Golf IV ja 1.4:set koneet

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ast
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.5.2004 11:52

Golf IV ja 1.4:set koneet

ViestiKirjoittaja ast » 7.10.2004 11:48

Näyttäis AHW, AKQ, APE, AXP ja BCA 1.4:sia koneita golffeissa olevan, ja kysymys siitä että onko koneiden sisuskaluilla eroja?
esim. männät, kanget, kampura, jakopää (+sen osat), venttiilit, nokat, kansi, jne jne..

Projektin nimi kun on erään neidin -98 1.4 golf (ilm. siinä on tuo AHW kone), ja moikanneet vesipumpun laakerit moottoritiellä -> motorschaden.

Eli onko mahdollista sekotella koneiden osia keskenään kun juuri kyseisen mallin koneen osia ei välttämättämättä uusina/käytettyinä löydy nopeasti. (Saatan olla väärässäkin?)

Toisaalta kun en ole vielä sitä kikotinta nähnyt niin ei myöskään itellä tietoa mitä kaikkea sieltä on mennyt. Kuulosti volkkarihuollon korjausarvio 2300e vaan melkosen isolta summalta käteistä perusmoottorin 'perus'korjauksesta.

Myös jos joku tietää järkevän paikan mistä kysellä kokonaista 1.4:sta konetta, joka kävis heittämällä paikalleen, niin ilmoitella saa.

/tuomas

oikari
-
Viestit: 39
Liittynyt: 13.11.2003 10:37

ViestiKirjoittaja oikari » 7.10.2004 14:00

Mulla kans pamahti tossa keväällä golf 1.4 -99 mylly täysin kun nokkahihnan kiristysrulla hajos. Oli ajettu 65tkm ja vasta 90tkm rullanvaihto, huollot merkkiliikkeissä ok.... loppujen lopuksi jouduin kärsimään runkomoottorin vaihdosta 1500€... n.4500€ oli koko summa. Oli NIIN HELVETIN vaikeeta saada tota vastuukysymystä selvitettyä ku on virallinen takuu mennyt umpeen. Noh lupasin ostaa uuden auton niin rupes hommat luistaa.....


moottoreita löytyy: http://www.autovahinkokeskus.fi/ ja http://www.varaosahaku.fi/


T: Mikko

ast
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.5.2004 11:52

ViestiKirjoittaja ast » 8.10.2004 10:36

On ilmeisesti sen verran tuoretta kalustoa vielä ettei kukaan ole ehtinyt tutustumaan enempi koneen sisuskaluihin(?)

Mut tulipahan uutta infoa eilen tältä neidiltä kun käytiin golffi hakemassa, eli oli syttynyt valot tauluun, jolloin samantien sivuun ja hinausautoa soittamaan. Hinausautonäijä oli rohkeesti ajanut golffin kyytiin (eipä ole hinurikuskilla paljon päässä liikkunut sen tehdessään, mut mahdotonta sitä on todistaakaan jos kone on kärsinyt siitä lisää).

Kone siis käy, mielenkiintoista sinänsä. Ihmetyttää korjausarvio suuruus kun vw:llä konetta ei oltu avattu yhtään, ja on kuitenkin 'käyntikuntoinen' (tosin pitänyt erilaisia mielenkiintoisia ääniä).

Näyttää onneksi olevan tarjolla jokunen 1.4:nen kone, joten ei tuu mitään isompaa ettimistä jos kuitenkin heittää ehjän suoraan keulille.

Jape
-
Viestit: 161
Liittynyt: 23.7.2003 15:58

ViestiKirjoittaja Jape » 10.10.2004 10:58

Meillä meni äitiltä tuo surullisenkuuluisan 1.4 16V koneen jakopää paskaksi jo 45tkm kohdalla. Koneesta alkoi vaan kuulua kauhea rallatus ja kolina kesken ajon. No auto kotiin ja hinurilla huoltoon. Jakopään kiristin oli antautunut ja jako ilmeiseesti mennyt sekasin.

Tuo auto meni samantien vaihtoon ja kustannukset saatiin sovittua huollon kanssa. Takuuta autossa ei enää ollut, mutta neuvottelemalla päästiin yhteisymmärrykseen välirahasta uuteen autoon.

Itse en henkilökohtaisesti noihin volkkarin pikkukoneisiin enää koskisi pitkällä tikullakaan.

ast
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.5.2004 11:52

ViestiKirjoittaja ast » 25.10.2004 15:34

Golffi remppa ei ole edistynyt yhtään muiden remppojen takia, mutta koittais vielä nostaa tätä sen verran että onko kellään edelleenkään tietoa koneiden sopivuudesta keskenään?

Eli, käykö AHW:n imu/pakosarja,sähköt, apulaitteet yms hilppeet kevyesti heittämällä BCA-peruskoneeseen(periaatteessa siis pelkkä kansi+alakerta)?

/tuomas

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 19.10.2005 21:48

Kuulin kanssa että kaverin -99 1.4 oli lauennu tien sivuun... Miten mä sitä neuvon?
Auto ollu huollossa vähä aikaa sitten, meniskö huollon syyks?

Ja niin ku mä suosittelin sille et vaihtaa vag konsernin tuotteisiin :/

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 31.10.2005 14:44

jaha.. oli selvinny vähällä kaveri.. 750 euroo jossa vaihdettu jakopään hihna ja kiristin ja uusittu oven lukko...

kiristinrullahan se sielt oli lauennu....

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 20.10.2008 17:12

täytyy nyt vähän kysellä tästä aiheesta,

eli omassa golfissa on bca kone eli uusin? 1.4 16V kone golf iv:lle.
onko näille bca koneille tehty jonkilainen päivitys, koska remmin vaihto vasta 180tkm(long-life)??

autolla ajettu nyt 100tkm, eli pitäiskö mun vaihtaa se remmi ennen ku on liian myöhäistä?

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 20.10.2008 20:30

Ei oo tehty mitään "päivitystä", vaihtaisin itse remmin n. 90tkm enkä jäisi odottelemaan että kestääkö..
Tai remmi itsehän kestää, mutta kääntö-/kiristysrullat tai vesipumppu saattaa poksua jo aikaisemmin..

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 20.10.2008 20:57

Niin noissa 1.4 moteissahan on kiristinrulla muovia ja se sieltä ymmärtääkseni useimmin antautuu. Suosittelisin ehdottomasti laitattaan sen jakopään jo hetimiten uusiksi.

Noita moottoreita voi sitten löytyä myös täältä

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 21.10.2008 15:07

jep, kannattaa varmaan vaihtaa heti nyt, kannattaako hakea vw:n omat varaosat vai käydä motonetillä? hinta ero varmaan aika paljon.

onko muuten vaikea homma noissa koneissa? kaveri joka on vw ollu töissä pari vuotta sitten sanoi että onka aika paska homma, mutta hän ei muistanu oliko just se BCA kone joka oli vaikee?

tarviiko siihen jotain erikois työkaluja?

ja jos on helevetin vaikee homma ja veis auton vw:lle niin paljonkohan semmonen remppa maksais?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 22.10.2008 7:27

Motonetin ja VW:n hihnat on samoja Gates:n hihnoja, kiristimet ja muut rullat samoja SKF:n. Se onko niissä laatueroja en ota kantaa. Itse olen yleensä hankkinut osat joltain muulta varaosa toimittajalta mahdollisten takuu kysymysten vuoksi, ne takuu asiat ei kokemukseni mukaan luonnistu Motonetin kanssa.
Kaikkein parhaan takuu tietty saa kun teetättää työn ja keskittää varaosien hankinnan samaan paikkaan, niin ja VW antaa osilleen sen 2v. varaosa takuun kun muut antaa sen 1v.

Eihän tuon 16v. moottorin jakopää ihan päätä kallistamalla mene. Nokka-akselin saa kyllä helposti lukittua ihan vaikka kahdella ruuvilla.

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 25.10.2008 22:19

auto menossa vw huoltamoon ens viikolla.

hinnaksi pistivät 450€ sisältäen työt + osat, ja väittivät että osat oli jo yli 200€, aika kallista omasta mielestä.

nojoo toivottavasti kestää pari päivää vielä :D

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 26.10.2008 7:49

No onhan tuossa motissa jakopään osiakin enemmän kuin yhdessäkään näkemässäni 4-pyttyisessä:
2 hammashihnaa, 2 kiristinrullaa, 2tukirullaa sekä vesipumppu. Ja vesipumppu kannattaa vaihtaa aina, heikoin lenkki tuossa kokoonpanossa. Aiemmin tukirullissa ilmenneet kestävyysongelmat tuntuvat loppuneet, ainakin alkuperäisosissa.

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 26.10.2008 10:10

Aiemmin tukirullissa ilmenneet kestävyysongelmat tuntuvat loppuneet, ainakin alkuperäisosissa.


sepä hyvää tietää.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 27.10.2008 7:00

hinnaksi pistivät 450€ sisältäen työt + osat, ja väittivät että osat oli jo yli 200€, aika kallista omasta mielestä


Varsin edullinen hinta. Keväällä kävin kaverille kyselemässä samanlaiseen autoon samaisia osia, niin jakohihnasrj:lle annettiin hinnaksi 195€ ja vesipumpulle 35€ paikallisella AD-liikkeellä.

Coupe
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 3.2.2006 0:17

ViestiKirjoittaja Coupe » 26.11.2008 13:06

Kävi äidin -99 golf 1,4 AHW:lle niin että öljyt pihalle ja kone jumiin. :(
Syytähän oli huohottimen tukkeutuminen ja öljyt tikunkautta pihalle. Herkkä toi huohotin paskottuu ku viime talvella pohdistettii.... sillo teki samat mutta vahinkoa ei kerenny sattua.

Pitäisi katsella veres tilalle ja heräsi kysymys, että onko pakko hankkia ahw vai käykö jokin muu? (AKQ/APE/AXP/BCA)

Lainaus:

Eli, käykö AHW:n imu/pakosarja,sähköt, apulaitteet yms hilppeet kevyesti heittämällä BCA-peruskoneeseen(periaatteessa siis pelkkä kansi+alakerta)? /AST

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 7.1.2009 20:04

Jepjep, sama vika rahikaisella. Kaverin -01 Golf 1.4 16V AXP koneella leipoi kiinni, Syy: huohotin tukkoon ja öljyt pihalle.

Korjaamolla todettu että moottori jumissa, mutta ei sen enempää purettu. Koneremontti uusilla osilla töineen 4500-5500e, mutta eiköhän tulisi halvemmaksi vaihtaa pelkkä moottori 1000-1500e+vaihtotyö?

Mikä kone kävisi suoraan AXP:n tilalle?
AHW, AKQ, APE, AXP ja BCA:ssa on ilmeisesti sama alakerta, mutta muut romppeet eroaa. AKQ olisi tarjolla, menisikö se suoraan? Korjaamo oli sanonut että ainut ero olisi öljynpinta-anturin paikassa, toisissa se on öljypohjassa, toisissa moottorin kyljessä.

Onko mitään mahdollisuuksia saada myyjä (VV-Auto) tai maahantuoja vastuuseen??, kuten tässä jutussa oli yritetty:http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=73726

Kiitokset etukäteen jos pystytte auttamaan.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 8.1.2009 20:56

Etkasta etsivä löytää. Tarjolla olisi AKQ (-99 120Tkm) tai BCA (-02 130Tkm) konetta, joten vertailin niitä AXP:hen

AXP vs. AKQ:
- Öljyn pinnankorkeuden anturi voi olla joko öljypohjassa tai sitten moottorin kyljessä, tätä ei selvinnyt miten se on AXP vs. AKQ.
- Termostaattikotelo on erilainen
- Imusarja on erilainen
- Kaasuläppä on erilainen, AXP:ssä on ilmeisesti sähköinen kaasupoljin, kun taas AKQ:ssa kaasupoljin toimii vaijerilla.
- EGR (pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä) on erilainen
- Kytkinlevy on erilainen
- Ohjaustehostimen pumppu on erilainen
- Moottorin johtosarja on ainakin eri osanumerolla
- Moottorin ohjausyksikkö (boksi) on erilainen

AXP vs. BCA näyttää paremmalta:
- Termostaattikotelo sama, samoin jäähdyttäjän letkut
- Kaasuläppä sama, molemmissa siis sähköinen kaasupoljin
- Ilmansuodatin ehkä erilainen
- EGR sama
- Kytkin sama
- Ohjaustehostimen pumppu sama
- Moottorin johtosarja sama
- Pakosarja sama
- Moottorin ohjausyksikkö ehkä eri (4 eri osanumeroa, voi olla samakin)
- Lambdan liitin ehkä eri (voi olla 4 tai 6 johtoa)
- Kaasuläpän liitin ehkä eri (voi olla 6 tai 8 johtoa)
- Tuliputki ja katalysaattori eri
- Öljynerotin/huohotin eri
- Venttiilikoppa eri
- BCA:ssa sytytyspuolat on tulpanhatuissa

BCA olisi noista lähempänä, mutta tietysti parasta olisi kun löytäisi samanlaisen AXP:n. Mistä kannattaa etsiä, Ruotsista? (varaosahaku.fi on koluttu läpi)

EDIT: lisää eroavaisuuksia
Viimeksi muokannut PikkuG, 9.1.2009 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

salmo
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.12.2008 18:52

ViestiKirjoittaja salmo » 9.1.2009 1:32

kannattaa myös seurata AVK:n varaosahakua. Sieltä itse homman 1,4 ahw:n.

joni.r
-
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2003 16:30

ViestiKirjoittaja joni.r » 11.1.2009 12:42

Onkos tollasessa 1.4 16v AHW koneessa puolat tulpan hatuissa vaiko jossain muualla?

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 11.1.2009 21:20

AHW on ensimmäinen 1,4i-16V kone, siinä on yksi puola jossain konehuoneessa. BCA on paljon uudempi, joten siinä on jokaiselle tulpalle oma puola, ns. "suorasytytys". Viisaammat korjatkoon. Sitten itse ongelmaan, suomesta ei löydy yhtään AXP konetta rompparilta, mutta Ruotsista löytyisi. Onko joku ostanut suoraan Ruotsista vai jonkun "maahantuojan" kautta (esim. Valko Oy toimittaa vw osia ruotsista)?

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 14.1.2009 20:43

AXP kone löytyi ihan suomesta ja melko nopeastikin, kiitokset vinkeistä. Selvisi myös että vanhassa moottorissa ei ollut huohottimen lämmitysvastusta! Auto on alle 10v vanha, ostettu merkkiliikkeestä (turun vv-auto) reilu vuosi sitten, viimeisin huolto ei ole tehty merkkiliikkeessä. Myyjäliike käski soittaa maahantuojalle, maahantuoja käski soittaa myyjäliikkeelle, kuluttajaneuvonta sanoi että on 1,5 vuoden jonot. Eikö tuota nyt saisi myyjäliikkeen piikkiin, kun ei ole asentanut autoon huohottimen vastusta?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 14.1.2009 22:14

Onhan se vastuskampanja ollut jo ajat sitten... kyllä itse vaatisin.

e: siis jos huoltokirjan mukaan on aina tähän asti huollettu merkkiliikkeessä.

salmo
-
Viestit: 14
Liittynyt: 3.12.2008 18:52

ViestiKirjoittaja salmo » 7.2.2009 0:05

Kyllähän se vaatii aukottoman merkkihuollossa käytetyn huoltohistorian että volkkari alkaa rempan maksaan ja toiseksi kilometrejä ei saa olla mahottomia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa