Päätin nyt perustaa tännekin topikin tästä, kun ei ole oikein mistään vielä tullut ratkaisevaa tietoa vian syystä.
Eli ongelma on seuraava:
- tyhjäkäynti ravistaa helkkaristi kun kone on lämmin ja auto seisoo paikallaan
- tyhjäkäynti seilaa 900-1100 rpm:n välissä kun auto on vähänkin liikkeessä (tulen esmes vapaalla lasketellen liikennevaloihin), seilaus loppuu tasan sillä sekunnilla kun auto pysähtyy ja nopeusmittarin neula putoaa nollaan. Tämän jälkeen alkaakin sitten ravistelu.
Kylmällä koneella ongelmaa ei ole.
Olen kokeillut EGR:ää tulpattuna ja ilman -> ei vaikutusta
Olen tarkistanut konehuoneen puolelta sähköliitokset käsin nykimällä
Olen vaihtanut ilmanputsarin
Nyt auto on menossa reilun viikon päästä huoltoon jossa koneeseen vaihdetaan isommat suuttimet, viimeistään sitten näkee oliko vika kenties suuttimissa. Liekkö ylipäätään mahdollista että tukkoiset suuttimet moista aiheuttaisivat?
Muuten motti toimii kuten pitääkin. Vetoja on sen mitä nyt tuossa nuhapumpussa voi olla ja kulutus on mielestäni normaali (viiden tankillisen keskikulutus 5,3 litraa / 100km).
1.9 SDI:n tyhjäkäynti ravistaa ja heijaa kun auto liikkuu
Valvoja: ffp jäsenet
^ Autolla on rullattu 285tkm, EGR:stä en tiedä tarkasti, sillä ostin auton vasta viisi tuhatta kilometriä sitten ja edellisen omistajan jäljiltä EGR oli tulpattu (runkkari oli katkaissut ohjausletkun muovilähtönippelin ja liimannut sen umpeen).
Huollossa eivät nyt paneudu tuohon tyhjäkäyntihässäkkään, vaan vaihtavat ainoastaan nuo suuttimet ja jakohihnan. Tarvii sit varailla uutta aikaa jos ei noilla korjaannu.
Huollossa eivät nyt paneudu tuohon tyhjäkäyntihässäkkään, vaan vaihtavat ainoastaan nuo suuttimet ja jakohihnan. Tarvii sit varailla uutta aikaa jos ei noilla korjaannu.
Pientä päivitystä vikakuvaukseen;
huomasin että tuo kierrosten heijaaminen vapalla rullatessa alkaa vasta kun hipaisen jarrupoljinta ensimäisen kerran. Eli siis suomeksi; auto rullaa eteenpäin, polkaisen kytkimen pohjaan -> kaikki hyvin, kierrokset eivät heijaa, heitän vaihteen vapaalle ja nostan kytkimen ylös -> kaikki hyvin, kierrokset eivät heijaa, polkaisen kerran jarrua -> kierrokset alkavat hyppiä 950 ja 1100 kierroksen välillä.
Mitäs tämä nyt tarkoittaa? :D
huomasin että tuo kierrosten heijaaminen vapalla rullatessa alkaa vasta kun hipaisen jarrupoljinta ensimäisen kerran. Eli siis suomeksi; auto rullaa eteenpäin, polkaisen kytkimen pohjaan -> kaikki hyvin, kierrokset eivät heijaa, heitän vaihteen vapaalle ja nostan kytkimen ylös -> kaikki hyvin, kierrokset eivät heijaa, polkaisen kerran jarrua -> kierrokset alkavat hyppiä 950 ja 1100 kierroksen välillä.
Mitäs tämä nyt tarkoittaa? :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa