Kolmosfarkkuun subikoteloa (projekti valmis)

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

Kolmosfarkkuun subikoteloa (projekti valmis)

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 9.11.2008 19:45

Löytyykö voorumilta lasikuitumiehiä jotka olis kolmoseen pöntön tehny takakonttiin kuskinpuolelle?
Itellä nyt tällainen viritys:

http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... =Loota.jpg

Eli 18mm vanerista liimalla ja ruuveilla kasattu boxi joka menee siis sinne "työkaluboxiin" asti joka kolmosen kontisssa on.
Pönttö on kiinni korissa kolmella 8mm pultilla elementin takaa.
Tilavuutta tuossa on tuon Peerless r10 -elementin vaatimat noin 15L mutta tilaa olis rakentaa suurempikin jos takaseinän pyöreitä muotoja hyödyntäis ja tekis lasikuidulla.
Suunnitelmissa olis nyt laittaa tuo paketti myyntiin ja tehdä uus boxi 12" elementille joka olis noin 30L jolloin siihen menis Rokkarin 12" Punch tai Pioneerin uutuus lituska.

Olisko mahdollisesti saatavissa muotti tai jopa valmis takaseinä subille kolmosen konttiin?
Varapyöräkoteloa en ala hyödyntämään, siellä on varapyörä ja kontissa tavaraa eli harvoin se subin kohta olisi avoin.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 1.2.2009 15:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 9.11.2008 20:51

Mikset suojaa foliolla sitä sivustaa ja paketointiteipillä saumat. sitte ruikit uretaania ja avot kun se on kuiva on sulla muotti ja ei tarvi autos kuidutella.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.11.2008 20:14

Tuo on käynyt mielessä mutta kun ulkona pitäis väsätä ja ainoastaan viikonloppuisin ja iltavuoroviikolla tuo olisi mahdollista että olisi valoisaa aikaa.
Suunnittelin että jos hommais toisen tuon kuskinpuolen kontin verhoilun josta vois veistellä pois hieman enemmän sitä muovia suurentamalla sitä "työkalulokeroa" niin sais boksiin enemmän tilavuutta.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.11.2008 19:15

Mitäs tavaraa tuohon uretaanin päälle pitää laittaa että hartsi ei siihen ota kiinni?
Suunnittelin tuota hommaa ja takaseinä tulis lasikuidulla ja muut muodot saa tehtyä puusta.

Petri_P.
-
Viestit: 714
Liittynyt: 23.7.2003 8:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri_P. » 15.11.2008 9:22

-jarkko-
PostPosted: 14.11.2008 20:15 Post subject:
Mitäs tavaraa tuohon uretaanin päälle pitää laittaa että hartsi ei siihen ota kiinni?
Suunnittelin tuota hommaa ja takaseinä tulis lasikuidulla ja muut muodot saa tehtyä puusta.


Alumiinifolio/pakkausteippi.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 15.11.2008 15:02

Itse tänään kuidutin ekan kerroksen tuosta muotista, kun foliolla sen autonsivun on suojannu ja siihen uretaanin ruiskuttanu niin sulla on sitten se foliopuolessa se kotelon oikeat muodot, siihen folionpäälle vain kangasta ja hartsia päälle ja sitte varovasti irrottaa se ohkanen lasikuitu juttu siitä foliosta.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.11.2008 12:54

Löytyi lasikuituboksin teko ohjeet kuvineen GTI -lehdestä nro 1/2001.

Mietin vain tuossa että kuinka tuo Peerless sois hieman suuremmassa kotelossa kun suljetulle on annettu 14L tilavuus ja refleksille 15L mutta jos tuon laittais 16-20L suljettuun koteloon?

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.11.2008 14:52

jos kyseessä r.10 niin soi ainoastaan tuossa 14l ja pienemmis, tarvii vain tehoa rutosti jos pienemmän tekee.

Petri_P.
-
Viestit: 714
Liittynyt: 23.7.2003 8:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri_P. » 18.11.2008 17:58

Ja Peerless XLS-10Car toimii myös pienessä kotelossa isolla teholla, mutta isommassakin kuuluu. Tällä hetkellä oman auton kontissa on 1kpl Peerless XLS10 Car ja 1kpl 12" Peerlessin passiivielementti n.20litran kotelossa ja mielestäni kuuluu HYVIN. Tehoa elementille menee ~300W ja ei olisi haitaksi jos olisi enemmän..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.11.2008 9:47

Eli peerless vaihtoon...vahvarina on nyt tämä Spl Dynamics tc 1002:

http://www.spldynamics.fi/oldmodels/oldamps/tc-1002.htm

Tuntuu että tuo ei riitä, jotkut biisit soi hyvin, jotkut taas pelkkää puhinaa.
12" hakusessa ja budjetti uudelle elementille max 100e jolla sais Infinity, Jbl, Cervin-Vega, Rokkari...
Kotelo nyt menee uusiksi joten sen vois tehdä 25-30L niin olis elementille valinnanvaraa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.11.2008 11:51

Koitin tuossa vääntää vahvarista lisää tehoa ja ruuan puutteestahan tuo Peerless kärsii.
Mites noi Sonyn Xplöd -vahvarit? Tehoja luvataan reilusti mutta onko niistä mihinkään?
Toinen vaihtoehto olis Spl Dynamics s-2002 mutta ei ole eroa kun +30w tuohon nykyiseen dynyyn.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 21.11.2008 13:01

^Ihan mielenkiinnosta kysyn et kuinka sitä tehoa vahvistimesta väännetään lisää?

manu67
-
Viestit: 131
Liittynyt: 29.11.2005 23:15

ViestiKirjoittaja manu67 » 21.11.2008 15:58

^^Ruuvasitko "Gainia"?
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... &tuote=708
Tollanen on hintaluokassa aika pätevä. Omistin vanhenman mallin. Toimi hyvin perus popituksella.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.11.2008 19:55

Gain -ruuvia tietenkin, tiedän kyllä kuinka vahvistin oikeaoppisesti säädetään mutta tuossa saa soittimesta laittaa subbarilähdön täysille sekä vahvarin "tehoruuvin" myös jotta kuuluu jotain.
Tuota Ground Zeroa katselin mutta ei ole merkistä kauheasti kokemuksia mitä nyt koitin googlettaa.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 21.11.2008 21:19

Hyviä tuotteita ovat.
Gz

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 28.11.2008 16:09

Kysäsin paikallisesta hifiliikkeestä tuosta Groun Zeron vahvarista ja liian pieni kuulemma sekin, suositteli Magnatin jotain rx ?? mallia.

No boxi on irti, Peerless samoin.
Testasin tuota emännän Rokkarin P1S412 -elementtiä joka 30L suljetussa kotelossa ja hyvin potkutti, luultavasti saman elementin laitan kolmoseen (tai tuon saman jos tilalle löytyy tuohon boksiin sopiva 12" edullisesti).

Vanha loota pois:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... =Loota.jpg
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... t=Boxi.jpg
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... =Boxi3.jpg

Ja tähän pitäis nyt uutta taikoa:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... =Boxi2.jpg

Kuvassa näkyy noi kolme kiinnityskohtaa, tuota reikää ajattelin laajentaa mutta eipä tuossa muovissa ole kun pari senttiä/ sivu tilaa laajentaa, taustapelti tulee vastaan.
Takaseinä tulis kuidulla, pohja, etuseinä ja kansi 18mm vaneria.
Löysin tuollaisen kuvan ihan siististä asennuksesta:

http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... kuhifi.jpg
Katotaan nyt jos viikonloppuna olis kelejä niin sais kontin teipattua ja uretaanit ruutattua.

Laskeskelin tuossa tuota vanhaa koteloa ja sain tilavuudeksi noin 18L, onko tuo liian suuri tuolle 10" Peerlesille eli kuinka soundi muuttuis koteloa pienentämällä ja lisäämällä konkan?
Entäs vaimennusaine, käykö villa vai pitääkö olla oikein vanua ja kuinka paljon?

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 30.11.2008 10:17

Katotaan nyt jos viikonloppuna olis kelejä niin sais kontin teipattua ja uretaanit ruutattua.


Tyhmä kysymys, mutta mihin sä sitä uretaania tarttet? Teippaat vaan kaikki pinnat mihin koteloa oot värkkäämässä, ja alat laminoida päälle.. Jos pelkäät sitä hartsin hajun tarttumista autoon, niin ennemmin potkit kanaverkolla ne muodot ja viritelmä irti autosta -> kanaverkon suojaus teipillä -> laminointi..

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 30.11.2008 10:49

Sillä saa sen pohjan muodon tehtyä helposti jossei halua että auto haisee kk:den lasikuidulle.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.11.2008 11:13

Just ja auto on koko ajan käytössä eli pitkiin projekteihin ei ole aikaa ja en ole koskaan lasikuidun kanssa otellut enkä allergian takia pysty joten työkaveri tulee tuon laminoinnin tekemään, autokatoksessa tehdään mutta näyttää taas räntäpaskaa satavan joten teippaus ym siirtynee tulevaisuuteen.

Tuumaan tässä vaan että pitäiskö tuota nykyistä koteloa pienentää 18 litrasta siihen 14 litraan ja testata tehokkaammalla vahvarilla vai mitä mutta onko tuo 14L tilavuus brutto vai netto tilavuus??

Edit: Eipä ota teipit kiinni golffin muoveihin vaikka tinnerillä pyyhkäisin, lieneekö syynä +3 asteen keli vai mikä mutta eipä taas yllättäen hommasta tule mitään.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 1.12.2008 10:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 30.11.2008 12:16

tee 15 brutto

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.12.2008 9:57

Peerless myyty, vaihtoehtoja katsellaan.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 3.12.2008 10:14

Eikä kyllä lasikuitukaan kuiva näillä keleillä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.12.2008 11:13

Kuiduttamaan pääsis kyllä lämpöiseen talliin mutta auto sinne ei mahdu jos ei sitten töihin pääsis kun on parit pyhätkin. Voi olla että teen tuon kotelon kokonaan puusta kun ei tuohon saa tilavuutta kun noin 25L mikä riittää 10" elementille.

manu67
-
Viestit: 131
Liittynyt: 29.11.2005 23:15

ViestiKirjoittaja manu67 » 3.12.2008 20:45


-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.12.2008 5:02

Joo kyllä tuo on huomioitu mutta turhan hinnakas elementti mun käyttöön ja hieman varauksin suhtaudun elementteihin jotka muka toimivat alle 20L koteloissa, Peerlessin mukaan sellaiset vaatii tehoa aivan älyttömästi.
Hertz hx 250 tai 300 olis sellainen joka myyjien mukaan toimisi alle 30L kotelossa.
Tuossahan tuo Pioneerin tilavuus on mainittukin, eli 22.6L:
http://www.powerset.fi/autohifi/pioneer/ts-sw1241d.htm

Minkähän tehoisen vahvarin tuo vaatis?

Entäs Carpower Blackbass 10"? Käsittääkseni painesubbari? 25L suljettu kotelo olis tuolle sopiva.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 8.12.2008 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

manu67
-
Viestit: 131
Liittynyt: 29.11.2005 23:15

ViestiKirjoittaja manu67 » 5.12.2008 17:17

Minun mielestä, toi Carpower tarvii enemmän "jerkkua". Pioneer pärjää 200-400w "puhdasta". Tuolta löytyy keskustelua Pioneerin lätystä.
http://www.autosound.fi/ Haku Pioneer litteä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.12.2008 16:46

Joop, tehdään nyt kotelo ensin niin nähdään tilavuudet, max näyttäs tulevan noin 25L.
Ilmojen haltija suosi projektia ja sataa ropisi iltapäivän.
Töissä sain hallissa teipattua pohjat:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... Pohjat.jpg

Ja yx purkki ruutattu,vaati kastelua että otti teippiin kiinni:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... sotus1.jpg

Ja tästä siis lähdettiin, vanhan boxin kiinnitysraudat yhä paikallaan:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... =Boxi2.jpg

Huomenna pitää hakea toinen pullo ja homma jatkuu. Katotaan nyt mitä tulee, tuleeko mitään ja aletaan loppuviikosta puutöihin.

manu67
-
Viestit: 131
Liittynyt: 29.11.2005 23:15

ViestiKirjoittaja manu67 » 8.12.2008 17:54

Mielenkiintoisen näköinen projekti. Laittelle kuvia kun homma edistyy.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 10.12.2008 21:54

Eiköhän se siitä lähde. Muistat vain pienentää tuota uretaanimallia sen verran, että lopullinen lasikuitupinta tulee korkeintaan nykyiselle tasalle. Muuten voi lopullinen kotelo olla sentin liian iso joka suuntaan. ;)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.12.2008 22:34

Muotti irrotettu kontista tänään ja ehjänä lähti.Suunnitelmissa olis kuidutettavan pinnan suojaaminen muotista alumiinifoliolla ja kuidutetaan siihen kertaalleen jonka jälkeen irti muotista ja sisäpuolelle lisäkerrokset.
Viikonlopuksi luvattu plussaa joten kuidutus onnistunee autokatoksessa.
Jos sais kuidutettua viikonloppuna ja puutöihin ensviikolla.

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 11.12.2008 23:36

Toki laminointi onnistuu autokatoksessakin, hartsi kuivunee juhannukseksi. Suositeltavaa on askarrella lasikuitujuttuja huoneenlämmössä ja normaalikosteudessa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.12.2008 14:23

Luultavasti pääsee kaverin talliin joka tuon homman tekee.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.12.2008 11:28

No niin, homma jatkuu, tänään laminoitu eka kerros muotin päälle, ite tein eli katotaan kuinka äijän käy huomenna kun aletaan muotista irrottamaan.
Mattoa ostin 2 neliötä 450g mutta näyttäs että ei riitä, vois paksumpaa ostaa lisäksi jos loppuu kesken.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 17.12.2008 12:15

Aika helposti lähti muotista irti, pikkuusen joutui uretaania pilputtamaan.
Nyt on sisäpuolelle laminoitu muutama kohta, loput huomenna koska kerralla ei saanut tehtyä, mattokin näyttäs riittävän.
Motonet näyttäs kauppaavan halpaa kulmahiomakonetta, 16e joten kelpaa tuohon hommaan hyvin.
Mites jos sekoittas oikein hienoa hiekkapuhallushiekkaa ja pensselöis sen lopuksi sisäpuolelle kuidutuksen päälle, sais lisäjäykkyyttä??

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 17.12.2008 12:26

Kokeile, että kuidutettu pala mahtuu sille varattuun paikkaan takaluukussa!

Hiekkaa kannattaa lisätä hartsin sekaan ja tehdä siitä sellaista puuroa. Vaikkapa suhteessa 40/60. Tuon päälle sitten se viimeinen kuitukerros, niin hiekkahiput pysyy seinässä eikä rapise kotelon pohjalle tai elementin sisään.

manu67
-
Viestit: 131
Liittynyt: 29.11.2005 23:15

ViestiKirjoittaja manu67 » 17.12.2008 16:28


-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.12.2008 18:48

Kotelo mahtuu paikkaansa, kokeiltu on ja 1 kerroshan vaan laminoitiin muotin päälle ja loput muotista irrotuksen jälkeen sisäpuolelle.
Viikonloppuna pitäis alkaa puutöihin, kuvia laittelen kunhan valmistuu jotain kuvattavaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 20.12.2008 16:24

No niin, tuli tallissa muutama tunti heiluttua ja tässä tulosta:

http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... Loota3.jpg

Leikkaan varmaan noi takaosan laatikon nurkat auki ja laminoin pyöreemmät jotta ovat varmasti tiiviit.
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... Loota4.jpg

Takapään nurkkaa pitäis vielä viimeistellä ja sit laminoida pyöreeksi:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... Loota5.jpg

Kansi päälle, omaiset on nähny:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... Loota1.jpg

Lasikuitumattoa on tuohon mennyt 2 neliötä, pitää hakea lisää, motonetissa näytti neliö maksavan 4.90e.
Kyllä välillä mietti että mitä hittoa sitä taas tekee, en kyllä toista lootaa enää tee.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 20.12.2008 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 20.12.2008 17:29

Hyvältä näyttää, kai vedät matolla/hartsilla vielä lopuksi tuon kokohomman että on tulee tiivis?
sisälle hiekkahartsia+vibroa niin on bueno..

Tuli hyvä! =) *peukku pystys..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 20.12.2008 17:40

Puulevyjen ja lasikuidun väliin tulee liimamassa ja kyprokkiruuveilla kiinnitetään, puuosat liimataan yhteen säänkestävällä puuliimalla ja kyprokkiruuveilla, sisäpuolelle saumaan liimamassa. Kuidutan ulkoa/sisältä tuon puu/kuitusauman.
Sisälle tulee pyöröpuusta keskituki jonka läpi tulee m8 kierretanko jolla tuo kotelo kiinnitetään koriin, toinen tuki/kiinnitys tulee alaosaan mutta kuitenkin niin että koko laatikon saa pois ilman että tarttee subbaria irrotella.

Kanteen elementille tulee luultavasti "upotuskaulus" että saan suojaverkon siististi päälle, koko komeus maalataan mustaksi, en ala sen kummemmin verhoilemaan.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.12.2008 17:53

No joo, kotelo kansilevyä vaille valmis, mittasin tuossa tilavuuden eli roskasäkki pohjalle ja vettä täyteen, 29L menee, pesuhuoneen kaadon takia voi 29,5L olla mahdollinen, no tuo antaa jo suuntaa millaista elementtiä laitetaan.
Upotussyvyys tosin ahdistaa joten mitään jöötiä tuohon ei saa.

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 28.12.2008 1:53

Kesällä tein ukkon autoon subikotelon lasikuidusta... Pahvia kynä ja mittanauha vaan käteen ja tein auton takakulmaan sopivan muotin 1cm paksusta vanerista... sitten vaan kaiuttimen kokonen rinkula ja se asetettiin ruuveilla ja vanerin palasilla "ilmaan" sitten kangasta päälle niittipyssyllä.... Hartsit päälle ja muutama kerros lasikuitua vahvistukseks... Viimeistelyks musta kaiutinkangas päälle ja subi paikoilleen...

Tässä lopputulos..
http://i164.photobucket.com/albums/u21/ ... mis015.jpg
http://i164.photobucket.com/albums/u21/ ... mis010.jpg

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 28.12.2008 9:52

Joo eihän tuollainen nyt kummoinen ole tehdä mutta tuossa farkussa nuo pyöreät muodot on takaseinässä eli muotin teko oli pakollinen.
Ja vielä kun yrittää että kontti olisi käyttökunnossa eli tilava niin haastetta riittää kun kotelosta olis tarkoitus saada mahdollisiman suuri paikkaan jossa se on.
Nykyinen 29L tilavuus riittää jo aika monelle merkille.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.1.2009 17:03

Ja taas sain jotain tehtyä, eli loota nyt koottu ja liimattu kasaan, vielä pyöreiden reunojen kuidutus ja loppupaklaukset ennen maalia.
Päätyyn tein liittimen reijät ja tuo metalliputki on sekä keskituki että samalla kiinnitystangon läpivienti, boksista tulee sellainen jonka saa autosta irti ilman että tarvitsee elementtiä irrotella.
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... Loota7.jpg

Rasvanpoistoaineella pölyt pois ja bitumia hieman vahvikkeeksi:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... Loota8.jpg

Kansi päälle viimeistä kertaa, se oli siinä:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... Loota6.jpg

Elementin reikä tehdään kunhan sopiva elementti löytyy. Jbl malleista GT5-12 olis sopiva tuohon koteloon, suositus suljettuun, netto 28L ja tuohan on 29,5L.
Myös nykyinen vahvari riittäis tuolle konkan kanssa.

manu67
-
Viestit: 131
Liittynyt: 29.11.2005 23:15

ViestiKirjoittaja manu67 » 3.1.2009 8:41

Siistiä työtä :-) Tuolta löytyy vastava projekti. Aika jännä elementti ratkaisu.
http://www.diymobileaudio.com/forum/diy ... -more.html

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.1.2009 9:14

Kappas vaan, tuollakin asennettiin vahvari varapyöräkoteloon jossa omakin ensin oli mutta lämpeni turhan paljon joten siirsin takapenkin selkänojaan, pitäis vaan joku verkko kehitellä päälle ettei kolhisi.
Tuli tuossa jo mielessä suunniteltua toinenkin laatikko jonka laittais takapenkin selkänojaa vasten, mahtuis pyöränkoteloiden väliin ja olis sekä eteen että taaksepäin vinosivuinen ja matala jolloin takakontin tilavuutta vois vielä hyödyntää kuljetus tarkoitukseen.
Tilavuutta vois saada jotain 50L joka riittäis 12"-15" subille.

Projektia vaan hidastaa paikka kun aina pitää vanhempien luo 7km päähän lähteä väsäämään.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.1.2009 15:26

Viimeiset kuidutukset tehty, huomenna pääsee kittailemaan ja elementtikin on valittu kun sopurahaan löytyi eli 12" JBL: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=6232
Nykyinen vahvari pitäis tuolle riittää mutta jos kaupan menee niin sitten haetaan tehokkaampi jossa vaiheenkääntö.
1f konkkakin on jo tulossa.
Upotussyvyys hieman ahdistaa, pitää 2cm korottaa asennuskaulusta ja sen ympärille suunnittelin kankaalla ja hartsilla liimailla siistin pyöristyksen.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.2.2009 15:43

Pönttö valmis tällä erää ja kiinni autossa:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... t=JBL1.jpg
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... t=JBL2.jpg

Eihän se nätti ole mutta ajaa asiansa, suunnitelmat muuttuu ja toista laatikkoa jo lasketaan joten tuo ehkä myyntiin.
Piti tehdä tuo ruma korotus tuon elementin takia että mahtui laatikkoon koska tilavuus just sopiva tuolle ja kotelolaskurikin suosittelee suljettuun koteloon.

Vahvarista loppuu potku, herkkyys sekä bass boost pitää olla klo 2 kohdalla että jotain pihisee, vaiheenkääntö olis myös tarpeellinen koska basso tulee hieman myöhässä.
Suunnitelmissa olis Ground Zero GZTA 1.800mk2 tai Ground Zero GZUA 1.1000D joka olis ulkomittojen takia sopiva ja lähtis paikallisesta putiikista 250e hintaan.

Konkkana on 1f Dietz jossa myös heräte toiminto.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 7.2.2009 19:34

Nyt on tuota subia viikon verran soiteltu ja olen todella tyytyväinen sointiin, ei tule sellaisia "tyhjiä" kohtia toistossa mitä peerlesillä tuli vaan toistaa sekä matalaa että sopivaa isku eli rokkibassoa. vielä ei ole biisiä löytynyt jolla sais elementin menemään puuroksi tms.

Vaiheenkääntö pitää vahvariin saada koska joillakin biiseillä basso hieman myöhässä, tämä haetaan kaveriksi:
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1572

Ritiläkin on hommattu, pitää vain töissä tehdä sille pidikkeet.

Kuinkahan tuollainen subi sois 15" koossa tai toinen 12" kaveriksi, hmm........

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 8.2.2009 1:53

tota. sen vaiheenkäännön voi tehdä ihan manuaalisestikin.. eli vaihdat + ja - johtimet toisinpäin..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.2.2009 10:56

Voi voi mutta tuossa vahvarissa se on portaaton, kaikissa biiseissä bassot ei tule myöhässä ja viive on todella pieni.

beibo
-
Viestit: 104
Liittynyt: 8.4.2006 16:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja beibo » 8.2.2009 11:06

Voi voi mutta tuossa vahvarissa se on portaaton, kaikissa biiseissä bassot ei tule myöhässä ja viive on todella pieni.


Ainakin tuon FanaticAudion tuotetietojen mukaan ko. vahvarissa ei ole portaatonta vaiheenkäätöä, eli ainoastaan vaihe on 0 astetta tai 180 astetta ja tuosta merkinta 0/180.
Muutenkin, noissa halvemmissa GroundZeroissa ei muistaakseni ole siinä tasonsäätimessä vaiheenkääntöä. ;)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.2.2009 12:10

Ahaa, joo noissa halvemmissa ei ole kun tuossa 1.800 mallissa mutta tässä on:Ground Zero GZUA 1.1000D 0-180 eli olis portaaton?
Ei tässä nyt mitään hätää tuon kanssa ole, nykyinenkin vahvari on myymättä ja konkkakin tallin hyllyllä.
Loppui taas motovaatio hetkeksi kaikkeen väsäämiseen.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 8.2.2009 12:16

Itte tuossa tein omaan seattiin vähän vastaavanlaisen projektin, eli kuidusta kotelo ruurikin siihen sivu syvennykseen. http://picasaweb.google.fi/malandio/Auto#5295279980996539154 (tuolla on kuvia mun projektista muutenkin)
tilavuutta tuli 32l ja taisin todeta että en toiste kertaa ala tekemään kuitukoteloa, sen verran iso homma siinä on.
Sattu olemaan ylimäärisenä tommoiset 8" dragsterit jotka laitoin tuohon kiinni ja ihan hyvin ne tuntuu puhkuvan siellä. Paremmin tuntuu soivan mitä yks 12" spl dynamics.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 24.4.2010 11:37

Päivitetääs tätäkin eli hommasin tuollaisen MDS M3 monopäätteen:
http://autoextra.fi/products/php/M3.php

Säätöjä ja tehoa pitäis olla mutta kummastuttaa että "tehoruuvin" eli herkkyyden joutuu kääntämään lähes täysille että subi herää, onko soittimessa niin surkea lähtöteho vai mikä nyt on?


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa