Passat -99 3B AFN viritys?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jamppa_87
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.1.2008 23:50

Passat -99 3B AFN viritys?

ViestiKirjoittaja jamppa_87 » 23.2.2009 17:27

Morjens. Vaikka tästä aiheesta on vaikka kuinka tietoa niin ei siitä aina näin aloittelijana ota tolkkua ku sitä on niin paljon, eli kertokaas miten sais AFN koneista paskattia viritettyä, eli listaa vaihdettavista osista ja mitä muuta pitäis tehdä että kokonaisuus tulis kestämään ja olisko jollain projekti kuvia passatin virityksestä? ja missähän hinta luokissa liikutaan jos haluaa jotain 150 -180 hepan välille tai vähän ylikin? Entä sitten se ohjelma puoli, pitääkö teettää sellainen ohjelma että sen saa vakio asetukset katsastukseen vai meneekö se viri ohjelmalla läpi päästöistä vai miten se homma oikeeen toimii?? vai saako sen jotenki viritettyä lailliseksi helposti että ei tarvis ottaa kuuleria pois keulilta tai vastaavaa, että sais vaan ajaa katsastukseen viritykset paikoillaan. Aloittelija kaipais helppiä... PS. Pistäisittekö linkkejä projekti passateista ja niiden virityksistä ja mistä sais ne oikeet osat jemmattuu että ei tavallisen tallaajan talous romahtais. Kiitos.

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 23.2.2009 19:24

Race suuttimet, isompi turbo, isompi välijäähytin + avarampi putkisto, avarampi pakoputkisto ja paremmin virtaava cat + änkkäri, custom softa, sasch race kytkin. Nuo ku aluksi laitat nii eiköhän se siitä rupee ottamaan jengaa. :)

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 23.2.2009 19:38

Tehotavoitteesi huomioonottaen pääset helpoimmalla ja halvalla seuraavalla reseptillä:
- 130hp TDI:n turbo, 1749va, painelähdön adapterin avulla käy suoraan kiinni AFN:een eikä tuota ulkonäöstä käytännössä erota alkuperäisestä.
- Racet ja niistä riittää Bosiolainenkin
- pienehkö ahtopaineiden bleedaus joko 3bar MAP-anturilla tai sähköisesti huijaamalla

Kustannukset pysyy aisoissa ja setin heittää yhdessä illassa kiinni. Niin, tarkemmat hinnathan saanee vaikkapa Finturbolta ja Findieselistä. Katsastukseen voi syöttömäärää pienentää ottamalla MAFin piuhan irti tai VAG-comilla tai tai tai pumpun kantta siirtämällä: helpoimmasta vaikeampaan.

Tottakai kaikkea pientä tuohon voi aikansa kuluksi lisätä ja parannusta saada (esim. ilmanoton ja pakoputkiston virtaamisen parantelut), mutta jotenkin sain käsityksen, että haluat ainakin aluksi päästä helpolla ;)

jamppa_87
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.1.2008 23:50

ViestiKirjoittaja jamppa_87 » 24.2.2009 15:16

tarviiko moottorille tehdä mitään vahvistuksia sisuskaluihin vai kestääkö moitteitta, entäpä se viis pykäläinen loota kestääkö se, ku oon kuullu että se 6 vaihteinen on lujempi. ja voiko tarvittaessa vaihtaa sen 6 vaihteisen heittämällä viis vaihteisen tilalle jos menee entinen rikki?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 24.2.2009 16:55

Kyl toi alakerta kestää aika kivuttomasti yli 200 hevosenkin tehoja. Laatikon saa tietty rikki vakiotehoillakin. Eli ajotapa ratkaisee. Jos lähetetään 2. vaihteella valoista kytkin dumppaamalla niin ei sitä kestä mikään vakiolaatikko kauaa. Jos ajelee repimättä niin kestää helposti 200 heppaa arkiajossa. Kytkin kyllä antautuu 130 hevosen tietämillä. Suosittelen et vaihdat laatikosta ne vakio mössöt uusiin. Omassa laatikossa oli ainakin 300tkm pyörineet "öljyt" jo aika hirveen näköset.

jamppa_87
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.1.2008 23:50

ViestiKirjoittaja jamppa_87 » 24.2.2009 21:55

Noin 5000 kilsaa sitten vaihdatin uudet lootan öljyt, ja teetätin samalla jakopään rempan. Parani lootan käytös heti ja kovalla pakkasellakin parkkipaikalta lähdettäessä loota on kuin kesällä käyttäis :)

Darek
-
Viestit: 17
Liittynyt: 9.10.2006 20:58

ViestiKirjoittaja Darek » 25.2.2009 9:58

Kokemusta on lähes sami_p:n esittämä setuppi C5:ssa AFN: 520+VA+3bar MAP(skoda)+isompi intake, EGR blokattu. Laatikossa on RedLine MT-90 +heavy schok proof 15%. Ilman säätöjä savut 2.23, IQ on orkkis (8,1) ja tuossakin kaksoismassa sallii täydet 2000+ kierroksilla.

Varsin hyvin kulkee, mutta tarvii ohjelman kovempiin tehoihin että paikat kestää. Kustannukset alle 1te, gurulta suuttimet (käy sievemmin kuin uusi), vähän käytetty VA ostoilmoituksella täältä, puhdistuksen jälkeen paikalleen. Vanha V käy varaosaksi kompressoripuoli vaihtamalla+tasap. Tallissa odottaa S4:n kytkimeen tehty kiinteä vp. Gates vaihtoväli suositus 50-60tkm, öv 8tkm.

jamppa_87
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.1.2008 23:50

ViestiKirjoittaja jamppa_87 » 25.2.2009 22:47

Entä jos mennään +200 - 240 hepan lukemiin, mikä olis viritys resepti sille? Mikä koneistamo tekee kanteen huollon vaihtais kaikki kuluvat heepelit seetirenkaat, venttiilit, tiivisteet, ym muut ammattitaidolla että kestäiski sen jälkeen? löytyykö osaavaa koneistamoa oulusta? mikä toi 3bar map oikeen on ku ei oo mulle vielä tarkemmin selvinny?

HEH :D onko semmosta firmaa suomessa että ku vaan veis auton ja tukun rahaa, niin ne tekis taidolla sen virityksen ja että se kestäis ?

Ramirez82
-
Viestit: 112
Liittynyt: 30.5.2007 23:34

ViestiKirjoittaja Ramirez82 » 25.2.2009 22:52

holysmoke tekee kaiken mun käsittääkseni www.holysmoke.fi, mut sitä rahaa sit menee se tukku. Ahtimet ne tilaa finturbon kautta ja en tiedä tarviiko sitä konetta kuitenkaan avata? Mul on tos vähän samanlainen projekti tulossa http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=113482

jamppa_87
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.1.2008 23:50

ViestiKirjoittaja jamppa_87 » 25.2.2009 22:55

Ahaa, no tuopa on hyvä muistaa :)

No miten sen kannen huollon kans sitte, tarviiko muulle koneelle tehä mitään ku sillä myllyllä on jo pian 400000 kilsaa ajettu?

Mitätähän se viritys sitte liikkeen tekemänä kustantais, missähän hintaluokissa liikutaan?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 26.2.2009 1:03

vie vaan pajalle. säästät aikaa, hermoja ja usko vain, rahaakin kun ei tarvitse itse kokeilla juttuja kantapään kautta. 10K€ kun laittaa niin ehkä riittää ja tehoa saattaisi tulla vähän enemmänkin kuin tuo 240hv

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 26.2.2009 5:42

Jos kannelle jotain tehdään niin ainakin pakopuolta kannattaa roplata. Ei paljoa yli kahdensadan kuitenkaan irtoa vakiokannella.

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 26.2.2009 21:19

- 130hp TDI:n turbo, 1749va, painelähdön adapterin avulla käy suoraan kiinni AFN:een eikä tuota ulkonäöstä käytännössä erota alkuperäisestä.
- Racet ja niistä riittää Bosiolainenkin
- pienehkö ahtopaineiden bleedaus joko 3bar MAP-anturilla tai sähköisesti huijaamalla


Ilmeisesti sama resepti pätee aikalailla myös AJM moottoria?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 26.2.2009 21:27

paitsi suuttimien tilalle uutta ohjelmaa

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 28.2.2009 10:55

Löysin tuosta MAP-anturista juttua:
MAP-antureiden erot?

Lainattua tekstiä:
2.5bar - > 3.0bar muutoksella saa aikaan sen, että moottori menee vikatilaan alkuperäisen 1.5bar sijasta vasta 2.0bar ahtopaineella. Tämän lisäksi "isompi" mappi bleedaa ahtoja noin 30% eli 1.2bar ahtopaineessa ohjainyksikkö näkee vain 0.9bar paineen. Näin olen ainakin ymmärtänyt...


Jos esim. Karala tekee ohjelman niin tarviiko tuota 3BAR mappia? Mihin asti AJM:n vakio suuttimet riittävät?

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 28.2.2009 11:53

Kyllä se melkein sen tarvii.
Riippuen tietenkin siitä mitkä on paketin max ahtopaineet...
mutta jos menee yli 1,5 bar niin sitten tarvii, muuten paukkuu vehkeet vikatilaan ja meno hyytyy aina ku ahdot käy yli 1,5 barin. tolla 3 bar mapilla pääsee sitten jo 2 bar ahtoihin mikä riittänee.

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 28.2.2009 20:57

Näin vähän ajattelinkin.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 28.2.2009 22:02

Paitsi että Karala pystyy nostamaan tuota MAP maks. arvoa :) Ex kulkine ahtoi Karalan lastulla N75 venttiilin hajottua 1.6bar eikä paukkunut vikatila =)

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 28.2.2009 22:08

juu pystyyhän sitä, ilman muuttamistakin saa hetken aikaa yli 1,5 ahtaa mut ei kauaa

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 1.3.2009 2:21

Sehän on varsin viisasta.. Tehdään viritys ja poistetaan kaikki mahdolliset vikasuojat.

Voi kuitenkin olla, että fiksu vaihtaisi oikeanlaisen mapin halutulle ahtoalueelle n.parilla / kolmella kympillä ja sitten se säädetään kohdilleen niin että kaikki pelaa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 1.3.2009 2:36

no 1,5 baaria on alipaineen puolella vielä =)

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 1.3.2009 2:41

Ja alle 4 barin mapit on skoottereihin ;-)

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 1.3.2009 2:59

kylläh ;)

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 1.3.2009 12:33

LTR kirjoitti:Sehän on varsin viisasta.. Tehdään viritys ja poistetaan kaikki mahdolliset vikasuojat.

Voi kuitenkin olla, että fiksu vaihtaisi oikeanlaisen mapin halutulle ahtoalueelle n.parilla / kolmella kympillä ja sitten se säädetään kohdilleen niin että kaikki pelaa.


Ei Karala poista sitä ahtosuojaa, sitä vaan nostetaan ylemmäs. Tarkkaan en tiedä että kuinka ylös se tuolloin nostettiin, mutta ainakin toisella ahtimella ahtoi ilman vnt ohjausta 2bar ja vähän enemmänkin ja tuolloin meni raja rikki.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 1.3.2009 12:41

ettehän aio paineistaa näitä pikkuahtimia kahteen kiloon viritettäessä? 1.7bar on joillekin siiville maksimi, sen jälkeen alkaa materiaali vaihtamaan paikkaa.

jamppa_87
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.1.2008 23:50

ViestiKirjoittaja jamppa_87 » 3.3.2009 6:27

Ahaa, no nyt alko selvitä sen mapin tarkoitus :)

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 31.10.2011 21:07

Elikkä kyseessä olis saman moottorin viritys. Itellä on nyt 1749va turbo hommattuna ja viikonloppuna virittelen sen autoon kiinni. Mitä pitäis säätää, jos pelkän turbon vaihtaa näin aluksi? Viikonverran pitäis ajella autolla, ennenkun autoon tulee uudet suuttimet ja MAP:pi. Onko siis isommasta turbosta haittaa muilla vakiohiluilla ajettaessa? PSI Powerbox autossa on nyt kiinni, eikä muuta.

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 31.10.2011 21:59

Ei haittaa mitään.

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 31.10.2011 22:13

Asia harvinaisen selvä! Kiitos nopeasta vastauksesta!

Mistä noita kolmosen bleed MAP:peja vois katella/kysellä? Tampereen suunnalta oon ite, ja auto kans :)

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 20.1.2012 20:07

siis mitä ihmettä..mistä saa afn koneeseen isomman maf:fin itellä on farkku passatissa piikki jostaisn syystä 2,2bar ja jatkuvana 1,7-9 vaihteesta riippuen eikä mee vika tilaan...syy?

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 20.1.2012 22:23

Isompia maffeja?? Millä tuo ahtopaine on todettu? Jos vag comilla (VCDS) niin näyttää absoluuttista painetta, eli tuo 2,2 bar onkin todellisuudessa 1.2 bar ahtopainetta. Jos taasen ahtomittarilla, niin tuo 1,7 -1,9 bar jatkuvaa pitäisi aihettaa vikatilan alle 3 bar mapilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa