Golf IV ja 1.4:set koneet
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV ja 1.4:set koneet
Näyttäis AHW, AKQ, APE, AXP ja BCA 1.4:sia koneita golffeissa olevan, ja kysymys siitä että onko koneiden sisuskaluilla eroja?
esim. männät, kanget, kampura, jakopää (+sen osat), venttiilit, nokat, kansi, jne jne..
Projektin nimi kun on erään neidin -98 1.4 golf (ilm. siinä on tuo AHW kone), ja moikanneet vesipumpun laakerit moottoritiellä -> motorschaden.
Eli onko mahdollista sekotella koneiden osia keskenään kun juuri kyseisen mallin koneen osia ei välttämättämättä uusina/käytettyinä löydy nopeasti. (Saatan olla väärässäkin?)
Toisaalta kun en ole vielä sitä kikotinta nähnyt niin ei myöskään itellä tietoa mitä kaikkea sieltä on mennyt. Kuulosti volkkarihuollon korjausarvio 2300e vaan melkosen isolta summalta käteistä perusmoottorin 'perus'korjauksesta.
Myös jos joku tietää järkevän paikan mistä kysellä kokonaista 1.4:sta konetta, joka kävis heittämällä paikalleen, niin ilmoitella saa.
/tuomas
esim. männät, kanget, kampura, jakopää (+sen osat), venttiilit, nokat, kansi, jne jne..
Projektin nimi kun on erään neidin -98 1.4 golf (ilm. siinä on tuo AHW kone), ja moikanneet vesipumpun laakerit moottoritiellä -> motorschaden.
Eli onko mahdollista sekotella koneiden osia keskenään kun juuri kyseisen mallin koneen osia ei välttämättämättä uusina/käytettyinä löydy nopeasti. (Saatan olla väärässäkin?)
Toisaalta kun en ole vielä sitä kikotinta nähnyt niin ei myöskään itellä tietoa mitä kaikkea sieltä on mennyt. Kuulosti volkkarihuollon korjausarvio 2300e vaan melkosen isolta summalta käteistä perusmoottorin 'perus'korjauksesta.
Myös jos joku tietää järkevän paikan mistä kysellä kokonaista 1.4:sta konetta, joka kävis heittämällä paikalleen, niin ilmoitella saa.
/tuomas
Mulla kans pamahti tossa keväällä golf 1.4 -99 mylly täysin kun nokkahihnan kiristysrulla hajos. Oli ajettu 65tkm ja vasta 90tkm rullanvaihto, huollot merkkiliikkeissä ok.... loppujen lopuksi jouduin kärsimään runkomoottorin vaihdosta 1500€... n.4500€ oli koko summa. Oli NIIN HELVETIN vaikeeta saada tota vastuukysymystä selvitettyä ku on virallinen takuu mennyt umpeen. Noh lupasin ostaa uuden auton niin rupes hommat luistaa.....
moottoreita löytyy: http://www.autovahinkokeskus.fi/ ja http://www.varaosahaku.fi/
T: Mikko
moottoreita löytyy: http://www.autovahinkokeskus.fi/ ja http://www.varaosahaku.fi/
T: Mikko
On ilmeisesti sen verran tuoretta kalustoa vielä ettei kukaan ole ehtinyt tutustumaan enempi koneen sisuskaluihin(?)
Mut tulipahan uutta infoa eilen tältä neidiltä kun käytiin golffi hakemassa, eli oli syttynyt valot tauluun, jolloin samantien sivuun ja hinausautoa soittamaan. Hinausautonäijä oli rohkeesti ajanut golffin kyytiin (eipä ole hinurikuskilla paljon päässä liikkunut sen tehdessään, mut mahdotonta sitä on todistaakaan jos kone on kärsinyt siitä lisää).
Kone siis käy, mielenkiintoista sinänsä. Ihmetyttää korjausarvio suuruus kun vw:llä konetta ei oltu avattu yhtään, ja on kuitenkin 'käyntikuntoinen' (tosin pitänyt erilaisia mielenkiintoisia ääniä).
Näyttää onneksi olevan tarjolla jokunen 1.4:nen kone, joten ei tuu mitään isompaa ettimistä jos kuitenkin heittää ehjän suoraan keulille.
Mut tulipahan uutta infoa eilen tältä neidiltä kun käytiin golffi hakemassa, eli oli syttynyt valot tauluun, jolloin samantien sivuun ja hinausautoa soittamaan. Hinausautonäijä oli rohkeesti ajanut golffin kyytiin (eipä ole hinurikuskilla paljon päässä liikkunut sen tehdessään, mut mahdotonta sitä on todistaakaan jos kone on kärsinyt siitä lisää).
Kone siis käy, mielenkiintoista sinänsä. Ihmetyttää korjausarvio suuruus kun vw:llä konetta ei oltu avattu yhtään, ja on kuitenkin 'käyntikuntoinen' (tosin pitänyt erilaisia mielenkiintoisia ääniä).
Näyttää onneksi olevan tarjolla jokunen 1.4:nen kone, joten ei tuu mitään isompaa ettimistä jos kuitenkin heittää ehjän suoraan keulille.
Meillä meni äitiltä tuo surullisenkuuluisan 1.4 16V koneen jakopää paskaksi jo 45tkm kohdalla. Koneesta alkoi vaan kuulua kauhea rallatus ja kolina kesken ajon. No auto kotiin ja hinurilla huoltoon. Jakopään kiristin oli antautunut ja jako ilmeiseesti mennyt sekasin.
Tuo auto meni samantien vaihtoon ja kustannukset saatiin sovittua huollon kanssa. Takuuta autossa ei enää ollut, mutta neuvottelemalla päästiin yhteisymmärrykseen välirahasta uuteen autoon.
Itse en henkilökohtaisesti noihin volkkarin pikkukoneisiin enää koskisi pitkällä tikullakaan.
Tuo auto meni samantien vaihtoon ja kustannukset saatiin sovittua huollon kanssa. Takuuta autossa ei enää ollut, mutta neuvottelemalla päästiin yhteisymmärrykseen välirahasta uuteen autoon.
Itse en henkilökohtaisesti noihin volkkarin pikkukoneisiin enää koskisi pitkällä tikullakaan.
Golffi remppa ei ole edistynyt yhtään muiden remppojen takia, mutta koittais vielä nostaa tätä sen verran että onko kellään edelleenkään tietoa koneiden sopivuudesta keskenään?
Eli, käykö AHW:n imu/pakosarja,sähköt, apulaitteet yms hilppeet kevyesti heittämällä BCA-peruskoneeseen(periaatteessa siis pelkkä kansi+alakerta)?
/tuomas
Eli, käykö AHW:n imu/pakosarja,sähköt, apulaitteet yms hilppeet kevyesti heittämällä BCA-peruskoneeseen(periaatteessa siis pelkkä kansi+alakerta)?
/tuomas
jep, kannattaa varmaan vaihtaa heti nyt, kannattaako hakea vw:n omat varaosat vai käydä motonetillä? hinta ero varmaan aika paljon.
onko muuten vaikea homma noissa koneissa? kaveri joka on vw ollu töissä pari vuotta sitten sanoi että onka aika paska homma, mutta hän ei muistanu oliko just se BCA kone joka oli vaikee?
tarviiko siihen jotain erikois työkaluja?
ja jos on helevetin vaikee homma ja veis auton vw:lle niin paljonkohan semmonen remppa maksais?
onko muuten vaikea homma noissa koneissa? kaveri joka on vw ollu töissä pari vuotta sitten sanoi että onka aika paska homma, mutta hän ei muistanu oliko just se BCA kone joka oli vaikee?
tarviiko siihen jotain erikois työkaluja?
ja jos on helevetin vaikee homma ja veis auton vw:lle niin paljonkohan semmonen remppa maksais?
Motonetin ja VW:n hihnat on samoja Gates:n hihnoja, kiristimet ja muut rullat samoja SKF:n. Se onko niissä laatueroja en ota kantaa. Itse olen yleensä hankkinut osat joltain muulta varaosa toimittajalta mahdollisten takuu kysymysten vuoksi, ne takuu asiat ei kokemukseni mukaan luonnistu Motonetin kanssa.
Kaikkein parhaan takuu tietty saa kun teetättää työn ja keskittää varaosien hankinnan samaan paikkaan, niin ja VW antaa osilleen sen 2v. varaosa takuun kun muut antaa sen 1v.
Eihän tuon 16v. moottorin jakopää ihan päätä kallistamalla mene. Nokka-akselin saa kyllä helposti lukittua ihan vaikka kahdella ruuvilla.
Kaikkein parhaan takuu tietty saa kun teetättää työn ja keskittää varaosien hankinnan samaan paikkaan, niin ja VW antaa osilleen sen 2v. varaosa takuun kun muut antaa sen 1v.
Eihän tuon 16v. moottorin jakopää ihan päätä kallistamalla mene. Nokka-akselin saa kyllä helposti lukittua ihan vaikka kahdella ruuvilla.
No onhan tuossa motissa jakopään osiakin enemmän kuin yhdessäkään näkemässäni 4-pyttyisessä:
2 hammashihnaa, 2 kiristinrullaa, 2tukirullaa sekä vesipumppu. Ja vesipumppu kannattaa vaihtaa aina, heikoin lenkki tuossa kokoonpanossa. Aiemmin tukirullissa ilmenneet kestävyysongelmat tuntuvat loppuneet, ainakin alkuperäisosissa.
2 hammashihnaa, 2 kiristinrullaa, 2tukirullaa sekä vesipumppu. Ja vesipumppu kannattaa vaihtaa aina, heikoin lenkki tuossa kokoonpanossa. Aiemmin tukirullissa ilmenneet kestävyysongelmat tuntuvat loppuneet, ainakin alkuperäisosissa.
hinnaksi pistivät 450€ sisältäen työt + osat, ja väittivät että osat oli jo yli 200€, aika kallista omasta mielestä
Varsin edullinen hinta. Keväällä kävin kaverille kyselemässä samanlaiseen autoon samaisia osia, niin jakohihnasrj:lle annettiin hinnaksi 195€ ja vesipumpulle 35€ paikallisella AD-liikkeellä.
Kävi äidin -99 golf 1,4 AHW:lle niin että öljyt pihalle ja kone jumiin. :(
Syytähän oli huohottimen tukkeutuminen ja öljyt tikunkautta pihalle. Herkkä toi huohotin paskottuu ku viime talvella pohdistettii.... sillo teki samat mutta vahinkoa ei kerenny sattua.
Pitäisi katsella veres tilalle ja heräsi kysymys, että onko pakko hankkia ahw vai käykö jokin muu? (AKQ/APE/AXP/BCA)
Lainaus:
Eli, käykö AHW:n imu/pakosarja,sähköt, apulaitteet yms hilppeet kevyesti heittämällä BCA-peruskoneeseen(periaatteessa siis pelkkä kansi+alakerta)? /AST
Syytähän oli huohottimen tukkeutuminen ja öljyt tikunkautta pihalle. Herkkä toi huohotin paskottuu ku viime talvella pohdistettii.... sillo teki samat mutta vahinkoa ei kerenny sattua.
Pitäisi katsella veres tilalle ja heräsi kysymys, että onko pakko hankkia ahw vai käykö jokin muu? (AKQ/APE/AXP/BCA)
Lainaus:
Eli, käykö AHW:n imu/pakosarja,sähköt, apulaitteet yms hilppeet kevyesti heittämällä BCA-peruskoneeseen(periaatteessa siis pelkkä kansi+alakerta)? /AST
Jepjep, sama vika rahikaisella. Kaverin -01 Golf 1.4 16V AXP koneella leipoi kiinni, Syy: huohotin tukkoon ja öljyt pihalle.
Korjaamolla todettu että moottori jumissa, mutta ei sen enempää purettu. Koneremontti uusilla osilla töineen 4500-5500e, mutta eiköhän tulisi halvemmaksi vaihtaa pelkkä moottori 1000-1500e+vaihtotyö?
Mikä kone kävisi suoraan AXP:n tilalle?
AHW, AKQ, APE, AXP ja BCA:ssa on ilmeisesti sama alakerta, mutta muut romppeet eroaa. AKQ olisi tarjolla, menisikö se suoraan? Korjaamo oli sanonut että ainut ero olisi öljynpinta-anturin paikassa, toisissa se on öljypohjassa, toisissa moottorin kyljessä.
Onko mitään mahdollisuuksia saada myyjä (VV-Auto) tai maahantuoja vastuuseen??, kuten tässä jutussa oli yritetty:http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=73726
Kiitokset etukäteen jos pystytte auttamaan.
Korjaamolla todettu että moottori jumissa, mutta ei sen enempää purettu. Koneremontti uusilla osilla töineen 4500-5500e, mutta eiköhän tulisi halvemmaksi vaihtaa pelkkä moottori 1000-1500e+vaihtotyö?
Mikä kone kävisi suoraan AXP:n tilalle?
AHW, AKQ, APE, AXP ja BCA:ssa on ilmeisesti sama alakerta, mutta muut romppeet eroaa. AKQ olisi tarjolla, menisikö se suoraan? Korjaamo oli sanonut että ainut ero olisi öljynpinta-anturin paikassa, toisissa se on öljypohjassa, toisissa moottorin kyljessä.
Onko mitään mahdollisuuksia saada myyjä (VV-Auto) tai maahantuoja vastuuseen??, kuten tässä jutussa oli yritetty:http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=73726
Kiitokset etukäteen jos pystytte auttamaan.
Etkasta etsivä löytää. Tarjolla olisi AKQ (-99 120Tkm) tai BCA (-02 130Tkm) konetta, joten vertailin niitä AXP:hen
AXP vs. AKQ:
- Öljyn pinnankorkeuden anturi voi olla joko öljypohjassa tai sitten moottorin kyljessä, tätä ei selvinnyt miten se on AXP vs. AKQ.
- Termostaattikotelo on erilainen
- Imusarja on erilainen
- Kaasuläppä on erilainen, AXP:ssä on ilmeisesti sähköinen kaasupoljin, kun taas AKQ:ssa kaasupoljin toimii vaijerilla.
- EGR (pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä) on erilainen
- Kytkinlevy on erilainen
- Ohjaustehostimen pumppu on erilainen
- Moottorin johtosarja on ainakin eri osanumerolla
- Moottorin ohjausyksikkö (boksi) on erilainen
AXP vs. BCA näyttää paremmalta:
- Termostaattikotelo sama, samoin jäähdyttäjän letkut
- Kaasuläppä sama, molemmissa siis sähköinen kaasupoljin
- Ilmansuodatin ehkä erilainen
- EGR sama
- Kytkin sama
- Ohjaustehostimen pumppu sama
- Moottorin johtosarja sama
- Pakosarja sama
- Moottorin ohjausyksikkö ehkä eri (4 eri osanumeroa, voi olla samakin)
- Lambdan liitin ehkä eri (voi olla 4 tai 6 johtoa)
- Kaasuläpän liitin ehkä eri (voi olla 6 tai 8 johtoa)
- Tuliputki ja katalysaattori eri
- Öljynerotin/huohotin eri
- Venttiilikoppa eri
- BCA:ssa sytytyspuolat on tulpanhatuissa
BCA olisi noista lähempänä, mutta tietysti parasta olisi kun löytäisi samanlaisen AXP:n. Mistä kannattaa etsiä, Ruotsista? (varaosahaku.fi on koluttu läpi)
EDIT: lisää eroavaisuuksia
AXP vs. AKQ:
- Öljyn pinnankorkeuden anturi voi olla joko öljypohjassa tai sitten moottorin kyljessä, tätä ei selvinnyt miten se on AXP vs. AKQ.
- Termostaattikotelo on erilainen
- Imusarja on erilainen
- Kaasuläppä on erilainen, AXP:ssä on ilmeisesti sähköinen kaasupoljin, kun taas AKQ:ssa kaasupoljin toimii vaijerilla.
- EGR (pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä) on erilainen
- Kytkinlevy on erilainen
- Ohjaustehostimen pumppu on erilainen
- Moottorin johtosarja on ainakin eri osanumerolla
- Moottorin ohjausyksikkö (boksi) on erilainen
AXP vs. BCA näyttää paremmalta:
- Termostaattikotelo sama, samoin jäähdyttäjän letkut
- Kaasuläppä sama, molemmissa siis sähköinen kaasupoljin
- Ilmansuodatin ehkä erilainen
- EGR sama
- Kytkin sama
- Ohjaustehostimen pumppu sama
- Moottorin johtosarja sama
- Pakosarja sama
- Moottorin ohjausyksikkö ehkä eri (4 eri osanumeroa, voi olla samakin)
- Lambdan liitin ehkä eri (voi olla 4 tai 6 johtoa)
- Kaasuläpän liitin ehkä eri (voi olla 6 tai 8 johtoa)
- Tuliputki ja katalysaattori eri
- Öljynerotin/huohotin eri
- Venttiilikoppa eri
- BCA:ssa sytytyspuolat on tulpanhatuissa
BCA olisi noista lähempänä, mutta tietysti parasta olisi kun löytäisi samanlaisen AXP:n. Mistä kannattaa etsiä, Ruotsista? (varaosahaku.fi on koluttu läpi)
EDIT: lisää eroavaisuuksia
Viimeksi muokannut PikkuG, 9.1.2009 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AHW on ensimmäinen 1,4i-16V kone, siinä on yksi puola jossain konehuoneessa. BCA on paljon uudempi, joten siinä on jokaiselle tulpalle oma puola, ns. "suorasytytys". Viisaammat korjatkoon. Sitten itse ongelmaan, suomesta ei löydy yhtään AXP konetta rompparilta, mutta Ruotsista löytyisi. Onko joku ostanut suoraan Ruotsista vai jonkun "maahantuojan" kautta (esim. Valko Oy toimittaa vw osia ruotsista)?
AXP kone löytyi ihan suomesta ja melko nopeastikin, kiitokset vinkeistä. Selvisi myös että vanhassa moottorissa ei ollut huohottimen lämmitysvastusta! Auto on alle 10v vanha, ostettu merkkiliikkeestä (turun vv-auto) reilu vuosi sitten, viimeisin huolto ei ole tehty merkkiliikkeessä. Myyjäliike käski soittaa maahantuojalle, maahantuoja käski soittaa myyjäliikkeelle, kuluttajaneuvonta sanoi että on 1,5 vuoden jonot. Eikö tuota nyt saisi myyjäliikkeen piikkiin, kun ei ole asentanut autoon huohottimen vastusta?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa