Anturikysymys?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 9.2.2009 12:05
- Viesti:
Anturikysymys?
Tuleeko kellään mieleen anturia joka aktivoituisi pyörivästä liikkeestä?
Tarkoitus olisi väsäillä sähköpolkupyörään anturi joka tunnistaisi polkimien liikkeen, kun Suomen lainsäädännön mukaan sähkömoottori saa olla käytössä vain polkemisen aikana.
Myynnissä myös sähköpolkupyöriä ( Ei vielä laillisia ).
Mummomalli sekä maastomalli, 250w moottori, 36V 36ah:n akku, käyttösäde 40-60km, latausaika 5h. Huippunopeus 25km/h.
Tulossa myyntiosastolle kunhan saadaan anturit paikalleen.
PS.Mummomallin lukittavaan tavaraboxiin mahtuu 18kpl 0,33L tölkkejä, erinomainen peli kesäretkeilyyn ja terassilla käymiseen!
Hinta 499,00.
Tarkoitus olisi väsäillä sähköpolkupyörään anturi joka tunnistaisi polkimien liikkeen, kun Suomen lainsäädännön mukaan sähkömoottori saa olla käytössä vain polkemisen aikana.
Myynnissä myös sähköpolkupyöriä ( Ei vielä laillisia ).
Mummomalli sekä maastomalli, 250w moottori, 36V 36ah:n akku, käyttösäde 40-60km, latausaika 5h. Huippunopeus 25km/h.
Tulossa myyntiosastolle kunhan saadaan anturit paikalleen.
PS.Mummomallin lukittavaan tavaraboxiin mahtuu 18kpl 0,33L tölkkejä, erinomainen peli kesäretkeilyyn ja terassilla käymiseen!
Hinta 499,00.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 9.2.2009 12:05
- Viesti:
RedBull energiajuomia nyt myös 0,33L tölkeissä?
(Kapeat RedBull tölkkit vetää 250ml)
Tuon polkemisen tunnistamisen voisi tehdä ketjun yhteyteen esimerkiksi näin: ketjun yläpuolelle jousikuormitteinen vapaarulla, jossa varsinainen katkaisin: ketjun kiristyessä (poljettaessa) rissa nouseee ylös, painaa mikrokytkintä = poljentatunnistinta :D ....
(Kapeat RedBull tölkkit vetää 250ml)
Tuon polkemisen tunnistamisen voisi tehdä ketjun yhteyteen esimerkiksi näin: ketjun yläpuolelle jousikuormitteinen vapaarulla, jossa varsinainen katkaisin: ketjun kiristyessä (poljettaessa) rissa nouseee ylös, painaa mikrokytkintä = poljentatunnistinta :D ....
Viimeksi muokannut Ike, 6.4.2009 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 9.2.2009 12:05
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 9.2.2009 12:05
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikös Hall tunnista magnetismia? Joku induktiivinen anturi sen sijaan?
Yksinkertaisimmillaan varmaan joku sellainen, miten monet nopeusmittarit toimii, että joku kestomagneetti kampeen ja magneettianturi tai reed-rele tunnistamaan magneetin ohi meno... ja hiukan jotain lisäelektroniikkaa, että pitää se magneetti tunnistaa riittävän usein, että voidaan todeta polkemistakin tapahtuvan. Kytkee esim. virrat pois, jos ei kerran kahdessa sekunnissa tuu pulssia.
Yksinkertaisimmillaan varmaan joku sellainen, miten monet nopeusmittarit toimii, että joku kestomagneetti kampeen ja magneettianturi tai reed-rele tunnistamaan magneetin ohi meno... ja hiukan jotain lisäelektroniikkaa, että pitää se magneetti tunnistaa riittävän usein, että voidaan todeta polkemistakin tapahtuvan. Kytkee esim. virrat pois, jos ei kerran kahdessa sekunnissa tuu pulssia.
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 9.2.2009 12:05
- Viesti:
Ike kirjoitti:RedBull energiajuomia nyt myös 0,33L tölkeissä?
(Kapeat RedBull tölkkit vetää 250ml)
Ei taida 0,33l tölkeissä olla, mutta 0,355l tölkeissä löytyy ja aika kapeita nekin on.
Reilun kokoinen kuvakin löytyi.
Ja OT loppuu...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Noinhan se on. Tuli ensiksi vaan mieleen kakkosgolfin virranjakaja jossa se tunnistaa sakarat.Eikös Hall tunnista magnetismia?
Alipäästösuodin ohjaamaan moottorin relettä? Viivettähän siitä tosin tulee...Jos taas esim. 4-tunnistinta rattaan kehällä niin moottori "sammuu" niiden välissä.
Tuo induktiivinen anturi kyllä kuulostaa fiksummalta. Tekee sen samalla lailla kun jarruissa. Siihen tasasuuntain, vahvistin ja rele ohjaamaan moottoria. Mahdollisesti ylipäästösuodin ettei liian pienestä kammen liikkeestä käynnistä moottoria.
Miten olis jos pistäs induktiivisen anturin lukeen niitä polkimien hammasrattaan piikkejä, jos pulssia ei tuu vaikka puolen sekan sisällä moottori sammuu. mut sit liikkeelle lähtöö varten kannattas varmaan tehdä myös sellanen ominaisuus et moottori rupee vetään vasta kun anturilta on tullut muutama pulssi, sillonhan se toimis kuin automaattivaihteinen auto. Eli polkimien pyöritys olis kuin kaasupoljin autossa...
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Mun mielestä Hall on induktiivista parempi tuohon, induktiivinen antaa kovin heikon signaalin pienellä pyörimisnopeudella.
Vähiten elektroniikkaa vaativa toteutus olisi äkkiä mietittynä reedputki-magneettikytkin, eturattaaseen pari magneettia, sekä aikarele joka "jatkaa" magneettikytkimen pulssia vaikka 5 sekuntia. Releen pitäisi aktivoitua ns. laskevasta reunasta eli kokoa ajan magneetin ollessa kohdalla ja kytkimen sulkeutuneena, rakkine ei menisi minnekään, vaan ainoastaan pulsseilla.
Aikareleen kaveriksi sitten jokin järeämpi rele joka kestää moottorin virran.
Vähiten elektroniikkaa vaativa toteutus olisi äkkiä mietittynä reedputki-magneettikytkin, eturattaaseen pari magneettia, sekä aikarele joka "jatkaa" magneettikytkimen pulssia vaikka 5 sekuntia. Releen pitäisi aktivoitua ns. laskevasta reunasta eli kokoa ajan magneetin ollessa kohdalla ja kytkimen sulkeutuneena, rakkine ei menisi minnekään, vaan ainoastaan pulsseilla.
Aikareleen kaveriksi sitten jokin järeämpi rele joka kestää moottorin virran.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Itse laittaisin kiihtyvyysanturin polkimeen. Kiihtyvyysanturia lukisin pienellä kasibittisellä mikrokontrollerilla (esim. AVR ATtiny-sarja) joka ohjaa moottoria MOSFETilla. MOSFETin läpi saa kuitenkin kuormaa ajaa useita satoja watteja ja puolijohdekomponenttina sen kesto on tälläisessä käytössä aivan eri luokkaa kuin releillä/kontaktoreilla.
Jonkinlaista älyä tähän sovellukseen vaaditaan joka tapauksessa ja tuolla edellä mainitsemallani paketilla se on varmaankin helpoin toteuttaa. Osien hinta jää alle kymppiin. Päälle piirilevy ja kotelointi ja silti ollaan vielä kympin nurkilla.
Jonkinlaista älyä tähän sovellukseen vaaditaan joka tapauksessa ja tuolla edellä mainitsemallani paketilla se on varmaankin helpoin toteuttaa. Osien hinta jää alle kymppiin. Päälle piirilevy ja kotelointi ja silti ollaan vielä kympin nurkilla.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa