CAN-väylän yleistyminen

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

jaggetagge
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 19.5.2008 21:51

CAN-väylän yleistyminen

ViestiKirjoittaja jaggetagge » 19.5.2008 22:07

Osaisiko joku kertoa, miten CAN-väylän ja LINin käyttö on yleistynyt esim. seuraavissa autoissa niiden eri koriversioissa

VW: Golf, Polo, Passat
Seat: Cordoba, Ibiza
Audi: A2-A4
Skoda: Octavia

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 19.5.2008 22:19

No ei ainakaan 3-Golffissani ole vielä känniväylää, mutta nelosissa jo lienee?

Vaikuttaa kysymyksenasettelu ihan joltakin harkkatyöltä... Ilmaista lounasta ei ole ;) Kysy kuuklelta.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.5.2008 22:53


Kahviäijä
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2004 11:38

ViestiKirjoittaja Kahviäijä » 27.5.2008 18:56

ok, nyt kun on sopiva topiikki jo valmiiks auki mulla ois muutama kysymys. Vag-Com ja sen käyttötarkoitus on mulle aika selvä ja uskon ymmärtäneeni että CAN on sen väylän/liittimen nimitys.

Mihin tarviin selvennystä on se että millaisista autoista se löytyy, ja onko se tälläinen HEX tai mikälie? Eikös autossa tarvii olla ns. "sähkökaasu" että tekniikkalta sais edes jotain tietoa? näin oon ymmärtäny että mun -97 1.8 (ei turbo) passatissa (moottorimalli ADR) ei olis sähkökaasua eikä siten tota CAN-väylää mutta autoa siivotessa onnistuin löytämään keskikonsolista käsijarrun vierestä muovilätyskän alta 16-pinnisen violetin liittimen. ja kun netistä etin siihe sopivaa välikappaletta niin en sitten tiennyt mitä tarvitsen, varsinkaan kun CAN-väylän liittimestä ei löytynyt OBD.fi sivuilta kuvia, kivannäkösistä piuhanipuista vaan löyty kuvia, niin en sitten varmuudella tiedä "onko tämä se oikea?" Eikös siihen tietojen ja asetusten selaamiseen ja ehkä muuttamiseen paras olisi läppäri? tai se olisi riittävä? Niin mikä etu niillä omilla lukijalaitteilla sitten on kun ne maksavat moninkertaisesti pelkän sovittimen hinnan.

Kiitos avusta mikäli osaatte selventää asian mulle.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 27.5.2008 20:31

Luepas se edellisen linkin teksti vielä uudelleen.

Uusissa (siis 03-06 riippuen mallista) malleissa diagnostiikka toimii CAN-in kautta, vanhoissa K-lineä käyttämällä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.5.2008 20:45

Kahviäijä:

Se violetti liitin on jokaisessa 3B-passatissa, nelosgolffissa yms tuon ikäkauden VAG:issa ja siitä uudemmissa. Se on diagnostiikkaportti, toiselta nimeltään OBD-II -liitin/liitäntä.

Sun passatissa, eikä mun Golfissakaan ole CAN-väylää. Ainakin nelosgolfissa CAN-väylä tuli yleisesti vakiovarusteeksi vasta 2001, Passatissa lienee sama. 2000-mallisissa nelosissa oli CAN-väylä, mikäli lisävarusteet sen vaativat.

Tässä copypaste Ross-Techin sivuilta autoista, joissa on käytössä CAN-väylä vikadiagnostiikassa:

All Golf-5 platform cars (A5 platform) including:
2003+ VW Touran (1T chassis)
2004+ VW Golf (1K chassis)
2004+ VW Caddy (2K chassis)
2004+ Audi A3 (8P chassis)
2004+ Seat Altea (5P chassis)
2004+ Skoda Octavia (1Z chassis)
2005+ Seat Toledo (5P chassis)
2005+ Golf Plus (5M chassis)
2005+ Seat Leon (1P chassis)
2005.5+ Jetta (1K chassis)
2006+ Eos (1F chassis)
2003+ Audi A8 and A8L (D3 platform, 4E chassis)
2005+ Audi A6 (C6 platform, 4F chassis)
2005+ Audi A4 ("B7" platform) (some control modules)
2005.5+ VW Passat (B6 Platform, 3C chassis)
2006+ Audi Q7 (4L chassis)
2007+ Audi TT (8J chassis)

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 27.5.2008 23:32

Can väylä tuli ensimmäisten joukossa juuri passatteihin -97, mutta vain moottorin ja moottorinohjainlaitteen väliseen kommunikointiin.

Nelosgolffeissa väylää löytyy jos on sähkölasit kaikissa ovissa (elikkä autosta löytyy mukavuusjärjestelmän keskusmoduli) tuo ohjainlaite ja mittaristo (joissain malleissa myös alkuperäinen radio) juttelevat keskenään. tämä siis -98 alkaen. -01 väylä tuli golffeissa laajempaan käyttöön, mutta ei diagnostiikan piiriin.. 2002 alkaen polon pohjalevyisissä autoissa vissiinkin kaikki ohjainlaitteet juttelee väylässä, mutta väylä ei ole diagnoosin piirissä. vitoskoppasissa väylän tiedot on diagnostiikan piirissä (pystytään lukemaan testerillä)

Tuohon Mak383:n listaan voi lisätä facelift Touaregin, jossa väylä on myös diagnostiikan piirissä

Kahviäijä
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2004 11:38

ViestiKirjoittaja Kahviäijä » 28.5.2008 16:41

ok, eli saan omasta autostani vain virhekoodeja jne. sieltä OBD-II -liittimen kauttta.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 29.5.2008 14:12

Miten niin vaan vikakoodeja, pystyt lukemaan / kirjoittamaan ihan tasan samoja asioita kuin CAN-väylällisessäkin autossa. Älä suotta mieti asioita liian monimutkaisesti, ei sun tarvii tietää minkä väylän kautta se diagnostiikkadata menee. Ainoastaan jos olis niin uusi auto että on pelkkä CAN niin silloin karvalakkimallin piuhalla ei kommunikaatio toimi.

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 2.3.2009 21:31

Onko -99 vm 3B 1.8 20v Passattiin olemassa jokin vikakoodilukija?

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 2.3.2009 22:22

Onks toi CAN väylän signalointi/datapakettien rakenne jonkun yleisen standardin mukaan vai valmistajakohtainen salaisuus?

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 2.3.2009 22:23

Jos autossa can-väylä ohjaa valoja eli väylä ei rajoitu vain moottorinohjaukseen, niin sen olemassa olon saa tietää kätevästi kysymällä vetokoukun johtosarjan hintaa. Jos can-väylä ei ohjaa valoja niin johtosarja maksaa alle 50 eur ja jos can-väylä ohjaa valoja niin johtosarja maksaa yli 150 euroa.

Ihanan kallis tapa saada pari parkkia, vilkkua ja jarruvaloa palamaan.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 2.3.2009 22:53

Onko -99 vm 3B 1.8 20v Passattiin olemassa jokin vikakoodilukija?

On, vaikka kuinka monta erilaista. Myös VCDS/VAG-COM toimii vallan mainiosti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.3.2009 1:03

Onks toi CAN väylän signalointi/datapakettien rakenne jonkun yleisen standardin mukaan vai valmistajakohtainen salaisuus?
CAN

Tuosta on julkaistu speksitkin mutta sen ainoan henkilön jonka tiedän ne hankkineen maksoi niistä nykyrahassa jotain 900 €. Siinä on tosin kaikki mitä väylästä voi tietää. Ja tarkoitan kaikki. Jännitetasoista ajastusennakoihin, latensseihin/turva-aikoihin.

Yksi mapillinen sitä tavaraa kuulemma on ja olikohan se ISO-organisaatiolta jotenkin tilattu tai jotain...

Erikseen sitten taitaa olla valmistajakohtainen osuus joka tietysti voi olla hankalan ja lähes mahdottoman välillä selvitettävissä väyläanalysaattoreilla.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.3.2009 7:31

Henkilöautopuolella melkein voisi sanoa että poikkeuksetta väylät ovat valmistajakohtaisia. Tosiaan Analysaattorien kanssa niitä joutuu sitten purkamaan jos ei valmistaja halua muuten tietoa antaa.

Ei yhdessä mapissa voi olla kaikkea CAN-väylään liittyvää dataa, mullakin kun on kolme mappia eikä siinä ole vielä kaikki ;)

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 3.3.2009 7:48

Kuten tuossa MikajJ väläytteli, niin aika useasti ovat suljettua kamaa noi protokollat. Isommissa diiselimosissa sitten on käytössä J1939 protokollaa, eli kuorkeissa on vähän avoimempää löydettävissä. Sitten henkilöautopuolelle on puskemassa läpi Autosar-systeemit, saa nähdä mikä on lopputulos sitten tuolla CAN-protokollien suhteen...

Ilman valmistajan data-basea on tuon viestikehyksen lukemisen sitten vähintäänkin vaikeaa :) Ja tietysti tohon vaaditaan vielä softakin, joka osaa käyttää noita databaseja (yleensä maksaa "kivasti")

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 3.3.2009 18:28

Eli ei oo ihan heti odotettavissa plug&play can väylä after market ecuja ;).

Voisin kuvitella, että testipenkissä jonkun anturin anto can-väylään saataisiin vielä selvitettyä, mutta joku tyylii ecu<->mittaristo trafiikki onkin sit eri juttu.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.3.2009 18:50

Ei ole ammattilaiselle mikään ihme temppu selvitellä noita viestejä, että kyllä niitä laitteita alkaa varmaan tulemaan tästä jossain vaiheessa.

J1939 on tosiaan standardi off-road puolella moottoreissa ja vaihteistoissa. Toki ettei olisi liian helppoa, sielläkin on valmistajakohtaisia variaatioita. Erona tietenkin että valmistajat antavat suoraan kaiken tiedon.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 3.3.2009 19:28

Kyllähän motecci ainakin osaa can-väylää hyödyntää. Yksikään anturi autossa ei muuten ole suoraan can-väylään kytketty, vaan kaikki liikenne tapahtuu ohjainlaitteiden välillä.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 4.3.2009 7:47

Kyllähän motecci ainakin osaa can-väylää hyödyntää. Yksikään anturi autossa ei muuten ole suoraan can-väylään kytketty, vaan kaikki liikenne tapahtuu ohjainlaitteiden välillä.


Taitaa jopa megasquirt II myös tuota tehdä... vähä kyllä epäilyttää että olis aivan plug&play eri autojen väyliin. Voi olla että tuo motecin väylä keskustelis motecin omien (lisä)laitteiden kanssa sujuvasti, hyvällä säkää nuo voivat toimia auton omaan väylään kytkettynäkin, jos ei kovinkaan montaa päällekkäistä ID:tä esiinny.

edit: Meidän firman kouluttajalla on muutama kiva kauhukertomus kertoa, kun autot on tapana tehdä "kustannustehokkaalla" suunnittelulla ja sitten osa asioista on vähän sinne päin...

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 15.3.2009 18:09

Jos nyt puhutaan VAG:n autoista, näissähän siis ensimmäisinä todellakin mukavuus-CAN (keskus + ovet) ja voimansiirto-CAN (moottori + ABS + mittaristo).
Lisäksi löytyy vielä infotainment-CAN. Siis yhdessä autossa voi olla kolme erillistä CAN-väylää, jotka ovat sähköisesti sekä tiedonsiirrollisesti erilaisia.
Mihinkään näistä ei diagnostiikkapistokkeesta suoraan olla yhteydessä.

Väylien keskuspisteenä toimii J533, Gateway (suom Tietoväylän diagnoosiliitäntä), johon siis kaikki väylät yhdistyvät. Gateway siirtää dataa väylästä toiseen mikäli tarve vaatii. Joissain autoissa tämä on erillinen oma ohjainlaitteensa (mm Golf5) joissain integroitu mittaristoon (mm Golf4).

CAN-datapakettien sisältöä ei valmistaja kerro, mutta ovela kaveri saa kyllä selville osan tiedosta suhteellisen helposti.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 15.3.2009 19:23

Megasquirt II CAN on kai etukädessä suuniteltu enemmä B&G omien lisäboksien ohjailuun, kuin siihen, että se alkaisi kommunikoida autonvalmistajien CAN väylien kanssa. Siellä on kohtuu suuria visioita kuten luistonhallintaa ja erillisiä sytytysmoduleita, saa nähä mihin Bowling ja Grippo päätyy.

Eikös CAN väylän tiedonsiirtokapasiteetti oli luokkaa alle 1Mb/s?

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 15.3.2009 21:20

Siis yhdessä autossa voi olla kolme erillistä CAN-väylää, jotka ovat sähköisesti sekä tiedonsiirrollisesti erilaisia.


Mites noi voivat olla sähköisesti erilaisia? Eikös CAN-väylä ole aina stadardin mukainen jso se kerran on CAN-väylä?

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 15.3.2009 21:21

Eikös CAN väylän tiedonsiirtokapasiteetti oli luokkaa alle 1Mb/s?


Maksimi mega, minimi 125 kiloa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 15.3.2009 22:18

Mites noi voivat olla sähköisesti erilaisia? Eikös CAN-väylä ole aina stadardin mukainen jso se kerran on CAN-väylä?


Standardi ei määrittele tarkasti sähköisiä ominaisuuksia. Jokainen ajoneuvovalmistaja voi tehdä omia ratkaisujaan. Kukapa pakottaa muutenkaan noudattamaan ohjeita, vaikka sellaiset olisikin.
Jännitetasoissa ja linjavastuksissahan erovaisuudet ovat.

VAG käyttämät väylänopeudet voimansiirrossa 500kbit/s ja muissa 100kbit/s.

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 15.3.2009 22:50

Lainaus:
Eikös CAN väylän tiedonsiirtokapasiteetti oli luokkaa alle 1Mb/s?


Maksimi mega, minimi 125 kiloa.


Kröhöm. Minimi on 10 kbps.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 16.3.2009 13:02

Kröhöm. Minimi on 10 kbps.


Hopsis. Katsoin tuon vain nopeasti käyttämäni CAN-palikan asetuksista. Siellä ei saanut hiljaisempaa kuin 125 kilon nopeuden. Ja nopeasti en löytänyt mitään referenssiä muutakuin suurimmalle nopeudelle.

EDIT: Nyt selvis. tuostahan on kaksi standardia. ISO 11898 High Speed joka on 125 - 1024 kiloa ja ISO 11519-2 Low speed joka on alle 125 kiloa.
Viimeksi muokannut juksii, 16.3.2009 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 16.3.2009 13:10

Standardi ei määrittele tarkasti sähköisiä ominaisuuksia. Jokainen ajoneuvovalmistaja voi tehdä omia ratkaisujaan. Kukapa pakottaa muutenkaan noudattamaan ohjeita, vaikka sellaiset olisikin.
Jännitetasoissa ja linjavastuksissahan erovaisuudet ovat.


Kyllähän standardi nuo määrittelee.
High Speed, CAN_H 3,5V, CAN_L 1,5V ja resess 2,5V. Väylä päätetään 120 ohm vastuksella.
Slow Speed, CAN_H 4,0, CAN_L 1,0V ja resess 1,75 - 3,25V ja päätetään erityisellä kytkennällä.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 17.3.2009 7:59

Eikä edes ole noin yksinkertaista, sitten on vielä esim single-wire CAN ja muuta kivaa, jaksais vain kattella dokumenteista nuo kaikki (ei oikein vielä ole selkärangassa, kun en ole verkkosuunnittelija, niin en tarvi tommosia tietoja).

Tällä sivulla on kivasti tietoa kännistä, kannattaa lukea.

edit: Arvaako kukaan muutes, mikä on tällä hetkellä suurin CAN-järjestelmä mailmas? :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.3.2009 17:13

Puhelinverkko oli joskus maailman suurin laite...


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa