ESP napista painamalla sutimisenesto poistuu mutta ilmeisesti ajovakaudenhallinta jää kuitenkin päälle? Auto siis tarraa ikävästi vastaan kun sopivassa kylkimyyryssä työntää menemään. Onko kyseinen "vika" mahdollista saada jotenkin pois päältä?
Seat Leon
1.8 TS 20 VT
neliveto
vm. 03
1M Leon ESP
Valvoja: ffp jäsenet
Ikävä kyllä, se vaan tuntuu tietävän.
Lainausta SCF:ltä:
"Mutta vielä siitä ESP:stä, että vaikka se on pois päältä, niin sähköinen tasapyörästön LUKKO toimii 80 km/h vauhtiin saakka. Sen vaikutus on etenkin talviliukkailla hyvä tietää/kokeilla, koska se toimii hieman ESP:n tavalla vaihdikkaissa luisuissa. Kurvin sisäpuolen etu- tai takapyörän sutiessa ABS nappaa hetkeksi sutivasta pyörästä, jolloin pitävät pyörät saa lisää puhtia esim. pikkuluisu oikenee veto päällä hetkessä itsekseen. Yllättävin tämä ominaisuus on siinä 80km/h kahta puolen kun ei voi tietää varmaksi oikaisee vai ei. Niin ja sitten toi kaarrejarrutustilanne ESP pukkaa mukaan vaikket haluaisikaan eli jarrutella kannattaa ennen mutkaa, jos haluaa "itse" ajaa."
"Leonissa on edessä, takana ja niiden välissä tasauspyörästöt, mitkä sallivat joka pyörälle eri pyörimisnopeudet.
Sitten tuo sähköinen tasauspyörästöjen lukko perustuu siihen, että se vahtii jokaisen pyörän pyörimisnopeutta erikseen ja jos joku pyörä pyörii reilusti nopeammin, niin ABS jarruttaa hetkeksi sitä.
Liikkeelle lähdössä esim. toisen puolen pyörät jäällä ja toiset pitävällä huomaa homman käytännössä. Sama homma tosiaan 80km/h saakka, siellä sen huomaaminen vaatii vain vähän tarkuutta ja tosiaan sen sivuluisun, jolloin renkaitten pituuspitokin murtuu sivuttaispidon murtuessa.
Ja tosiaan ESP:n poiskytkentä ei onneksi poista tätä.
Sen takia esim. kiinni jäädessa tai sitä pelättäessä, ESP pois ja silloin lukko pelaa eikä kierrokset laske ESP:n sählätessä."
Eli onko tätä ominaisuutta mahdollista poistaa?
Lainausta SCF:ltä:
"Mutta vielä siitä ESP:stä, että vaikka se on pois päältä, niin sähköinen tasapyörästön LUKKO toimii 80 km/h vauhtiin saakka. Sen vaikutus on etenkin talviliukkailla hyvä tietää/kokeilla, koska se toimii hieman ESP:n tavalla vaihdikkaissa luisuissa. Kurvin sisäpuolen etu- tai takapyörän sutiessa ABS nappaa hetkeksi sutivasta pyörästä, jolloin pitävät pyörät saa lisää puhtia esim. pikkuluisu oikenee veto päällä hetkessä itsekseen. Yllättävin tämä ominaisuus on siinä 80km/h kahta puolen kun ei voi tietää varmaksi oikaisee vai ei. Niin ja sitten toi kaarrejarrutustilanne ESP pukkaa mukaan vaikket haluaisikaan eli jarrutella kannattaa ennen mutkaa, jos haluaa "itse" ajaa."
"Leonissa on edessä, takana ja niiden välissä tasauspyörästöt, mitkä sallivat joka pyörälle eri pyörimisnopeudet.
Sitten tuo sähköinen tasauspyörästöjen lukko perustuu siihen, että se vahtii jokaisen pyörän pyörimisnopeutta erikseen ja jos joku pyörä pyörii reilusti nopeammin, niin ABS jarruttaa hetkeksi sitä.
Liikkeelle lähdössä esim. toisen puolen pyörät jäällä ja toiset pitävällä huomaa homman käytännössä. Sama homma tosiaan 80km/h saakka, siellä sen huomaaminen vaatii vain vähän tarkuutta ja tosiaan sen sivuluisun, jolloin renkaitten pituuspitokin murtuu sivuttaispidon murtuessa.
Ja tosiaan ESP:n poiskytkentä ei onneksi poista tätä.
Sen takia esim. kiinni jäädessa tai sitä pelättäessä, ESP pois ja silloin lukko pelaa eikä kierrokset laske ESP:n sählätessä."
Eli onko tätä ominaisuutta mahdollista poistaa?
Sulakkeen irroittamalla saa myös kätevästi poistettua takavedon. Ei se ihan kauhean hyvä ratkaisu ole siis.
Itse olen jo oppinut elämään tuon kanssa. Jarrut rutisee aktiivisessa ajossa melko pahan kuuloisesti, mutta ei se pahasti ajoon vaikuta kun ei vaan mene säikkymään sitä ääntä. Vetoja vaan. Tuo kaarrejarrutuksen aikana päälle hyökkäävä ESP on sitten taas asia mihin ei oikein edes voi tottua, joskus aiheuttaa sen verran kylmää hikeä että haluaisin vääntää nenästä sitä inssiä joka tuon ominaisuuden on suunnitellut.
Itse olen jo oppinut elämään tuon kanssa. Jarrut rutisee aktiivisessa ajossa melko pahan kuuloisesti, mutta ei se pahasti ajoon vaikuta kun ei vaan mene säikkymään sitä ääntä. Vetoja vaan. Tuo kaarrejarrutuksen aikana päälle hyökkäävä ESP on sitten taas asia mihin ei oikein edes voi tottua, joskus aiheuttaa sen verran kylmää hikeä että haluaisin vääntää nenästä sitä inssiä joka tuon ominaisuuden on suunnitellut.
ootteko törmänneet sellaseen ongelmaan vaikka esp:n kytkee pois päältä niin joskus kun luisu on lähes hallitsematon ja rupeaa jarruttamaan koveemasta vauhdista noin(70-90km/h)
nii jarrut ei vastaa millään tavalla eli tuntuu että poljin ei painu alas eikä auto myöskään jarruta.
voiko esp jotenkin laittaa vastaan vielä sillon? vai mikä siinä on?
nii jarrut ei vastaa millään tavalla eli tuntuu että poljin ei painu alas eikä auto myöskään jarruta.
voiko esp jotenkin laittaa vastaan vielä sillon? vai mikä siinä on?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa