Jako kohdillaan? KUVA

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

juho76
-
Viestit: 33
Liittynyt: 4.4.2009 12:19

Jako kohdillaan? KUVA

ViestiKirjoittaja juho76 » 10.4.2009 11:10

No niin nyt ois jakohihna vaihdettu omatoimisesti ja olen aina ollut kriittinen omaa työtä kohtaan ja nyttenkin heti tuli semmoinen tunne, että onkohan se jako kohdallaan vai ei. Syy miksi epäilen on koneen käyntiääni mikä on mielestäni hieman "naputtavampi", mutta auto toimii muuten täysin normaalisti, kulutus ok, tehot ok. Eli mitä tapahtuu jos jako on hampaan tai kaksi pielessä suuntaan tai toiseen pd koneessa? Kone on 96kw ASZ.

Ja semmosta, että miten se kiristin rulla ois pitänyt säätää? Vai kiristääkö se "automaattikiristin" sen aina sopivalle tiukkuudelle?
Viimeksi muokannut juho76, 10.4.2009 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 10.4.2009 12:11

Jos on hampaan pielessä niin venttiilit hivottelee jo mäntää

juho76
-
Viestit: 33
Liittynyt: 4.4.2009 12:19

ViestiKirjoittaja juho76 » 10.4.2009 16:05

kyllähän se jako kohdillaan on, kun ajatuksella miettii. Ei mootttori voisi toimia noin hyvin jos jako pielessä.

toisenlainen
-
Viestit: 15
Liittynyt: 3.4.2009 11:04

ViestiKirjoittaja toisenlainen » 10.4.2009 17:54

siinä kiristinrullassa on merkki mihin kohtaan laitetaan ennen kiristämistä.

venaas viikko niin käynnistän digikameran ja photopucketin.

juho76
-
Viestit: 33
Liittynyt: 4.4.2009 12:19

ViestiKirjoittaja juho76 » 10.4.2009 18:52

Laitoin merkit kohdilleen ja laukaisin kiristimen.
Viimeksi muokannut juho76, 11.4.2009 7:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

juho76
-
Viestit: 33
Liittynyt: 4.4.2009 12:19

ViestiKirjoittaja juho76 » 10.4.2009 19:41

Kuva

varmistan menikö oikein..... Minkä merkin mukaan?

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 10.4.2009 20:44

tuo kiristin käännetään kiristin työkalulla niin että alkaa hihna tiukkaantuun ja kiristetään se 15mm kannalla oleva mutteri sitten vapautetaan se hydraulikiristin(mäntä nousee noin 3-5mm) ja se hihna on sitten oikeassa kireydessä, kiristyy hihnan venyessä automaattisesti ajan kanssa tuolla sylinterillä. käytitkös nokka-akselin ja kampiakselin lukitus työkaluja? menee ajotus kohilleen niiden käytöllä.

Terv:varmaan sata nokkahihnaa vaihtanut pd ja jakaja pumpullisiin koneisiin viimeisen 4-vuoden aikana.

toisenlainen
-
Viestit: 15
Liittynyt: 3.4.2009 11:04

ViestiKirjoittaja toisenlainen » 10.4.2009 21:58

Kuva

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 10.4.2009 22:12

"toisenlainen"
mutta nyt ilmeisesti kyse eri kiristimestä.

toisenlainen
-
Viestit: 15
Liittynyt: 3.4.2009 11:04

ViestiKirjoittaja toisenlainen » 10.4.2009 22:16

okei, siinätapauksessa pyydän anteeksi virheellistä informaatioa.

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 10.4.2009 22:30

ei se mitn... näin ainakin käsitin tuosta juho76 kuvasta.
on tehty mekaanisella ja hydraulisella kiristimellä näitä, mutta nyt ilmeiseti kyse hydraulisesta.

juho76
-
Viestit: 33
Liittynyt: 4.4.2009 12:19

ViestiKirjoittaja juho76 » 11.4.2009 7:28

joo. eli kyseessä on hydraulikiristin.

juho76
-
Viestit: 33
Liittynyt: 4.4.2009 12:19

ViestiKirjoittaja juho76 » 11.4.2009 9:00

vituiks meni. Eli hydraulikiristimen mäntä on tällä hetkellä kokonaan ulkona. En älynnyt kiristää aluksi siitä kiristimen keskeltä. Onko nyt mitään mahdollisuutta saada sitä mäntää painettua takaisin alas hydraulikiristimen ollessa paikoillaan, vai onko kertakäyttöinen? Hihnan saa kuitenkin pysymään tiukalla vaikka pienellä liinalla. Ei jaksais purkaa taas koko jakopäätä auki.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 11.4.2009 9:07

Ainahan noita sattuu! Älä tuossa säästä, varma kiristin tilalle, tulee muuten paha remppa.

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 11.4.2009 13:02

tuohon kiristimeen menee kuusiokolo avain jolla saat käännettyä sen hydraulisylinterin takaisin pohjaan ja lukittua (on sitten aikuisten oikeesti tiukka menee jonkin 1-2mm per 10sek phjaan päin vaikka koko painolla makaa avaimen päällä) eli vie aikaa mutta kyllä se sinne painuu ota avuks vaikka joku vääntövarsi (putki) siihen kuusiokolo avaimen päälle että saat momenttia vääntöön puutuu muuten kädet ja loppuu usko jos lyhyellä avaimella yrität vääntää, kiristin sylinteri on aika kallis uusia noin ~150e.

juho76
-
Viestit: 33
Liittynyt: 4.4.2009 12:19

ViestiKirjoittaja juho76 » 11.4.2009 14:53

Kiitos kaikille vastanneille avusta. Löysin autodatan ja nyt homma onnistuu jopa minultakin.

Asiasta toiseen. Ihmettelen suuresti miksi merkkihuolto purkaa puoli autoa vaihtaakseen jakohihnan, koska itse en ottanut kuin coolerin putket, renkaan, joitakin letkuja, paisarin ja suojamuovit pois. Mitä kautta kannattaa moottorin kannake laittaa takaisin? Pois se tulee iisisti, mutta takaisin laitto.......
Viimeksi muokannut juho76, 11.3.2011 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 14.4.2009 20:13

samaan aikaan purku/kasaus vaiheessa siitä ylhäältä takas kuin poiskin se koneenkorva. siis kai ymmärsit.

Daruka
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.8.2003 19:31

ViestiKirjoittaja Daruka » 11.3.2011 12:27

Lainataan nyt tätä aihetta, kun lähelle osuu...
Eli mulla kävi juurikin samanlainen kone nokkahihnan vaihdossa eilen paikallisessa AD-korjaamossa. Olen siis ostamassa tätä autoa ja se on mulla ollut nyt käytössä tämän viikon. Vaihdon jälkeen tuntuu, että kulkupuoli ei olisi ihan entisensä. Mitään muuta mittaria tässä ei ole kuin perstuntuma. Etenkin alakierroksilla (<2000) tuntuu olevan jotenkin voimaton. Yläkierroksilla ero ei ole ihan niin suuri, mutta sekään ei tunnu aivan samalta. Mites tämä jaon pielessä oleminen tuntuu, eli onko aivan voimaton? Muuten mielestäni kone esim.käy aivan normaalisti. Onko kyseessä nyt vaan se, että alkaa tottumaan näihin tehoihin, edellinen auto kun ei "ihan" ollut samoissa tehoissa.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 11.3.2011 14:36

noissahan on säädettävä nokka, eli tuskin on hammasta pielessä mutta säätö voi olla erissä jolloin se vaikuttaa. jos Dieseli olisi hampaan pielessä niin oma väittämä olisi kyllä ettei kukaan tervejärkinen kaasuun sillä koskisi, pitäisi se semmoista ääntä.

toisaalta jos kiristin ois löysällä niin sitä ei tainnut nähdä kuin kopan irroituksen jälkeen.

Daruka
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.8.2003 19:31

ViestiKirjoittaja Daruka » 24.3.2011 9:48

No niin nyt palauduin talvilomalta niin kerkee taas vastaamaan...
Onkos tuo kopan irroitus minkälainen operaatio, eli kannattaako itse kuinka paljon lähteä yrittämään. Konekorjaukset ei mulle nyt oo ihan tunnetuimpia, mut ei nyt ihan oudoimpiakaan, ei kuitenkaan näistä "uusista" diisseleistä.
Olis vaan kiva saada hieman todisteita, ettei ihan suinpäin mene korjaamoa syyttämään. Sieltä tulis kuitenkin sit viel kiva lasku tarkastuksesta...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 66 vierailijaa