1M Leon ESP

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

kepukka
-
Viestit: 897
Liittynyt: 11.8.2006 13:57
Viesti:

1M Leon ESP

ViestiKirjoittaja kepukka » 20.11.2008 17:28

ESP napista painamalla sutimisenesto poistuu mutta ilmeisesti ajovakaudenhallinta jää kuitenkin päälle? Auto siis tarraa ikävästi vastaan kun sopivassa kylkimyyryssä työntää menemään. Onko kyseinen "vika" mahdollista saada jotenkin pois päältä?

Seat Leon
1.8 TS 20 VT
neliveto
vm. 03

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 20.11.2008 17:45

Kunhan saat joka pyörän sutimaan niin ei se auto tiedä todellista ajotilannetta eikä ESP puutu ajoon :P

kepukka
-
Viestit: 897
Liittynyt: 11.8.2006 13:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja kepukka » 20.11.2008 17:56

Ikävä kyllä, se vaan tuntuu tietävän.

Lainausta SCF:ltä:
"Mutta vielä siitä ESP:stä, että vaikka se on pois päältä, niin sähköinen tasapyörästön LUKKO toimii 80 km/h vauhtiin saakka. Sen vaikutus on etenkin talviliukkailla hyvä tietää/kokeilla, koska se toimii hieman ESP:n tavalla vaihdikkaissa luisuissa. Kurvin sisäpuolen etu- tai takapyörän sutiessa ABS nappaa hetkeksi sutivasta pyörästä, jolloin pitävät pyörät saa lisää puhtia esim. pikkuluisu oikenee veto päällä hetkessä itsekseen. Yllättävin tämä ominaisuus on siinä 80km/h kahta puolen kun ei voi tietää varmaksi oikaisee vai ei. Niin ja sitten toi kaarrejarrutustilanne ESP pukkaa mukaan vaikket haluaisikaan eli jarrutella kannattaa ennen mutkaa, jos haluaa "itse" ajaa."

"Leonissa on edessä, takana ja niiden välissä tasauspyörästöt, mitkä sallivat joka pyörälle eri pyörimisnopeudet.
Sitten tuo sähköinen tasauspyörästöjen lukko perustuu siihen, että se vahtii jokaisen pyörän pyörimisnopeutta erikseen ja jos joku pyörä pyörii reilusti nopeammin, niin ABS jarruttaa hetkeksi sitä.
Liikkeelle lähdössä esim. toisen puolen pyörät jäällä ja toiset pitävällä huomaa homman käytännössä. Sama homma tosiaan 80km/h saakka, siellä sen huomaaminen vaatii vain vähän tarkuutta ja tosiaan sen sivuluisun, jolloin renkaitten pituuspitokin murtuu sivuttaispidon murtuessa.
Ja tosiaan ESP:n poiskytkentä ei onneksi poista tätä.
Sen takia esim. kiinni jäädessa tai sitä pelättäessä, ESP pois ja silloin lukko pelaa eikä kierrokset laske ESP:n sählätessä."

Eli onko tätä ominaisuutta mahdollista poistaa?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 20.11.2008 18:19

Sulakkeet irti niin poistuu ainakin.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 20.11.2008 18:36

Sulakkeen irroittamalla saa myös kätevästi poistettua takavedon. Ei se ihan kauhean hyvä ratkaisu ole siis.

Itse olen jo oppinut elämään tuon kanssa. Jarrut rutisee aktiivisessa ajossa melko pahan kuuloisesti, mutta ei se pahasti ajoon vaikuta kun ei vaan mene säikkymään sitä ääntä. Vetoja vaan. Tuo kaarrejarrutuksen aikana päälle hyökkäävä ESP on sitten taas asia mihin ei oikein edes voi tottua, joskus aiheuttaa sen verran kylmää hikeä että haluaisin vääntää nenästä sitä inssiä joka tuon ominaisuuden on suunnitellut.

kepukka
-
Viestit: 897
Liittynyt: 11.8.2006 13:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja kepukka » 21.11.2008 19:21

Eli ilmeisesti mitään ei ole tehtävissä edes johdon päässä?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 21.11.2008 20:19

Oikeasti aktiiviseen ajoon on eri autot.

kepukka
-
Viestit: 897
Liittynyt: 11.8.2006 13:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja kepukka » 22.11.2008 9:37

Se on totta. Torsen olisi aina torsen mutta en taida nyt täksi talveksi vain pelkän torsenin takia vaihtaa autoa.

Toisiko Haldex Controller mitään apua pulmaani?

eepi``
-
Viestit: 41
Liittynyt: 5.7.2008 17:11

ViestiKirjoittaja eepi`` » 8.12.2008 21:58

ootteko törmänneet sellaseen ongelmaan vaikka esp:n kytkee pois päältä niin joskus kun luisu on lähes hallitsematon ja rupeaa jarruttamaan koveemasta vauhdista noin(70-90km/h)
nii jarrut ei vastaa millään tavalla eli tuntuu että poljin ei painu alas eikä auto myöskään jarruta.

voiko esp jotenkin laittaa vastaan vielä sillon? vai mikä siinä on?

kepukka
-
Viestit: 897
Liittynyt: 11.8.2006 13:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja kepukka » 9.12.2008 12:27

On huomattu... Tekee samaa myös joskus paljon paljon pienemmässäkin vauhdissa.

eepi``
-
Viestit: 41
Liittynyt: 5.7.2008 17:11

ViestiKirjoittaja eepi`` » 9.12.2008 13:03

hyvä tietää etten oo yksin sen ongelman kanssa :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa