Golffi kiinnostaa, mutta volkkarit uusi tuttavauus.

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

Golffi kiinnostaa, mutta volkkarit uusi tuttavauus.

ViestiKirjoittaja Oko » 25.6.2009 20:51

Hei kaikille,

Työt muuttuivat sen verta oleellisesti että nyt olis tarve vaihtaa dieselfarkkuun halvempien(?) kilometrien perässä. Siitä sen suuremmitta puheitta, olen Volkswageneista kuullut pääsääntöisesti hyvää toimintavarmoina ja suht helppopitoisina kulkupeleinä.

Jos menee liikaa mainostuksen puolelle, pahoitteluni. Koitin etsiä sääntöjä aiheesta kuitenkaan tarkempia löytämättä. Asiaan.

Tuollaisen löysin aikani katseltuani
http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/2548022

Mutta.. tuo on tuonti-auto että takana voi olla melkein mitävaan.
Kuinka tätä kannattaisi lähestyä, eli mitä pitäisi ottaa huomioon jos ja kun tuota menen katsomaan? Yleisempiä tyyppivikoja jne jne. Onko hinta oikea? Niin perhanan vähän golffeja tuolla myynnissä että paha muodostaa mielipidettä. Yksi (1.9 TDI)löytyi maaliskuusta myytynä jossa oli hp. 3550€ ja ajokilometrit 155000..

Jos joku rohkenee noviisia opastaa, olisin kovin kiitollinen.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.6.2009 20:59

Tuo on SDI, ei kannata, ei kule. Tuontipelejä ihan turha karsastaa. Kumpi sitten on pahempi 150tkm suolattua suomi-tietä vai 250tkm saksalaista autobaanaa (vaikka mittari näyttäiskin 150tkm)?

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 25.6.2009 21:08

Kulkemisessa nopeus ei ole välttämätön, vain se että paikasta A pääsee paikkaan B ilman että huoltomies C & D joutuvat siinä välissä auttelemaan.
Mutta pidänpä mielessä, kiitoksia.

Mites tuo hintapuoli? Vähän tuntuu erikoiselta että Ruotsin puolella alta 200tkm ajetusta -97-99 golffeista pyynti on alta neljän tonnin, veroineen, mutta että täällä hinta olisi lähes kaksinkertainen. Erikoisvarusteita kuitenkin lähes jokaisessa ilmastointiin saakka.

Rubu
-
Viestit: 134
Liittynyt: 19.4.2007 18:06

ViestiKirjoittaja Rubu » 25.6.2009 21:08

Kaikkihan tietysti riippuu miten paljon olet meinannut laittaa autoon laittaa.

Jos tuo 7500 on rahasumma mitä olet aikonut laittaa suosittelisin neloskoppaista katselemaan vaikka 100-150 ajettua 90-100hv dieseliä.
SDi koneisilla ei kestä omat hermot ainakaan ajaa.

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 25.6.2009 21:17

Tuo 8000€ alkaa olemaan kokolailla lähellä kipurajaa, että siinä valossa ihan liian läheltä tuo 7500€ menee.
Tämä on kuitenkin veroinensa niin paljon edullisemman näköinen, että väistämättä herää ajatus, koijataanko tässä apinaa?

Pitänee tuohon TDI vs SDI aiheeseen enempi tutustua, niin iloisia tuntuvat olevan niitä SDI-koneella olevia käyttäneet.. :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 25.6.2009 21:30

Jos tuota vanhempaa 92-98 mallista kalustoa katselet niin tutustu tyyppivikoihin, plussaa näissä on halvat varaosat ja saatavuus ja taitaa tuo 1.9 tdi olla aika pieniruokainenkin.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 25.6.2009 22:56

Kyllä 7500 egellä pitäis saada jo tän vuostuhannen kalustoa, volkkareitakin kun vähän viittii katella. Onhan nuo vaparidiisselit vähemmän kiireisen ajokkeja, mutta pääsee niilläkin paikasta toiseen.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 25.6.2009 22:59

Vaikka kulkemisen nopeus ei olekaan ykkösasia, niin tuo SDI on semmonen kone että se tekee autosta niin laiskan, että se on jo vaarallinen. Kokemusta on.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.6.2009 0:21

Bensapuolen kokemuksista voin mainita että kolmos- ja nelosgolfissa on suunnilleen yhtä paljon eroa kuin yöllä ja päivällä.

Jos yhtään vaan massi kestää niin ehdottomasti nelonen. Kuluvat osat ei siihenkään mielettömiä maksa ja ihan toinen auto kolmoseen verrattuna.

Kolmonen on niin kakkosgolf kuin olla ja voi ja nelonen on jo ihan toista sukupolvea. Voisin jopa väittää että se vielä nytkin edustaa ihan hyvin tätä vuosituhatta?

Harminahan sitten voi olla että jos ottaa 400 tkm ajetun nelosen niin siinä voi tulla jotain isoa remonttia, mutta jos sillä vuoden on päässyt menemään niin olisko sitten lompsakin paksummassa kunnossa :)

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 26.6.2009 7:54

Eli tästä voisi ymmärtää että tuolla 7500€:llä pitäisi saada jo jotain hiukan parempaa kuin SDI moottorilla oleva kolmosgolffi.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.6.2009 8:40

Olen nyt ajanut muutaman viikon -95 mallisella Variantilla (oli pakko ostaa, kun sain halvalla) ja voin kertoa, että nuo ovat hyvin pitkälle yksilöitä. Suurin ongelma noissa lienee ruoste, joka pesii mielellään koteloiden tulppien tienoille. Aiemmin on perheessä ollut kaksi vastaavaa, josta ruosteisimmaksi yllättäen osoittautui -98 -vuosimallin yksilö.

Kolmosmalli farmariversiona on selkeästi tasapainoisempi ajettava kuin sedan, jota ehkä joku saattaisi tohtia kakkoseen verrata. Huolimatta varsin kompakteista ulkomitoistaan, kolmosfarkku on tiloiltaan aivan toista luokkaa kuin Golf II.

Noita hieman vanhempia versioita saa Suomestakin hyvin edullisesti ja valinnanvaraa riittää. En myöskään pudottaisi listoilta pois TD-malleja, jotka huollettuina kulkevat halvalla ja pitkään. Varaosathan noihin ovat tosiaan edullisia.

7500€ kolmosfarkusta on erittäin rohkea pyynti, olkoon auto vaikka miten vähän ajettu.

Sam79
-
Viestit: 143
Liittynyt: 31.8.2003 0:48

ViestiKirjoittaja Sam79 » 26.6.2009 10:29

Tuontipelejä ihan turha karsastaa. Kumpi sitten on pahempi 150tkm suolattua suomi-tietä vai 250tkm saksalaista autobaanaa (vaikka mittari näyttäiskin 150tkm)?




Riippuu sijainnista, kyllä Saksassakin pohjoisessa suolataan aika isolla kädellä kun on edes aavistus kylmästä kelistä.

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 26.6.2009 10:30

Itsestäkin tuo 7500€ hiukan vaikutti yläkanttiin.

Mitenkäs erot Polo vs Golf? Sattui silmääni pari dieselpoloa (hah).
Ilmeisesti ainakin autowikistä alustavasti katseltuani, Polo on ainakin pienempi ja vieläkin karvalakimpi mitä noin erikoisvarusteisiin tulee.

Niissäkin toki sitä 'lussukkaa' SDI moottoria. Näemmä sama moottori.. ?

Jos nyt meni verolaskelmat oikein, niin tuo aikaisemmin linkkaamani länsinaapurin puolelta tuotava 1.9TDI Golf olisi ~3600€ matkakustannuksineen, poislukien mahdolliset hinnanalennukset. Vaikuttaisi ainakin sellaiselta hinnalta että siinä tuskin ihan pahasti turpaansa ottaisi, ainakin omansa pois saisi jos oikein alkaisi tuntumaan ettei olekaan juuri se auto itsellensä.

Hinta on tärkeä tekijä. Joka asiassa pitää maksella oppirahat ja niinpäinpois, mutta kysyvähän ei tunnetusti tieltä eksy. Joten suurkiitokset jo nyt kaikille jotka ovat vaivautuneet vastaamaan tiedusteluihini. :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.6.2009 10:56

ainakin omansa pois saisi jos oikein alkaisi tuntumaan ettei olekaan juuri se auto itsellensä

Tuolla asenteella ei kyseistä mallia ehkä kannata hankkia. Parempi ehkä ajatella niin, että ostan halvalla, laitan kuntoon, pidän huolta ja ajan maailman tappiin saakka.
Markkinoilla on ko. mallin yksilöitä tarjolla paljon ja tuo rahamäärä alkaa olla monelle paljon, ellei halua vaihdossa ottaa jotain. Kun itse kuun alussa olin ostamassa -95 bensamallia, olin ostojonossa toisena ja vaikka hinta oli huomattavasti alempi kuin mainituissa yksilöissä, oli sekin liikaa ensimmäiselle ottajalle.

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 26.6.2009 11:24

Mmh. Ei niin kaukaisessa tulevaisuudessa on kuitenkin varsin mahdollista että työt muuttuvat uudelleen niin ettei diesel välttämättä enää olekaan se järkevin vaihtoehto, sinänsä olisi hyvä olla sellainen pirssi jonka vaihtaminen suuremmitta ongelmitta ja persnettoilua onnistuisi. Käytetyltä autolta aika paljon vaadittu, toki.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 26.6.2009 11:27

Kyllä minäkin ehdottomasti suosittelen alkupään nelos-Golfeja kolmosen sijaan. Tai sitten ykköskorinen Seat Leon tai Skoda Octavia, samaa tavaraa eri kuorissa.

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 26.6.2009 11:34

Jaa niin.. Seatit ja Skodat.
Ei ihan ekana tullut mieleen vetäistä yhtäläisyyksiä Skodasta Volkkariin... ;)
Kiitoksia.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 26.6.2009 15:52

Mites audit? Laatu ja viimeistely olis hieman parempi.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 26.6.2009 16:29

^Näinköhän? Samat TDI-koneethan niissäkin on, ja jakavat paljon muitakin yhteisiä osia. Topicin aloittaja hakee halpoja kilometrejä, ei sitä että auto on merkiltään "ökympi".

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 26.6.2009 16:29

Materiaalit ehkä hiukan kalliimman oloisia, mutta muuten samaa tavaraa eri kuorissa sekin.

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 26.6.2009 16:40

Mjeh, halvat kilometrit on ne tärkein tekijä, mahdollisimman luotettavasti.
Eihän sitä ikinä tiedä millainen maanantaikappale sieltä loppupeleissä eteen osuu, mutta kaipa siihen voi yrittää vaikuttaa.

Muutaman kiinnostavan yksilön* tuolta länsinaapurin puolelta löysinkin. Pikaisten laskelmien perusteella tulevat sen verta halvemmaksi kuin täältä kotosuomesta hankitut, että jos ja kun jotan laaksahtaa, niin säästyneet rahat on sitten helpompi tunkea korjauksiin kun on jotain vielä taskunpohjallakin. Tai jos vaikka laskelmat onkin päin helvettiä ja tullivirkailijalla huono päivä.
Tosin mitä nyt olen vähäisesti antanut itseni ymmärtää, niin pitäisi olla aikalailla tarkemmin jo linjattu nuo mitä verot tulevat olemaan, eikä enää niin lottoamista sen suhteen.
Mene ja tiedä.

*Pari eri Passattia, yksi Skoda ja *kröhöm* Avensis.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 26.6.2009 18:40

Itellä on noita farkku IV-golffeja ollut useampiakin TDI:tä kaikki. En voi kyllä moittia autoa millään lailla. Tossa emännän kulkupelissä 1.9tdi (agr) 90hv (ostettaessa oli 80tkm ajettu, nyt 250tkm) ei ole mitää hirmu remontteja tarvinnu tehdä. Noin 240tkm kohdalla piti kytkin vaihtaa. Muita vikoja on ollut n75-venttiilin jumittuminen (ei tarvi ostaa uutta, riittää kun heittää vähä crc-tä ja paineilmalla puhaltelee niin taas pelittää) ja ilmamäärämittari on vaihdettu 2-kertaa. Loput remontit on olleet normikäytössä kuluvia osia. Kyllä todellakin vähintään tämä 90hv tdi kannattaa ostaa, sdi:t kannattaa hylätä suosiolla (sdi:n kuljettaja kiihtyy nopeampaa ku itse auto...). Kestävä konetyyppi toi Agr, ei ole esim. tätä kaksoispaskavauhtipyörää kalkattamassa, mikä näissä useimmissa powerdiesel malleissa on.

Näitä ensimmäisiä tdi-versioita ostetttaessa kannattaa etsiä käytettyä, jossa olisi jo webasto tai oikein kunnon lohkolämmitin valmiina ( ei letkulämmitintä ). Nämä kun eivät mitää hirmuhyviä ole talvipakkasilla lämpeämään( 20asteen pakkassäällä saat ajaa 10-15km ennenkuin lämpömittari edes värähtää), koska tuo kulutuskaan ei mikää hirmuinen ole. Matka-ajossa menee tommonen 4,7-4,8l/100km tommosessa 90-120 vauhdeissa. sekakulutus taitaa olla jossain 5,6l tienoilla.

Jos ei perhettä tarvi kuskata niin tommosesta farkusta ku jumittaa takaselkänojan alas ja tukkii turvavöiden kiinnityspisteet takaa niin voit muutoskatsastaa kulkineen pakettiautoksi, jolloin dieselverokin putoaa mukavasti.

Jos taas on isompi perhe kuskattavana niin silloin kannattaa valinta siirtää tuonne passatti puolelle. Siellä mahtuu liikkumaan kivasti isompikin takapenkkiväki. Noista erityisesti kannattaa etsiä tuota 3bg mallia (vm. 2001 ylöspäin), siinä on vähän paranneltu lapsenvikoja mitä 3b mallissa on tehtaanpaapalta ensi jääny huomaamatta.


BTW : Audi:ssa on muuten kalliimmat vakuutusmaksutkin :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 26.6.2009 18:46

No tuolla audilla tarkoitin hieman parempaa viimeistelyä verrattuna volsu/skoda/seat.
Esim kaverilla oli audi a3 3-ovinen malli joka vaihtui suurempaan golf 5 malliin ja hänkin myönsi audin olevan esim hiljaisempi kun tuo uudempi golf ja mitä nyt meillä ehti tuo -88 350tkm pukattu 1.8 audi 80 olemaan niin pirteämpi ja parempi se oli ajaa kun nämä meidän nykyiset 10 vuotta uudemmat volsut.
Toinen kaveri on tampereella merkkihuollossa töissä ja kyllä audeja takuukorjataan huomattavasti vähemmän kun esim volsu/seat.
Jos luotettavuutta haetaan niin ite suosin tojota/mersu joista tojo olis diiselinä erittäin hyvä peli, mersuista c-malli on se viimeinen aito mersu.

Mutta tuurikauppaa auton osto on, joko saat hyvän tai aivan paskan, siksi itekkään en "uskalla" autoja vuoden välein vaihdella kun ei tiedä meneekö se seuraava vuosi sitä rempatessa.

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 27.6.2009 11:09

Nyt on ekat vastaukset jo saapunut, yllättävän nopeasti, ottaen huomioon että s-postilla pyysin lisäkuvia. Mitä olen aiheeseen tutustunut (ruotsista tuominen), on mainittu etteivät ole pääsääntöisesti kovin hanakoita spostilla leikkimään.
Tornihuhu++

Eniveis, volkkareista ei ole sen paremmin infoa vielä herunut, mutta Avensiksesta pläjähti seuraava kuva postilaatikkoon.
Avensiksen kone

Ei ole volkkarin konehuone, ei, mutta kysyminen ei koskaan haittaa. Onkohan tuo ihan kondiksessa. Pieni ruoste koneessa tuskin menoa juurikaan haittaa, mutta mieleen käy millainen muu runko on tuon perusteella (josta siis pyysinkin lisäselvitystä).
Pistin kuvista toki kyselyn toyota-forumin puolellekin, tosin tuntuu että se on hiukan elottomampi kuin tämä. Jos jollakulla on aiheesta infoa tai kokemusta, kaikki otetaan vastaan mitä tarjotaan.
Mitä itse katselin nettiautosssa myynnissä olevia, niin kokolailla samoja paikkoja on lähtenyt muissakin ruostumaan, että sinänsä paha mennä arpomaan. Tuo että nuo pultitkin ovat aika hyvässä hapessa on tosin hiukan enemmän kuin mitä vielä on vastaan osunut.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.6.2009 16:11

Avensiksessa näyttäisi olevan valurautainen lohko, joka nyt yleensä on pintaruosteessa. Samalta näytti kakkosgolfinkin kone koko sen 300tkm jonka sillä ajelin, ei haittaa menoa :)

Näyttää ehkä rumalta, mutta on vain kosmeettista. Eikä ole myöskään kuulunut että noissa jotain ongelmia olisi. Onkohan uusimmissa jo köykämiinilohko?

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 27.6.2009 16:50

Mjooh, tuossa on katsastuskin mennyt läpi 20.05 jonka jälkeen pistetty seisontaan.

Ainut kysymysmerkki onkin kun omistaja on merkitty yksityiseksi, mutta myyjä on kuitenkin liike.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.6.2009 18:29

Kyllä moni jobbari myy autojaan esim nettiautossa omalla nimellä.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 27.6.2009 18:33

Liike myy yksityisen nimissä autoa? Ei mitenkään erikoista. Ottaa tietyn provikan tai ei mitään, kun auto menee kaupaks. Auton oikea omistaja saa loput massit sitten tottakai. :o Tätä ehdotti mm. Kiteen Laakkonen meille, kun vaihdokkia tarjottiin. Ei ota, mut voi myydä sen auton etiäpäin, jopa veloituksetta.

Paremmin ne autot saa "huomiota" kun ne seisoo liikkeen pihalla, kuin omassa autotallissa pelkän netti-ilmoituksen varassa.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 28.6.2009 0:24

En kyllä ymmärrä mitä järkeä tojotaa on laittaa dieselinä, kuluttaa samanverran kuin bensa ja siihen verot päälle. Eikä luotettavuus uudemmissa oo lähellekkään bensan tasolla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.6.2009 12:02

^Mitä koneita vertaat? Jos verrataan suunnilleen saman teholuokan koneita, niin kyllähän se diesel 2..3l vähemmän vie ja onhan tuo halvempaakin.

Jos autoa myy yksityinen, ei myyjällä ole mitään virhevastuuta. Liikkeellä taas on, joten saattaa tuossakin olla yksi syy. Kiertäisin kaukaa.

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 28.6.2009 14:23

Passat oli mennyt eilen kaupaksi ja noita golffeja tosiaan sopivan hintaisena vain tuolla mk2-korilla, että kaippa se on Avensis noukittava.
Tuskin se ihan pommi on jos katsastuksesta on ~kk ja sen jälkeen lyöty seisontaan.
Jos on, niin no.. elämä on. Joskus osuu mustapekka.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 28.6.2009 16:49

VAG-foorumille tullaan kyseleen konsernin pirssin ostoa ja lopulta päädytäänkin avensikseen :D Only in Finland. Priceless.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 28.6.2009 22:04

Pidän kohtuuttomana esim. farkku corollan kokosessa autossa normaali ajossa melkein 7L keskikulutusta, siihen pääsee varmaan vaikka 2l tärpättikoneella. Ainaki itellä on käsitys että nuo tojotan bensat kulkee aika kohtuullisella polttoaine määrällä, niistä ei vaan oo käytännön kokemusta..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.6.2009 9:06

Pieni ruoste koneessa tuskin menoa juurikaan haittaa, mutta mieleen käy millainen muu runko on tuon perusteella
Volkkareissa ainakin on joskus käytetty erityistä vahaa koneen metallipintojen suojana. Jos vaha on pesty pois voimakkailla liuottimilla, ruostuminen alkaa melko varmasti.

Eilen vertasin veljeni -94 venton konetta oman -95 golfin koneeseen. Venton kone näytti kuin uudelta verrattuna omani vastaavaan, joka on kauttaaltaan pintaruosteessa

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 30.6.2009 9:27

Semmosta se on.
Joskus alkaa katselemaan jotain aivan muuta kuin mitä tahtoo.

Loppupeleissä asian ratkaisi se, että tuosta Tukholman alueelta ei juurikaan sopivaa pirssiä löytynyt, ja asialle tuli aikalailla kiire, joten Tojoon oli tyytyminen.

Mukavana (ainakin verottajalle..) bonuksena, pirssissä oli vielä vakkarikin. Toimiva.
Voisinpa kokemuksista kirjoitella jonkinsortin tarkemman, kunhan saa akut latailtua.
Paluumatkalla veli venäläiset oli sangen eläväisiä. Aamukolmelta kalinkaa viereisestä hytistä teki sangen hyvää yöunille.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 30.6.2009 17:23

Ja kuinka paljon halvemmaksi Toitsi nyt sitten tuli Ruottista haettuna kuin mitä olisi maksanut Suomessa?

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 1.7.2009 14:56

Tarina ei vielä kerro loppusummaa, mutta tästäpä pientä kertomuksen tynkää;

Lähtö oli sunnuntai-iltana ja linjana toimi Siljaline. 4-hengen mieshyttipaikka oli 36€ per suunta (eli max 4. satunnaista miesmatkustajaa samaan hyttiin) ja autopaikka oli 66€. Kokonaishinta siis 138€ sinne ja takaisin.

Perille päästyä aamuseiskalta paikallista aikaa, oli edessä parin tunnin istuskelu terminaalissa, karvaasta kokemuksesta tietää että Tukholmassa ei juurikaan paikat ennen yhdeksää aukea. Missäpä muuallakaan, tosin.

Kellon lyödessä yhdeksää lähdin talsimaan keskustaa kohti, koukaten vanhan kaupugin läpi joka kannattaa tsekata muutenkin kuin vain perkeleen kalliiden matkamuistojen vuoksi.

Ensimmäinen ongelma ilmestyikin aika pian kun Svenska Banken aukaisi ovensa klo 10:00.
Paikalliset eivät anna nostaa kuin 15000 SEK, Forexikin vain 10000 SEK kerrallaan.
Tämä ongelma on helppo kiertää vaihtamalla valuuttaa tarvittava määrä jo kotosuomessa *JOS* on kyseessä myyjä jolle kelpaa vain käteinen. Isompien liikkeiden kanssa todnäk voi sumplia pankkisiirronkin, tai maksaa suoraan kortilla, mutta etukäteen kannattanee varmistua asiasta.
Itsellä tuli lähtö niin pirun pian - tarpeen vuoksi - että ei rahaa ehtinyt kotomaassa vaihtaa, josta seurasi oma sotkunsa. Sain kuitenkin somplattua nostorajan tarpeeksi korkeaksi että pystyin nostamaan tarvittavat dinaarit suoraan automaatista.
Vinkkinä sen verta että Nordean automaatti tarjosi 5000SEK per nosto maksimissaan, muiden ollessa 2000SEK. (Näissä voi toki olla eroja, itse kokeilin vain SEB, Handelsbank(?) ja Nordea).

Siitä kumijalka alle hintakyselyn jälkeen, (vanhempi ruotsalaisherra joka puhui sujuvaa englantia) ja nokka kohti myyjäliikkeen osoitetta.
Myyjä oli kiltisti lähtenyt menemään, joten odotteluksi auringonpaahteessahan se sitten meni. Lievästi vitutti, mutta minkäs teet.
Loppupeleissä kaupankäyntiin meni niin paljon aikaa, että ainut vaihtoehto oli ajaa suoraan satamaan ja laivajonoon odottamaan, skipaten koko rahantuhlaus kesäisessä Tukholmassa.
Kilvet sain myyjältä mukaan, pientä panttia vastaan, luvattuani lähettää kilvet takaisin. Mainitsin toki mielipiteeni aiheesta että pitäisi kyllä onnistua ilmankin pantteja, kun eivät he näitä ymmärtääkseni tarvitse, pelkkä takakilven raaputuspinnan alta löytyvä numerosarja riittää, mutta sen suuremmitta tappeluitta suostuin. Aika kertoo voiko Eritrean kasvatteihin tässä asiassa luottaa.

Seuraavana aamuna herääminen suomen perslävessä, Turussa, ja pikavisiitti Tulliin antoi 15€ maksua vastaan siirtokilvet, joilla huristeltiin kotia kohti.
Seuraavaksi pitäisi pistää veropaperit eteenpäin ja käväistä rekisteröimässä auto, kunhan päätökset on saatu. Jos nyt olen järjestyksen oikein ymmärtänyt.

Ehkäpä paskin muisto reissusta oli paluumatkalla viereisessä hytissä aamuyöllä Kalinkaa loilottaneet venäläisturistit. Sain hytin kokonaan itselleni, säkällä, mutta karmic payback iski kuin vodkapullo takaraivoon.

Tässä tais olla suurimmat kohokohdat.

Loppuhinnaksi muodostunee matkoineen, ruokineen, veroineen ja odottamattomine kuluineen ~3800€, jossa verojen osuus on noin 1243€. Jos laskelmani pitävät paikkansa. Aika kertoo.
[Matka 138€ + taksi 35€ + ruokamenot etc +50€
Tulliin 15€ ja rekisteröinti pitäisi olla 130€.
Auton ostohinta ~2200€
Verot 1200€
= ~3800€]

Vastaava rassi kotimaan kamaralla, noilla kilometreillä pyörii näemmä Nettiautossa kuuden ja seitsemän tonnin välillä. Aika tarkkaan siis kolmanneksen halvempaa.
Jos tuo alkaa vituttamaan, niin eiköhän siitä eroon pääse aika helpolla, siis. En usko, kuitenkaan. Nyt jo ~600km lasissa, ja kyllä sillä melkoisen mukava on ollut päästellä. Pari pikkujuttua pitää viedä katsottavaksi, mutta kokonaisarvosanana tuon ikäiselle ja ajetulle autolle voisi antaa 9+.

Mitä tekisin toisin?

- Auto satamaan myyjän toimesta. Tukholmassa sangen vittumaista tehdä kaupunkisuunnistusta, jos ei ole aikaisemmin käynyt.
-Maksu mielellään pankkisiirtona ja / tai kortilla, ihan vain koska se on niin helpompaa ja turvallisempaa molemmille.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.7.2009 19:11

Kaverille tuli autokaupan yhteydessä tuollainen farkku avensis diiseli koneella, 400tkm on mittarissa mutta auto niin sisältä kun päältäkin kuin uusi, 2 paikkaiseksi pakuksi katsastettu.
Tuo oli jonkin aikaa myynnissä 4000e hintaan mutta suoralla kaupalla sitä ei myytyä saanut ja vaihdossa kaveri ei mielellään mitään ota mutta on tuolla nyt keväästä asti ajellut työmatkat vailla mitään vikoja, hieman kateeksi käy :).
Himottais tuollainen mutta kun jouppi tuosta golffista antaa sen 2000e ja EHKÄ suoraan myymällä vois 3000e saada (on sentään 2 sarjaa uudenveroista rengas-sarjaakin ja tuore leima), jäis kuitenkin se 4000-5000e välirahaa maksettavaksi, 98-00 mallin farkku avensiksen 1.8 bensakoneella sais 7000e hintaan suomesta.

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 1.7.2009 20:56

Jeh. Ei tuo välttämättä nopeasti alta lähde, mutta eipä se haittaakaan, sen verta mukava sillä on ajella. Että tuskinpa menee myyntiin. :D

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.7.2009 22:12

Jut pyörähti äijän -02 hiacen mittariin 200tkm ja 40tkm täyteen mitä se meillä on ollut, mitään remppaa ei ole ollut, öljyt vaihdettu 10tkm välein ja 2 sarjaa renkaita ostettu.
Joka vuosi laakista leima ilman moitteita.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 2.7.2009 7:47

No pistää nyt vähän sitten auton tietojakin peliin niin ei tarvi arvuutella mitä ostit. Eli millä koneella anjovis on varustettu ja mitä varusteita siinä on vakkarin lisäksi?

-jarkko- kirjoitti:98-00 mallin farkku avensiksen 1.8 bensakoneella sais 7000e hintaan suomesta.


Eikös tuohon rahaan saa jo neloskoppaisia TDI farkkugolffeja?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.7.2009 9:03

Saa varmasti mutta ei enää vageja eikä diiselille tarvetta.

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 2.7.2009 10:02

No pistää nyt vähän sitten auton tietojakin peliin niin ei tarvi arvuutella mitä ostit. Eli millä koneella anjovis on varustettu ja mitä varusteita siinä on vakkarin lisäksi?


Toyota Avensis, 1999.
Farmari, dieselkoneella, 2.0 TD

-ABS
-Ohjaustehostin
-Airbag edessä ja sivuilla, x2
-Sähköpeilit
-Sähköikkunat edessä
-perslämmittimet edessä (enpä muuten ole vielä testannut toimivatko)
-Vakionopeudensäädin
-Aluvanteet
-Ilmastointi, manuaalinen (toimiikin, jopa.)
-Lohkolämppäri + johto
-Talvirenkaat (melko hyvät, nastat tosin vähenemään päin)
-Kauko-ohjattu keskuslukitus

Aika peruskamaa, siis. Siitä perussetistä* suurempina eroina nuo ilmastointi ja vakkari.

*mitä nyt yleensä autoissa on.

Oko
-
Viestit: 23
Liittynyt: 25.6.2009 20:37

ViestiKirjoittaja Oko » 16.7.2009 23:26

Ja tänään tuli veropäätös.

Laitettu Turun tulliin vireille 6.7, päätös tehty eilen.
Huomionarvoista on, että lisäselvityspyyntö tuli edellispäivänä, ja eilen faksasin aamusta ko. paperit tullille. Nopeahkoa toimintaa.
1110,84€ pläjähti, josta vielä pitänee vähän vingahtaa, kun papereissa on mallivuodeksi merkitty -99, kun taas tekninen osa sanoo -98. Vaikuttaa kuitenkin määrään, jos en hirveästi valehtele niin 120€.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa