Passat -99 3B AFN viritys?
Valvoja: ffp jäsenet
Passat -99 3B AFN viritys?
Morjens. Vaikka tästä aiheesta on vaikka kuinka tietoa niin ei siitä aina näin aloittelijana ota tolkkua ku sitä on niin paljon, eli kertokaas miten sais AFN koneista paskattia viritettyä, eli listaa vaihdettavista osista ja mitä muuta pitäis tehdä että kokonaisuus tulis kestämään ja olisko jollain projekti kuvia passatin virityksestä? ja missähän hinta luokissa liikutaan jos haluaa jotain 150 -180 hepan välille tai vähän ylikin? Entä sitten se ohjelma puoli, pitääkö teettää sellainen ohjelma että sen saa vakio asetukset katsastukseen vai meneekö se viri ohjelmalla läpi päästöistä vai miten se homma oikeeen toimii?? vai saako sen jotenki viritettyä lailliseksi helposti että ei tarvis ottaa kuuleria pois keulilta tai vastaavaa, että sais vaan ajaa katsastukseen viritykset paikoillaan. Aloittelija kaipais helppiä... PS. Pistäisittekö linkkejä projekti passateista ja niiden virityksistä ja mistä sais ne oikeet osat jemmattuu että ei tavallisen tallaajan talous romahtais. Kiitos.
Tehotavoitteesi huomioonottaen pääset helpoimmalla ja halvalla seuraavalla reseptillä:
- 130hp TDI:n turbo, 1749va, painelähdön adapterin avulla käy suoraan kiinni AFN:een eikä tuota ulkonäöstä käytännössä erota alkuperäisestä.
- Racet ja niistä riittää Bosiolainenkin
- pienehkö ahtopaineiden bleedaus joko 3bar MAP-anturilla tai sähköisesti huijaamalla
Kustannukset pysyy aisoissa ja setin heittää yhdessä illassa kiinni. Niin, tarkemmat hinnathan saanee vaikkapa Finturbolta ja Findieselistä. Katsastukseen voi syöttömäärää pienentää ottamalla MAFin piuhan irti tai VAG-comilla tai tai tai pumpun kantta siirtämällä: helpoimmasta vaikeampaan.
Tottakai kaikkea pientä tuohon voi aikansa kuluksi lisätä ja parannusta saada (esim. ilmanoton ja pakoputkiston virtaamisen parantelut), mutta jotenkin sain käsityksen, että haluat ainakin aluksi päästä helpolla ;)
- 130hp TDI:n turbo, 1749va, painelähdön adapterin avulla käy suoraan kiinni AFN:een eikä tuota ulkonäöstä käytännössä erota alkuperäisestä.
- Racet ja niistä riittää Bosiolainenkin
- pienehkö ahtopaineiden bleedaus joko 3bar MAP-anturilla tai sähköisesti huijaamalla
Kustannukset pysyy aisoissa ja setin heittää yhdessä illassa kiinni. Niin, tarkemmat hinnathan saanee vaikkapa Finturbolta ja Findieselistä. Katsastukseen voi syöttömäärää pienentää ottamalla MAFin piuhan irti tai VAG-comilla tai tai tai pumpun kantta siirtämällä: helpoimmasta vaikeampaan.
Tottakai kaikkea pientä tuohon voi aikansa kuluksi lisätä ja parannusta saada (esim. ilmanoton ja pakoputkiston virtaamisen parantelut), mutta jotenkin sain käsityksen, että haluat ainakin aluksi päästä helpolla ;)
Kyl toi alakerta kestää aika kivuttomasti yli 200 hevosenkin tehoja. Laatikon saa tietty rikki vakiotehoillakin. Eli ajotapa ratkaisee. Jos lähetetään 2. vaihteella valoista kytkin dumppaamalla niin ei sitä kestä mikään vakiolaatikko kauaa. Jos ajelee repimättä niin kestää helposti 200 heppaa arkiajossa. Kytkin kyllä antautuu 130 hevosen tietämillä. Suosittelen et vaihdat laatikosta ne vakio mössöt uusiin. Omassa laatikossa oli ainakin 300tkm pyörineet "öljyt" jo aika hirveen näköset.
Kokemusta on lähes sami_p:n esittämä setuppi C5:ssa AFN: 520+VA+3bar MAP(skoda)+isompi intake, EGR blokattu. Laatikossa on RedLine MT-90 +heavy schok proof 15%. Ilman säätöjä savut 2.23, IQ on orkkis (8,1) ja tuossakin kaksoismassa sallii täydet 2000+ kierroksilla.
Varsin hyvin kulkee, mutta tarvii ohjelman kovempiin tehoihin että paikat kestää. Kustannukset alle 1te, gurulta suuttimet (käy sievemmin kuin uusi), vähän käytetty VA ostoilmoituksella täältä, puhdistuksen jälkeen paikalleen. Vanha V käy varaosaksi kompressoripuoli vaihtamalla+tasap. Tallissa odottaa S4:n kytkimeen tehty kiinteä vp. Gates vaihtoväli suositus 50-60tkm, öv 8tkm.
Varsin hyvin kulkee, mutta tarvii ohjelman kovempiin tehoihin että paikat kestää. Kustannukset alle 1te, gurulta suuttimet (käy sievemmin kuin uusi), vähän käytetty VA ostoilmoituksella täältä, puhdistuksen jälkeen paikalleen. Vanha V käy varaosaksi kompressoripuoli vaihtamalla+tasap. Tallissa odottaa S4:n kytkimeen tehty kiinteä vp. Gates vaihtoväli suositus 50-60tkm, öv 8tkm.
Entä jos mennään +200 - 240 hepan lukemiin, mikä olis viritys resepti sille? Mikä koneistamo tekee kanteen huollon vaihtais kaikki kuluvat heepelit seetirenkaat, venttiilit, tiivisteet, ym muut ammattitaidolla että kestäiski sen jälkeen? löytyykö osaavaa koneistamoa oulusta? mikä toi 3bar map oikeen on ku ei oo mulle vielä tarkemmin selvinny?
HEH :D onko semmosta firmaa suomessa että ku vaan veis auton ja tukun rahaa, niin ne tekis taidolla sen virityksen ja että se kestäis ?
HEH :D onko semmosta firmaa suomessa että ku vaan veis auton ja tukun rahaa, niin ne tekis taidolla sen virityksen ja että se kestäis ?
holysmoke tekee kaiken mun käsittääkseni www.holysmoke.fi, mut sitä rahaa sit menee se tukku. Ahtimet ne tilaa finturbon kautta ja en tiedä tarviiko sitä konetta kuitenkaan avata? Mul on tos vähän samanlainen projekti tulossa http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=113482
- 130hp TDI:n turbo, 1749va, painelähdön adapterin avulla käy suoraan kiinni AFN:een eikä tuota ulkonäöstä käytännössä erota alkuperäisestä.
- Racet ja niistä riittää Bosiolainenkin
- pienehkö ahtopaineiden bleedaus joko 3bar MAP-anturilla tai sähköisesti huijaamalla
Ilmeisesti sama resepti pätee aikalailla myös AJM moottoria?
Löysin tuosta MAP-anturista juttua:
MAP-antureiden erot?
Lainattua tekstiä:
Jos esim. Karala tekee ohjelman niin tarviiko tuota 3BAR mappia? Mihin asti AJM:n vakio suuttimet riittävät?
MAP-antureiden erot?
Lainattua tekstiä:
2.5bar - > 3.0bar muutoksella saa aikaan sen, että moottori menee vikatilaan alkuperäisen 1.5bar sijasta vasta 2.0bar ahtopaineella. Tämän lisäksi "isompi" mappi bleedaa ahtoja noin 30% eli 1.2bar ahtopaineessa ohjainyksikkö näkee vain 0.9bar paineen. Näin olen ainakin ymmärtänyt...
Jos esim. Karala tekee ohjelman niin tarviiko tuota 3BAR mappia? Mihin asti AJM:n vakio suuttimet riittävät?
LTR kirjoitti:Sehän on varsin viisasta.. Tehdään viritys ja poistetaan kaikki mahdolliset vikasuojat.
Voi kuitenkin olla, että fiksu vaihtaisi oikeanlaisen mapin halutulle ahtoalueelle n.parilla / kolmella kympillä ja sitten se säädetään kohdilleen niin että kaikki pelaa.
Ei Karala poista sitä ahtosuojaa, sitä vaan nostetaan ylemmäs. Tarkkaan en tiedä että kuinka ylös se tuolloin nostettiin, mutta ainakin toisella ahtimella ahtoi ilman vnt ohjausta 2bar ja vähän enemmänkin ja tuolloin meni raja rikki.
Elikkä kyseessä olis saman moottorin viritys. Itellä on nyt 1749va turbo hommattuna ja viikonloppuna virittelen sen autoon kiinni. Mitä pitäis säätää, jos pelkän turbon vaihtaa näin aluksi? Viikonverran pitäis ajella autolla, ennenkun autoon tulee uudet suuttimet ja MAP:pi. Onko siis isommasta turbosta haittaa muilla vakiohiluilla ajettaessa? PSI Powerbox autossa on nyt kiinni, eikä muuta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa