneekö se seuraava vuosi sitä rempatessa.
Esim kaverilla oli audi a3 3-ovinen malli joka vaihtui suurempaan golf 5 malliin ja hänkin myönsi audin olevan esim hiljaisempi kun tuo uudempi golf ja mitä nyt meillä ehti tuo -88 350tkm pukattu 1.8 audi 80 olemaan niin pirteämpi ja parempi se oli ajaa kun nämä meidän nykyiset 10 vuotta uudemmat volsut.
Toinen kaveri on tampereella merkkihuollossa töissä ja kyllä audeja takuukorjataan huomattavasti vähemmän kun esim volsu/seat.
Jos luotettavuutta haetaan niin ite suosin tojota/mersu joista tojo olis diiselinä erittäin hyvä peli, mersuista c-malli on se viimeinen aito mersu.
Mutta tuurikauppaa auton osto on, joko saat hyvän tai aivan paskan, siksi itekkään en "uskalla" autoja vuoden välein vaihdella kun ei tiedä meneekö se seuraava vuosi sitä rempatessa.
Nyt on ekat vastaukset jo saapunut, yllättävän nopeasti, ottaen huomioon että s-postilla pyysin lisäkuvia. Mitä olen aiheeseen tutustunut (ruotsista tuominen), on mainittu etteivät ole pääsääntöisesti kovin hanakoita spostilla leikkimään.
Tornihuhu++
Eniveis, volkkareista ei ole sen paremmin infoa vielä herunut, mutta Avensiksesta pläjähti seuraava kuva postilaatikkoon.
Avensiksen kone
Ei ole volkkarin konehuone, ei, mutta kysyminen ei koskaan haittaa. Onkohan tuo ihan kondiksessa. Pieni ruoste koneessa tuskin menoa juurikaan haittaa, mutta mieleen käy millainen muu runko on tuon perusteella (josta siis pyysinkin lisäselvitystä).
Pistin kuvista toki kyselyn toyota-forumin puolellekin, tosin tuntuu että se on hiukan elottomampi kuin tämä. Jos jollakulla on aiheesta infoa tai kokemusta, kaikki otetaan vastaan mitä tarjotaan.
Mitä itse katselin nettiautosssa myynnissä olevia, niin kokolailla samoja paikkoja on lähtenyt muissakin ruostumaan, että sinänsä paha mennä arpomaan. Tuo että nuo pultitkin ovat aika hyvässä hapessa on tosin hiukan enemmän kuin mitä vielä on vastaan osunut.
Tornihuhu++
Eniveis, volkkareista ei ole sen paremmin infoa vielä herunut, mutta Avensiksesta pläjähti seuraava kuva postilaatikkoon.
Avensiksen kone
Ei ole volkkarin konehuone, ei, mutta kysyminen ei koskaan haittaa. Onkohan tuo ihan kondiksessa. Pieni ruoste koneessa tuskin menoa juurikaan haittaa, mutta mieleen käy millainen muu runko on tuon perusteella (josta siis pyysinkin lisäselvitystä).
Pistin kuvista toki kyselyn toyota-forumin puolellekin, tosin tuntuu että se on hiukan elottomampi kuin tämä. Jos jollakulla on aiheesta infoa tai kokemusta, kaikki otetaan vastaan mitä tarjotaan.
Mitä itse katselin nettiautosssa myynnissä olevia, niin kokolailla samoja paikkoja on lähtenyt muissakin ruostumaan, että sinänsä paha mennä arpomaan. Tuo että nuo pultitkin ovat aika hyvässä hapessa on tosin hiukan enemmän kuin mitä vielä on vastaan osunut.
Avensiksessa näyttäisi olevan valurautainen lohko, joka nyt yleensä on pintaruosteessa. Samalta näytti kakkosgolfinkin kone koko sen 300tkm jonka sillä ajelin, ei haittaa menoa :)
Näyttää ehkä rumalta, mutta on vain kosmeettista. Eikä ole myöskään kuulunut että noissa jotain ongelmia olisi. Onkohan uusimmissa jo köykämiinilohko?
Näyttää ehkä rumalta, mutta on vain kosmeettista. Eikä ole myöskään kuulunut että noissa jotain ongelmia olisi. Onkohan uusimmissa jo köykämiinilohko?
Liike myy yksityisen nimissä autoa? Ei mitenkään erikoista. Ottaa tietyn provikan tai ei mitään, kun auto menee kaupaks. Auton oikea omistaja saa loput massit sitten tottakai. :o Tätä ehdotti mm. Kiteen Laakkonen meille, kun vaihdokkia tarjottiin. Ei ota, mut voi myydä sen auton etiäpäin, jopa veloituksetta.
Paremmin ne autot saa "huomiota" kun ne seisoo liikkeen pihalla, kuin omassa autotallissa pelkän netti-ilmoituksen varassa.
Paremmin ne autot saa "huomiota" kun ne seisoo liikkeen pihalla, kuin omassa autotallissa pelkän netti-ilmoituksen varassa.
Volkkareissa ainakin on joskus käytetty erityistä vahaa koneen metallipintojen suojana. Jos vaha on pesty pois voimakkailla liuottimilla, ruostuminen alkaa melko varmasti.Pieni ruoste koneessa tuskin menoa juurikaan haittaa, mutta mieleen käy millainen muu runko on tuon perusteella
Eilen vertasin veljeni -94 venton konetta oman -95 golfin koneeseen. Venton kone näytti kuin uudelta verrattuna omani vastaavaan, joka on kauttaaltaan pintaruosteessa
Semmosta se on.
Joskus alkaa katselemaan jotain aivan muuta kuin mitä tahtoo.
Loppupeleissä asian ratkaisi se, että tuosta Tukholman alueelta ei juurikaan sopivaa pirssiä löytynyt, ja asialle tuli aikalailla kiire, joten Tojoon oli tyytyminen.
Mukavana (ainakin verottajalle..) bonuksena, pirssissä oli vielä vakkarikin. Toimiva.
Voisinpa kokemuksista kirjoitella jonkinsortin tarkemman, kunhan saa akut latailtua.
Paluumatkalla veli venäläiset oli sangen eläväisiä. Aamukolmelta kalinkaa viereisestä hytistä teki sangen hyvää yöunille.
Joskus alkaa katselemaan jotain aivan muuta kuin mitä tahtoo.
Loppupeleissä asian ratkaisi se, että tuosta Tukholman alueelta ei juurikaan sopivaa pirssiä löytynyt, ja asialle tuli aikalailla kiire, joten Tojoon oli tyytyminen.
Mukavana (ainakin verottajalle..) bonuksena, pirssissä oli vielä vakkarikin. Toimiva.
Voisinpa kokemuksista kirjoitella jonkinsortin tarkemman, kunhan saa akut latailtua.
Paluumatkalla veli venäläiset oli sangen eläväisiä. Aamukolmelta kalinkaa viereisestä hytistä teki sangen hyvää yöunille.
Tarina ei vielä kerro loppusummaa, mutta tästäpä pientä kertomuksen tynkää;
Lähtö oli sunnuntai-iltana ja linjana toimi Siljaline. 4-hengen mieshyttipaikka oli 36€ per suunta (eli max 4. satunnaista miesmatkustajaa samaan hyttiin) ja autopaikka oli 66€. Kokonaishinta siis 138€ sinne ja takaisin.
Perille päästyä aamuseiskalta paikallista aikaa, oli edessä parin tunnin istuskelu terminaalissa, karvaasta kokemuksesta tietää että Tukholmassa ei juurikaan paikat ennen yhdeksää aukea. Missäpä muuallakaan, tosin.
Kellon lyödessä yhdeksää lähdin talsimaan keskustaa kohti, koukaten vanhan kaupugin läpi joka kannattaa tsekata muutenkin kuin vain perkeleen kalliiden matkamuistojen vuoksi.
Ensimmäinen ongelma ilmestyikin aika pian kun Svenska Banken aukaisi ovensa klo 10:00.
Paikalliset eivät anna nostaa kuin 15000 SEK, Forexikin vain 10000 SEK kerrallaan.
Tämä ongelma on helppo kiertää vaihtamalla valuuttaa tarvittava määrä jo kotosuomessa *JOS* on kyseessä myyjä jolle kelpaa vain käteinen. Isompien liikkeiden kanssa todnäk voi sumplia pankkisiirronkin, tai maksaa suoraan kortilla, mutta etukäteen kannattanee varmistua asiasta.
Itsellä tuli lähtö niin pirun pian - tarpeen vuoksi - että ei rahaa ehtinyt kotomaassa vaihtaa, josta seurasi oma sotkunsa. Sain kuitenkin somplattua nostorajan tarpeeksi korkeaksi että pystyin nostamaan tarvittavat dinaarit suoraan automaatista.
Vinkkinä sen verta että Nordean automaatti tarjosi 5000SEK per nosto maksimissaan, muiden ollessa 2000SEK. (Näissä voi toki olla eroja, itse kokeilin vain SEB, Handelsbank(?) ja Nordea).
Siitä kumijalka alle hintakyselyn jälkeen, (vanhempi ruotsalaisherra joka puhui sujuvaa englantia) ja nokka kohti myyjäliikkeen osoitetta.
Myyjä oli kiltisti lähtenyt menemään, joten odotteluksi auringonpaahteessahan se sitten meni. Lievästi vitutti, mutta minkäs teet.
Loppupeleissä kaupankäyntiin meni niin paljon aikaa, että ainut vaihtoehto oli ajaa suoraan satamaan ja laivajonoon odottamaan, skipaten koko rahantuhlaus kesäisessä Tukholmassa.
Kilvet sain myyjältä mukaan, pientä panttia vastaan, luvattuani lähettää kilvet takaisin. Mainitsin toki mielipiteeni aiheesta että pitäisi kyllä onnistua ilmankin pantteja, kun eivät he näitä ymmärtääkseni tarvitse, pelkkä takakilven raaputuspinnan alta löytyvä numerosarja riittää, mutta sen suuremmitta tappeluitta suostuin. Aika kertoo voiko Eritrean kasvatteihin tässä asiassa luottaa.
Seuraavana aamuna herääminen suomen perslävessä, Turussa, ja pikavisiitti Tulliin antoi 15€ maksua vastaan siirtokilvet, joilla huristeltiin kotia kohti.
Seuraavaksi pitäisi pistää veropaperit eteenpäin ja käväistä rekisteröimässä auto, kunhan päätökset on saatu. Jos nyt olen järjestyksen oikein ymmärtänyt.
Ehkäpä paskin muisto reissusta oli paluumatkalla viereisessä hytissä aamuyöllä Kalinkaa loilottaneet venäläisturistit. Sain hytin kokonaan itselleni, säkällä, mutta karmic payback iski kuin vodkapullo takaraivoon.
Tässä tais olla suurimmat kohokohdat.
Loppuhinnaksi muodostunee matkoineen, ruokineen, veroineen ja odottamattomine kuluineen ~3800€, jossa verojen osuus on noin 1243€. Jos laskelmani pitävät paikkansa. Aika kertoo.
[Matka 138€ + taksi 35€ + ruokamenot etc +50€
Tulliin 15€ ja rekisteröinti pitäisi olla 130€.
Auton ostohinta ~2200€
Verot 1200€
= ~3800€]
Vastaava rassi kotimaan kamaralla, noilla kilometreillä pyörii näemmä Nettiautossa kuuden ja seitsemän tonnin välillä. Aika tarkkaan siis kolmanneksen halvempaa.
Jos tuo alkaa vituttamaan, niin eiköhän siitä eroon pääse aika helpolla, siis. En usko, kuitenkaan. Nyt jo ~600km lasissa, ja kyllä sillä melkoisen mukava on ollut päästellä. Pari pikkujuttua pitää viedä katsottavaksi, mutta kokonaisarvosanana tuon ikäiselle ja ajetulle autolle voisi antaa 9+.
Mitä tekisin toisin?
- Auto satamaan myyjän toimesta. Tukholmassa sangen vittumaista tehdä kaupunkisuunnistusta, jos ei ole aikaisemmin käynyt.
-Maksu mielellään pankkisiirtona ja / tai kortilla, ihan vain koska se on niin helpompaa ja turvallisempaa molemmille.
Lähtö oli sunnuntai-iltana ja linjana toimi Siljaline. 4-hengen mieshyttipaikka oli 36€ per suunta (eli max 4. satunnaista miesmatkustajaa samaan hyttiin) ja autopaikka oli 66€. Kokonaishinta siis 138€ sinne ja takaisin.
Perille päästyä aamuseiskalta paikallista aikaa, oli edessä parin tunnin istuskelu terminaalissa, karvaasta kokemuksesta tietää että Tukholmassa ei juurikaan paikat ennen yhdeksää aukea. Missäpä muuallakaan, tosin.
Kellon lyödessä yhdeksää lähdin talsimaan keskustaa kohti, koukaten vanhan kaupugin läpi joka kannattaa tsekata muutenkin kuin vain perkeleen kalliiden matkamuistojen vuoksi.
Ensimmäinen ongelma ilmestyikin aika pian kun Svenska Banken aukaisi ovensa klo 10:00.
Paikalliset eivät anna nostaa kuin 15000 SEK, Forexikin vain 10000 SEK kerrallaan.
Tämä ongelma on helppo kiertää vaihtamalla valuuttaa tarvittava määrä jo kotosuomessa *JOS* on kyseessä myyjä jolle kelpaa vain käteinen. Isompien liikkeiden kanssa todnäk voi sumplia pankkisiirronkin, tai maksaa suoraan kortilla, mutta etukäteen kannattanee varmistua asiasta.
Itsellä tuli lähtö niin pirun pian - tarpeen vuoksi - että ei rahaa ehtinyt kotomaassa vaihtaa, josta seurasi oma sotkunsa. Sain kuitenkin somplattua nostorajan tarpeeksi korkeaksi että pystyin nostamaan tarvittavat dinaarit suoraan automaatista.
Vinkkinä sen verta että Nordean automaatti tarjosi 5000SEK per nosto maksimissaan, muiden ollessa 2000SEK. (Näissä voi toki olla eroja, itse kokeilin vain SEB, Handelsbank(?) ja Nordea).
Siitä kumijalka alle hintakyselyn jälkeen, (vanhempi ruotsalaisherra joka puhui sujuvaa englantia) ja nokka kohti myyjäliikkeen osoitetta.
Myyjä oli kiltisti lähtenyt menemään, joten odotteluksi auringonpaahteessahan se sitten meni. Lievästi vitutti, mutta minkäs teet.
Loppupeleissä kaupankäyntiin meni niin paljon aikaa, että ainut vaihtoehto oli ajaa suoraan satamaan ja laivajonoon odottamaan, skipaten koko rahantuhlaus kesäisessä Tukholmassa.
Kilvet sain myyjältä mukaan, pientä panttia vastaan, luvattuani lähettää kilvet takaisin. Mainitsin toki mielipiteeni aiheesta että pitäisi kyllä onnistua ilmankin pantteja, kun eivät he näitä ymmärtääkseni tarvitse, pelkkä takakilven raaputuspinnan alta löytyvä numerosarja riittää, mutta sen suuremmitta tappeluitta suostuin. Aika kertoo voiko Eritrean kasvatteihin tässä asiassa luottaa.
Seuraavana aamuna herääminen suomen perslävessä, Turussa, ja pikavisiitti Tulliin antoi 15€ maksua vastaan siirtokilvet, joilla huristeltiin kotia kohti.
Seuraavaksi pitäisi pistää veropaperit eteenpäin ja käväistä rekisteröimässä auto, kunhan päätökset on saatu. Jos nyt olen järjestyksen oikein ymmärtänyt.
Ehkäpä paskin muisto reissusta oli paluumatkalla viereisessä hytissä aamuyöllä Kalinkaa loilottaneet venäläisturistit. Sain hytin kokonaan itselleni, säkällä, mutta karmic payback iski kuin vodkapullo takaraivoon.
Tässä tais olla suurimmat kohokohdat.
Loppuhinnaksi muodostunee matkoineen, ruokineen, veroineen ja odottamattomine kuluineen ~3800€, jossa verojen osuus on noin 1243€. Jos laskelmani pitävät paikkansa. Aika kertoo.
[Matka 138€ + taksi 35€ + ruokamenot etc +50€
Tulliin 15€ ja rekisteröinti pitäisi olla 130€.
Auton ostohinta ~2200€
Verot 1200€
= ~3800€]
Vastaava rassi kotimaan kamaralla, noilla kilometreillä pyörii näemmä Nettiautossa kuuden ja seitsemän tonnin välillä. Aika tarkkaan siis kolmanneksen halvempaa.
Jos tuo alkaa vituttamaan, niin eiköhän siitä eroon pääse aika helpolla, siis. En usko, kuitenkaan. Nyt jo ~600km lasissa, ja kyllä sillä melkoisen mukava on ollut päästellä. Pari pikkujuttua pitää viedä katsottavaksi, mutta kokonaisarvosanana tuon ikäiselle ja ajetulle autolle voisi antaa 9+.
Mitä tekisin toisin?
- Auto satamaan myyjän toimesta. Tukholmassa sangen vittumaista tehdä kaupunkisuunnistusta, jos ei ole aikaisemmin käynyt.
-Maksu mielellään pankkisiirtona ja / tai kortilla, ihan vain koska se on niin helpompaa ja turvallisempaa molemmille.
Kaverille tuli autokaupan yhteydessä tuollainen farkku avensis diiseli koneella, 400tkm on mittarissa mutta auto niin sisältä kun päältäkin kuin uusi, 2 paikkaiseksi pakuksi katsastettu.
Tuo oli jonkin aikaa myynnissä 4000e hintaan mutta suoralla kaupalla sitä ei myytyä saanut ja vaihdossa kaveri ei mielellään mitään ota mutta on tuolla nyt keväästä asti ajellut työmatkat vailla mitään vikoja, hieman kateeksi käy :).
Himottais tuollainen mutta kun jouppi tuosta golffista antaa sen 2000e ja EHKÄ suoraan myymällä vois 3000e saada (on sentään 2 sarjaa uudenveroista rengas-sarjaakin ja tuore leima), jäis kuitenkin se 4000-5000e välirahaa maksettavaksi, 98-00 mallin farkku avensiksen 1.8 bensakoneella sais 7000e hintaan suomesta.
Tuo oli jonkin aikaa myynnissä 4000e hintaan mutta suoralla kaupalla sitä ei myytyä saanut ja vaihdossa kaveri ei mielellään mitään ota mutta on tuolla nyt keväästä asti ajellut työmatkat vailla mitään vikoja, hieman kateeksi käy :).
Himottais tuollainen mutta kun jouppi tuosta golffista antaa sen 2000e ja EHKÄ suoraan myymällä vois 3000e saada (on sentään 2 sarjaa uudenveroista rengas-sarjaakin ja tuore leima), jäis kuitenkin se 4000-5000e välirahaa maksettavaksi, 98-00 mallin farkku avensiksen 1.8 bensakoneella sais 7000e hintaan suomesta.
No pistää nyt vähän sitten auton tietojakin peliin niin ei tarvi arvuutella mitä ostit. Eli millä koneella anjovis on varustettu ja mitä varusteita siinä on vakkarin lisäksi?
Eikös tuohon rahaan saa jo neloskoppaisia TDI farkkugolffeja?
-jarkko- kirjoitti:98-00 mallin farkku avensiksen 1.8 bensakoneella sais 7000e hintaan suomesta.
Eikös tuohon rahaan saa jo neloskoppaisia TDI farkkugolffeja?
No pistää nyt vähän sitten auton tietojakin peliin niin ei tarvi arvuutella mitä ostit. Eli millä koneella anjovis on varustettu ja mitä varusteita siinä on vakkarin lisäksi?
Toyota Avensis, 1999.
Farmari, dieselkoneella, 2.0 TD
-ABS
-Ohjaustehostin
-Airbag edessä ja sivuilla, x2
-Sähköpeilit
-Sähköikkunat edessä
-perslämmittimet edessä (enpä muuten ole vielä testannut toimivatko)
-Vakionopeudensäädin
-Aluvanteet
-Ilmastointi, manuaalinen (toimiikin, jopa.)
-Lohkolämppäri + johto
-Talvirenkaat (melko hyvät, nastat tosin vähenemään päin)
-Kauko-ohjattu keskuslukitus
Aika peruskamaa, siis. Siitä perussetistä* suurempina eroina nuo ilmastointi ja vakkari.
*mitä nyt yleensä autoissa on.
Ja tänään tuli veropäätös.
Laitettu Turun tulliin vireille 6.7, päätös tehty eilen.
Huomionarvoista on, että lisäselvityspyyntö tuli edellispäivänä, ja eilen faksasin aamusta ko. paperit tullille. Nopeahkoa toimintaa.
1110,84€ pläjähti, josta vielä pitänee vähän vingahtaa, kun papereissa on mallivuodeksi merkitty -99, kun taas tekninen osa sanoo -98. Vaikuttaa kuitenkin määrään, jos en hirveästi valehtele niin 120€.
Laitettu Turun tulliin vireille 6.7, päätös tehty eilen.
Huomionarvoista on, että lisäselvityspyyntö tuli edellispäivänä, ja eilen faksasin aamusta ko. paperit tullille. Nopeahkoa toimintaa.
1110,84€ pläjähti, josta vielä pitänee vähän vingahtaa, kun papereissa on mallivuodeksi merkitty -99, kun taas tekninen osa sanoo -98. Vaikuttaa kuitenkin määrään, jos en hirveästi valehtele niin 120€.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa