Haldex nelivedolla ajaminen (Siirretty R32- keskustelusta)
Valvoja: ffp jäsenet
Haldex nelivedolla ajaminen (Siirretty R32- keskustelusta)
"Miksi se takaveto pitäisi saada kytkettyä erikseen pois päältä? Haldexin oma ohjainlaite hoitaa sen homman minun mielestä ihan hyvin."
No joo, sen Haltexin 90/10-vetosuhteen vaan huomaa esim. tiukoissa jäisissä kurveissa pienelläkin nopeudella jos pito pyörissä loppuu. Etuvetoisessa ei katoa silloin tuntuma tiehen, mutta nelivedossa se on ikäänkuin hetken kadoksissa. Ainakin meikä joutui ihan harjoittelemaan auton käyttäytymistä liukkaalla, ja jäi fiilis että etuveto on hallittavampi noissa olosuhteissa. Maku asia ja tottumiskysymys varmaan.
No joo, sen Haltexin 90/10-vetosuhteen vaan huomaa esim. tiukoissa jäisissä kurveissa pienelläkin nopeudella jos pito pyörissä loppuu. Etuvetoisessa ei katoa silloin tuntuma tiehen, mutta nelivedossa se on ikäänkuin hetken kadoksissa. Ainakin meikä joutui ihan harjoittelemaan auton käyttäytymistä liukkaalla, ja jäi fiilis että etuveto on hallittavampi noissa olosuhteissa. Maku asia ja tottumiskysymys varmaan.
No tottakai neliveto on täysin erilainen ajettava liukkaalla kuin etuveto. Ensimmäistä kertaa kuulen että liukkaalla etuveto olisi parempi... Lisää vaan ajoharjoittelua niin löydät sieltä nelikosta melkoisesti niitä hyviä puolia, mm. sen että haldexin vetosuhde ei todellakaan ole 90/10.
Etuvedon paremmuus makuasia mutta tuntuma tiehen siinä säilyy minusta parempana kyllä. Tuon 90/10 löysin tuolta AutoWikistä, mutta tarkempaan en asiaa toki tunne:
"Haldexin voimanjako on normaaliolosuhteissa etuvetopainotteinen 90/10."
http://www.autowiki.fi/index.php/Haldex
Viimeksi muokannut Ananas, 20.1.2009 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt päässyt itsekkin jääradalla kokeileen että miten Golffi kääntyilee ja on siinä aika ero subaruun/evoon,Golffia tarvii enempi paiskoo mutkiin kun taas japaninrallisukkulat menee tasapainoisemman nelivetonsa kanssa rauhallisemmin.. Että jos pää kestää niin tuntuma on että ei Golffi tasavertaisin renkain häviä juurikaan jäällä japanilaisille.. mutta Golffilla on helpompi tehdä virhe ja luisto niin suuri et sitä ei oikaise kun koriseppä.. ;)
Jep, samat on vaikutelmat mullakin. Voi nelipyöräluisussa valua ikävästi kylki edellä esim.katukivetykseen josta aluvanteet ja aurauskulma ei sitten tykkää. Rengasvalinta voi tietysti myös vaikuttaa, mulla alla 18 tuuman kitkat joiden pito nyt on mitä on, seuraavat onkin sitten varmaan nastat. Millä radalla pääsit kokeilemaan, meinaan hankkiutua sellaiselle itsekin jos jäitä vaan riittää vielä?
Voi nelipyöräluisussa valua ikävästi kylki edellä esim.katukivetykseen josta aluvanteet ja aurauskulma ei sitten tykkää.
Etuvedossa on toki se etu tuossa tilanteessa että siinä menee vain etuakselilta vanne kieroksi ja aurauskulmat sekaisin. Jos siis ihan välttämättä pitää ajaa niin ettei tie riitä.
Autowikissä joku on yrittänyt melko epäselvästi kertoa, että pitävällä alustalla tasakaasulla suoraan ajaessa vetosuhde on suunnilleen tuo (Gen1 tuossa tilanteessa 100/0 ja Gen2 95/5). Muissa tilanteissa vetosuhde vaihtelee tarpeen mukaan, taakse voi välittyä melkein puolet tehosta tarvittaessa.
Itse en taas lähtisi ollenkaan tuohon että Haldexilla varustettu auto menee helpommin hallitsemattomaan luisuun. Haldexhan vetää enemmän edestä eli helpommin myös oikeaa luistosta.
Tämä taas on aivan totta että mutkaan meno jatkuvan nelivedon omaavalla autolla on helvetisti helpompaa koska auton voi laittaa poikittain jo moottorijarrulla ennen mutkaa jolloin vauhti ei kasva mutta pääset suoraan tupittamaan mutkasta pois heti kun sen aika tulee. Haldexilla kun luistoon ei ole muuta vaihtoehtoa kun vain pelkkä raaka kaasu jota ainakaan itse en kovin usein ala antamaan mutkaan mennessä vauhdin kasvamisen takia. Auto täytyy sitten erikseen heittää vielä poikittain mutkassa ja sen jälkeen vasta alkaa poistumaan sieltä. (Itsellä ainakin tuo 03 Leoni tuntuu puskevan niin pirun herkästi kaasun avaus vaiheessa)
Tämä taas on aivan totta että mutkaan meno jatkuvan nelivedon omaavalla autolla on helvetisti helpompaa koska auton voi laittaa poikittain jo moottorijarrulla ennen mutkaa jolloin vauhti ei kasva mutta pääset suoraan tupittamaan mutkasta pois heti kun sen aika tulee. Haldexilla kun luistoon ei ole muuta vaihtoehtoa kun vain pelkkä raaka kaasu jota ainakaan itse en kovin usein ala antamaan mutkaan mennessä vauhdin kasvamisen takia. Auto täytyy sitten erikseen heittää vielä poikittain mutkassa ja sen jälkeen vasta alkaa poistumaan sieltä. (Itsellä ainakin tuo 03 Leoni tuntuu puskevan niin pirun herkästi kaasun avaus vaiheessa)
Tämä taas on aivan totta että mutkaan meno jatkuvan nelivedon omaavalla autolla on helvetisti helpompaa koska auton voi laittaa poikittain jo moottorijarrulla ennen mutkaa jolloin vauhti ei kasva mutta pääset suoraan tupittamaan mutkasta pois heti kun sen aika tulee.
Automaattivaihteisto ei ihan hirveesti tuota moottorijarrutusta mainitsemaasi tarkoitukseen, manuaali varmaan jo toimisikin noin. Ja edelleen olen sitä mieltä että etuvedossa on se hyvä puoli että kun kurvissa antaa vetäville pyörille hanaa ja vaikka sudittaisikin, niin auto menee sinne minne etupyörät näyttää ja se lisää sitä hallittavuutta, Haldexilla peräpää pyrkii hieman ohjautumaan eri tavalla tuossa tilanteessa ja tuntuma tiehen katoaa hetkeksi.
Ja tuossapa oiva videonpätkä asian demonstroimiseksi, eli auto pyrkii hallitsemattomaan sivuluisuun vedätyksestä huolimatta ja vaatii korjausliikkeksi etupyörien oikaisun tai kaasun hellittämistä heteksi kun takapyörien veto aktivoituu voimakkaammaksi. Etuvetoinen pyörisi tasaista ympyrää ratti tiukasti ääriasennossa.
http://www.youtube.com/watch?v=0cUnoUDD ... re=related
toi linkki.. aivan kädetön... tai no.. vailla järkee oleva kuski, nelivedol mennää mutka läpi kokoaja vedättäen, "apexin" ohitettua saa kaasun survasta syvemmälle.. ressu paino kaasun pohjaan ja luuli olevansa mcrae..
Joo, röhönauruista päätellen melkoinen pelle-hermanni-kööri kasassa et se siitä ja sen tasosta, mutta ehkä jos ton saman ois tehnyt niin että olisi tehnyt vähän laajempaa ympyrää ja yritänyt pitää auton siinä luisuunlähdön rajalla jollain 40 km nopeudela niin veikkaan että perä olisi lähtenyt pyrkimään takatyönnön takia sivulle mutta painotan että ainakin kitkoilla. Tossa pitoa oli kuitenkin melko hyvin, mutta äänistä päätellen alla olikin nastat. Voisiko tästä sitten päätellä että ratkaisu asiassa onkin juuri nastat, jolloin vetoa voi lisätä tuntuvasti ja silti pysyy hallussa.
Samalla ajattelumallilla voisi haukkua kaikki etu- ja takavedot koska jos niillä ajaa kuten nelivedolla niin eihän ne pysy tiellä mitenkään. Siinä "tuntuma katoaa" kun kuljettaja hoitaa auton aurauskeppien väärälle puolelle, samalla vetotapaa syyttäen.
Mikäs hallitsematon sivuluisu se on jos sen ottaa hallintaan oikeilla korjausliikkeillä? Autohan ei itse pyri mihinkään hallinnan menetykseen, jos kuljettaja ei hallintaa itse menetä.
Se ratkaisu on tässä (kuten kaikissa tilanteissa) se että opettelee ajamaan sillä omalla autollaan, eikä aja jääräpäisesti kuten jollain toisella täysin erilaisella laitteella. Ei kai tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä? Edelleen suosittelen lämpimästi ajoharjoittelua tuolla nykyisellä nelikollasi, saatat joku päivä ihan oikeasti kokea ahaa-elämyksen.
auto pyrkii hallitsemattomaan sivuluisuun vedätyksestä huolimatta ja vaatii korjausliikkeksi etupyörien oikaisun tai kaasun hellittämistä heteksi kun takapyörien veto aktivoituu voimakkaammaksi.
Mikäs hallitsematon sivuluisu se on jos sen ottaa hallintaan oikeilla korjausliikkeillä? Autohan ei itse pyri mihinkään hallinnan menetykseen, jos kuljettaja ei hallintaa itse menetä.
Voisiko tästä sitten päätellä että ratkaisu asiassa onkin juuri nastat, jolloin vetoa voi lisätä tuntuvasti ja silti pysyy hallussa.
Se ratkaisu on tässä (kuten kaikissa tilanteissa) se että opettelee ajamaan sillä omalla autollaan, eikä aja jääräpäisesti kuten jollain toisella täysin erilaisella laitteella. Ei kai tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä? Edelleen suosittelen lämpimästi ajoharjoittelua tuolla nykyisellä nelikollasi, saatat joku päivä ihan oikeasti kokea ahaa-elämyksen.
Ei kai tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä? Edelleen suosittelen lämpimästi ajoharjoittelua tuolla nykyisellä nelikollasi, saatat joku päivä ihan oikeasti kokea ahaa-elämyksen.
Samaa mieltä, jokaiseen kamppeeseen tarvii saada aina se "jaahans"-elämys et saa tunteen miten sitä viedään.., edellisisssä viesteissä jo kommentoinkin että nelivedoissakin on eroja ja sitten kun siirrytään siviiliautoista N-ryhmän ralliautoihin niin niissä erot syntyykin... ei ole olemassa semmoista ohjetta että kun teet näin niin auto kääntyy näin.. persiillä sen tuntee ja pitää osata analysoida tekemisiään.. yhtä tarvii roiskasta mutkaan toinen menee ohjaamalla ja vedättämällä kolmas ei mene mitenkään vaan suoraks.. Jääräta olisi toki paras paikka näitten rajojen hakemiseen mutta viherpiipertäjät pitävät huolen että eipä ratoja ole, ja se rata missä ajanut on "yksityinen"
Mulle myös tuli ensimmäinen neliveto just talveksi ja harjoitteluksihan se meni... Käytös oli aivan muuta kuin odotin nelivedolta. Toki syncro varmasti muutenkin eri tuntuinen kuin nuo nykynelikot.
Mutta, ympyrää kannattaa ensiksi ajella ja välillä vaihtaa suuntaa. Kun saa auton pysymään hallussa, voi ruveta mutkiin kokeilemaan. Kyllä se "ahaa" sieltä vielä tulee.. Vaikkahan sitte ens talveksi... Harjotusta tämä vaatii pirusti "kaks"vetoisten jälkeen. Jääradalle pitäisi päästä osaavan oppeihin.. ;D
Ja upea tuo R32 todellakin on. Ja ne äänet.... mmm...
Mutta, ympyrää kannattaa ensiksi ajella ja välillä vaihtaa suuntaa. Kun saa auton pysymään hallussa, voi ruveta mutkiin kokeilemaan. Kyllä se "ahaa" sieltä vielä tulee.. Vaikkahan sitte ens talveksi... Harjotusta tämä vaatii pirusti "kaks"vetoisten jälkeen. Jääradalle pitäisi päästä osaavan oppeihin.. ;D
Ja upea tuo R32 todellakin on. Ja ne äänet.... mmm...
Ihan alkuun kannattaa mennä vaikka isolle kentälle ajamaan ympyrää, yrittäen pitää se auto hallitussa, pienessä luistossa tasaisella nopeudella. Siitä se idea sitten lähti.
Joo, tolla periaatteella olenkin ajatellut asiaa lähestyä, malttia on valttia tässäkin. Tyhjällä rekkaparkilla olen tota treenaillut ja kokeillut miten se potkii milloinkin. Eka neliveto kun on niin ihan hyväksi totutella, ja tohon AHAA-ilmiöön uskon vahvasti, kyllä se sieltä sitten aikanaan.
Samalla ajattelumallilla voisi haukkua kaikki etu- ja takavedot koska jos niillä ajaa kuten nelivedolla niin eihän ne pysy tiellä mitenkään. Siinä "tuntuma katoaa" kun kuljettaja hoitaa auton aurauskeppien väärälle puolelle, samalla vetotapaa syyttäen.
Tota tota, tässä kun ny ei ole ollutkaan tarkoitus HAUKKUA ketään eikä mitään, että korjaa nyt hiukka kaikkitietävää ja kärkästä asennettasi ettei mene ilo koko osallistumisesta tällä foorumilla. Ei nää nyt ole elämää suurempia asioita sentään. Tämänhetkiset kokemukset nyt on vaan tässä kiteytetty tämänhetkisiksi mielipiteiksi rajallisessa kirjoitetussa muodossa ja omiin mielipiteisiin kun nyt jokaisella vaan sattuu olemaan toistaiseksi oikeus julkisiksi julistetuilla foorumeilla ja erityisesti muidenkin ajatuksia kunnioittaen. Keskutella voi ja pitääkin, mutta yhden mojotus ei ole mitään vuorovaikutteista kokemuksen jakamista eikä edistä yleistä pälinää, joka puolestaan luo osallistumisen ilon myös uusille tulokkaille nyt ja jatkossa. Osallistujien ja lukijmäärän lisääntymisen sekä tiedon jakamisen kun uskon olevan jokaisen netti-foorumin perimmäisen tavoitteen että toivotaan sitä tälläkin foorumilla. Eiköstä vaan?
löytyisikös jostain se pätkä jossa kankkunen käskyttää R32:sta?
olen samaa mieltä tuosta omasta 3.2 audista, sillä siinä vaiheessa kun dsg:llä siitä saa perän irti, ollaan jo ns. kurvin ohi ja kaikki hauskuus on jo poissa
ja näyttäähän se tyhmältä:
ajat puskemisen rajalla kurviin, painat kurvissa perän irti kaasulla
haldex controller tulee heti kun saa ylimääräiset rahat kasaan
nämä uudet autot kun tehdään siten että ne aliohjaa ja törmäys tapahtuu aina turvallisella tavalla -keula edellä
haldex r32/a3 on valitettavasti tästä juuri pahin versio
olen samaa mieltä tuosta omasta 3.2 audista, sillä siinä vaiheessa kun dsg:llä siitä saa perän irti, ollaan jo ns. kurvin ohi ja kaikki hauskuus on jo poissa
ja näyttäähän se tyhmältä:
ajat puskemisen rajalla kurviin, painat kurvissa perän irti kaasulla
haldex controller tulee heti kun saa ylimääräiset rahat kasaan
nämä uudet autot kun tehdään siten että ne aliohjaa ja törmäys tapahtuu aina turvallisella tavalla -keula edellä
haldex r32/a3 on valitettavasti tästä juuri pahin versio
Tossa oni ainakin yksi pätkä, mutta tässä Kankkunen ei kyllä kummemmin kengitä
http://www.youtube.com/watch?v=7l5uXjZthJU
ja tossa jo kengittääkin
http://www.youtube.com/watch?v=gMwHG6eR ... re=related
ja oli siellä enemmänkin Kankkusen pätkiä tolla saitilla.
Meni tyylillä tossa tokassa se kun auto meni viistosti sivuasennossa koko ajan...
http://www.youtube.com/watch?v=7l5uXjZthJU
ja tossa jo kengittääkin
http://www.youtube.com/watch?v=gMwHG6eR ... re=related
ja oli siellä enemmänkin Kankkusen pätkiä tolla saitilla.
Meni tyylillä tossa tokassa se kun auto meni viistosti sivuasennossa koko ajan...
Viimeksi muokannut Ananas, 21.1.2009 17:42. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
täytyy varmaan ottaa nauhalle miten tuo oma a3 menee vastaavassa tilanteessa kuin tää golf 2min kohdalla: http://www.youtube.com/watch?v=7l5uXjZt ... re=related
en tiedä voiko ero johtua pelkästään siitä että minulla on nyt alla huonohkot kitkat;
pitää huomenna viimein laittaa nastat ja katsoa muuttuiko tilanne
vai kohtuuko se automaatista?
en tiedä voiko ero johtua pelkästään siitä että minulla on nyt alla huonohkot kitkat;
pitää huomenna viimein laittaa nastat ja katsoa muuttuiko tilanne
vai kohtuuko se automaatista?
täytyy varmaan ottaa nauhalle miten tuo oma a3 menee vastaavassa tilanteessa kuin tää golf 2min kohdalla: http://www.youtube.com/watch?v=7l5uXjZt ... re=related
Sehän ajaa tuon ESP päällä...? Kyllähän se auto tuosta kahvaan lähtee kun vaan kääntää rattia ja runttaa kaasulla perän irti. Tai niin ainakin tuo oma kippo käyttäytyy vastaavassa tilanteessa.
en tiedä voiko ero johtua pelkästään siitä että minulla on nyt alla huonohkot kitkat;
pitää huomenna viimein laittaa nastat ja katsoa muuttuiko tilanne
Omat kokemukset enemmän torsenista, mutta jos eturenkaat on huonot, niin nelikko puskee paljon herkemmin. Leikkimielisenä jos pitäisi valita, niin ehdottomasti hyvät eteen ja huonot taakse... ;)
Minulta löytyi tänään: Haldex kytkimen esipainepumppu 181 viallinen. -Satunnainen vika
Kehut vaan Keravan Laakkosen pikahuoltoon, erinomaista työtä! -kuten aina.
- Pumpun liittimessä todennäköisesti hapettumaa.
Kuulemma volsuissa ollu tätä vikaa, joten kannattaa laittaa korvan taakse.
Tosin tässä ei ole syy siihen puskemiseen. Tänään totesin että vika on pakko olla renkaissa. Kitkat on vaan menny asfaltilla niin paskaksi, että puskee sen takia.
Aamulla nastat vielä alle ja taas mennään. :)
Kehut vaan Keravan Laakkosen pikahuoltoon, erinomaista työtä! -kuten aina.
- Pumpun liittimessä todennäköisesti hapettumaa.
Kuulemma volsuissa ollu tätä vikaa, joten kannattaa laittaa korvan taakse.
Tosin tässä ei ole syy siihen puskemiseen. Tänään totesin että vika on pakko olla renkaissa. Kitkat on vaan menny asfaltilla niin paskaksi, että puskee sen takia.
Aamulla nastat vielä alle ja taas mennään. :)
Tosiaan itsekin todennut että ei ole toi 4-motion mikään kiva viedä! Eli ensin kun mennään kurviin ja painetaan kaasua niin auto lähtee puskemaan kun sitten auto tajuaa, että jahas tarvii siirtää voimaa takapäähän niin sen jälkeen perä lähtee sivulle kuin joku siihen lisävauhtia työntäisi oikein urakalla ja tässä vaiheessa usein tulee kiire sitten tehdä jo vastaohjaus ettei mennä ympäri. Nyt kun 3 talvea tällä ajanut/leikkinyt alkaa pikkuhiljaa osamaan viedä tuota mutta helppo tuota tosiaan ei ole viedä. Usein vaan itseltä loppuu kantti painaa menemään vaikka varmasti auttaisi kun vaan rohkeasti käskyttäisi, mutta tällöin kasvaa sitten se riski/vauhti osua johonkin suuresti ja tätä riskiä en halua ottaa.
Jos leikkiä haluaa käsijarrua joutuu kyllä näyttämään muuten puskee aivan liikaa varsinkin jos pitoa ei ole juurikaan ollenkaan.
Oman mielenkiinnon tekee vielä toi diisselin ahtimen "potkasu".
Haldex kontrolleri pitäis itsekin hommata.
Jos leikkiä haluaa käsijarrua joutuu kyllä näyttämään muuten puskee aivan liikaa varsinkin jos pitoa ei ole juurikaan ollenkaan.
Oman mielenkiinnon tekee vielä toi diisselin ahtimen "potkasu".
Haldex kontrolleri pitäis itsekin hommata.
Viimeksi muokannut ABT, 23.1.2009 4:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tosiaan itsekin todennut että ei ole toi 4-motion mikään kiva viedä! Eli ensin kun mennään kurviin ja painetaan kaasua niin auto lähtee puskemaan kun sitten auto tajuaa, että jahas tarvii siirtää voimaa takapäähän niin sen jälkeen perä lähtee sivulle kuin joku siihen lisävauhtia työntäisi oikein urakalla ja tässä vaiheessa usein tulee kiire sitten tehdä jo vastaohjaus ettei mennä ympäri. Nyt kun 3 talvea tällä ajanut/leikkinyt alkaa pikkuhiljaa osamaan viedä tuota mutta helppo tuota tosiaan ei ole viedä. Usein vaan itseltä loppuu kantti painaa menemään vaikka varmasti auttaisi kun vaan rohkeasti käskyttäisi, mutta tällöin kasvaa sitten se riski osua johonkin suuresti ja tätä riskiä en halua ottaa.
JUURI tätä tarkoitin minkäkin, osasit vaan kuvata sen paremmin. Ja toisaan tuohon kun sitten vielä huonot kitkat mukaan, niin vot. No nyt olen kokeillut sitten tarkoituksella niin, että vaikka persetuntuma vaikuttaisi siltä että kohta pito loppuu ja kohta mennään sivuttain, niin olen vaan antanut kaasua ja ja nyt tuntus siltä että perä ikäänkuin korjaa auton asennon, ja auto lähtee menemään suorana kurvista ulos eikä enää puske ja pito palautuu, mutta ikävä tuntuma se on. Kannattaa kokeilla mutta varovaisuudellai. Nyt kun oli paljon lunta oli hyvä kokeilla. Nyt en kyllä edes ole katsonu minkä merkkiset/kuntoset kitkat mulla on alla, tätyy tarkistaa huomenna.
Viimeksi muokannut Ananas, 22.1.2009 20:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kyllä oma skoda menee ihan nätisti lintassa. Ttotta on se, että torsenilla menee vielä nätimmin ja helpommin, mutta ei tämä nyt huono videä ole. Mutkaan vaan sopivalla vauhdilla, pieni polkasukaasulla ja sitten voikin ohjailla autoa kaasun käytöllä.
Jos kesken mutkan haluaa linttaan niin pitää hieman polkasta liikaa kaasua ja kevyesti keventää. Jos vaan tasaisesti lisää kaasua niin rupeaa puskemaan.
Mulla tosin taitaa olla hieman vanhempi haldex kun vuosimalli on 2002.
Sen kyllä huomasin, että kun tuli lastutettua niin tuli paljon paremmaksi viedä, ei tarvitse huudattaa konetta.
Kolmas talvi meneillä ja hauskaa on edelleen. Itsekkään en tosin rajoilla ajele, ei viitsi ottaa ylimääräisiä osumia. Neliveto kun karkaa melko helposti tuonne ulkokaarteen puolelle.
EDIT: Alla kohtalaisen hyvät nastat, merkkiä en muista. Kitkoja koitin mutta ne eivät sopineet tähän ollenkaan.
EDIT2: Ja kohtalaisen pientä ympyrää voi esim parkkiksella pyöritellä. Tuossa R32 videossa kyllä on kuskissa vika vaikea uskoa, että eroaa noin paljon esim. omasta skodasta. Tuossa joutuisi jo omalla ohjaamaan vastaan ettei pyörähdä keskiakselin ympärin.
Jos kesken mutkan haluaa linttaan niin pitää hieman polkasta liikaa kaasua ja kevyesti keventää. Jos vaan tasaisesti lisää kaasua niin rupeaa puskemaan.
Mulla tosin taitaa olla hieman vanhempi haldex kun vuosimalli on 2002.
Sen kyllä huomasin, että kun tuli lastutettua niin tuli paljon paremmaksi viedä, ei tarvitse huudattaa konetta.
Kolmas talvi meneillä ja hauskaa on edelleen. Itsekkään en tosin rajoilla ajele, ei viitsi ottaa ylimääräisiä osumia. Neliveto kun karkaa melko helposti tuonne ulkokaarteen puolelle.
EDIT: Alla kohtalaisen hyvät nastat, merkkiä en muista. Kitkoja koitin mutta ne eivät sopineet tähän ollenkaan.
EDIT2: Ja kohtalaisen pientä ympyrää voi esim parkkiksella pyöritellä. Tuossa R32 videossa kyllä on kuskissa vika vaikea uskoa, että eroaa noin paljon esim. omasta skodasta. Tuossa joutuisi jo omalla ohjaamaan vastaan ettei pyörähdä keskiakselin ympärin.
Ananas,vaihdoin Saksan kitkoista nastoihin,alla pyörii Nokian Hakkapeliitta 4:t. Saksan kitkoilla tosiaan ominaisuutena puskea ja sivuttaispito oli myös aivan olematon. Nokialaisilla näitä ongelmia ei ole ja lintassa vetäminen on helppoa ja onnistuu pienelläki kaasun lisäyksellä mutkassa.Manuaali vaihteisto toki helpottaa myös varmasti asiaa.
mpeltonen;Saksan kitkoilla tosiaan ominaisuutena puskea[
Jep, alkaa haiskahtaa kitkojen ominaisuudelta. No selvitän huomena mitä alla mulla. Nousiko sulla melutaso paljon kun nastoihin siirryit? Minusta kun rengasmelu nykyisillä kitkoillakin melko korkealla.
Mitkäs ABT:sulla on ollu alla kun käyttyäytyy just ku mullakin kurvissa ?
Viimeksi muokannut Ananas, 22.1.2009 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voisko noissa olla Haldexin ohjain eri säädöissä eri (vuosi)malleissa?
Sen verran on ainakin eroa, että Golf IV pohjalevyn omaavissa malleisas on Haldex Gen1 ja Golf V pohjalevyllisissä Gen2. Erona noissa on se että uudemmassa taka-akselilla on jatkuvasti pieni veto päällä ja täysi rähinä saadaan aikaan hieman nopeammin, kuin vanhemmassa.
Omassa käytössä olleet Gen1 Haldex laitteet on kyllä kääntyilleet aika pitkälti sinne minne pitääkin, joskus kääntyily on tapahtunut jopa liiankin tehokkaasti. Aika harvoin on pyrkinyt menemään keula edellä pihalle. Molemmissa autoissa (A3 ja Leon) oli aina alla kunnolliset talvirenkaat, jotka luonnollisesti auttaa auton käsittelyssä liukkaalla.
Itsellä alla michelin ivalot eli ihan laadukkaat nastat pitäisi olla taitaa nyt yhteensä 10nastaa uupua. Toi puskemin juuri sellasta että jos alusta tosi tosi liukas esim. parkkis missä porukka leikkinyt niin pelkällä kaasulla lähes mahdoton saada taittumaan U kurvia puskee vaan penkaa kohden käyttäytyy kuin etuvetonen el kurviin tultaessa käännät renkaita ja kaasua niin puskee suoraan vastapuolen penkkaan vaikka miten yrittäisi saada taipumaan. Myös olen huomanut, että vasta kurvin loppuosassa pystyy antaa happea koska jos kurvin alussa antaa happea niin puskee vaan. Vastaheitoilla tai käsijarrulla mutkaan tulessa pitää ensin perä irroittaa jonka jälkeen saa auton menemään koko kurvin läpi nätisti ilman puskemista. Normaali höhhölumella tuosta puskemista ei juurikaan ole haittaa eli tälläisellä ilmalla mitä nyt eteläsuomessa suhteellisen hyvä/helppo viedä sivuttain ja kaasulla saa nätisti vietyä, kunhan uskaltaa vaan antaa mennä eikä pelästy sitä, että vauhti nousee aika nopsaan.
Kaveri aikoinaan väitti että oli 4koppanen 4-motioinin kyydissä joka paikallaan pyöri ympyrää. Mahtaako porukalla noi vehkeet pyöriä paikallaan. Itsellä ei mitään mahdollisuutta puskee vaan. Esim. se legendaarinen kaasukäännös nelivedolla niin ei mitään saumaa.
Alustana testeiltua vakiota sporttia, h&r jousia ja kw1:stä toi nykyinen tuntuu parhaalta tosin voi olla että alkaa olemaan sen verran poikittaisajoa takana niin alkaa oppia viemään tota pikkuhiljaa. Noi renkaat olleet mulla uudesta asti mutta jotenkin jäänyt vähän huono maku näihin michelin renkaisiin.
Pitäisi yksinkertaisesti mennä jäälle pyörittämään jossa tilaa ja laittaisi sinne jotain muovitolppia joita sitten yrittäisi pujotella, että saisi vähän testailtua miten toi oikeasti taipuu ja olisi tilaa olla osumatta mihinkään. Loppuu melkein aina kantti/tila kesken, kun vähänkin yrittää enemmän.
Kaveri aikoinaan väitti että oli 4koppanen 4-motioinin kyydissä joka paikallaan pyöri ympyrää. Mahtaako porukalla noi vehkeet pyöriä paikallaan. Itsellä ei mitään mahdollisuutta puskee vaan. Esim. se legendaarinen kaasukäännös nelivedolla niin ei mitään saumaa.
Alustana testeiltua vakiota sporttia, h&r jousia ja kw1:stä toi nykyinen tuntuu parhaalta tosin voi olla että alkaa olemaan sen verran poikittaisajoa takana niin alkaa oppia viemään tota pikkuhiljaa. Noi renkaat olleet mulla uudesta asti mutta jotenkin jäänyt vähän huono maku näihin michelin renkaisiin.
Pitäisi yksinkertaisesti mennä jäälle pyörittämään jossa tilaa ja laittaisi sinne jotain muovitolppia joita sitten yrittäisi pujotella, että saisi vähän testailtua miten toi oikeasti taipuu ja olisi tilaa olla osumatta mihinkään. Loppuu melkein aina kantti/tila kesken, kun vähänkin yrittää enemmän.
Kaveri aikoinaan väitti että oli 4koppanen 4-motioinin kyydissä joka paikallaan pyöri ympyrää. Mahtaako porukalla noi vehkeet pyöriä paikallaan. Itsellä ei mitään mahdollisuutta puskee vaan. Esim. se legendaarinen kaasukäännös nelivedolla niin ei mitään saumaa.
Kyllähän tuo pyörii. Helpottaa kyllä kummasti jos käsijarrulla nykäisee auton ensin poikittain ja sitten vasta veto päälle. Eikä tuo ole Haldexin ominaisuus; myös Torsenilla tuo helpottaa kummasti.
Heh, tätä en ole vielä kokeilliut, kun täytyy ensin löytää jostain hyljätty lentokenttä, mutta kokemusta omaava myyjä opasti että auto käyntiin, jalka jarrulle ja jarru pohjaan, sitten vaihde ensin asentoon N ja sieltä asentoon S, sitten kierrokset asentoon 3000 ja auto pysyy siinä, ja sitten jalka pois jarrulta ja kymmenen minuuttia myöhemmin ollaankin jo Azerbaitsanissa !! Heh, onko kukaan kokeillut :-)
Ananas: Kannatta sit varmistua et launch control on kytkeytyny. Eli se ottaa ne kierrokset kuin ois vapaa päällä. Tuossa meidän TT:ssä ei tahdo aina kytkeytyä ja sen huomaa kyl heti ku painaa vähän kaasua ni laittaa vedon päälle. Ihan vaan sillä ettei hajota kytkintä ku yrittää väkisin saada ne kierrokset sinne 3000... :)
Ja ESP täytyy olla kokonaan pois kytkettynä.
Ja ESP täytyy olla kokonaan pois kytkettynä.
Heh, tätä en ole vielä kokeilliut, kun täytyy ensin löytää jostain hyljätty lentokenttä, mutta kokemusta omaava myyjä opasti että auto käyntiin, jalka jarrulle ja jarru pohjaan, sitten vaihde ensin asentoon N ja sieltä asentoon S, sitten kierrokset asentoon 3000 ja auto pysyy siinä, ja sitten jalka pois jarrulta ja kymmenen minuuttia myöhemmin ollaankin jo Azerbaitsanissa !! Heh, onko kukaan kokeillut :-)
Tätä sanotaan Launch Controlliksi, ja tottakai on kokeiltu!
Niin kun Pekka tossa mainitsi se ei aina mene "päälle"
Huom! auton pitää olla käyttölämpötilassa ei todellakaan mene päälle kylmänä!
Ja toimii näin:
Auto pysähdyksiin,luistonesto pois, vasen jalka jarrulle (ja kunnolla pohjaan), S tai M moodi lootasta päälle, kaasu pohjaan. Näin kierrokset nousevat parhaan väännön alueelle ja kun jarrun vapauttaa niin auto poistuu paikalta....
Kiva kokeilla lumisella tiellä!
Ja pyörii paikallaan eikä tarvi lentokenttää tilaa, helppoa kun mikä :)
Voisin sanoa että auto kun auto on helppo viedä kun sen osaa riippumatta vetotavasta... toki oppi ei tule päivässä tai parissa vuodessa. Kun on riittävän hullu kuten minä niin yleensä oppimisen lomassa joutuu maksaan virheistään, toisaalta jos et mitään tee ei myöskään mitään satu. Joten ihan oman valinnan mukaan.
Mikähän oli kun mulla oli helvetin hauskaa mk4 ja mk5 4-motioneilla talvella ja otti nättiä luistoa ja pysy hanskassa eikä ees koittanut puskee keula eellä?
Eka kertaa ajoin ja TDI koneella tuo mk5 oli erittäin hauska laitos.
joihinkin kommetteihin tekis mieli sanoa: et vaan osaa eli evo mutta pysy erossa EVO:sta :)
pitäskö kerrankin sit sanoe et jotain ittekin osaa ees, kuten ajaa :)
Eka kertaa ajoin ja TDI koneella tuo mk5 oli erittäin hauska laitos.
joihinkin kommetteihin tekis mieli sanoa: et vaan osaa eli evo mutta pysy erossa EVO:sta :)
pitäskö kerrankin sit sanoe et jotain ittekin osaa ees, kuten ajaa :)
T-tech
se on vaan niin helvetin helppo sanoa keskustelupalstalla että osaa ja oli nätti viedä, tosin yleensä se on sitten on ollut vähän erilaista viemistä mitä muut ajattelee ;)
kuinkas moni noista oli automaatti?
minulla puskeminen rauhottui kun vaihdoin eilen nastat alle, eli on jo PALJON parempi ajaa kuin kitkoilla
seuravaaksi alustapäivitystä, että eiköhän se tästä
-tosin ollaan niin kaukana siitä millaiseksi auton haluan, eli controller kauppaan mennään silti
se on vaan niin helvetin helppo sanoa keskustelupalstalla että osaa ja oli nätti viedä, tosin yleensä se on sitten on ollut vähän erilaista viemistä mitä muut ajattelee ;)
kuinkas moni noista oli automaatti?
minulla puskeminen rauhottui kun vaihdoin eilen nastat alle, eli on jo PALJON parempi ajaa kuin kitkoilla
seuravaaksi alustapäivitystä, että eiköhän se tästä
-tosin ollaan niin kaukana siitä millaiseksi auton haluan, eli controller kauppaan mennään silti
Ehkä mulla sitten vaan liian hyvät talvirenkaat kun ei pyörinyt paikallaan eli liikaa pitoa. Tosin kerran taisin aikoinaan yrittää. Alkaa käydä tollanen paikallaan pyörittäminen sääliksi autoa kohtaan. Ehkä sitä joskus pitäisi käydä uudestaan yrittämässä, jos sitä joskus sen verran lapsettaisi :D
Tuolla puskemisella tarkoitin sitä, että jos vaikka lähdet ilman luistonestoa risteyksestä reippaasti kääntyen heti. Niin auto puskee väkisin tangentin suuntaan kaasun lisämiinen saa vaan puskemisen lisääntymään eli tässä vaiheessa joko käsijarrulla auto poikittain tai sitten käännät renkaat tyyliin likkuun ja kun perä sitten sieltä sivulle ampaisee niin se oikeasti ampaisee eli tulee sellanen oho ilmiö. Eli ensin kurviin rauhallisesti ja sitten kurvin lopussa kaasulla saa kyllä perän nätisti irti. Hiton hankala selittää pitäisi näyttää mitä tarkoitan tolla puskemisella.
Kyllä toi kiva viedä on oikeailla keleillä ja tollasta pieneen neppailuun ihan jees mutta lähinnä allekirjoittaneen pointti oli, että ei mikään helpoin laitos viedä. Esim uudestaan linkittäminen vaatii paljon harjoittelua niin, että menee vielä nätisti eikä tule välissä suoristumista ym... S2:nen oli mielestäni parempi/helpompi viedä ehkä toi teho auttoi sitten niin paljon vaan.
Tuolla puskemisella tarkoitin sitä, että jos vaikka lähdet ilman luistonestoa risteyksestä reippaasti kääntyen heti. Niin auto puskee väkisin tangentin suuntaan kaasun lisämiinen saa vaan puskemisen lisääntymään eli tässä vaiheessa joko käsijarrulla auto poikittain tai sitten käännät renkaat tyyliin likkuun ja kun perä sitten sieltä sivulle ampaisee niin se oikeasti ampaisee eli tulee sellanen oho ilmiö. Eli ensin kurviin rauhallisesti ja sitten kurvin lopussa kaasulla saa kyllä perän nätisti irti. Hiton hankala selittää pitäisi näyttää mitä tarkoitan tolla puskemisella.
Kyllä toi kiva viedä on oikeailla keleillä ja tollasta pieneen neppailuun ihan jees mutta lähinnä allekirjoittaneen pointti oli, että ei mikään helpoin laitos viedä. Esim uudestaan linkittäminen vaatii paljon harjoittelua niin, että menee vielä nätisti eikä tule välissä suoristumista ym... S2:nen oli mielestäni parempi/helpompi viedä ehkä toi teho auttoi sitten niin paljon vaan.
macrom kirjoitti:Ja kaasulla saa pyöräytetty normaalilla tiellä, mutta vaatii kyllä hieman tarkkuutta. Käsijarrua ei tule käytettyä, vaan kaasulla pikku houkuttelua.
Onko tähän antaa vinkkejä? En ole oikein päässyt nelivetokikkailua vielä harjoittelemaan, ja siksi vielä tuo kaasulla kääntäminen vaatii melkein lentokentän verran tilaa.
Onnistuu ihan sopivalla kaasun käytöllä ja reippaalla otteella. Harjoittele kuitenkin isolla kentällä ensin niin saat tuntuman ilman kalustovaurioita. Haldexissa on se hyvä ominaisuus että kaasun noston yhteydessä taka-akselin veto ei katkea välittömästi, joten vedon loppuessa taka-akseli "jarruttaa" hieman. Tuon kun sisäistää niin sitä voi käyttää hyödyksi, eikä tarvitse käsijarrulla kikkailla joka paikassa. Esim. tuo paikallaan kääntö onnistuu kun ensin polkasee reippaasti pyörät irti ja perään nopea kaasun nosto, sitten taas vetoa. Tuolla nostolla saa oikein tehtynä perän vähän paremmin irti. Liian varovaisella kaasun käytöllä haldex puskee herkästi, kuten myös liiallisella pumppaamisella.
Treeniä vaan riittävästi, kyllä se sieltä pikkuhiljaa avautuu :)
Treeniä vaan riittävästi, kyllä se sieltä pikkuhiljaa avautuu :)
Piti eilen käydä jäätiellä ja vähä tien ohikin :D
Liiaks oli lunta ettei pyöriny enää hyvin paikallaan.
http://tos.pp.fi/onICE2/
Liiaks oli lunta ettei pyöriny enää hyvin paikallaan.
http://tos.pp.fi/onICE2/
Vanteista ja muusta tuolla lisää:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=93574
Talvivanteena on jokku sportlinen vakiot.. mitkä lie.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=93574
Talvivanteena on jokku sportlinen vakiot.. mitkä lie.
Kesäkumit alle.. piti sit testiä miten se liikkuu kun vain takana on nastat.
http://www.youtube.com/watch?v=0kJvKnA_qXg
http://www.youtube.com/watch?v=0kJvKnA_qXg
En keksinyt muutakaan topiikkia minne olis tän voinu laittaa.
Kävin katsastamassa golohvin.
Mitään vikaa ei tietenkään ollut, mutta jarrupoljin muuttui ihmeelliseks inssin jälkeen?!
Jarrutesti tehtiin moottori ja virrat sammuksissa?
Joku perhealbumi kertoi haldexin (golf4:n osalta) tuon ohjeeksi.
Kaiken järjen ja tämänkin ohjeen mukaan moottori voisi olla käynnissä.
Poljin tuntuu aluksi kovalta, ikään kuin tehostus olis jotenki osaksi pois pelistä?
Eikä se painu enään niin alas kuin ennen katsastusta rauhallisessa jarrutuksessa.
Vasta toisella painalluksella tuntuu normaalilta.
Ajoin jarrujen itsetestin vcds:llä.
Tulos: Ei mitään.
Kävin katsastamassa golohvin.
Mitään vikaa ei tietenkään ollut, mutta jarrupoljin muuttui ihmeelliseks inssin jälkeen?!
Jarrutesti tehtiin moottori ja virrat sammuksissa?
Joku perhealbumi kertoi haldexin (golf4:n osalta) tuon ohjeeksi.
Kaiken järjen ja tämänkin ohjeen mukaan moottori voisi olla käynnissä.
Poljin tuntuu aluksi kovalta, ikään kuin tehostus olis jotenki osaksi pois pelistä?
Eikä se painu enään niin alas kuin ennen katsastusta rauhallisessa jarrutuksessa.
Vasta toisella painalluksella tuntuu normaalilta.
Ajoin jarrujen itsetestin vcds:llä.
Tulos: Ei mitään.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa