1.9 SDI:n tyhjäkäynti ravistaa ja heijaa kun auto liikkuu

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

D-Iivil
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.1.2009 12:24
Viesti:

1.9 SDI:n tyhjäkäynti ravistaa ja heijaa kun auto liikkuu

ViestiKirjoittaja D-Iivil » 26.2.2009 14:24

Päätin nyt perustaa tännekin topikin tästä, kun ei ole oikein mistään vielä tullut ratkaisevaa tietoa vian syystä.

Eli ongelma on seuraava:

- tyhjäkäynti ravistaa helkkaristi kun kone on lämmin ja auto seisoo paikallaan
- tyhjäkäynti seilaa 900-1100 rpm:n välissä kun auto on vähänkin liikkeessä (tulen esmes vapaalla lasketellen liikennevaloihin), seilaus loppuu tasan sillä sekunnilla kun auto pysähtyy ja nopeusmittarin neula putoaa nollaan. Tämän jälkeen alkaakin sitten ravistelu.

Kylmällä koneella ongelmaa ei ole.

Olen kokeillut EGR:ää tulpattuna ja ilman -> ei vaikutusta
Olen tarkistanut konehuoneen puolelta sähköliitokset käsin nykimällä
Olen vaihtanut ilmanputsarin

Nyt auto on menossa reilun viikon päästä huoltoon jossa koneeseen vaihdetaan isommat suuttimet, viimeistään sitten näkee oliko vika kenties suuttimissa. Liekkö ylipäätään mahdollista että tukkoiset suuttimet moista aiheuttaisivat?

Muuten motti toimii kuten pitääkin. Vetoja on sen mitä nyt tuossa nuhapumpussa voi olla ja kulutus on mielestäni normaali (viiden tankillisen keskikulutus 5,3 litraa / 100km).

artsi20
-
Viestit: 29
Liittynyt: 31.1.2009 15:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja artsi20 » 26.2.2009 16:23

Paljos autolla on ajettu ja onko EGR ollut koko ajan käytössä?

Ilmottele mitä tekivät korjaamolla :)

D-Iivil
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.1.2009 12:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja D-Iivil » 26.2.2009 16:57

^ Autolla on rullattu 285tkm, EGR:stä en tiedä tarkasti, sillä ostin auton vasta viisi tuhatta kilometriä sitten ja edellisen omistajan jäljiltä EGR oli tulpattu (runkkari oli katkaissut ohjausletkun muovilähtönippelin ja liimannut sen umpeen).

Huollossa eivät nyt paneudu tuohon tyhjäkäyntihässäkkään, vaan vaihtavat ainoastaan nuo suuttimet ja jakohihnan. Tarvii sit varailla uutta aikaa jos ei noilla korjaannu.

D-Iivil
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.1.2009 12:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja D-Iivil » 3.3.2009 17:42

Ei auttanut suutinten vaihto tyhjäkäyntiongelmaan. Vääntöä tosin tuli koneeseen mukavasti lisää ja etenkin yläkierroksilta vetää ihan eri lailla kun on isommat röörit :)

Katsoivat samalla vikakoodit, niitä ei löytynyt.

Olisiko ideoita tuohon rynkytykseen ja seilaukseen kellään?

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 3.3.2009 17:53

Vaikuttaako kytkimen painelu ravisteluun tai ääniin merkittävästi?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 3.3.2009 17:54

IQ liian pienellä

D-Iivil
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.1.2009 12:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja D-Iivil » 3.3.2009 20:31

Kytkin ei tunnu vaikuttavan käytökseen. Ja kokeilin vielä, niin on sama onko vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä tai sit vaihde silmässä ja kytkin pohjassa.

Tuo iq voinee olla syynä ravisteluun, mutta ei kai se aiheuta käynnin pumppaamista kun auto rullaa eteenpäin?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 3.3.2009 20:38

Laita IQ reilusti ylöspäin ja tarkista sen jälkeen vieläkö vaivaa. Kokeile jotain 5-8 väliltä olevaa arvoa.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 3.3.2009 20:41

Ja Iq pienenee kun isompia suuttimia vaihdetaan alkuperäisten tilalle.

D-Iivil
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.1.2009 12:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja D-Iivil » 3.3.2009 21:42

Oukei, täytyy kokeilla tuo kun pääsen vag-comilaisen tyypin luokse ihmettelemään.

Voiko tuosta ravistelusta olla koneelle jotain haittaa, eli voiko sieltä hajota jotain pidemmässä juoksussa?

D-Iivil
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.1.2009 12:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja D-Iivil » 5.3.2009 9:21

Pientä päivitystä vikakuvaukseen;

huomasin että tuo kierrosten heijaaminen vapalla rullatessa alkaa vasta kun hipaisen jarrupoljinta ensimäisen kerran. Eli siis suomeksi; auto rullaa eteenpäin, polkaisen kytkimen pohjaan -> kaikki hyvin, kierrokset eivät heijaa, heitän vaihteen vapaalle ja nostan kytkimen ylös -> kaikki hyvin, kierrokset eivät heijaa, polkaisen kerran jarrua -> kierrokset alkavat hyppiä 950 ja 1100 kierroksen välillä.

Mitäs tämä nyt tarkoittaa? :D

sambasa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 21.1.2008 21:52

ViestiKirjoittaja sambasa » 25.6.2009 21:55

Oliskos siellä sitten mahdollisesti joku alipaineletku halki tms.. Jarrutehostajalta tulevista?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 28 vierailijaa