1.8T AEB ahtopaineista
Valvoja: ffp jäsenet
1.8T AEB ahtopaineista
Elikkäs eilen sain asennettua ahtopainemittarin autoon, autogauge smoke mittari.
Tiedän ettei oo mikään laadukkain mutta pitäishän tonkin aika lähelle näyttää.
Kytkin sen siihen vapaaseen paikkaan imusarjalta lähtevään jarrupaineen säätimelle menevätä letkusta.
Eilen kun sain pihalla sen asennettua, kävin testaamassa niin ahtoja oli 3:lla kiihdyttäessä 3kRpm tienoilla 0,3 ja 5kRpm laski hieman eli 0,2???
Tyhjäkäynnillä ahdot oli -0,6 ja tyhjäkäynnillä sama juttu. Tuohan pitäisi laskea aina -1,0 asti.
Tuntuu että tuo mittari olisi hieman jumissa. Välillä näytti kylä käyvän -0,8 asti mutta enää ei laskenut.
Siksi asialla kiire kun huomenna pitäisi lähteä auton lastutukseen (matkaa ~300km) että auto olisi kunnossa)
Tänään koitan ekaa kertaa vag-com 409:äkin kun eilen tuli paketti postista...
Tiedän ettei oo mikään laadukkain mutta pitäishän tonkin aika lähelle näyttää.
Kytkin sen siihen vapaaseen paikkaan imusarjalta lähtevään jarrupaineen säätimelle menevätä letkusta.
Eilen kun sain pihalla sen asennettua, kävin testaamassa niin ahtoja oli 3:lla kiihdyttäessä 3kRpm tienoilla 0,3 ja 5kRpm laski hieman eli 0,2???
Tyhjäkäynnillä ahdot oli -0,6 ja tyhjäkäynnillä sama juttu. Tuohan pitäisi laskea aina -1,0 asti.
Tuntuu että tuo mittari olisi hieman jumissa. Välillä näytti kylä käyvän -0,8 asti mutta enää ei laskenut.
Siksi asialla kiire kun huomenna pitäisi lähteä auton lastutukseen (matkaa ~300km) että auto olisi kunnossa)
Tänään koitan ekaa kertaa vag-com 409:äkin kun eilen tuli paketti postista...
Viimeksi muokannut Gorro, 18.2.2009 9:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 140
- Liittynyt: 19.9.2006 17:18
N75 letkut tarkastettu ja penkitetty. Eli sieltä löytyikin se 0,6 bar ahtoja, autogaugen mittarilla 0,4 ainakin mutta käyn vaihtamassa sen mittarin kun siinä on toiminta häiriö. Lastutus ei niinkään sujunut nappiin...
Lastutus suoritettu ja nyt saatiin ohjelma autoon.
Mitattiin 3:lla maks. ahdot 1,1bar paikkeilla mutta 4:lla löytyikin miltei 1,4bar paineita.
Mikä tuossa voisi olla rikki, mikä tuollaista aiheutaisi?
Pitää tarkistaa n75 piuhat (nirhautumat ym.) mutta mitä muita tulisi mieleen?
Bypass vaihdettu tt versioon ja alipaineletkut uusittu.
Lastutus suoritettu ja nyt saatiin ohjelma autoon.
Mitattiin 3:lla maks. ahdot 1,1bar paikkeilla mutta 4:lla löytyikin miltei 1,4bar paineita.
Mikä tuossa voisi olla rikki, mikä tuollaista aiheutaisi?
Pitää tarkistaa n75 piuhat (nirhautumat ym.) mutta mitä muita tulisi mieleen?
Bypass vaihdettu tt versioon ja alipaineletkut uusittu.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Voisko olla ahtimen painepuolelta N75:lle menevä kumiletku jostain rikki?
Mulla näytti vakio AEB yhdessä välissä 1,4bar ahtoja, ja jos tuon yli meni niin alkoi ohjelma lyödä vastaan. Hyvin kylllä kulki :-D
Kun löysin halkeaman tuosta letkusta, paineet putosi 0,5-0,6 paikkeille. Samalla tosin tehojakin katosi, mutta luulisin vakio-ohjelmalla kestävän paremmin.
Mulla näytti vakio AEB yhdessä välissä 1,4bar ahtoja, ja jos tuon yli meni niin alkoi ohjelma lyödä vastaan. Hyvin kylllä kulki :-D
Kun löysin halkeaman tuosta letkusta, paineet putosi 0,5-0,6 paikkeille. Samalla tosin tehojakin katosi, mutta luulisin vakio-ohjelmalla kestävän paremmin.
Täytyypä tuota sitten taas tutkia tarkemmin. Silmämääräisesti koitin katsoa tuon mutta eihän sitä kauhean tarkaan nää kun ne letkut on aikahyvin jemmassa.
Eilen sain ahtomittarin taas asennettua, saas nähä kuinka kauan tuo kestää.
3.s jo menossa :)
Eilen sen vähän mitä kokeilin "ahtoja" mittarista luettuna niin ei paljoa yli 0,8:iin päässyt koska on niin hemmetin liukasta ;)
Mitäs tuo N75 nyt sitten tekeekään? En ole sen toimintaa muuten ymmärtänyt kuin että jos jokin oireilee, siellä on yleisimmin vika... :)
Eilen sain ahtomittarin taas asennettua, saas nähä kuinka kauan tuo kestää.
3.s jo menossa :)
Eilen sen vähän mitä kokeilin "ahtoja" mittarista luettuna niin ei paljoa yli 0,8:iin päässyt koska on niin hemmetin liukasta ;)
Mitäs tuo N75 nyt sitten tekeekään? En ole sen toimintaa muuten ymmärtänyt kuin että jos jokin oireilee, siellä on yleisimmin vika... :)
Siis siten ne paineet nousee hitaasti kun vakiolastulla painekäyrä oli tasainen josta lähti laskemaan ja nyt se ensin nousee huippuunsa jolloinlähtee laskemaan.
Ja sen takia koneesta ei saatu alemmille kierroksille 2000-3000rpm niin paljon vääntöä kuin muihin koneisiin koska paine huippua ei saatu laskettua alemmille kierroksille.
Ja TÄRKEÄMPI ongelma ratkaistavana olisi tuo 3 vaihteella 1,1bar maks ja 4:lla 1,4 kummastelu. Miksi tekee noin kun ohjelmaan määrätty tuo 1,1 bar maksimi ahdoiksi???
n75? hukkaportti? mitään tietoa?
Ja sen takia koneesta ei saatu alemmille kierroksille 2000-3000rpm niin paljon vääntöä kuin muihin koneisiin koska paine huippua ei saatu laskettua alemmille kierroksille.
Ja TÄRKEÄMPI ongelma ratkaistavana olisi tuo 3 vaihteella 1,1bar maks ja 4:lla 1,4 kummastelu. Miksi tekee noin kun ohjelmaan määrätty tuo 1,1 bar maksimi ahdoiksi???
n75? hukkaportti? mitään tietoa?
Noniin. Nyt on ruvettu uudestaan tutkimaan asiaa, vieläkin autogauge näyttää n. 0,3-0,4 korkeintaan ja auto ei kauhean tehokkaaltakaan tuntunut. Nyt rinnalle asennettu equus mittari joka ei sähköä tarvi ja sillä näytti maksimissaan 0,5 luokkaa (tyhjäkäynti -0,6 ja moottorijarrutus -0,8)
N75 pitäisi nyt kai sitten vaihtaa letkuineen. Johdot on katottu liittimestä että on hyvässä kunnossa, letkut pitäisi olla ehjät ja ahtoputkien klemmarit on kiristetty eikä "öljy" vuotoja putkissa näy...
Kone ei vikoja näyttänyt mutta jos tuo venttiili jotenkin jumissa niin ei kai toimi oikein?
Tahtoo "tehot" takasin!!!
edit: Mistä tietää että onko auto vikatilassa? Tuntuu että kulutus hieman kasvanut mutta tuohon voi olla selityksenä kumien leveyden kasvaminen 2cm...
N75 pitäisi nyt kai sitten vaihtaa letkuineen. Johdot on katottu liittimestä että on hyvässä kunnossa, letkut pitäisi olla ehjät ja ahtoputkien klemmarit on kiristetty eikä "öljy" vuotoja putkissa näy...
Kone ei vikoja näyttänyt mutta jos tuo venttiili jotenkin jumissa niin ei kai toimi oikein?
Tahtoo "tehot" takasin!!!
edit: Mistä tietää että onko auto vikatilassa? Tuntuu että kulutus hieman kasvanut mutta tuohon voi olla selityksenä kumien leveyden kasvaminen 2cm...
Tänään tutkailin tuota n75 c venttiiliä omasta autosta ja patterilla ei tuntunut olevan vaikutusta toimintaan. Tuntuisi että ihan jumissa, ei ainakaan naksunut vaikka korva oli kiinni venttiilissä. ilma kulki ainoastaan pakopuolelta hukkaportille, joten paineet tuskin nousevat tuota 0,3bar:ia ylemmäs.
Eilen tilasin jo uuden venttiilin, tulee näköjään todella tarpeeseen. Voi kun vaan tulisi nopeasti.
Samalla kävin ahtoputket läpi ja niissäkin näytti olevan vuotoja miltei kaikissa liitoksissa... putsattu ja kiristetty toivottavasti paremmin kiinni. Uudet tukevat klemmarit pitää käydä ostamassa ettei enää tule ongelmia noiden vuotojen kanssa ainakaan liitoksista.
Eilen tilasin jo uuden venttiilin, tulee näköjään todella tarpeeseen. Voi kun vaan tulisi nopeasti.
Samalla kävin ahtoputket läpi ja niissäkin näytti olevan vuotoja miltei kaikissa liitoksissa... putsattu ja kiristetty toivottavasti paremmin kiinni. Uudet tukevat klemmarit pitää käydä ostamassa ettei enää tule ongelmia noiden vuotojen kanssa ainakaan liitoksista.
Testasin siis 9v palovaroittimen paristolla josta mitattiin lähes 9 volttia.
Kun tuolle N75:lle pitäisi tulla n. 8 V jännite toimiakseen.
Sen unohdinkin mainita että mittasin tietysti samalla tuon vastuksen tuosta venttiilistä. Pitäisi olla 35 Ohm muistaakseni mutta omassa oli vain 28,5 Ohm. Kertookohan tuo jo jotain?
Kun tuolle N75:lle pitäisi tulla n. 8 V jännite toimiakseen.
Sen unohdinkin mainita että mittasin tietysti samalla tuon vastuksen tuosta venttiilistä. Pitäisi olla 35 Ohm muistaakseni mutta omassa oli vain 28,5 Ohm. Kertookohan tuo jo jotain?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 36 vierailijaa