turbo autoon laillisesti
Valvoja: ffp jäsenet
turbo autoon laillisesti
uusimmassa GTI-lehdessa juttua turbon asennuksesta eri ikäisiin autoihin laillisesti.
tekstiä lainaten:
EI-vähäpäästöiset 80-90-lukujen bensa-autot saa leimaan katalysaattorin asennuksella+ päästöt pitää tietty olla ok..
onko jutun tehnyt toimittaja oikeassa vai onko pykälät muuttuneet???
oma käsitys kun on ollut, ettei tuota kattia tarvita, riittää kun päästöt on kunnossa ja pystyy dynopaperilla näyttämään tehot..
tekstiä lainaten:
EI-vähäpäästöiset 80-90-lukujen bensa-autot saa leimaan katalysaattorin asennuksella+ päästöt pitää tietty olla ok..
onko jutun tehnyt toimittaja oikeassa vai onko pykälät muuttuneet???
oma käsitys kun on ollut, ettei tuota kattia tarvita, riittää kun päästöt on kunnossa ja pystyy dynopaperilla näyttämään tehot..
Sitä jäin jutussa vaan miettimään, että ennen 1.1.1978 ensirekisteröidyistä autoista kun ei normaalisti mitata päästöjä ollenkaan, niin niitä ei ilmeisesti mitata vaikka kyseisenlaisen auton turboahtaisi jälkikäteen?
Eli toisinsanoen, jos asennan vm.1975 passattiin turboahdetun omavalmistemoottorin jonka teho pysyy +20% rajoissa ja tilavuus +25% rajoissa, ei katsastuksessa vaadita muuta kuin että auto vastaa jarruiltaan ja muutenkin alustaltaan kyseisen mallisarjan tehokkainta mallia?
AKE:n sivuilta ahtamiseen liittyen:
Eli toisinsanoen, jos asennan vm.1975 passattiin turboahdetun omavalmistemoottorin jonka teho pysyy +20% rajoissa ja tilavuus +25% rajoissa, ei katsastuksessa vaadita muuta kuin että auto vastaa jarruiltaan ja muutenkin alustaltaan kyseisen mallisarjan tehokkainta mallia?
AKE:n sivuilta ahtamiseen liittyen:
Ensimmäisen kerran ennen 1.7.1987 käyttöönotetun auton pakokaasupäästötason selvittämiseksi riittää kuitenkin normaali käytön aikainen pakokaasupäästömittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).
Voihan olla että yllä mainitsemani 20v on kadonnut pykälistä jo ajat sitten, tässä menneiden vuosien varrella.
Tuollainen juttu tuli vaan aikoinaan vastaan, elettiin jotain 90-luvun loppua ja oli niiden pykälien mukaan viimeiset hetket saada -77 HT Corollaan, Carinan TwinCam tekniikka ilman erikoislupia :D Siitäkin on tosiaan jo yli 10v aikaa...perhana sentään :D
Tuollainen juttu tuli vaan aikoinaan vastaan, elettiin jotain 90-luvun loppua ja oli niiden pykälien mukaan viimeiset hetket saada -77 HT Corollaan, Carinan TwinCam tekniikka ilman erikoislupia :D Siitäkin on tosiaan jo yli 10v aikaa...perhana sentään :D
Aikanaan ahdoin Honda Crx:n vuosimallia -89 ja siihen piti laittaa ns. kylmäkatti.
Katin paikalla ei ollut mitään merkitystä kunhan se oli pakoputken jossain osassa.
Itse laitoin pelkät kuoret ja suoran putken siitä läpi.
Pakokaasuarvojen piti läpäistä alkuperäistä autoa vastaavat arvot, auto ei ollut vähäpäästöinen.
Katin paikalla ei ollut mitään merkitystä kunhan se oli pakoputken jossain osassa.
Itse laitoin pelkät kuoret ja suoran putken siitä läpi.
Pakokaasuarvojen piti läpäistä alkuperäistä autoa vastaavat arvot, auto ei ollut vähäpäästöinen.
Helpoin ja kivuttomin homma on asentaa juurikin pelkät katin kuoret josta vetää suoran putken läpi, vaikka periaatteessa pykälää kuuluisi tulkita että myös katin sisuskalut olisivat paikallaan.
Toisin sanoen inssille ei kannata mainosta että pistin pelkät kuoret tuohon vaan että sinne on laitettu ihan oikea katti :)
Toisin sanoen inssille ei kannata mainosta että pistin pelkät kuoret tuohon vaan että sinne on laitettu ihan oikea katti :)
AKEn sivuilta lainattua:
Eli turbo+katti+tietenkin alusta mallisarjan isoimman koneen mukaan.
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Esimerkki.1.
Vuonna 1990 käyttöönotettuun autoon (ei vähäpäästöinen) asennetaan turboahdin. Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan Tutkimuslaitoksen mittaus tai vaihtoehtoisesti sopivan katalysaattorin jälkiasennus.
Esimerkki 2.
Vuonna 1989 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan samaan mallisarjaan kuuluvaan suurempaan moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavineen apulaitteineen.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- valmistajan- tai sen edustajan todistus, tai
- katalysaattorin jälkiasennus, tai
- selvitys josta ilmenee, että moottori on peräisin autosta joka on täyttänyt saman pakokaasupäästötason (päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos moottori apulaitteineen on peräisin saman ikäisestä tai uudemmasta autosta).
Lisäksi voidaan vaatia selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista
Eli turbo+katti+tietenkin alusta mallisarjan isoimman koneen mukaan.
flashmn: Täällä katsastuskonttori ilmoitti, että jos et ole vaihtamassa ole mallisarjassa olemassa olevaa moottoria vaan asennat turbon tai ei-mallisarjan koneen vaan esim. turbotus tai vaikka 1.8T niin vertaavat aina automaattisesti mallisarjan isoimpaan alustaltaan. Näin kertoi Hämeen Autokatsastus kun koneen vaihdosta kyselin.
Esim. tapaus: Passat -89, ei-vähäpäästöinen:
- laitetaan G60 kone, joka löytyy mallisarjasta (vaikkakin 4wd), niin sen kone ja sen jarrut+alusta
- esim. nykyisen turbotus, omavalmiste tai vaikka 1.8T: verrataan VR6:een joka mallisarjan tehokkain, eri jarrut ja alusta kuin G60.
Tulkinnoisssa lienee konttorikohtaisia eroja ajoittain.
Esim. tapaus: Passat -89, ei-vähäpäästöinen:
- laitetaan G60 kone, joka löytyy mallisarjasta (vaikkakin 4wd), niin sen kone ja sen jarrut+alusta
- esim. nykyisen turbotus, omavalmiste tai vaikka 1.8T: verrataan VR6:een joka mallisarjan tehokkain, eri jarrut ja alusta kuin G60.
Tulkinnoisssa lienee konttorikohtaisia eroja ajoittain.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa