"Timpurin" kompurassa vikaa
Valvoja: ffp jäsenet
"Timpurin" kompurassa vikaa
Kyseessä siis tuollainen "timpurin" kompura kokoluokkaa: "jo runkonaulaimeen riittävä".
Siinä on ollut se vika että silloin tällöin, kun sen pitäisi automaattisesti käynnistyä, niin se jääkin yritykseksi ja kone vain "jurnuttaa" eikä saavuta siis täysiä kierroksia. Sitten kun sammutan koneen napista hetkeksi ja käynnistän uudestaan, niin taas toimii.
Nyt sitten kävi se pelkäämäni vahinko, että kompura jäi hetkeksi valvomatta päälle ja juuri silloin se oli sitten ilmeisesti jäänyt tuohon "alkujurnutusvaiheeseen" joksikin aikaa. Nyt ei sitten kompura enään pihahdakkaan ja kieltämättä pientä palaneen käryä on kompuran lähellä aistittavissa.
Mikähän osa tuolta käytännössä on hajonnut ja kannattaako edes yrittää korjata? Öljyä kyllä on kompurassa edelleen ihan oikea määrä. Tikusta sen juuri tarkistin. Ja öljy on ihan kirkasta, kun olen sen hiljattain vaihtanut.
Siinä on ollut se vika että silloin tällöin, kun sen pitäisi automaattisesti käynnistyä, niin se jääkin yritykseksi ja kone vain "jurnuttaa" eikä saavuta siis täysiä kierroksia. Sitten kun sammutan koneen napista hetkeksi ja käynnistän uudestaan, niin taas toimii.
Nyt sitten kävi se pelkäämäni vahinko, että kompura jäi hetkeksi valvomatta päälle ja juuri silloin se oli sitten ilmeisesti jäänyt tuohon "alkujurnutusvaiheeseen" joksikin aikaa. Nyt ei sitten kompura enään pihahdakkaan ja kieltämättä pientä palaneen käryä on kompuran lähellä aistittavissa.
Mikähän osa tuolta käytännössä on hajonnut ja kannattaako edes yrittää korjata? Öljyä kyllä on kompurassa edelleen ihan oikea määrä. Tikusta sen juuri tarkistin. Ja öljy on ihan kirkasta, kun olen sen hiljattain vaihtanut.
Tosta jurnutuksesta tuli mieleen et siellä yks vaihe olis välillä pois pelistä. Mutta kyseessä on ilmeisesti valovirtamoottori, niin siinä painekytkin ei katkase kuin yhtävaihetta, et se ei kävis jos painekytkin olis sokö, mut onko kaikki sähköliitokset moottorin kytkentärasiassa ok? Ehkä hiukan kaukaa haeuttu, mut toi ny tuli eka mieleen...
Öljynä oli Biltemasta hankittu kompressoriöljy. Nyt toki sitten tulee mieleen, että onko kompressorin moottoriöljy erikseen..?
Kyseessä on valovirtamoottori.
Niitä käynnistysvaikeuksia on ehkä ollut enempi viileällä kelillä, mutta silti nytkin lämpöisemmällä ilmalla kone on saattanut pari kertaa lähteä käymään ihan normaalisti, mutta sitten kolmannella kerralla vain yrittää käynnistyä.
Ylikuumenemissuojahan siellä toki varmaankin on, eipä tullut se mieleen. Täytyy sitä alkaa etsimään.
Silti ihmetystä aiheuttaa se, että kone ei aina lähde pyörimään kunnolla.
Ja toki on sitä palaneen käryä sen verran ilmassa, että eiköhän sieltä jotain kärähtänyt enempikin...?
Kyseessä on valovirtamoottori.
Niitä käynnistysvaikeuksia on ehkä ollut enempi viileällä kelillä, mutta silti nytkin lämpöisemmällä ilmalla kone on saattanut pari kertaa lähteä käymään ihan normaalisti, mutta sitten kolmannella kerralla vain yrittää käynnistyä.
Ylikuumenemissuojahan siellä toki varmaankin on, eipä tullut se mieleen. Täytyy sitä alkaa etsimään.
Silti ihmetystä aiheuttaa se, että kone ei aina lähde pyörimään kunnolla.
Ja toki on sitä palaneen käryä sen verran ilmassa, että eiköhän sieltä jotain kärähtänyt enempikin...?
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 2.5.2004 18:33
Meillä tallilla kompurassa samankaltaista vikaa. Siinä tosin on päällä nappi, mistä saa kuitattua taas ylikuumenemisen jälkeen jos jurnuttaa hetken ja lyö sen auki.
Käsittääkseni näissä on "vapaakytkimen" tapainen järjestely. Eli kyntiin lähtiessään ei pyöri painetta vastaan vaan päästää vapaaseen ilmaan kunnes käy täyisllä kierroksilla. Painetta vastaan ei jaksa lähteä käyntiin.
Meillä tekee tätä toisinaan ja kun päästää paineet kokonaan pois niin lähtee taas iloisesti pörisemään.
Käsittääkseni näissä on "vapaakytkimen" tapainen järjestely. Eli kyntiin lähtiessään ei pyöri painetta vastaan vaan päästää vapaaseen ilmaan kunnes käy täyisllä kierroksilla. Painetta vastaan ei jaksa lähteä käyntiin.
Meillä tekee tätä toisinaan ja kun päästää paineet kokonaan pois niin lähtee taas iloisesti pörisemään.
On meilläkin tehnyt joskus samantapaista vikaa tallissa oleva kompura. Johdon pituus on noin 2,5 m, jottei siitä ainakaan voi johtua. Itse on tullu laitettua se kompuran "huono" käynnistyminen yleisen maailmantuskan piikkiin, kun vikaan on auttanut se että on ottanut töpselin pois seinästä ja kokeillut uudestaan niin taas toimii..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 17.12.2007 9:59
Liian ohuet johdot/pienet sulakkeet pistorasian perässä mihin kytketty. Esim. 2200W kompura vaatii 16A sulakkeen. Jos on 2.5mm2 johdot ja 16A nappi seinässä ni sitten taitaa olla moottori kyrvähtänyt tai vaihtoehtoisesti tuo kondensaattori joka jo on jo mainittu. Palaneen käry kyllä viittaa moottoriin...
Hieman kompuran suojia purettuani sain todeta että moottori on kyllä palanut. Muoviosia ympäriltä sulanut tuuletusropelli mukaanlukien. Se on sulanut moottorin runkoon kiinni.
Aikani kompuraa tutkittuani en löytänyt mitään ylikuumenemisen kuittausnappulaa mistään...voiko olla mahdollista?
Onko kellään tietoa löytyykö mistään hyviä käytettyjä sähkömoottoreita? Enpä äkkiseltään tosin löytänyt tyyppikilpeäkään koneesta, liekö palanut sekin taivaan tuuliin :)
Eipä varmaan paljosta ole ollut navetan palaminen kiinni...
Aikani kompuraa tutkittuani en löytänyt mitään ylikuumenemisen kuittausnappulaa mistään...voiko olla mahdollista?
Onko kellään tietoa löytyykö mistään hyviä käytettyjä sähkömoottoreita? Enpä äkkiseltään tosin löytänyt tyyppikilpeäkään koneesta, liekö palanut sekin taivaan tuuliin :)
Eipä varmaan paljosta ole ollut navetan palaminen kiinni...
Jonkin aikaa sitten irtosi Strong Linen isosta valovirtakompurasta paineensäätimen letku. En saanut sitä takaisin kiinni ja piti saada painetta tupaan, joten tulppasin letkun ja annoin jauhaa, kunnes painetta oli sen verran, että kone ei enää jaksanut puskea lisää. Joskus se konekin hyytyy.
Jos ei kone olisikaan hyytynyt niin olis komia pamahdus lähteny painesäiliön räjähtäessä. Tosin onhan ne säiliöt mitoitettu aika suurille paineille, riippuu tietenkin vähän laadustakin.
Liian ohuet johdot/pienet sulakkeet pistorasian perässä mihin kytketty. Esim. 2200W kompura vaatii 16A sulakkeen. Jos on 2.5mm2 johdot ja 16A nappi seinässä ni sitten taitaa olla moottori kyrvähtänyt tai vaihtoehtoisesti tuo kondensaattori joka jo on jo mainittu. Palaneen käry kyllä viittaa moottoriin...
Tuo on suurin vika että kompura ei jaksa lähtee käyntiin. Kompura ei saa virtaa tarpeeksi.
Työmailla monesti käy noin kun joutuu monen keskuksen kautta ja useammalla roikalla vetään virrat kompuralle. Kompura jota käytetään enimmäkseen on 1.syl kuivakompura, joka ei todellakaan ole virransyöjä hirmu.
Jonkin aikaa sitten irtosi Strong Linen isosta valovirtakompurasta paineensäätimen letku. En saanut sitä takaisin kiinni ja piti saada painetta tupaan, joten tulppasin letkun ja annoin jauhaa, kunnes painetta oli sen verran, että kone ei enää jaksanut puskea lisää. Joskus se konekin hyytyy.
Jos ei kone olisikaan hyytynyt niin olis komia pamahdus lähteny painesäiliön räjähtäessä. Tosin onhan ne säiliöt mitoitettu aika suurille paineille, riippuu tietenkin vähän laadustakin.
On niissä kompuroissa mielestäni aina varoventtiili, niin ei pääse poksahtamaan ;)
Ei se jaksanut veivata juuri 8 barin yläpuolelle painetta. Paineensäätimen alta lähtevän ohuen letkun pikaliitinnippa oli pettänyt, minkä takia piti ostaa koko paineensäädin, päälle 40€.
Vissiin tuon vehkeen heikoin lenkki, halpahallin pikkukompurassanikin on vastaavassa paikassa helmiliitos ja alumiiniputki.
Vissiin tuon vehkeen heikoin lenkki, halpahallin pikkukompurassanikin on vastaavassa paikassa helmiliitos ja alumiiniputki.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa