turbo autoon laillisesti

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

turbo autoon laillisesti

ViestiKirjoittaja hanski » 23.6.2009 22:31

uusimmassa GTI-lehdessa juttua turbon asennuksesta eri ikäisiin autoihin laillisesti.

tekstiä lainaten:
EI-vähäpäästöiset 80-90-lukujen bensa-autot saa leimaan katalysaattorin asennuksella+ päästöt pitää tietty olla ok..

onko jutun tehnyt toimittaja oikeassa vai onko pykälät muuttuneet???
oma käsitys kun on ollut, ettei tuota kattia tarvita, riittää kun päästöt on kunnossa ja pystyy dynopaperilla näyttämään tehot..

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 23.6.2009 22:51

Ehkä spoilerilehden toimittaja on ujuttanut katalysaattorin juttuun omien eettisten ja ekologisten mielipiteidensä täkia vihreiden arvojen aikana.
Viimeksi muokannut Ike, 23.6.2009 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.6.2009 22:52

Katti tarvitaan 7/87 ja jälkeen rekisteröidyissä ei-vähäpäästöisissä.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 23.6.2009 22:54

Olisko ollut 7/87 jälkeen rekisteröityihin tuo katti vaaditaan. Jostain pykälistähän tuon oikean kk/vv löytäisi, tuo 7/87 on vain oma muistikuva.

E: Olinpas taas hidas... :)

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 23.6.2009 23:04

jaahans, mun tiedot oli sitten päivittämättä...pojille kiitos!
mitenkäs tarkkoja nuo sitten ovat, mistä autosta ja millasen katin sinne väliin laittaa?
se mikä mahtuu vai..?

esimerkkiautona vaikka mk-2 golf 1.8 gti 16v, vuosmalli -90, johonka ahdin mukaan.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 23.6.2009 23:17

^miksei vaikka 16v kakkiksen alkuperäinen?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.6.2009 23:33

Sitä jäin jutussa vaan miettimään, että ennen 1.1.1978 ensirekisteröidyistä autoista kun ei normaalisti mitata päästöjä ollenkaan, niin niitä ei ilmeisesti mitata vaikka kyseisenlaisen auton turboahtaisi jälkikäteen?

Eli toisinsanoen, jos asennan vm.1975 passattiin turboahdetun omavalmistemoottorin jonka teho pysyy +20% rajoissa ja tilavuus +25% rajoissa, ei katsastuksessa vaadita muuta kuin että auto vastaa jarruiltaan ja muutenkin alustaltaan kyseisen mallisarjan tehokkainta mallia?

AKE:n sivuilta ahtamiseen liittyen:
Ensimmäisen kerran ennen 1.7.1987 käyttöönotetun auton pakokaasupäästötason selvittämiseksi riittää kuitenkin normaali käytön aikainen pakokaasupäästömittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 23.6.2009 23:45

^Muistelisin että yli 20v vanhaan autoon moottorinvaihto tehtäessä tulee muutokselle hakea erityislupaa. Jotenkin näin se ainakin aiemmin oli määritelty.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.6.2009 0:38

^Eikai nyt sentään, tuohon kategoriaanhan menee suurin osa kakkiksistakin?? :D

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.6.2009 0:39

-77 ja vanhemmissa ei tule mitään päästömittauksia vaikka moottorin ahtaisi, eikä tarvitse mitään erikoislupia. Päinvastoin, mitä vanhempi aihio, sitä helpompi se on tehdä lailliseksi.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 24.6.2009 1:41

Voihan olla että yllä mainitsemani 20v on kadonnut pykälistä jo ajat sitten, tässä menneiden vuosien varrella.
Tuollainen juttu tuli vaan aikoinaan vastaan, elettiin jotain 90-luvun loppua ja oli niiden pykälien mukaan viimeiset hetket saada -77 HT Corollaan, Carinan TwinCam tekniikka ilman erikoislupia :D Siitäkin on tosiaan jo yli 10v aikaa...perhana sentään :D

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 24.6.2009 2:18

MikaJ kirjoitti:-77 ja vanhemmissa ei tule mitään päästömittauksia vaikka moottorin ahtaisi, eikä tarvitse mitään erikoislupia. Päinvastoin, mitä vanhempi aihio, sitä helpompi se on tehdä lailliseksi.
niin ja dieselissä -79

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 24.6.2009 9:18

Ja kun päästöt saa olla ne mitkä siinä -87 vuoden kakkiksessa saa olla, vaikka pitääkin olla katti, niin pelkkä kuorikin riittää. Näin kuulemani mukaan.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 24.6.2009 16:43

Katalysaattori pitää lisätä mutta sen ei tarvitse vähentää päästöjä, koska mittauksessa käytetään auton vuosiluvun päästörajoituksia.
vaikka se on 87 ja laitat katin niin auton ei tarvitse läpäistä kuin tuon 87 vuoden päästövaatimukset.

vitun tyhmää mutta näin se vaan menee.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 24.6.2009 22:52

Tipahdin kärryiltä just nyt... Tuossa mun Rallye Golffissa oli katalysaattori. Vuosimalli -90. Menin katsastamaan ja katsastussetä ilmoitti oikein erikseen että ei tarvitse katalysaattoria kun ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. WTF?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 24.6.2009 23:36

käsittääkseni katalysaattoria ei saa poistaa jos se autossa on jo ennestään.
Nää on näitä vitun hienoja suomen lakeja...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.6.2009 0:36

En mä nyt sano että siinä mitään ihmeellistä on ettei sitä saa poistaa. Auto ei todennäköisesti täytä noita 87-> päästövaatimuksia ilman sitä. Katsastusmittaus menee kyllä läpi, mutta käytönaikaiset ei välttämäti.

Rubu
-
Viestit: 134
Liittynyt: 19.4.2007 18:06

ViestiKirjoittaja Rubu » 25.6.2009 8:31

Aikanaan ahdoin Honda Crx:n vuosimallia -89 ja siihen piti laittaa ns. kylmäkatti.
Katin paikalla ei ollut mitään merkitystä kunhan se oli pakoputken jossain osassa.
Itse laitoin pelkät kuoret ja suoran putken siitä läpi.

Pakokaasuarvojen piti läpäistä alkuperäistä autoa vastaavat arvot, auto ei ollut vähäpäästöinen.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 25.6.2009 9:49

Helpoin ja kivuttomin homma on asentaa juurikin pelkät katin kuoret josta vetää suoran putken läpi, vaikka periaatteessa pykälää kuuluisi tulkita että myös katin sisuskalut olisivat paikallaan.
Toisin sanoen inssille ei kannata mainosta että pistin pelkät kuoret tuohon vaan että sinne on laitettu ihan oikea katti :)

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 25.6.2009 13:12

AKEn sivuilta lainattua:
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Esimerkki.1.

Vuonna 1990 käyttöönotettuun autoon (ei vähäpäästöinen) asennetaan turboahdin. Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan Tutkimuslaitoksen mittaus tai vaihtoehtoisesti sopivan katalysaattorin jälkiasennus.

Esimerkki 2.

Vuonna 1989 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan samaan mallisarjaan kuuluvaan suurempaan moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavineen apulaitteineen.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- valmistajan- tai sen edustajan todistus, tai

- katalysaattorin jälkiasennus, tai

- selvitys josta ilmenee, että moottori on peräisin autosta joka on täyttänyt saman pakokaasupäästötason (päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos moottori apulaitteineen on peräisin saman ikäisestä tai uudemmasta autosta).

Lisäksi voidaan vaatia selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista


Eli turbo+katti+tietenkin alusta mallisarjan isoimman koneen mukaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.6.2009 0:42

Alusta riippuu siitä mihin moottoria verrataan. Ei tarvitse automaattisesti olla mallisarjan tehokkaimman mukaan.
Katti pitää olla, mutta päästöt silti mitataan ei vähäpäästöisen mukaan, joten jokainen voi miettiä tarvitseeko siellä kotelon sisällä olla mitään :)

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 26.6.2009 11:37

flashmn: Täällä katsastuskonttori ilmoitti, että jos et ole vaihtamassa ole mallisarjassa olemassa olevaa moottoria vaan asennat turbon tai ei-mallisarjan koneen vaan esim. turbotus tai vaikka 1.8T niin vertaavat aina automaattisesti mallisarjan isoimpaan alustaltaan. Näin kertoi Hämeen Autokatsastus kun koneen vaihdosta kyselin.
Esim. tapaus: Passat -89, ei-vähäpäästöinen:
- laitetaan G60 kone, joka löytyy mallisarjasta (vaikkakin 4wd), niin sen kone ja sen jarrut+alusta
- esim. nykyisen turbotus, omavalmiste tai vaikka 1.8T: verrataan VR6:een joka mallisarjan tehokkain, eri jarrut ja alusta kuin G60.
Tulkinnoisssa lienee konttorikohtaisia eroja ajoittain.

Tero.N
-
Viestit: 55
Liittynyt: 25.7.2003 20:20

ViestiKirjoittaja Tero.N » 26.6.2009 14:52

Kyllä niitä välimalleja voi vertailuun käyttää mutta niiden kanssa ei voi käyttää tehon kanssa 20% sääntöä. Esim. 150hv 1.8T menee kyllä vertaamalla 160hv G60 koneeseen tai sitten se itse turbotettu kunhan on penkitetty 160hv tai vähemmän. Konttorin vaihto paikallaan jos eivät moiseen suostu.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 9 vierailijaa