ViestiKirjoittaja Hakku » 19.9.2010 13:08
Toledo 1.9TDI AGR 1999
Hihnanvaihdon jälkeen pumppu myöhäsellä. Säätö hihnapyörän pulttien avulla:
-Ahtoputki sekä jakohihnan ylempisuojamuovi irti.
-Tussilla merkki hihnapyörän kolmen 13mm pultin kannan ja hihnapyörän juureen, notta tietää paljon kääntyy.
-Kolmesta 13mm kaksi löysälle ja kolmas vasta kun 22mm lenkkiavain on kiinni pumpun akselissa.
-Kääntö oikealle jolloin ennakko lisääntyy(vastaavasti vasemmalle ajoitus myöhästyy). Pienikin tuntuma kääntymisestä näkyy vagcomilla isosti.
-Ohje neuvoo uusimaan 13mm pultit. 20nm 90 astetta.
Muutoin jakohihnanvaihdosta:
-Tee tussilla nokka-akselin hihnapyörään ja koneen runkoon hyvä ajotus/kohdistus merkinnät koneen ollessa ykk:ssa kampuralta katottuna(ei tarvitse ottaa alippainepumppua eikä venttiilikoppaa auki).
-Laita n.7mm poranterä välyksettömästi ruiskupumpun hihnapyörän lukitsemiseksi koneen ollessa ykk:ssa. Ruiskupumpun hihnapyörässä vain yksi kolo johon sopii, kokeile 6mm lukituskolon löytämiseksi.
-Kampuran pään pultin avaamista varten vauhtipyörästä löytyy väkänen juuri ennen yläkuolokohtaa, mihin voi kiilata taltan raudan.
-Ota jakohihna kiristimestä löysälle(pois hampailtaan) ennen kampuranpään pultin avaamista, jotta voit pyörittää konetta hieman taaksepäin kampuran lukitsemiseksi em vauhtipyörän väkäsestä, tämä siksi, että ruiskupumppu on lukittuna n. 7mm poranterällä.
-Pidä moottori lähellä ykk:ta koko operaation aikana. Vauhtipyörän hampaista voi pyörittää alapää kohdilleen kampuranpään pultin aukaisun jälkeen. Kampuranpään pultti aukeaa välyksettömällä normi 19mm monikulmaisella(12kulmaa?) hylsyllä.
-Kun uudet hihnapyörät(sekä pultit/mutterit, ei kierretappeja) sekä vesipumppu on asennettu, laita hihna hollilleen sekä kiinnitä kampiakselin pään hihnapyörä, kiristä pultti(joka tulisi uusia) 90nm+90astetta. Jakohihnan kiristin löysällä, jottei estä hihnan hampaille saattamista.
-Pyöritä alapää ykk merkkiin.
-Kohdista nokka-akseli merkkiisi(käsin kääntämällä nokka-akselin hihnapyörästä), ruiskupumppu on ollut kokoajan lukittuna. Asenna hihna hampailleen ja säädä kiristin papukaijapihdeillä ohjearvoon(käytä kaveria apuna).
-Tarkista ajoitukset: alapää edelleen ykkssa, nokka-akseli merkinnässäsi sekä ruiskupumpun lukitustappi(poranterä) lähtee kevyesti irroittamalla(ei kiilautunut kolossaan).
-Vagcomin avulla hienosäädät ruiskupumpun ajoituksen. Ohje neuvoo että viivojen välisellä alueella ei tarvitse säätöä(oletetaan, että vagcom ja volkkarin alkuperäinen asteikko täsmäävät ko moottorikoodilla).
Muutoin remppaan saa meneen kummasti aikaa(itellä 12h+ylim, ekaa kertaa tein), puskurin ja oikean ajovalon irroitukseen ei tarvitse ryhtyä, vaikka virallinen ohjeistus näin neuvoo. Moottorin tukemiseen kannakkeen irroitusta varten käy pullotunkki oivasti. Auton alle tulisi päästä, autotallin monttu on ehdoton.