1.8T AEB ahtopaineista

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

1.8T AEB ahtopaineista

ViestiKirjoittaja Gorro » 17.1.2009 11:45

Elikkäs eilen sain asennettua ahtopainemittarin autoon, autogauge smoke mittari.
Tiedän ettei oo mikään laadukkain mutta pitäishän tonkin aika lähelle näyttää.
Kytkin sen siihen vapaaseen paikkaan imusarjalta lähtevään jarrupaineen säätimelle menevätä letkusta.
Eilen kun sain pihalla sen asennettua, kävin testaamassa niin ahtoja oli 3:lla kiihdyttäessä 3kRpm tienoilla 0,3 ja 5kRpm laski hieman eli 0,2???
Tyhjäkäynnillä ahdot oli -0,6 ja tyhjäkäynnillä sama juttu. Tuohan pitäisi laskea aina -1,0 asti.
Tuntuu että tuo mittari olisi hieman jumissa. Välillä näytti kylä käyvän -0,8 asti mutta enää ei laskenut.

Siksi asialla kiire kun huomenna pitäisi lähteä auton lastutukseen (matkaa ~300km) että auto olisi kunnossa)
Tänään koitan ekaa kertaa vag-com 409:äkin kun eilen tuli paketti postista...
Viimeksi muokannut Gorro, 18.2.2009 9:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Trip
-
Viestit: 255
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Trip » 17.1.2009 12:14

paineet hukassa-painekello rikki. Näin omakohtaisesta kokemuksesta veikkaisin.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 17.1.2009 12:57

Paljonkos tuossa pitäisi olla ahdot vakiona? Muistelisin lukeneeni jostain että olisi tyhjäkäynti -0,8 Moottorijarrutus -1,0 ja kiihdytys ~0,5... Oliko näin?

audituning
-
Viestit: 140
Liittynyt: 19.9.2006 17:18

ViestiKirjoittaja audituning » 17.1.2009 18:04

yksi vaihtoehto on että n75 johto poikki sen kumen alta liittimen päästä itsellä oli se ku ei ahtanut kun 0.3 max

ja paineet moottori jarrutuksessa on -1.0 mutta tyhjäkäynnillä pitää näyttää -0.8

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 17.1.2009 19:43

Se näyttää ihan oikein tuon moottorijarrutuksen ja tyhjäkäynnin mutta tuo max. ahdot ei nouse. Missäs tuo n75 sijaitsee? Pitäis tänää vielä korjata ;)

Joht1s
-
Viestit: 219
Liittynyt: 15.1.2007 1:18

ViestiKirjoittaja Joht1s » 18.1.2009 14:19

vakiopaineet pitäis olla 0.6 bar.. itsellä ainakin AEB-koneesta samaisella mittarilla kyllä tyhjäkäynnillä -0.8 ja moottorijarrulla -1.0.

kiihdyttäessä jossain 1.0 barin korvilla meikäläisen autossa. Upsolute-lastulla.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 19.1.2009 21:52

N75 letkut tarkastettu ja penkitetty. Eli sieltä löytyikin se 0,6 bar ahtoja, autogaugen mittarilla 0,4 ainakin mutta käyn vaihtamassa sen mittarin kun siinä on toiminta häiriö. Lastutus ei niinkään sujunut nappiin...

Lastutus suoritettu ja nyt saatiin ohjelma autoon.
Mitattiin 3:lla maks. ahdot 1,1bar paikkeilla mutta 4:lla löytyikin miltei 1,4bar paineita.

Mikä tuossa voisi olla rikki, mikä tuollaista aiheutaisi?
Pitää tarkistaa n75 piuhat (nirhautumat ym.) mutta mitä muita tulisi mieleen?
Bypass vaihdettu tt versioon ja alipaineletkut uusittu.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 18.2.2009 9:21

Tietääkä kukaan tuosta ahtopaineiden eroista ^

Eli 3 vaihteella 1,1bar ja 4 vaihteella 1,4bar???

N75 johdot näytti olevan hyvässä kunnossa sieltä liittimen sisältä.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 19.2.2009 23:27

Voisko olla ahtimen painepuolelta N75:lle menevä kumiletku jostain rikki?
Mulla näytti vakio AEB yhdessä välissä 1,4bar ahtoja, ja jos tuon yli meni niin alkoi ohjelma lyödä vastaan. Hyvin kylllä kulki :-D
Kun löysin halkeaman tuosta letkusta, paineet putosi 0,5-0,6 paikkeille. Samalla tosin tehojakin katosi, mutta luulisin vakio-ohjelmalla kestävän paremmin.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 20.2.2009 9:04

Täytyypä tuota sitten taas tutkia tarkemmin. Silmämääräisesti koitin katsoa tuon mutta eihän sitä kauhean tarkaan nää kun ne letkut on aikahyvin jemmassa.
Eilen sain ahtomittarin taas asennettua, saas nähä kuinka kauan tuo kestää.
3.s jo menossa :)
Eilen sen vähän mitä kokeilin "ahtoja" mittarista luettuna niin ei paljoa yli 0,8:iin päässyt koska on niin hemmetin liukasta ;)

Mitäs tuo N75 nyt sitten tekeekään? En ole sen toimintaa muuten ymmärtänyt kuin että jos jokin oireilee, siellä on yleisimmin vika... :)

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 20.2.2009 22:41

...
Viimeksi muokannut jaakko86, 22.1.2011 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 22.2.2009 17:05

Elikkäs siinä voisi sitten olla vika kun ahdot nousee hitaasti...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.2.2009 21:31

Ahtopainevuotokin voi olla vikana, jos paineet nousee hitaasti.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 22.2.2009 23:22

Siis siten ne paineet nousee hitaasti kun vakiolastulla painekäyrä oli tasainen josta lähti laskemaan ja nyt se ensin nousee huippuunsa jolloinlähtee laskemaan.
Ja sen takia koneesta ei saatu alemmille kierroksille 2000-3000rpm niin paljon vääntöä kuin muihin koneisiin koska paine huippua ei saatu laskettua alemmille kierroksille.

Ja TÄRKEÄMPI ongelma ratkaistavana olisi tuo 3 vaihteella 1,1bar maks ja 4:lla 1,4 kummastelu. Miksi tekee noin kun ohjelmaan määrätty tuo 1,1 bar maksimi ahdoiksi???

n75? hukkaportti? mitään tietoa?

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 23.2.2009 16:18

...
Viimeksi muokannut jaakko86, 22.1.2011 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Niconce
-
Viestit: 75
Liittynyt: 16.2.2009 12:02

ViestiKirjoittaja Niconce » 6.3.2009 12:39

Kannattaa tarkistaa ne letkut jotka menee n75:lle. Itsellä oli yks letkuista melkein kulunut puhki kun oli hangannut jotain toista letkua vasten. Vaihdoin uusiin kaikki, niin ei pitäisi ainakaa letkujen osalta tulla ongelmia jatkossa ainakaan vähään aikaan.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 17.5.2009 17:37

Noniin. Nyt on ruvettu uudestaan tutkimaan asiaa, vieläkin autogauge näyttää n. 0,3-0,4 korkeintaan ja auto ei kauhean tehokkaaltakaan tuntunut. Nyt rinnalle asennettu equus mittari joka ei sähköä tarvi ja sillä näytti maksimissaan 0,5 luokkaa (tyhjäkäynti -0,6 ja moottorijarrutus -0,8)
N75 pitäisi nyt kai sitten vaihtaa letkuineen. Johdot on katottu liittimestä että on hyvässä kunnossa, letkut pitäisi olla ehjät ja ahtoputkien klemmarit on kiristetty eikä "öljy" vuotoja putkissa näy...
Kone ei vikoja näyttänyt mutta jos tuo venttiili jotenkin jumissa niin ei kai toimi oikein?
Tahtoo "tehot" takasin!!!

edit: Mistä tietää että onko auto vikatilassa? Tuntuu että kulutus hieman kasvanut mutta tuohon voi olla selityksenä kumien leveyden kasvaminen 2cm...

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 17.5.2009 18:18

Vikatilan pystyy nollaamaan irroittamalla akunjohdon muutamaksi minuutiksi. N75 toiminnan pystyy tarkistamaan patteritestillä.Elikkä irroitat sen venttiilin ja annat patterista virtaa niihin liittimiin.Pitäisi kuulua selvä naksahtelu jos venttiili on kunnossa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 17.5.2009 23:09

N75 toiminnan pystyy tarkistamaan patteritestillä

Tuo ei kerro venttiilin kuluneisuutta/likaisuutta.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 19.5.2009 22:53

Tänään tutkailin tuota n75 c venttiiliä omasta autosta ja patterilla ei tuntunut olevan vaikutusta toimintaan. Tuntuisi että ihan jumissa, ei ainakaan naksunut vaikka korva oli kiinni venttiilissä. ilma kulki ainoastaan pakopuolelta hukkaportille, joten paineet tuskin nousevat tuota 0,3bar:ia ylemmäs.
Eilen tilasin jo uuden venttiilin, tulee näköjään todella tarpeeseen. Voi kun vaan tulisi nopeasti.
Samalla kävin ahtoputket läpi ja niissäkin näytti olevan vuotoja miltei kaikissa liitoksissa... putsattu ja kiristetty toivottavasti paremmin kiinni. Uudet tukevat klemmarit pitää käydä ostamassa ettei enää tule ongelmia noiden vuotojen kanssa ainakaan liitoksista.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 20.5.2009 6:57

patterilla ei tuntunut olevan vaikutusta toimintaan

Millaisella patterilla muuten koitit?

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 20.5.2009 9:09

Testasin siis 9v palovaroittimen paristolla josta mitattiin lähes 9 volttia.
Kun tuolle N75:lle pitäisi tulla n. 8 V jännite toimiakseen.
Sen unohdinkin mainita että mittasin tietysti samalla tuon vastuksen tuosta venttiilistä. Pitäisi olla 35 Ohm muistaakseni mutta omassa oli vain 28,5 Ohm. Kertookohan tuo jo jotain?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa