"Timpurin" kompurassa vikaa

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Eino-Mies
-
Viestit: 41
Liittynyt: 28.6.2005 11:58

"Timpurin" kompurassa vikaa

ViestiKirjoittaja Eino-Mies » 19.5.2009 17:51

Kyseessä siis tuollainen "timpurin" kompura kokoluokkaa: "jo runkonaulaimeen riittävä".
Siinä on ollut se vika että silloin tällöin, kun sen pitäisi automaattisesti käynnistyä, niin se jääkin yritykseksi ja kone vain "jurnuttaa" eikä saavuta siis täysiä kierroksia. Sitten kun sammutan koneen napista hetkeksi ja käynnistän uudestaan, niin taas toimii.
Nyt sitten kävi se pelkäämäni vahinko, että kompura jäi hetkeksi valvomatta päälle ja juuri silloin se oli sitten ilmeisesti jäänyt tuohon "alkujurnutusvaiheeseen" joksikin aikaa. Nyt ei sitten kompura enään pihahdakkaan ja kieltämättä pientä palaneen käryä on kompuran lähellä aistittavissa.

Mikähän osa tuolta käytännössä on hajonnut ja kannattaako edes yrittää korjata? Öljyä kyllä on kompurassa edelleen ihan oikea määrä. Tikusta sen juuri tarkistin. Ja öljy on ihan kirkasta, kun olen sen hiljattain vaihtanut.

Reaper
-
Viestit: 578
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 19.5.2009 18:54

Eikös siinä ole joku ylikuumenemissuoja tai vastaava joka laukeaa jos kompura ei lähde pyörimään? Minkälaiset öljyt laitoit kompuraan?

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 19.5.2009 19:09

Tosta jurnutuksesta tuli mieleen et siellä yks vaihe olis välillä pois pelistä. Mutta kyseessä on ilmeisesti valovirtamoottori, niin siinä painekytkin ei katkase kuin yhtävaihetta, et se ei kävis jos painekytkin olis sokö, mut onko kaikki sähköliitokset moottorin kytkentärasiassa ok? Ehkä hiukan kaukaa haeuttu, mut toi ny tuli eka mieleen...

Eino-Mies
-
Viestit: 41
Liittynyt: 28.6.2005 11:58

ViestiKirjoittaja Eino-Mies » 19.5.2009 19:46

Öljynä oli Biltemasta hankittu kompressoriöljy. Nyt toki sitten tulee mieleen, että onko kompressorin moottoriöljy erikseen..?

Kyseessä on valovirtamoottori.

Niitä käynnistysvaikeuksia on ehkä ollut enempi viileällä kelillä, mutta silti nytkin lämpöisemmällä ilmalla kone on saattanut pari kertaa lähteä käymään ihan normaalisti, mutta sitten kolmannella kerralla vain yrittää käynnistyä.

Ylikuumenemissuojahan siellä toki varmaankin on, eipä tullut se mieleen. Täytyy sitä alkaa etsimään.

Silti ihmetystä aiheuttaa se, että kone ei aina lähde pyörimään kunnolla.
Ja toki on sitä palaneen käryä sen verran ilmassa, että eiköhän sieltä jotain kärähtänyt enempikin...?

p-superstar
-
Viestit: 141
Liittynyt: 2.5.2004 18:33

ViestiKirjoittaja p-superstar » 19.5.2009 20:16

Meillä tallilla kompurassa samankaltaista vikaa. Siinä tosin on päällä nappi, mistä saa kuitattua taas ylikuumenemisen jälkeen jos jurnuttaa hetken ja lyö sen auki.

Käsittääkseni näissä on "vapaakytkimen" tapainen järjestely. Eli kyntiin lähtiessään ei pyöri painetta vastaan vaan päästää vapaaseen ilmaan kunnes käy täyisllä kierroksilla. Painetta vastaan ei jaksa lähteä käyntiin.

Meillä tekee tätä toisinaan ja kun päästää paineet kokonaan pois niin lähtee taas iloisesti pörisemään.

Reaper
-
Viestit: 578
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 19.5.2009 20:27

Käyntiin lähtemistä voi auttaa laittamalla puhalluspistoolin kiinni ja sitä painamalla samalla kun käynnistää. Tämä auttaa esim. jos kompura ulkona kylmässä tilassa.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 19.5.2009 21:01

olisiko kondensaattori entinen.. eli jos on valovirrassa perus oikosulkumoottori niin siellä varmaan on kondensaattori ja jos se on hiipunut niin tuo startti on voinut olla hankala jossain kohtaa - ja sitten se on vaan lopuksi lopettanut toimintansa.

Hasa
-
Viestit: 124
Liittynyt: 6.9.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Hasa » 19.5.2009 21:01

Joskus tuollaista ongelmaa on tuottanut pitkä roikka. Ei vaan saa tarpeeksi virtaa, jotta jaksaisi tärähtää käyntiin.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 19.5.2009 21:37

On meilläkin tehnyt joskus samantapaista vikaa tallissa oleva kompura. Johdon pituus on noin 2,5 m, jottei siitä ainakaan voi johtua. Itse on tullu laitettua se kompuran "huono" käynnistyminen yleisen maailmantuskan piikkiin, kun vikaan on auttanut se että on ottanut töpselin pois seinästä ja kokeillut uudestaan niin taas toimii..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.5.2009 21:48

Mulla on joku maailman halvin kompressori ja siinä tollasta teki koneen mukana tullut tanha joka toimitti öljyn virkaa.

sepi86
-
Viestit: 192
Liittynyt: 20.11.2006 13:58

ViestiKirjoittaja sepi86 » 19.5.2009 23:16

kyl melkein siinä starttikonkassa vika on ollut,mutta olisko moottori palanut pitemmän päälle

Eino-Mies
-
Viestit: 41
Liittynyt: 28.6.2005 11:58

ViestiKirjoittaja Eino-Mies » 20.5.2009 8:07

Mistä tuon kondensaattorin tunnistaa ja mistä löytää? Jos nyt tänään viimeinkin pääsisi tarkastelemaan lähemmin tuota laitetta..

WAGner
-
Viestit: 56
Liittynyt: 7.12.2004 19:16

ViestiKirjoittaja WAGner » 20.5.2009 10:09

Kaverin kompurassa oli kans noita käynnistysvaikeuksia kylmemmällä kelillä, syyksi osoittautui palanut kansipahvi. Kunnon tiivistepaperista uusi tiiviste ja liiman kanssa kasaan, taas pyörii..

Äksjiiärrä
-
Viestit: 26
Liittynyt: 17.12.2007 9:59

ViestiKirjoittaja Äksjiiärrä » 20.5.2009 10:40

En nyt tiedä tarkemmin minkälaisesta kompurasta tässä on kyse mutta omassa mallia Motonet olevassa kolme heppasessa tulee noita jurnutus oireita jos ei meinaa virta riittää käynnistymiseen.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 20.5.2009 12:00

Se kondensaattori on siellä moottorin kytkentäkotelossa, kuulostaa kyl pahasti siltä et moottori on palanut.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 20.5.2009 16:32

Tuon ongelman pystyy ohittamaan tyhjäämällä kompurasta kaikki paineet ja lyömällä sitten vasta käyntiin. Jaksaa lähteä pyörimään eikä jää jurnuttamaan. Mutta jos on ehtinyt palaa niin taitaa olla myöhäistä..

Lasse
-
Viestit: 352
Liittynyt: 30.7.2003 22:45

ViestiKirjoittaja Lasse » 20.5.2009 21:09

sinne jää paine päälle- ei jaksa lähtee käymään. monta kompuraa itselle halvalla ostanut tuon takia

mERcy
-
Viestit: 21
Liittynyt: 23.9.2003 17:45

ViestiKirjoittaja mERcy » 20.5.2009 21:14

Liian ohuet johdot/pienet sulakkeet pistorasian perässä mihin kytketty. Esim. 2200W kompura vaatii 16A sulakkeen. Jos on 2.5mm2 johdot ja 16A nappi seinässä ni sitten taitaa olla moottori kyrvähtänyt tai vaihtoehtoisesti tuo kondensaattori joka jo on jo mainittu. Palaneen käry kyllä viittaa moottoriin...

Eino-Mies
-
Viestit: 41
Liittynyt: 28.6.2005 11:58

ViestiKirjoittaja Eino-Mies » 21.5.2009 14:12

Hieman kompuran suojia purettuani sain todeta että moottori on kyllä palanut. Muoviosia ympäriltä sulanut tuuletusropelli mukaanlukien. Se on sulanut moottorin runkoon kiinni.
Aikani kompuraa tutkittuani en löytänyt mitään ylikuumenemisen kuittausnappulaa mistään...voiko olla mahdollista?
Onko kellään tietoa löytyykö mistään hyviä käytettyjä sähkömoottoreita? Enpä äkkiseltään tosin löytänyt tyyppikilpeäkään koneesta, liekö palanut sekin taivaan tuuliin :)
Eipä varmaan paljosta ole ollut navetan palaminen kiinni...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.5.2009 14:31

Jonkin aikaa sitten irtosi Strong Linen isosta valovirtakompurasta paineensäätimen letku. En saanut sitä takaisin kiinni ja piti saada painetta tupaan, joten tulppasin letkun ja annoin jauhaa, kunnes painetta oli sen verran, että kone ei enää jaksanut puskea lisää. Joskus se konekin hyytyy.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 22.5.2009 22:47

Jonkin aikaa sitten irtosi Strong Linen isosta valovirtakompurasta paineensäätimen letku. En saanut sitä takaisin kiinni ja piti saada painetta tupaan, joten tulppasin letkun ja annoin jauhaa, kunnes painetta oli sen verran, että kone ei enää jaksanut puskea lisää. Joskus se konekin hyytyy.


Jos ei kone olisikaan hyytynyt niin olis komia pamahdus lähteny painesäiliön räjähtäessä. Tosin onhan ne säiliöt mitoitettu aika suurille paineille, riippuu tietenkin vähän laadustakin.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 1.6.2009 18:07

Liian ohuet johdot/pienet sulakkeet pistorasian perässä mihin kytketty. Esim. 2200W kompura vaatii 16A sulakkeen. Jos on 2.5mm2 johdot ja 16A nappi seinässä ni sitten taitaa olla moottori kyrvähtänyt tai vaihtoehtoisesti tuo kondensaattori joka jo on jo mainittu. Palaneen käry kyllä viittaa moottoriin...


Tuo on suurin vika että kompura ei jaksa lähtee käyntiin. Kompura ei saa virtaa tarpeeksi.

Työmailla monesti käy noin kun joutuu monen keskuksen kautta ja useammalla roikalla vetään virrat kompuralle. Kompura jota käytetään enimmäkseen on 1.syl kuivakompura, joka ei todellakaan ole virransyöjä hirmu.

Niiranen
-
Viestit: 233
Liittynyt: 15.10.2004 22:20

ViestiKirjoittaja Niiranen » 1.6.2009 21:22

Jonkin aikaa sitten irtosi Strong Linen isosta valovirtakompurasta paineensäätimen letku. En saanut sitä takaisin kiinni ja piti saada painetta tupaan, joten tulppasin letkun ja annoin jauhaa, kunnes painetta oli sen verran, että kone ei enää jaksanut puskea lisää. Joskus se konekin hyytyy.


Jos ei kone olisikaan hyytynyt niin olis komia pamahdus lähteny painesäiliön räjähtäessä. Tosin onhan ne säiliöt mitoitettu aika suurille paineille, riippuu tietenkin vähän laadustakin.


On niissä kompuroissa mielestäni aina varoventtiili, niin ei pääse poksahtamaan ;)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.6.2009 8:42

Ei se jaksanut veivata juuri 8 barin yläpuolelle painetta. Paineensäätimen alta lähtevän ohuen letkun pikaliitinnippa oli pettänyt, minkä takia piti ostaa koko paineensäädin, päälle 40€.
Vissiin tuon vehkeen heikoin lenkki, halpahallin pikkukompurassanikin on vastaavassa paikassa helmiliitos ja alumiiniputki.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa