AGR/AHU 1.9 tdi-90 ruiskupumpun säätöä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

AGR/AHU 1.9 tdi-90 ruiskupumpun säätöä

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 23.8.2006 9:15

Kuva


tuossa lähtötilanne.
auto cordoba -00 1.9 tdi agr-motilla.
golffin valkkasin valikosta kun cordoa ei löytynyt. van lienee sama motti tuossakin golffissa.
laittakaas selkeät ohjeet miten saan tuon ajoituksen tikkiin :)
voiko tuohon vag-com tdi graph ohjelman tulokseen luottaa, auto kyllä toimii muuten ok. ei nyvi ja vedot tallella. kulutuskin on 5:n luokkaa sataselle.



EDIT:

Kuva

säädön jälkeinen tilanne
Viimeksi muokannut AhdettuSiitin, 24.8.2006 8:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 23.8.2006 10:40

AGR:ssä on säädettävä hihnapyörä.
Eli jakopään kotelo auki ja pumpun hihnapyörältä pikkumuttereita pikkisen löysytät.
Sitten siirrät pikkuisen pumpun akselia myötäpäivään. liike on sitten herkkä.
pultit kiinni ja auto käyntiin ja tarkastus vagcomilla.
vakiossa hyvä tuolla sinisen ja vihreen välissä.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 23.8.2006 10:54

muistako minkälaiset pultinkannat o siinä hihnapyörässä?
kuusiokoloa vai norminottia.

siinä varmaan voi merkitä nykyisen asennon niin helpottaisi säätöä.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 23.8.2006 17:24

Oliskohan ollu ihan normi 13mm pultin kanta. Vai muistanko väärin...?

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 23.8.2006 17:36

jep, ihan normi pultit.

Jake77
-
Viestit: 187
Liittynyt: 1.7.2004 0:48

ViestiKirjoittaja Jake77 » 23.8.2006 18:10

Mitenkäs tuo ennakko kun on lastutettu? Pitääkö olla enemmän vai vähemmän ku normaalisti? Mulla on tuossa sinisellä viivalla ja upsoluten lastu ja isommat suuttimet. Golf IV 1.9 TDI AHF.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 24.8.2006 8:36

omalla vastuulla voi koittaa säätää seuraavan ohjeen mukaisesti:


AGR:

- koneen suojamuovi venttiilikopanpäältä pois
- jakopään yläpäänsuojamuovi pois (klipsuilla, ei tarvitse avaimia), voi vaatia ahtoputken irrotuksen ja kiinnityksen imusarjan puolelta
- sitten konepeltiä kiinni ja konetta lämmittää
- avaa vag-com ja valise sieltä engine ja meas blocks, arvoksi 000 ja go.
-vaihda switch to basic settings (hehkunmerkkivalo alkoi ainakin omassa autossa nyt vilkkumaan. sammuu sitten kun mittaus lopetaan), jolloin TDI Graphin pitäisi ilmestyä
- Valitse sieltä TDI Graphista autosi ja tietokone kertoo loput
- arvo tulisi olla vakiossa noin 50 luokkaa.


mikäli arvot ei täsmänneet:
- tarvitse 13mm avaimen sekä hihnapyörälle oma (17-19mm e varmuutta, jakaria joutu käyttää)

- merkkaa tussilla nykyinen nokkapyörän kohta
- löysää 3 pulttia 13mm avaimella.
- pyäräytä pumpunakselia tarvittavaan suuntaan (millin liike tekee paljon jo ennakossa)
- kiristä pultit.


AHU:

(- pumpun hihnapyörän rei'istä pumppua kiinni pitävät pulti auki (ei hihnapyörän pultteja auki!), voi joutua käsin vähän pyörittelemään sopivaan asentoon että saa avaimen reiästä sisään
- pumpun takaa pultit auki (pultteja oli vissiin neljä kaiken kaikkiaan, kaksi hihnapyörän puolella ja kaksi pumpun takana, toinen suht veemäisessä paikassa)
- pumpun kääntö hihnapyörän pyörintäsuuntaa vastaan, tämä siis silloin kun ajoitus on myöhäisellä
- pultit kiinni)



- konepelti kiinni että koneen lämmöt nousevat nopeammin
- mittaa vagilla uudelleen
- säädä tarvittavan monta kertaa että on kohdallaan
- kokoa hilut paikoilleen (yksi klipsu jakopäänkopassa on vaikeahko laittaa paikoilleen, vaatii pienet sormet :p )

henkkaSa
-
Viestit: 44
Liittynyt: 27.8.2006 22:09

ViestiKirjoittaja henkkaSa » 7.4.2007 15:43

Yhdyn tuohon JAKEN kysymykseen..
Mitä jos lastutettu? Vaikuttaako asiaan, kannattaako koskea pumppuun?
Itsellä arvo n. 46-47.
Saisko autosta hieman virkusemman jos muuttais ton arvon jonnekkin +50?
Auto tuntuu laiskalta..

tiiselisti
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.9.2003 22:21

ViestiKirjoittaja tiiselisti » 7.4.2007 17:04

Mites ALH eroaa nuista kahdesta? Itellä näytti n. 35 eli myöhäisellä on...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 7.4.2007 20:58

alh malliin voi soveltaa tuota agr:n ohjetta, samanlaisia ovat pumpun osalta.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 30.5.2007 21:24

Otetaanpa hyvä topic taas käyttöön...

Kiitos hyvästä ohjeesta. Kaikki meni hyvin kunnes tapahtui seuraavaa:

Mittasin, ja Vag-Comin mukaan ennakko 34. Ok... Kone 1.ykk, venakoppa irti, nokan ajoitus ok,merkit kahteen kohtaan pumpun pyörälle... säätöä, ja tulos 70, eli liikaa meni. Uusi yritys, vähän takaisin, tulos 60... Vielä vähän takaisin---->"Timing too advanced to be plotted"!! What the fuck!? Uskotaan konetta, ja myöhätään vähän... Sama tulos! Myöhätään lisää--->Kone rykien käyntiin, hirveä savu pauketta putkessa ja silti "too advansed to be plotted", vaikka ennakko selvästikin älyttömästi myöhäisellä! Sitten säätö takaisin vanhoihin merkkeihin---> Kone käy ja toimii, mutta edelleen "too advanced...." herjaa kone.

Operaation aikana pari kertaa vikakoodi:
00550 injection commencement regulation -regulating difference

Kerran tuli moottorin lämpötila-anturiherja. Kuittasin pois, ei uusiutunut.
Ihmettelin myös, kun "fuel temperature" oli 130-135 astetta koko ajan. Normaalia?
Pariin kertaan suljin ja käynnistin vag-comin uudelleen. Ei vaikutusta.

Eli jokin siellä pumpulla mättää nyt ilmeisesti... Mutta mikä? Joku asentoanturi siellä kai on, mistä tieto tulee?

Vertaako ecu sitten kampiakselin asentoa ja pumpun asentoa toisiinsa, joiden välisen ennakon ilmoittaa Vag-comin näyttämänä lukuna. Eli toisaalta myös kampiakselin asentotunnistin voi olla rikki... Tässä autossa on vakiovarusteena mukana kulkenut koko ajan myös koodi:"18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster
P1654 - 35-10 - - - Intermittent
... joka voi sekin olla merkki jostakin elämää suuremmasta. Oltzu oli saanut koodin kuriin paikkaamalla öljypohjassa olevalle anturille menevät johdot. Mitä se anturi siellä tekee...?

Hirvittävästi kysymyksiä... Kaikkea sitä miettii tallin hämärissä puolen yön jälkeen =)

turha
-
Viestit: 17
Liittynyt: 27.12.2005 18:43

ViestiKirjoittaja turha » 31.5.2007 8:57

Mulla on VAG-COM herjannut ihan samaa, kun säädin ajoitusta AGR-koneisessa Golffissa. Ihmettelin kun ei sitä saanut säädettyä sinisen ja vihreän viivan väliin mitenkään. Aina vaan tuli herjaa, että "too advanced to be plotted!". Jos joku tietää asiasta niin olisi mielenkiintoista tietää mikä tuollaista aiheuttaa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 31.5.2007 11:37

Operaation aikana pari kertaa vikakoodi:
00550 injection commencement regulation -regulating difference


Toi ainakin lienee ihan yleiskoodi joka voi mm. aiheutua siitä että ajoitus on pielessä. Mutta samaa koodia taitaa tulla myös 3. suuttimesta ja pumpun ennakonsäätimestä. BTDT.

mkaskine
-
Viestit: 46
Liittynyt: 27.6.2005 10:41

ViestiKirjoittaja mkaskine » 31.5.2007 14:27

mites toi säätö menee AFN koneessa??

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 31.5.2007 14:32

Aina vaan tuli herjaa, että "too advanced to be plotted!". Jos joku tietää asiasta niin olisi mielenkiintoista tietää mikä tuollaista aiheuttaa.


Katopa löydätkö vastauksen ao. linkistä

http://www.seatclubfinland.com/foorumi/ ... 7715#87715

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 25.9.2007 18:46

No enpä löytänyt en... Onkos siellä pumpulla joku anturi mikä vois tehdä kiusaa?

asn
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 4.7.2007 21:19

ViestiKirjoittaja asn » 23.12.2007 7:48

Tuossa eilen säätelin omasta cordosta ennakon.
Lähtötilanteessa ennakko 15 tienoilla ja ekayrittämällä sain sinne 55-54 tietämille. Ja säätö on tosiaan pienestä liikkeestä kiinni. Tussilla tein merkinnän pumppuun ja pumpun kiinnitysrautaan ja n. millin liike tuotti edellisen tuloksen.
Kone AHU ja hihnapyörän välistä pitää löysätä tosiaan 2 13mm pulttia, kolmas on heti siinä näkösällä toisella puolella ja viimeinen on tosiaan pumpun persuuksissa kiinni, mutta ei edes mitenkään mahdoton avata.. Pienet kädet, kätevä säätää :).
Hankaluuksia tuotti jakopään suojakopan irroitus, jota ei sitten meinannut saada pois paikoiltaan sitten millään, mutta onnistuu iroittaa purkamatta koko konehuonetta. Toimii hyvänä palikkatestinä :).

Ei ole muuten ikinä tuo diisseli käynyt noin kevyesti kuin nyt :). Välillä luulee ihan että bensa-autolla ajelisi.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 5.4.2008 18:36

Saisko tähän ohjeita ASV-moottorin ruiskutusennakonsäädöstä? Hyvin seikkaperäisesti mielellään.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 5.4.2008 20:10

Mulla oli ALH koneessa hemmetin tarkka ennakon kanssa..
Jakopään vaihdon jälkeen kulutus nousi muistaakseni ~0.3L ja silloin ymmärtämättäni asioista kyselin hommaa marmoritiskiltä ja jakopään remontointi ei kuulemma voinut vaikuttaa kulutukseen.
Hommasin sitten Vag Comin ja ennakko oli hieman yli yläviivan.

Paras säätö kulutuksen kannalta oli niin että ennakko toteutuu joka kierroksella, eli ajoin ja logitin ja säädin ja ajoin ja logitin jne.

Vaika tyhjäkäynnillä pyynti toteutuu, niin pintakaasulla liian suuri mekaaninen ennakko ei välttämättä anna tarpeeksi vähän ennakkoa ja kulutus nousee.
Liian pienellä ennakolla maksimi ennakko ei toteudu isommilla kierroksilla ja täydellä kaasulla jolloin savutus lisääntyy ja teho kärsii.

Minulla taisi olla kulutuksen kannalta maukkaimillaan ~42 asteen mekaanisella ennakolla ja adaptaatio vakiossa.

Helppoahan tuo säätely ei ole.. eli kun tuntee että liikahtaa, niin silloin menikin jo liikaa =)

Kokeilin myös adaptaation kautta nostaa vakiosta 0.4 arvosta aina 0.9 saakka ja aina kulutus nousi.
Savutus kyllä hieman pieneni ja samoin huoni suorituskyky ihan aavistuksen.
selkeämmin kuitenkin suorituskyky ja kulutus muuttuivat jos ennakkoa vähensi adaptaatiosta esim arvoon 0.2.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 5.4.2008 22:30

Tarkoitin lähinnä mitä löysätään ja mistä. Onko siinä nuo kolme pulttia mitkä löysätään? Hihnapyörässä kyllä on kolme pulttia mutta ei ne oo ne jotka pitää pumppua paikallaan.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 5.4.2008 23:21

H-pyörän kolme pulttia löysälle ja sitten käännetään pumpun akselin mutterista 22mm avaimella, jolloin akseli kääntyy mutta hihnapyörä eikä hihna liiku. Pyörimissuuntaan käännettäessä menee tietysti aikaisemmalle ja pienin liikkein kokeilemaan.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 6.4.2008 13:10

Kiitos ohjeista. Siihen 54-56 jätin ku en niin tarkasti ruvennu laittamaan. Tuntuu ehkä vähän laiskemmalta ylemmillä kierroksilla, pitäiskö?

VarioTDI
-
Viestit: 27
Liittynyt: 1.11.2008 16:40

ViestiKirjoittaja VarioTDI » 7.11.2008 22:57

Nyt on sitten ennakkoa säädetty sen verran, että jos on jonnekin lähdössä niin pitää ennakoida ja tilata taksi.

Cortsu ei siis lähde enää käyntiin ollenkaan. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen miten pumpun saa ajoitettua edes sinne päin, että saa auton käymään ja sitten säätämään uudestaan. Joku taisi semmoistakin pelotella, että koko koneen ajoitus olisi muuttunut, kun pumppua käänsi niin olisi hihnan kiristin tehnyt temput.

Auttekee hyvät immeiset, jos tietoa on :oops:


Nyt tein säätöä niin, että hihnapyörän rei´stä löysäsin 2kpl 13mm pulttia, sitten yhtä siitä pumpun oikealta laidalta edestä ja yhtä vasemmasta laidasta pumpun alta(kuskin jakkaralta katottuna). Tuntuu, että pumppu liikkuu vähän joka suuntaan. Ylös, alas, sivulle, eteen ja taakse.
Oottekos jättänyt muuten kaikki pultit löysälle ja naputellut säädön kohdalleen auton käydessä?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 8.11.2008 9:27

Oottekos jättänyt muuten kaikki pultit löysälle ja naputellut säädön kohdalleen auton käydessä?


Sen verta pieni se liike mitä sitä pumppua tarttee kääntää että tarkkana saa olla kone sammuksissa ei tuu liikaa käännettyä. = Mahdoton homma kone käydessä.. Ja noissa missä hihnapyörä löysätään niin vielä mahdottomampi yhtälö.

Omassa tein tussilla 2-3kpl merkkejä pumpun kiinnitykseen ja käänsin pumppua sen verran että se kääntyi juuri sen verran että viivasta huomasi sen kääntyneen. Pumppu oli myöhäsellään mutta viivojen sisällä vielä. Säädön jälkeen se meni himpun verran aikaselleen mutta lähes siniseen viivaan kiinni.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 8.11.2008 9:58

Sattuipa epähuomiossa itsellekin niin viime pumpun säädön yhteydessä että ei lähteny käyntiin enään ku jätin ruuvit läysälle pyörästä. Käänsin kuitenkin reilusti vastaavaan suuntaan mihin hihna sitä pyörittää ja sainkin sitten auton käyntiin ja lukemat kartalle. Kyllä meinas vähä jännittää että menikö vituilleen koko homma.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 8.11.2008 10:28

kyllä minä ainakin ahussa aina säädin pyöriessä ajoituksen, oli paljon helpompaa. nykyisessä agr:sä onkin sitten jo vaikeampaa kun aina pitää sammuttaa ja käydä kääntämässä. todella herkästi muuttuu agr:n pumpun käännöllä, pitää olla todella tarkka ja vag com mukana

VarioTDI
-
Viestit: 27
Liittynyt: 1.11.2008 16:40

ViestiKirjoittaja VarioTDI » 8.11.2008 14:35

No niin nyt on ajoitus sitten kohdallaan. Ennen arvo oli jotain 18 luokkaa ja nyt on 46. Vähän tuntuu auto laiskemmalle vaikka IQ on samassa 4.6. Täytyy nyt ihmetellä miten kulutuksen ja käyntiin lähdön kävi.

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 8.11.2008 19:25

itellä oli sellanen tilanne , että toi ajotus arvo oli 122 ja veti ihan mukavasti alhaalta.(1500 rpm)olin säätänyt sen korvakkuulolta .ja boksi on toiminnassa. sitten säädettiin tohon kartalle niin kyllä ne vedot hävis ihan saman tien. olis pitänyt kokeilla savuja tolla ensimmäisellä säädöllä. lisäillään postia kun mittailee savuja vähän isommalla ennakoilla.onkos testaajilla kokemusta savuista isoilla/pienillä ennakoilla.ja moottori käydessä olen pumppua säädellyt.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 8.11.2008 19:36

kovilla ennakoilla rikot moottorin, pudota ihmeessä vähän alemmas. ei ne vw insinöörit suotta sinne sitä suositeltua(55-60) arvoa ole laittanut

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 10.11.2008 8:58

varmaan toi eka ennakko on hieman liikaa joka suhteessa, mutta toi suositus arvo on jonkun näkönen kompromissi.päästöt, äänet, kylmäkäynnistyvyys.jne. pienemmällä kulutuksella meni ja hyvin lähti käyntiin.talvioloissa voi sitten käyntiin lähtö olla vähän vaikeempaa ilman lohkolämppäriä?

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 10.11.2008 10:35

Jostain muistan lukeneeni, etta tuolla ennakon suositusarvolla on haettu kompromissia kulutuksen + tehon ja typpioksidipaastojen valilla. Itse ajattelin kokeilla joskus jos sen laittaisi siihen ylemmalle viivalle eli siten etta ennakko olisi suositusarvon ylarajalla...

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 11.11.2008 12:46

Aika kovalta kuulostaa tuo 112... Mulla ainakin jo yli 70 aiheuttaa melko karkean käyntiäänen...
Tuo Corveten metodi on hyvä. Siten saa kulutuksen optimoitua sen mukaan miten autoa käytetään. Eli jos ajetaan paljon maantiellä, niin ennakko sen mukaan...

Mulla on nyt ennakko 45 ja talvinopeuksilla (mittari 95km/h tai 115 km/h, mittarivirhe 5km/h...) kulutus 3,9-4,2. Alla kitkat 195/65/15. Kulutus vähän vaihtelee kelin mukaan (sade, vastatuuli jne), kuormalla ei juurikaan ole merkitystä. Kesärenkaat nostivat kulutusta yli litralla...

OT: Ja joo kyllä! Olen kai moraaliton kun pyrin aina ajamaan 10km/h yli rajoituksen... Mutta eipä tarvi olla rekkojen tukkona...

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 11.11.2008 13:13

ihmeen pienellä skodat vaan menee.ite pääsee just ja just alle 5l/100 (kesällä n.4,5)vaikka pääasiassa matka/moottoritie ajoa95% ja mittarivirhe n.0 ja nopeus motarilla n105-110 keskinopeuden ollessa n.85-90kh/h . kaverille tein skodaan boksin ja sai vielä nipistettyä pari dl eli n.
4- 4,2/100km. tarttis varmaan kokeilla tota adapt. säätöä miten se vaikuttais itellä.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 17.7.2009 21:49

hihna vaihdettu merkkiliikkeessä ja asentajan mukaan tarkisti ennakon että on 40 ja 60 välissä.
Kuva

niinpä niin, onko laiskottanut ja jättänyt hienosäädön kokonaan tekemättä. uusi hihna niin lienee timminpi = ennakko kasvaa.
jättäiskö noin antaisko hihnan venyä?
ehkä hiukan kovempi käyntiääni on nyt.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 18.7.2009 8:27

Jos on tuo AGR/ALH/ASV jne. kone niin enpähän jättäisi säätämättä. On tuossa tuon sukupolven koneissa NIIN helppo toimenpide. Tarkkuutta unohtamatta.
Tuolla 90 pinnassa liikkuva ennakko lisää kulutusta selvästi.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 18.7.2009 9:17

se tässä on erikoista että puolella tankilla pääsi ennen 550km, nyt 615km.
en tiedä johtuuko lisäkilsat tuosta ennakosta vai samaan aikaan tehdystä takapöntön poistosta.
millä vehkeellä ne säätää merkkiliikkeessä ennakon?
helppoa tuon säätö on kyllä, taidan jättää kädet likaamatta ja liikkeen piikkiin säädätän tuon vielä kohilleen.

Sekottaja
-
Viestit: 60
Liittynyt: 7.4.2007 7:23

ViestiKirjoittaja Sekottaja » 19.7.2009 3:28

Tohon kulutus asiaan, niin onkos noi teidän kulutukset ajotietokoneen vai tankkauksesta laskettuja kulutuksia? Ainakin itellä aikoinanaan lastutetussa ocussa toi ajotietokone näytto melkein litran alakanttiin...

Jaxz
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.7.2005 12:43

ViestiKirjoittaja Jaxz » 16.11.2009 12:39

Kuinka ajoitus vaikuttaa koneen vääntöön? Nokkahihnaremontin jälkeen ajoitus oli kerralla 53-54, eikös tuon pitäisi olla ihan hyvissä lukemissa?
Auto ei kuitenkaan ole läheskään sitä, mitä se oli ennen hihnanvaihtoa. Tuntuu kuin ajaisi hunajassa, eli paljon tahmeammin liikkuu auto nyt. Lisäksi kulutus vaikuttaisi olevan hieman korkeampi.
vm 2001, ALH, ~300 tkm ajettu.

Jaxz
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.7.2005 12:43

ViestiKirjoittaja Jaxz » 19.11.2009 10:37

Kuinka ajoitus vaikuttaa koneen vääntöön? Nokkahihnaremontin jälkeen ajoitus oli kerralla 53-54, eikös tuon pitäisi olla ihan hyvissä lukemissa?
Auto ei kuitenkaan ole läheskään sitä, mitä se oli ennen hihnanvaihtoa. Tuntuu kuin ajaisi hunajassa, eli paljon tahmeammin liikkuu auto nyt. Lisäksi kulutus vaikuttaisi olevan hieman korkeampi.
vm 2001, ALH, ~300 tkm ajettu.


Eikö kenelläkään ole ajatuksia tuohon?

Sen verran lisäyksiä, että tasakaasulla ajettaessa kone tuntuisi vääntävän sitkeämmin, mutta kiihdytettäessä vaikuttaa tosiaan tahmeammalta.

bikermouse
-
Viestit: 25
Liittynyt: 18.10.2006 10:26

ViestiKirjoittaja bikermouse » 20.11.2009 10:22

Tarkistapa onko ahtoletkut kunnolla paikallaan vaihtohomman jäljiltä,ettei vuoda jostain välijäähyn tai ilmaputken liitoksesta

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 20.11.2009 11:06

Mun ALH:ssa vaikutti pienikin ennakon muuttaminen tuohon "herkkyyteen" paljonkin.
Corvette68:n antama ~40 asteen ennakko tuntui parhaalta ja vähällä meni.
Suosittelen Jaxz säätämistä kun on kuitenkin niin naurettavan helppo homma.

control
-
Viestit: 12
Liittynyt: 2.1.2010 17:45

ViestiKirjoittaja control » 2.1.2010 17:54

terve

auto on siis agr koneinen bora. Jakopäänremontin jälkeen moottori mielestäni "jyristää" enemmän kuin ennen hihnan vaihtoa. Jyrinä esiintyy etenkin 2000 kierroksen tietämillä.

Auton kulutus on samanlaista kuin ennen huoltoa, ehkä aavistuksen korkeampaa (0,1-0,3 ltr/100km enemmän)

Muutenkin moottori tuntuu toimivan normaalisti, eli käynnistyy hyvin ja tehot ovat tallella.

Ainoa ongelma on tuo jyrinä, erityisesti kiihdyttäessä. Moinen jyristely kun ei varmaankaan ole moottorille edullista...

Onkohan siellä nyt tämä ennakko ihan kohdillaan?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 2.1.2010 18:08

Eipä tuota voi mitenkään tietää ennen tarkastamista. Jakopääremonttiin kuuluu _aina_ ruiskutusennakon tarkastaminen.

control
-
Viestit: 12
Liittynyt: 2.1.2010 17:45

ViestiKirjoittaja control » 2.1.2010 18:36

huollon suoritti monimerkkihuolto, ja pessimistinä epäilen etteivät he ole panostaneet kovin paljoa moisen vanhan dieselin säätämiseen...

pitääpä käydä juttelemassa..

mahtaakohan ennakon tarkistaminen/säätäminen maksaa paljonkin merkkihuollossa?

toinen mahdollinen jyrinän aiheuttaja voi olla myös moottorin kiinnitys. sikäli mikäli olen ymmärtänyt oikein, pitää jakohihnaa vaihtaessa irrottaa myös moottorin jakopäänpuoleinen kannatin pois?

onkohan siellä jotain mikä voisi aihettaa kyseisiä oireita? esim onko kannakkeen osat helppo asentaa väärin vai voiko sieltä välistä unohtua joku osa helposti pois ?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 2.1.2010 19:53

Meinasin just kirjottaa että monesti jopa (moni?)merkkihuollot jättävät toimenpiteen tekemättä, mutta niinkuin tuossa kirjotinkin niin tarkastus kuuluu jakopääremonttiin ihan siinä missä kiristimien vaihtokin. Tuo jyristys voi johtua vaikka jonkun ahtoputken, suojan tai minkä tahansa osan väärästä asennusta/huonosta kiinnityksestä, työllä on aina takuu joten eikun juttusille vaan. Olipa se auto vanha tai uusi, se toimii aina parhaiten oikein säädettynä. Itselläni ei tulisi edes mieleenikään jättää tuommoista asiaa tarkastamatta, olipa kyseessä sitten oma tai asiakkaan auto, ja valtaosassahan tuo on jo ennen remonttiakin aivan metsässä.

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 2.1.2010 20:36

Olisko tuohon ennakon säätämiseen mitään selkeää ohjetta? Pystyykö säätämään sillä ilmaisella vag-comilla (301?) ?

Vaihdoin kanssa just jakohihnan ja tuntuu kuluttavan inan verran enemmän ja olevan persdynossa vähän laiskempi kuin ennen. Olisi kai syytä katsoa säädöt.. ?

edit.. no witt. =)
Viimeksi muokannut Paavis, 3.1.2010 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 3.1.2010 2:10

Eikös tuosta asiasta ole koko topikki jo löpisty. Syytä lukea se läpi? :D

Hakku
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.5.2007 13:16

ViestiKirjoittaja Hakku » 19.9.2010 13:08

Toledo 1.9TDI AGR 1999

Hihnanvaihdon jälkeen pumppu myöhäsellä. Säätö hihnapyörän pulttien avulla:

-Ahtoputki sekä jakohihnan ylempisuojamuovi irti.
-Tussilla merkki hihnapyörän kolmen 13mm pultin kannan ja hihnapyörän juureen, notta tietää paljon kääntyy.
-Kolmesta 13mm kaksi löysälle ja kolmas vasta kun 22mm lenkkiavain on kiinni pumpun akselissa.
-Kääntö oikealle jolloin ennakko lisääntyy(vastaavasti vasemmalle ajoitus myöhästyy). Pienikin tuntuma kääntymisestä näkyy vagcomilla isosti.
-Ohje neuvoo uusimaan 13mm pultit. 20nm 90 astetta.


Muutoin jakohihnanvaihdosta:

-Tee tussilla nokka-akselin hihnapyörään ja koneen runkoon hyvä ajotus/kohdistus merkinnät koneen ollessa ykk:ssa kampuralta katottuna(ei tarvitse ottaa alippainepumppua eikä venttiilikoppaa auki).
-Laita n.7mm poranterä välyksettömästi ruiskupumpun hihnapyörän lukitsemiseksi koneen ollessa ykk:ssa. Ruiskupumpun hihnapyörässä vain yksi kolo johon sopii, kokeile 6mm lukituskolon löytämiseksi.
-Kampuran pään pultin avaamista varten vauhtipyörästä löytyy väkänen juuri ennen yläkuolokohtaa, mihin voi kiilata taltan raudan.
-Ota jakohihna kiristimestä löysälle(pois hampailtaan) ennen kampuranpään pultin avaamista, jotta voit pyörittää konetta hieman taaksepäin kampuran lukitsemiseksi em vauhtipyörän väkäsestä, tämä siksi, että ruiskupumppu on lukittuna n. 7mm poranterällä.
-Pidä moottori lähellä ykk:ta koko operaation aikana. Vauhtipyörän hampaista voi pyörittää alapää kohdilleen kampuranpään pultin aukaisun jälkeen. Kampuranpään pultti aukeaa välyksettömällä normi 19mm monikulmaisella(12kulmaa?) hylsyllä.
-Kun uudet hihnapyörät(sekä pultit/mutterit, ei kierretappeja) sekä vesipumppu on asennettu, laita hihna hollilleen sekä kiinnitä kampiakselin pään hihnapyörä, kiristä pultti(joka tulisi uusia) 90nm+90astetta. Jakohihnan kiristin löysällä, jottei estä hihnan hampaille saattamista.
-Pyöritä alapää ykk merkkiin.
-Kohdista nokka-akseli merkkiisi(käsin kääntämällä nokka-akselin hihnapyörästä), ruiskupumppu on ollut kokoajan lukittuna. Asenna hihna hampailleen ja säädä kiristin papukaijapihdeillä ohjearvoon(käytä kaveria apuna).
-Tarkista ajoitukset: alapää edelleen ykkssa, nokka-akseli merkinnässäsi sekä ruiskupumpun lukitustappi(poranterä) lähtee kevyesti irroittamalla(ei kiilautunut kolossaan).
-Vagcomin avulla hienosäädät ruiskupumpun ajoituksen. Ohje neuvoo että viivojen välisellä alueella ei tarvitse säätöä(oletetaan, että vagcom ja volkkarin alkuperäinen asteikko täsmäävät ko moottorikoodilla).

Muutoin remppaan saa meneen kummasti aikaa(itellä 12h+ylim, ekaa kertaa tein), puskurin ja oikean ajovalon irroitukseen ei tarvitse ryhtyä, vaikka virallinen ohjeistus näin neuvoo. Moottorin tukemiseen kannakkeen irroitusta varten käy pullotunkki oivasti. Auton alle tulisi päästä, autotallin monttu on ehdoton.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 25.2.2011 18:44

meneekö tuo pumpun säätö afn passatissa samalla lailla ku toi ahun ohje tuolla ylempänä??

santikko
-
Viestit: 123
Liittynyt: 27.5.2009 15:46

ViestiKirjoittaja santikko » 4.6.2011 9:59

mulla ei ole rekisteröityä versiota vcds:ästä, näkeekö sillä jostain meas.blokeista pumpun ajoituksen?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.6.2011 16:25


petedad
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.5.2007 10:28

ViestiKirjoittaja petedad » 31.8.2011 10:59

Minulla oli huonosti käyntiin lähtevä ASV koneinen toledo. Ruiskutusajoitus oli 52 josta nostin sen 78:aan. Nyt auto lähtee nätisti käyntiin ja vetojakin tuntuu olevan. Onko tuosta jotain haittaa että arvo on ihan yläkäyrällä? Ennen kuin laitoin auton käyntiin niin auto päästi suuret valkoiset savut ja lähti ihan niinkuin ei olisi hehkutettu ollenkaan. Nyt lähtee normaalisti.

^WatcheR^
-
Viestit: 176
Liittynyt: 20.9.2004 15:16

ViestiKirjoittaja ^WatcheR^ » 2.10.2011 17:28

nyt en kyllä löytäny mielestäni tästä topicista ainakaan että tarviiko sen vag comin olla rekisteröity?

jostain syystä ei olla ainakaan saatu tuota käyrää aikaseks ku ollaan yritetty.

tein jakopään remontin tuossa viikko sitte ja samalla vaihoin nostimet ku kolkatti melkosesti vanhat.
ehjännäköset oli vanhatkin mutta vaimentu kyllä mekkala.. tai muuttu toisenlaiseks.
joku paikka vissiin resonoi tai menikö sitte hihna liian kireelle/löysälle, ku ihan perstuntumalla jouduin kiristimen laittamaan, ku ei merkkejä löytyny siitä, eikä vanhastakaan..

koneena afn

nyt kuuluu n. 1200rpm kohalla koko ajan semmonen "räpätys", kuulostaa vähän joltain muovilta mutta toisaalta voi olla remmikin mikä resonoi. lämpösenä pitää tyhjäkäynnilläkin sitä ääntä.


edit. selviskin jo että pitää olla rekisteröity.. saatiin luettua ja 53 on ennakko eli ihan kohtuullinen, tuskin kannattaa alkaa enempää hienosäätää?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa