CAN-väylän yleistyminen
Valvoja: ffp jäsenet
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 19.5.2008 21:51
CAN-väylän yleistyminen
Osaisiko joku kertoa, miten CAN-väylän ja LINin käyttö on yleistynyt esim. seuraavissa autoissa niiden eri koriversioissa
VW: Golf, Polo, Passat
Seat: Cordoba, Ibiza
Audi: A2-A4
Skoda: Octavia
VW: Golf, Polo, Passat
Seat: Cordoba, Ibiza
Audi: A2-A4
Skoda: Octavia
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
ok, nyt kun on sopiva topiikki jo valmiiks auki mulla ois muutama kysymys. Vag-Com ja sen käyttötarkoitus on mulle aika selvä ja uskon ymmärtäneeni että CAN on sen väylän/liittimen nimitys.
Mihin tarviin selvennystä on se että millaisista autoista se löytyy, ja onko se tälläinen HEX tai mikälie? Eikös autossa tarvii olla ns. "sähkökaasu" että tekniikkalta sais edes jotain tietoa? näin oon ymmärtäny että mun -97 1.8 (ei turbo) passatissa (moottorimalli ADR) ei olis sähkökaasua eikä siten tota CAN-väylää mutta autoa siivotessa onnistuin löytämään keskikonsolista käsijarrun vierestä muovilätyskän alta 16-pinnisen violetin liittimen. ja kun netistä etin siihe sopivaa välikappaletta niin en sitten tiennyt mitä tarvitsen, varsinkaan kun CAN-väylän liittimestä ei löytynyt OBD.fi sivuilta kuvia, kivannäkösistä piuhanipuista vaan löyty kuvia, niin en sitten varmuudella tiedä "onko tämä se oikea?" Eikös siihen tietojen ja asetusten selaamiseen ja ehkä muuttamiseen paras olisi läppäri? tai se olisi riittävä? Niin mikä etu niillä omilla lukijalaitteilla sitten on kun ne maksavat moninkertaisesti pelkän sovittimen hinnan.
Kiitos avusta mikäli osaatte selventää asian mulle.
Mihin tarviin selvennystä on se että millaisista autoista se löytyy, ja onko se tälläinen HEX tai mikälie? Eikös autossa tarvii olla ns. "sähkökaasu" että tekniikkalta sais edes jotain tietoa? näin oon ymmärtäny että mun -97 1.8 (ei turbo) passatissa (moottorimalli ADR) ei olis sähkökaasua eikä siten tota CAN-väylää mutta autoa siivotessa onnistuin löytämään keskikonsolista käsijarrun vierestä muovilätyskän alta 16-pinnisen violetin liittimen. ja kun netistä etin siihe sopivaa välikappaletta niin en sitten tiennyt mitä tarvitsen, varsinkaan kun CAN-väylän liittimestä ei löytynyt OBD.fi sivuilta kuvia, kivannäkösistä piuhanipuista vaan löyty kuvia, niin en sitten varmuudella tiedä "onko tämä se oikea?" Eikös siihen tietojen ja asetusten selaamiseen ja ehkä muuttamiseen paras olisi läppäri? tai se olisi riittävä? Niin mikä etu niillä omilla lukijalaitteilla sitten on kun ne maksavat moninkertaisesti pelkän sovittimen hinnan.
Kiitos avusta mikäli osaatte selventää asian mulle.
Kahviäijä:
Se violetti liitin on jokaisessa 3B-passatissa, nelosgolffissa yms tuon ikäkauden VAG:issa ja siitä uudemmissa. Se on diagnostiikkaportti, toiselta nimeltään OBD-II -liitin/liitäntä.
Sun passatissa, eikä mun Golfissakaan ole CAN-väylää. Ainakin nelosgolfissa CAN-väylä tuli yleisesti vakiovarusteeksi vasta 2001, Passatissa lienee sama. 2000-mallisissa nelosissa oli CAN-väylä, mikäli lisävarusteet sen vaativat.
Tässä copypaste Ross-Techin sivuilta autoista, joissa on käytössä CAN-väylä vikadiagnostiikassa:
All Golf-5 platform cars (A5 platform) including:
2003+ VW Touran (1T chassis)
2004+ VW Golf (1K chassis)
2004+ VW Caddy (2K chassis)
2004+ Audi A3 (8P chassis)
2004+ Seat Altea (5P chassis)
2004+ Skoda Octavia (1Z chassis)
2005+ Seat Toledo (5P chassis)
2005+ Golf Plus (5M chassis)
2005+ Seat Leon (1P chassis)
2005.5+ Jetta (1K chassis)
2006+ Eos (1F chassis)
2003+ Audi A8 and A8L (D3 platform, 4E chassis)
2005+ Audi A6 (C6 platform, 4F chassis)
2005+ Audi A4 ("B7" platform) (some control modules)
2005.5+ VW Passat (B6 Platform, 3C chassis)
2006+ Audi Q7 (4L chassis)
2007+ Audi TT (8J chassis)
Se violetti liitin on jokaisessa 3B-passatissa, nelosgolffissa yms tuon ikäkauden VAG:issa ja siitä uudemmissa. Se on diagnostiikkaportti, toiselta nimeltään OBD-II -liitin/liitäntä.
Sun passatissa, eikä mun Golfissakaan ole CAN-väylää. Ainakin nelosgolfissa CAN-väylä tuli yleisesti vakiovarusteeksi vasta 2001, Passatissa lienee sama. 2000-mallisissa nelosissa oli CAN-väylä, mikäli lisävarusteet sen vaativat.
Tässä copypaste Ross-Techin sivuilta autoista, joissa on käytössä CAN-väylä vikadiagnostiikassa:
All Golf-5 platform cars (A5 platform) including:
2003+ VW Touran (1T chassis)
2004+ VW Golf (1K chassis)
2004+ VW Caddy (2K chassis)
2004+ Audi A3 (8P chassis)
2004+ Seat Altea (5P chassis)
2004+ Skoda Octavia (1Z chassis)
2005+ Seat Toledo (5P chassis)
2005+ Golf Plus (5M chassis)
2005+ Seat Leon (1P chassis)
2005.5+ Jetta (1K chassis)
2006+ Eos (1F chassis)
2003+ Audi A8 and A8L (D3 platform, 4E chassis)
2005+ Audi A6 (C6 platform, 4F chassis)
2005+ Audi A4 ("B7" platform) (some control modules)
2005.5+ VW Passat (B6 Platform, 3C chassis)
2006+ Audi Q7 (4L chassis)
2007+ Audi TT (8J chassis)
Can väylä tuli ensimmäisten joukossa juuri passatteihin -97, mutta vain moottorin ja moottorinohjainlaitteen väliseen kommunikointiin.
Nelosgolffeissa väylää löytyy jos on sähkölasit kaikissa ovissa (elikkä autosta löytyy mukavuusjärjestelmän keskusmoduli) tuo ohjainlaite ja mittaristo (joissain malleissa myös alkuperäinen radio) juttelevat keskenään. tämä siis -98 alkaen. -01 väylä tuli golffeissa laajempaan käyttöön, mutta ei diagnostiikan piiriin.. 2002 alkaen polon pohjalevyisissä autoissa vissiinkin kaikki ohjainlaitteet juttelee väylässä, mutta väylä ei ole diagnoosin piirissä. vitoskoppasissa väylän tiedot on diagnostiikan piirissä (pystytään lukemaan testerillä)
Tuohon Mak383:n listaan voi lisätä facelift Touaregin, jossa väylä on myös diagnostiikan piirissä
Nelosgolffeissa väylää löytyy jos on sähkölasit kaikissa ovissa (elikkä autosta löytyy mukavuusjärjestelmän keskusmoduli) tuo ohjainlaite ja mittaristo (joissain malleissa myös alkuperäinen radio) juttelevat keskenään. tämä siis -98 alkaen. -01 väylä tuli golffeissa laajempaan käyttöön, mutta ei diagnostiikan piiriin.. 2002 alkaen polon pohjalevyisissä autoissa vissiinkin kaikki ohjainlaitteet juttelee väylässä, mutta väylä ei ole diagnoosin piirissä. vitoskoppasissa väylän tiedot on diagnostiikan piirissä (pystytään lukemaan testerillä)
Tuohon Mak383:n listaan voi lisätä facelift Touaregin, jossa väylä on myös diagnostiikan piirissä
Miten niin vaan vikakoodeja, pystyt lukemaan / kirjoittamaan ihan tasan samoja asioita kuin CAN-väylällisessäkin autossa. Älä suotta mieti asioita liian monimutkaisesti, ei sun tarvii tietää minkä väylän kautta se diagnostiikkadata menee. Ainoastaan jos olis niin uusi auto että on pelkkä CAN niin silloin karvalakkimallin piuhalla ei kommunikaatio toimi.
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
Jos autossa can-väylä ohjaa valoja eli väylä ei rajoitu vain moottorinohjaukseen, niin sen olemassa olon saa tietää kätevästi kysymällä vetokoukun johtosarjan hintaa. Jos can-väylä ei ohjaa valoja niin johtosarja maksaa alle 50 eur ja jos can-väylä ohjaa valoja niin johtosarja maksaa yli 150 euroa.
Ihanan kallis tapa saada pari parkkia, vilkkua ja jarruvaloa palamaan.
Ihanan kallis tapa saada pari parkkia, vilkkua ja jarruvaloa palamaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
CANOnks toi CAN väylän signalointi/datapakettien rakenne jonkun yleisen standardin mukaan vai valmistajakohtainen salaisuus?
Tuosta on julkaistu speksitkin mutta sen ainoan henkilön jonka tiedän ne hankkineen maksoi niistä nykyrahassa jotain 900 €. Siinä on tosin kaikki mitä väylästä voi tietää. Ja tarkoitan kaikki. Jännitetasoista ajastusennakoihin, latensseihin/turva-aikoihin.
Yksi mapillinen sitä tavaraa kuulemma on ja olikohan se ISO-organisaatiolta jotenkin tilattu tai jotain...
Erikseen sitten taitaa olla valmistajakohtainen osuus joka tietysti voi olla hankalan ja lähes mahdottoman välillä selvitettävissä väyläanalysaattoreilla.
Henkilöautopuolella melkein voisi sanoa että poikkeuksetta väylät ovat valmistajakohtaisia. Tosiaan Analysaattorien kanssa niitä joutuu sitten purkamaan jos ei valmistaja halua muuten tietoa antaa.
Ei yhdessä mapissa voi olla kaikkea CAN-väylään liittyvää dataa, mullakin kun on kolme mappia eikä siinä ole vielä kaikki ;)
Ei yhdessä mapissa voi olla kaikkea CAN-väylään liittyvää dataa, mullakin kun on kolme mappia eikä siinä ole vielä kaikki ;)
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Kuten tuossa MikajJ väläytteli, niin aika useasti ovat suljettua kamaa noi protokollat. Isommissa diiselimosissa sitten on käytössä J1939 protokollaa, eli kuorkeissa on vähän avoimempää löydettävissä. Sitten henkilöautopuolelle on puskemassa läpi Autosar-systeemit, saa nähdä mikä on lopputulos sitten tuolla CAN-protokollien suhteen...
Ilman valmistajan data-basea on tuon viestikehyksen lukemisen sitten vähintäänkin vaikeaa :) Ja tietysti tohon vaaditaan vielä softakin, joka osaa käyttää noita databaseja (yleensä maksaa "kivasti")
Ilman valmistajan data-basea on tuon viestikehyksen lukemisen sitten vähintäänkin vaikeaa :) Ja tietysti tohon vaaditaan vielä softakin, joka osaa käyttää noita databaseja (yleensä maksaa "kivasti")
Ei ole ammattilaiselle mikään ihme temppu selvitellä noita viestejä, että kyllä niitä laitteita alkaa varmaan tulemaan tästä jossain vaiheessa.
J1939 on tosiaan standardi off-road puolella moottoreissa ja vaihteistoissa. Toki ettei olisi liian helppoa, sielläkin on valmistajakohtaisia variaatioita. Erona tietenkin että valmistajat antavat suoraan kaiken tiedon.
J1939 on tosiaan standardi off-road puolella moottoreissa ja vaihteistoissa. Toki ettei olisi liian helppoa, sielläkin on valmistajakohtaisia variaatioita. Erona tietenkin että valmistajat antavat suoraan kaiken tiedon.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Kyllähän motecci ainakin osaa can-väylää hyödyntää. Yksikään anturi autossa ei muuten ole suoraan can-väylään kytketty, vaan kaikki liikenne tapahtuu ohjainlaitteiden välillä.
Taitaa jopa megasquirt II myös tuota tehdä... vähä kyllä epäilyttää että olis aivan plug&play eri autojen väyliin. Voi olla että tuo motecin väylä keskustelis motecin omien (lisä)laitteiden kanssa sujuvasti, hyvällä säkää nuo voivat toimia auton omaan väylään kytkettynäkin, jos ei kovinkaan montaa päällekkäistä ID:tä esiinny.
edit: Meidän firman kouluttajalla on muutama kiva kauhukertomus kertoa, kun autot on tapana tehdä "kustannustehokkaalla" suunnittelulla ja sitten osa asioista on vähän sinne päin...
Jos nyt puhutaan VAG:n autoista, näissähän siis ensimmäisinä todellakin mukavuus-CAN (keskus + ovet) ja voimansiirto-CAN (moottori + ABS + mittaristo).
Lisäksi löytyy vielä infotainment-CAN. Siis yhdessä autossa voi olla kolme erillistä CAN-väylää, jotka ovat sähköisesti sekä tiedonsiirrollisesti erilaisia.
Mihinkään näistä ei diagnostiikkapistokkeesta suoraan olla yhteydessä.
Väylien keskuspisteenä toimii J533, Gateway (suom Tietoväylän diagnoosiliitäntä), johon siis kaikki väylät yhdistyvät. Gateway siirtää dataa väylästä toiseen mikäli tarve vaatii. Joissain autoissa tämä on erillinen oma ohjainlaitteensa (mm Golf5) joissain integroitu mittaristoon (mm Golf4).
CAN-datapakettien sisältöä ei valmistaja kerro, mutta ovela kaveri saa kyllä selville osan tiedosta suhteellisen helposti.
Lisäksi löytyy vielä infotainment-CAN. Siis yhdessä autossa voi olla kolme erillistä CAN-väylää, jotka ovat sähköisesti sekä tiedonsiirrollisesti erilaisia.
Mihinkään näistä ei diagnostiikkapistokkeesta suoraan olla yhteydessä.
Väylien keskuspisteenä toimii J533, Gateway (suom Tietoväylän diagnoosiliitäntä), johon siis kaikki väylät yhdistyvät. Gateway siirtää dataa väylästä toiseen mikäli tarve vaatii. Joissain autoissa tämä on erillinen oma ohjainlaitteensa (mm Golf5) joissain integroitu mittaristoon (mm Golf4).
CAN-datapakettien sisältöä ei valmistaja kerro, mutta ovela kaveri saa kyllä selville osan tiedosta suhteellisen helposti.
Megasquirt II CAN on kai etukädessä suuniteltu enemmä B&G omien lisäboksien ohjailuun, kuin siihen, että se alkaisi kommunikoida autonvalmistajien CAN väylien kanssa. Siellä on kohtuu suuria visioita kuten luistonhallintaa ja erillisiä sytytysmoduleita, saa nähä mihin Bowling ja Grippo päätyy.
Eikös CAN väylän tiedonsiirtokapasiteetti oli luokkaa alle 1Mb/s?
Eikös CAN väylän tiedonsiirtokapasiteetti oli luokkaa alle 1Mb/s?
Mites noi voivat olla sähköisesti erilaisia? Eikös CAN-väylä ole aina stadardin mukainen jso se kerran on CAN-väylä?
Standardi ei määrittele tarkasti sähköisiä ominaisuuksia. Jokainen ajoneuvovalmistaja voi tehdä omia ratkaisujaan. Kukapa pakottaa muutenkaan noudattamaan ohjeita, vaikka sellaiset olisikin.
Jännitetasoissa ja linjavastuksissahan erovaisuudet ovat.
VAG käyttämät väylänopeudet voimansiirrossa 500kbit/s ja muissa 100kbit/s.
Kröhöm. Minimi on 10 kbps.
Hopsis. Katsoin tuon vain nopeasti käyttämäni CAN-palikan asetuksista. Siellä ei saanut hiljaisempaa kuin 125 kilon nopeuden. Ja nopeasti en löytänyt mitään referenssiä muutakuin suurimmalle nopeudelle.
EDIT: Nyt selvis. tuostahan on kaksi standardia. ISO 11898 High Speed joka on 125 - 1024 kiloa ja ISO 11519-2 Low speed joka on alle 125 kiloa.
Viimeksi muokannut juksii, 16.3.2009 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Standardi ei määrittele tarkasti sähköisiä ominaisuuksia. Jokainen ajoneuvovalmistaja voi tehdä omia ratkaisujaan. Kukapa pakottaa muutenkaan noudattamaan ohjeita, vaikka sellaiset olisikin.
Jännitetasoissa ja linjavastuksissahan erovaisuudet ovat.
Kyllähän standardi nuo määrittelee.
High Speed, CAN_H 3,5V, CAN_L 1,5V ja resess 2,5V. Väylä päätetään 120 ohm vastuksella.
Slow Speed, CAN_H 4,0, CAN_L 1,0V ja resess 1,75 - 3,25V ja päätetään erityisellä kytkennällä.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Eikä edes ole noin yksinkertaista, sitten on vielä esim single-wire CAN ja muuta kivaa, jaksais vain kattella dokumenteista nuo kaikki (ei oikein vielä ole selkärangassa, kun en ole verkkosuunnittelija, niin en tarvi tommosia tietoja).
Tällä sivulla on kivasti tietoa kännistä, kannattaa lukea.
edit: Arvaako kukaan muutes, mikä on tällä hetkellä suurin CAN-järjestelmä mailmas? :)
Tällä sivulla on kivasti tietoa kännistä, kannattaa lukea.
edit: Arvaako kukaan muutes, mikä on tällä hetkellä suurin CAN-järjestelmä mailmas? :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa