Mk2 Gti golffin osto-opas?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

tuppuraine
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.4.2008 10:24

Mk2 Gti golffin osto-opas?

ViestiKirjoittaja tuppuraine » 1.9.2008 11:59

En ainakaan haulla löytänyt mitään kyseistä opasta.. kiinnostaisi tietää että millaisia vikoja ko. autosta voi löytyä ja mitä on syytä ottaa huomioon ostaessa Mk2 gti golfia (16v).

Itseäni rupesi nykyinen 1.3l maitopurkki konehuoneessa jo tympimään niin ajattelin myydä auton pois ja ostaa gti kakkiksen... apuja kaivaittaisiin.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.9.2008 14:01

Golf II/Jetta 1984-92


etutukivarsien alapallonivelet väljät
raidetangon päät voivat olla väljät
jäähdytysnesteletkujen vuotoja
lämmityslaitteen kennovuotoja esiintynyt
vesipumppuvikoja (vika ilmenee aluksi jurinana)
kytkinvikoja
laturivikoja
käynnistysmoottorivikoja: solenoidi juuttuu
vanhemmissa yksilöissä ruostevaurioita kynnyskoteloissa, lokasuojien reunoissa ovien ja takaluukun alareunassa sekä helmapelleissä
jarruvikoja, levyt ruostuvat, jarrut laahaavat, jarrusatulat ja käsijarrun vivusto juuttuvat
etujarruletkut murtuvat
vesivuotoa ovista auton sisälle, oven sisällä oleva muovikalvo irtoaa ja tukkii alareunassa olevat valumareiät
moottorin öljyvuotoja
oikosulkuja releiden painetussa piirissä (ilmenee siten, että esim. lämmityslaitteen puhallin, äänitorvi ja takalasinlämmitin eivät toimi, vaikka sulakkeet ovat ehjät)
sähkötoiminen kaasutin reistailee
kaasuttimen kumilaippa murtuu
Mono-Jetronic suihkutusjärjestelmän ohjausosassa kontaktivikoja vuosimalleissa -88-90 (varmista, että korjaus tehty merkkikorjaamossa)
polttoainepumpun kaapeliliittimissä vikoja, polttoainepumpun relevikoja (rakennetta parannettu -91)
vuoto polttoainepumpun laipan tiivisteestä
venttiilikopan tiiviste vuotaa öljyä, joka voi tippua latausgeneraattorin päälle aiheuttaen sen vaurioitumisen (syynä voi olla nokka-akselin tiivisteen vuoto, öljyvuotoa voi aiheutua myös sylinterikannen tiivisteestä)
valokatkaisijavikoja
virtalukkovikoja
virranjakajavikoja: kannen sisäpuolelle muodostuu kosteutta, virranjakajan akselitiiviste voi vuotaa (tällöin öljy pääsee virranjakajan sisään ja koko virranjakaja joudutaan vaihtamaan)
hammastangon suojakumit rikki
vetonivelien suojuskumit rikki
ovien lukoissa vikoja
venttiilivarsien tiivisteet väljät (moottori savuttaa)
vanhemmissa Golfeissa sylinterikansi heikko kohta (rikkoutuu jo 100 000 kilometrissä)
jakohihnavikoja, vesipumpun käyttöpyörä kuluu
jäähdyttimen ja lämmityslaitteen kennovuotoja
öljypohja voi ruostua
joustintuen laakerin kumihela voi murtua
vaihteisto syöpyy malleissa, joissa moottorin maadoituskaapeli liitetty vaihteistoon
pyöränlaakerivikoja
etujarruletkut murtuneet
pakoputkistovuotoja

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 1.9.2008 14:38


ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 1.9.2008 15:13

Voi helvetti mikä lista. Suurinpiirtein kaikki auton osat lueteltuna.

Tuo lista passaa kyllä varmasti 99,9 prosenttiin 17 vuotta vanhoihin autoihin.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 1.9.2008 15:30

16V:ssä kiinnittäisin huomiota siihen onko alkuperäinen vai tekniikanvaihto.
Jotkut swapeista on tehty hyvin ja toiset taas ei, lisänä prosentit, joilla ei
nyt niin paljoa ole väliä jos eivät 40 lähentele.
Vaihdeloota on aivan luokaton (02Y). Takajarrut toisinaan jumii, ominaisuus.
K-Jetin haasteellinen maailma on myökin mielestäni miinus, ja senhän voi
korvata vaikka jollakin jälkiasennusruiskulla.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 1.9.2008 17:09

Kuten jo mainittu, takajarrusatulat on yks murheenkryyni! Ne kannattaakin uusia vaikka enstöiks! Motonetistä löytyy suht edullisesti uudet satulat. (Siis korjatut, tarkoitin!)

Kannattanee selvittää myös, millaisella käytöllä auto on ollut. Öljynvaihtovälit ja eteenkin, että millä bensalla ajettu! Noissa ku pitää käyttää ysikasia. Jos on joku teini kenkiny lippis vinossa vuosia ysivitosella, voi edessä olla kansijumppaa. BTDT! ;) (mie olin se teini!)

Korin osalta keskittyisin mm. tuulilasin karmin, takaluukun ja apurungon kuntoon. Tokihan noin vanhassa autossa voi olla ruostetta vaikka missä, eli perusteellinen tutkinta kannattaa aina!

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.9.2008 17:19

Mutta jos niitä liian perusteellisesti alkaa tutkii niin ei niitä uskalla ostaa ikinä. =D

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 1.9.2008 18:24

Vaihdeloota on aivan luokaton (02Y).

En ihan paskana pitäisi. Aika paljon huonompiakin yrityksiä on olemassa.

Yli 200tkm. ajettu 16V kansi on jo remontin tarpeessa, jos siis ei ole jo rempattu.

Kori tosiaan kannattaa tarkastaa. Voi olla aika paljonkin lahonneita yksilöitä.
Takaiskari ympärykset myös syynin hapatuksen varalta.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 1.9.2008 18:36

Juu, eipä oo ikään multa 5v 020-loota pettäny, vaikka jotku on hieman kahisseetki! =) (Joillaki taas ei kestä vaikka laittais Fullerin!)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 1.9.2008 18:38

Kaikenhan saa paskaksi rikkomalla ;)

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 1.9.2008 21:34

Juu kaikki ihmisen tekemähän menee rikki, mutta itsellä nämä väärinpäin pelaavat ruenneet kahisemaan siihen malliin, että 02A oli tarpeen.
Tuo oma 16V kansi oli vissiin kaltoin kohdeltu kun kaikki ohjurit piti vaihtaa ja pari venaa. Halpaa puuhaa muuten tuo ohjurin vaihto...

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 1.9.2008 21:39

^Ai!? Kuinka halpaa??

Itelle tehtiin kansiremppa vähän alta 400€. Sis. kaikki mahdollinen!

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 1.9.2008 21:56

Yksi viheliäinen ruostepaikka noiden mainittujen lisäksi voi olla bensatankin täyttöaukon ympärys. Sekin kannattaa samalla tsekata.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 1.9.2008 22:34

Takajarrut, varsinki käsijarru.
Kannen kunto.
Lootan/kytkimen ja voimansiirron kunto.
Korista sitten nuo nostokohdat helmoista, taka-akselin etupuolella yleensä pehmeää ja sitte takalunkat rapistuu, oven alareunat jne.

Nuo saa varmasti kyytiä että saapi kyllä kattoa tarkkaan jos moisia ostelemassa. Joka paikasta.

tuppuraine
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.4.2008 10:24

ViestiKirjoittaja tuppuraine » 2.9.2008 7:44

Kiitoksia erittäin paljo jo vastauksista!
Olinpa sitten niin puusilmä etten huomannu tuota faq:iakaan.

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Count » 2.9.2008 7:52

Kyllä 1.3 kakkiksestakin on arvaamatonta hyötyä, kuten kuva osoittaa:
http://www.heinola.org/g2/main.php/v/Co ... 5.jpg.html


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa