Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?
Valvoja: ffp jäsenet
öööö Onko tämä nyt sitten virallinen totuus?
Muistelen vaan (hämärästi) omalta autokouluajalta että tuohon maailman aikaan maantiellä tapahtuvan ohituksen sai suorittaa vain yhden auton "yli". Urbaaneja (tosin olivat siihen aikaan "kylä") legendoja jopa tuosta oli elikkäs olisi sakot rapattu kun ohitti kaksi kerralla..
Mutta tämä ilmeisesti siis muuttunut.
Muistelen vaan (hämärästi) omalta autokouluajalta että tuohon maailman aikaan maantiellä tapahtuvan ohituksen sai suorittaa vain yhden auton "yli". Urbaaneja (tosin olivat siihen aikaan "kylä") legendoja jopa tuosta oli elikkäs olisi sakot rapattu kun ohitti kaksi kerralla..
Mutta tämä ilmeisesti siis muuttunut.
Eipä sitä tieliikennelaissa kielletä ainakaan. Tietysti, useampaa ohittaessa saattaa tulla hyvinkin rikkoneeksi jotain muuta ohituksen kieltävää sääntöä. Toisinkin kuitenkin voi olla, sillä kolme viikkoa sitten ohitin n. tusinan auton mittaisen jonon kerralla. Ohitin letkan tasaisella ~130km/h nopeudella rajoituksen ollessa 100, ilman turhia hätiköintejä. Pohjanmaan lättänässä maastossa suoralla tiellä eteen näki pitkälle ja ajelin vain rauhassa koko letkan ohi. Taustapeilistä katselin että eikö muka kukaan muu rohkene lähtä ohittamaan kun tilaa on, mutta ilmeisesti ei kiire puskenut kellään päälle kun jäivät sitä alle 90 vauhtia sinne köröttelemään.
Hieman ihmetyttää yleisesti suomalaisten jonossa pelkääjien ymmärrys turvallisuudesta. Ohittamaan ei aleta, mutta jostain syystä tapana näyttää olevan että turvaväliä pidetään 15-30 metriä. Mielestäni tuommoisessa hommassa on turvallisuus hyvin kaukana, kun ajetaan tiiviissä rykelmissä. Jonossa ajettaessa keskimäärin vain joka neljäs näyttää sisäistäneen ettei jonossa ajettaessa se turvavälin tarve poistu yhtään mihinkään. Mikäli homman tarkoitus on vaikeuttaa jonossa ohittelua, niin siinä kyllä kieltämättä onnistutaan. Ei vaan pysty ymmärtämään mikä saa ihmisissä tuntemaan että heitä jotenkin oltaisiin etuilemassa. Jos itse on tyytyväinen sen rekan perässä roikkumiseen, niin miksi se pitää muille aiheuttaa haittaa ja saattaa heidät samaan tilaan. Mun mielestä on ihan OK jos ette uskalla sitä isoa pahaa rekka-autoa ohittaa, mutta antakaa nyt muille mahdollisuus..
Hieman ihmetyttää yleisesti suomalaisten jonossa pelkääjien ymmärrys turvallisuudesta. Ohittamaan ei aleta, mutta jostain syystä tapana näyttää olevan että turvaväliä pidetään 15-30 metriä. Mielestäni tuommoisessa hommassa on turvallisuus hyvin kaukana, kun ajetaan tiiviissä rykelmissä. Jonossa ajettaessa keskimäärin vain joka neljäs näyttää sisäistäneen ettei jonossa ajettaessa se turvavälin tarve poistu yhtään mihinkään. Mikäli homman tarkoitus on vaikeuttaa jonossa ohittelua, niin siinä kyllä kieltämättä onnistutaan. Ei vaan pysty ymmärtämään mikä saa ihmisissä tuntemaan että heitä jotenkin oltaisiin etuilemassa. Jos itse on tyytyväinen sen rekan perässä roikkumiseen, niin miksi se pitää muille aiheuttaa haittaa ja saattaa heidät samaan tilaan. Mun mielestä on ihan OK jos ette uskalla sitä isoa pahaa rekka-autoa ohittaa, mutta antakaa nyt muille mahdollisuus..
Menkööt tähän ketjuun, vaikkei tämä varsinaisesti liikenteessä vitutakkaan:
Miksi ihmeessä kaikki myynnissä olevat lastutetut 1.8T-autot on "+200hp" tai vastaavaa? Missähän dynossa noita tehoja saadaan pelkällä lastulla tai lastulla ja vaparilla? ;)
Sama juttu toki myös muilla merkeillä, CTR:t on vakio-moottorinohjauksella CAI:n kanssa 220+ heppaisia, 325 bemareista saa nokilla ja lastulla yli 210 hevosta jne... Onko noissa tarkoituksena ihan puhdas myyntiäedistävä kusetus, vai uskooko nuo ääliöt tosiaan itse noihin juttuihinsa?
Niin ja joo, vähän aikaa sitten kyselin yhdestä 235hv Corradosta että mikäs ahdin siellä puhaltelee. No, alkuperäinen G60 alkuperäiskunnossaan. Käsittääkseni jo 200 rajan rikkominen ko. vehkeellä on aika temppu?
Miksi ihmeessä kaikki myynnissä olevat lastutetut 1.8T-autot on "+200hp" tai vastaavaa? Missähän dynossa noita tehoja saadaan pelkällä lastulla tai lastulla ja vaparilla? ;)
Sama juttu toki myös muilla merkeillä, CTR:t on vakio-moottorinohjauksella CAI:n kanssa 220+ heppaisia, 325 bemareista saa nokilla ja lastulla yli 210 hevosta jne... Onko noissa tarkoituksena ihan puhdas myyntiäedistävä kusetus, vai uskooko nuo ääliöt tosiaan itse noihin juttuihinsa?
Niin ja joo, vähän aikaa sitten kyselin yhdestä 235hv Corradosta että mikäs ahdin siellä puhaltelee. No, alkuperäinen G60 alkuperäiskunnossaan. Käsittääkseni jo 200 rajan rikkominen ko. vehkeellä on aika temppu?
Käsittääkseni jo 200 rajan rikkominen ko. vehkeellä on aika temppu?
No ei se mun käsittääkseni nyt mitenkään järin suuri temppu ole.
Lastua, pienempää ahdinpyörää, uutta nokkaa, välijäähyä, pientä ahtimen viilailua ja avarampaa putkistoa niin varmaankin aletaan olemaan jo siellä 200 paremmalla puolella, ei paljoa, mutta kuitenkin.
Tuossahan tältäkin forumilta yksi josta penkitetty 235 hp
Tosin onhan tuohon jo jonkin verran osaa vaihdettu, mutta ei tuo nyt mitään taikuutta vielä vaadi.
Viimeksi muokannut Eemeli, 13.5.2008 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Otetaan esimerkkinä tuo profiilini saapas:Sama juttu toki myös muilla merkeillä, CTR:t on vakio-moottorinohjauksella CAI:n kanssa 220+ heppaisia, 325 bemareista saa nokilla ja lastulla yli 210 hevosta jne... Onko noissa tarkoituksena ihan puhdas myyntiäedistävä kusetus, vai uskooko nuo ääliöt tosiaan itse noihin juttuihinsa?
http://www.elkparts.com/product_info.php/cPath/74_139_576/products_id/931
Eiköhän 1,8t:n kanssakin helposti päästä +200hp tehoihin.
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
Eiköhän 1,8t:n kanssakin helposti päästä +200hp tehoihin.
Joo, mutta ei varmasti pelkällä lastulla. Kai sillä k03:lla on jotain ~210 hepan dynotuloksia revitty useampikin. Ja nimenomaan sitä tarkoitan, kun se on aina "+200" tai "yli 200", vaikka todellisuus lienee jossani 190-195 akselilla. Dynolappujan noista ei koskaan ole.
Siitä G60-raadosta: kyseiseen vehkeeseen oli (ainakin myynti-ilmon mukaan) vaihdettu vain lastu, ahdinpyörä sekä putkisto.
Tuosta projektiosion autosta sentään on laput, ja näkyy olevan vähän muutakin tehty.
Nämä ääliöt vit**taa suuresti, joiden on pakko päästä risteyksestä eteen(niin, että mä joudun jarruttaa) ja sit jäädään ajaa alinopeutta siihen eteen. Huh huh, ei voi ymmärtää tollasen ajatuksenjuoksua....
Viimeksi muokannut Peke, 21.5.2008 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuolla aiemmin oli juttua ohittelusta. Jatkan siitä.
Tuolla kakkosautolla, eli 1,3-litrasella golffilla joskus tulee jääneeksi ajelemaan letkassa, mutta pitäen turvavälin, niin siihen eteen on jonkun pakko puskea koko ajan. Ja aina joutuu ottamaan turvavälin uudestaan, eikä se sitten lopulta onnistu ollenkaan sen turvavälin pitäminen, kun siihen on jatkuvasti joku tulossa. Yleensä bongaan jonkun lähemmän pysäkin ja tarkistan vaikka renkaiden kunnon tai pissapojan nesteen määrän. :D
Tuolla kakkosautolla, eli 1,3-litrasella golffilla joskus tulee jääneeksi ajelemaan letkassa, mutta pitäen turvavälin, niin siihen eteen on jonkun pakko puskea koko ajan. Ja aina joutuu ottamaan turvavälin uudestaan, eikä se sitten lopulta onnistu ollenkaan sen turvavälin pitäminen, kun siihen on jatkuvasti joku tulossa. Yleensä bongaan jonkun lähemmän pysäkin ja tarkistan vaikka renkaiden kunnon tai pissapojan nesteen määrän. :D
Kyllähän noita kolhijoita tuntuu riittävän. Oman auton takapuskurin kulmassa on kämmenen kokoinen jälki, kun edellisen omistajan aikana joku oli siihen käynyt kolhaisemassa. Tässä yksi päivä sitten töissä ollessa tuli eräs ulkomaalainen kaveri (olisko ollut jenkki) sanomaan, että hän taisi vahingossa kolhaista erästä Corradoa tuossa parkkiksella. Menin sitten katsomaan niin olihan se onnistunut siihen osumaan. Tosin juuri samaan kohtaan missä se vanha kolhu oli, eikä mitään uutta jälkeä oikeastaan ollut edes tullut. Tai no sellainen 2cm x0.2cm kokoinen uusi naarmu hieman toisessa kohdassa. Kaveri sitten alkoi tarjoamaan jotain "insurance numberia" mulle, mutta jostain kumman syystä olin niin rehellinen, että annoin asian olla, kun varsinaisesti mitään uutta jälkeä ei ollut edes tullut. Tai tuli, mutta juuri siihen vanhojen päälle. Olishan sillä toisaalta voinut maksattaa koko puskurin maalauksen, vaan kun ei kehdannut.
Tosin onhan noita muitakin lommoja jo ehtinyt tulla minunkin aikana tuohon. Apukuskin puolelle oven taakse on joku onnistunut ilmeisesti pyörällä kaatumaan, kun selkeästi on pyörän ohjaustanko painanut pitkittäisen painauman siihen. Kattoa on joku naarmuttanut. Ja olipa joku pässi käynyt laittamassa lasinsirun takalasinpyyhkiän allekin. Oli siellä alla niin, että ei se sinne mistään itsestään ole mennyt. Onneksi huomasin sen ennen kun ehdin sillä pyyhkiä. En sitten tiedä onko tuulilasiinkin joku käynyt jollain iskemässä, kun keskellä ihan alareunassa on n. 3-4cm kokoinen häränsilmä (tai ei tuo enää ihan edes häränsilmä ole sen verran on iso ja säröinen). En nimittäin ole ajossa huomannut, että siihen mikään olisi iskenyt ja tuo on sitä koko luokkaa, että kyllä varmasti huomaisi jos maantiellä siihen olisi joku tullut.
Tosin onhan noita muitakin lommoja jo ehtinyt tulla minunkin aikana tuohon. Apukuskin puolelle oven taakse on joku onnistunut ilmeisesti pyörällä kaatumaan, kun selkeästi on pyörän ohjaustanko painanut pitkittäisen painauman siihen. Kattoa on joku naarmuttanut. Ja olipa joku pässi käynyt laittamassa lasinsirun takalasinpyyhkiän allekin. Oli siellä alla niin, että ei se sinne mistään itsestään ole mennyt. Onneksi huomasin sen ennen kun ehdin sillä pyyhkiä. En sitten tiedä onko tuulilasiinkin joku käynyt jollain iskemässä, kun keskellä ihan alareunassa on n. 3-4cm kokoinen häränsilmä (tai ei tuo enää ihan edes häränsilmä ole sen verran on iso ja säröinen). En nimittäin ole ajossa huomannut, että siihen mikään olisi iskenyt ja tuo on sitä koko luokkaa, että kyllä varmasti huomaisi jos maantiellä siihen olisi joku tullut.
heti kohta kun tuo auto vaihtu, niin huomasin että tuommonen coupen pötkylä näköjään kummallisesti houkuttaa ohittamaan oli vauhti mikä tahansa. koko ajan hesasta ouluun ajaessa joku oli päästelemässä ohi puskureita hipoen. etenkin kun vertailukohtana on entinen skoda, joka ei näköjään niin houkuttanu ohittamaan.
ei kait tuossakaan mitään vitutuksen aihetta muuten ole mutta voisi sitä kiertää ohittaessa vähän kauempaakin eikä yrittää viedä etu ja takapuskuria mukana. muuten senkun ohittavat kerta niin kova hinku on päästä pikkusesta coupesta ohi.
ei kait tuossakaan mitään vitutuksen aihetta muuten ole mutta voisi sitä kiertää ohittaessa vähän kauempaakin eikä yrittää viedä etu ja takapuskuria mukana. muuten senkun ohittavat kerta niin kova hinku on päästä pikkusesta coupesta ohi.
Ihmiset jotka kolhii toisten autoja ja eivät myönnä sitä, vaikka molemmissa autoissa jäljet ja minun autossa alkoi hälytin huutamaan (parkkihallissa tapahtui)
Sitten kun olen vuosaaresta tullut tuossa 16 maissa siinä joku puoli tuntia odottelet ruuhkassa niin sitten jotkut ääliöt ohittavat koko letkan kääntyvien kaistalta ja kääntyvät sitten ihan lopussa suoraan ajavien kaistalle (usein nuoriso tai sitten nämä vanhemmat miehet kellä keskiän kriisi ja alla joku iso bmw, mersu, volvo, audi tai joku urheiluauto)
Itse olen parin tyypin kanssa oikeasti ottanut yhtään ikkunasta, kun ovat yrittäneet mun eteen kiilata. Seuraavaksi kun mulla alla toi duuniauto lupaan ihan suruttu ajaa kylkeen, jos joku tuohon mun eteen lykkää (olen jo nähnyt, kun joku on näin tehnyt)
Sitten kun olen vuosaaresta tullut tuossa 16 maissa siinä joku puoli tuntia odottelet ruuhkassa niin sitten jotkut ääliöt ohittavat koko letkan kääntyvien kaistalta ja kääntyvät sitten ihan lopussa suoraan ajavien kaistalle (usein nuoriso tai sitten nämä vanhemmat miehet kellä keskiän kriisi ja alla joku iso bmw, mersu, volvo, audi tai joku urheiluauto)
Itse olen parin tyypin kanssa oikeasti ottanut yhtään ikkunasta, kun ovat yrittäneet mun eteen kiilata. Seuraavaksi kun mulla alla toi duuniauto lupaan ihan suruttu ajaa kylkeen, jos joku tuohon mun eteen lykkää (olen jo nähnyt, kun joku on näin tehnyt)
Kannattaa muistaa, että kaikki kiilailijat ei tee sitä tahallaan. Itse ainakin (oudolla paikalla) tulee joskus käytettyä sitä vapaampaa kaistaa, kunnes sitten huomaakin että kaista loppuu.. Ja silloin pistää vihaksi nämä "minä itte en varmana anna tilaa" asennevammaiset paskat, jotka painaa kaasun pohjaan ettei tämä "kiilaaja" vain pääsisi eteensä. - Vaikka usein riittäisi että nostaisi jalan kaasulta ja päästäisi tämän vilkkua käyttävän kiilaajan eteen.
Toki joukossa on näitäkin joilla on kiire ja hirvee pakko päästä sillä velkavagonilla mahdollisimman eteen jonossa, ja kaistan vaihtokin ilmaistaan keskarilla kunne vilkkuakaan löydetä..
Toki joukossa on näitäkin joilla on kiire ja hirvee pakko päästä sillä velkavagonilla mahdollisimman eteen jonossa, ja kaistan vaihtokin ilmaistaan keskarilla kunne vilkkuakaan löydetä..
Miksi ihmeessä kaikki myynnissä olevat lastutetut 1.8T-autot on "+200hp" tai vastaavaa? Missähän dynossa noita tehoja saadaan pelkällä lastulla tai lastulla ja vaparilla? ;)
Kaverin 1.8T Golffista penkitettiin 217hp karalan lastulla ja Supersprintin putkistolla. Että ei siihen +200hp kummia tarvita :)
Olihan tuossa männä viikolla mielenkiintoinen scenaario längelmäki-jämsä välillä. Lähdin normaalisti töistä ajelemaan jämsää kohti ~110km/h mittarinopeutta. Hieman myöhemmin saavutin rekan ja nopeus tippui sinne n. 95km/h paikkeille eikä aikaakaan kun eräs korolla liimautui konttiini(joka jo itsessään ärsyttää suunnattomasti). Ohituskaistan alkuun ei ollut kuin n. 500m ja sitäkin edelsi 80-alue, joten otin rekkaan hieman lisää etäisyyttä ja aloin keräämään vauhtia pikkuhiljaa sinne 115km/h ohitusnopeuteen(tämän jälkeen jatkoin 110-115km/h mittarinopeutta). Corolla jäi kauas taakse(hetkeksi). Ihan ohituskaistan lopussa corollan kaikki voimat ilmeisesti pääsivät valloilleen ja corolla rykäisi ohi ja palasi eteeni jarruvalot loistaen -> Mittarinopeutta köröteltiin tämän jälkeen 100-105km/h. Tässä vaiheessa tuli jo hieman wtf-olo tämän sankarin ajosuorituksen johdosta.
Siinä sitten köröteltiin sitä reilua satasta seuraavan ohituskaistan alkuun, jolloin nostin vauhdin 120km/h tienoille ja lähdin ohittamaan. Mutta eipä se ohitus niin läpihuutojuttu ollutkaan, corollan rinnalla mentiin pitkän aikaa ja nopeutta oli nostettava entisestään ja sitä olikin ohituskaistan lopussa jo 150km/h jonka turvin pääsin vaivoin palaamaan turvallisesti omalle kaistalle. Corolla liimautui jälleen puskuriin, nopeutta se 110-115km/h, jota tultiin sitten sujuvasti (lähes) koko loppumatka. Jos tämä corolla olisi mennyt vielä ohi niin varmasti olisin seurannut ja kysellyt välittömiä jälkitunnelmia urheilusuorituksen johdosta.
:)
Hauskinta tässä on se, että corollan kuljettaja oli n. 50v ruovashenkilö. "Leikki-ikä - koko ikä"
Siinä sitten köröteltiin sitä reilua satasta seuraavan ohituskaistan alkuun, jolloin nostin vauhdin 120km/h tienoille ja lähdin ohittamaan. Mutta eipä se ohitus niin läpihuutojuttu ollutkaan, corollan rinnalla mentiin pitkän aikaa ja nopeutta oli nostettava entisestään ja sitä olikin ohituskaistan lopussa jo 150km/h jonka turvin pääsin vaivoin palaamaan turvallisesti omalle kaistalle. Corolla liimautui jälleen puskuriin, nopeutta se 110-115km/h, jota tultiin sitten sujuvasti (lähes) koko loppumatka. Jos tämä corolla olisi mennyt vielä ohi niin varmasti olisin seurannut ja kysellyt välittömiä jälkitunnelmia urheilusuorituksen johdosta.
:)
Hauskinta tässä on se, että corollan kuljettaja oli n. 50v ruovashenkilö. "Leikki-ikä - koko ikä"
-
- -
- Viestit: 572
- Liittynyt: 20.4.2004 22:11
Tänään koin Oulussa mallisuorituksen tuoreen ajokortin haltijan edesottamuksista. Tämä sankari meinasi valkoisella, kolmoskoppasella Golfilla tulla ensin kylkeeni. Noh pysäytti kuitenkin keskelle risteyttä ja päästi minut omalla vuorollani kääntymään, mutta sitten heti risteyksen jälkeen tämä pakoputkiviritteinen valkoinen tusinavannehirmu kaasu pohjassa hurautti taajamassa ohitseni kun teinipoika halusi ilmeisesti tehdä tyttöystäväänsä/äitiinsä vaikutuksen...
Noille ohituksen vaikeuttajille sais antaa imho automaattisesti 10ke sakkoa tapon yrityksestä, ja vähintään 3v ajokieltoa...
Omalla kohdalla ei ole ollut ongelmia, ohi on aina päästy pedaalin asentoa muuttamalla, mutta laiskemmilla peleillä voisi itku tulla.. Lisäksi kokemattomampi kuski saattaisi kiinnittää tuossa tilanteessa huomiota liiaksi siihen ääliöön joka pyrkii ohituksen estämän, ja riski esim. keskikaiteen tai vastaantulevan suhteen kasvaa järkyttävästi.
Toivon oikeasti, että tällä foorumilla ei ole ainoatakaan tuollaista harrastavaa hemmoa..
Omalla kohdalla ei ole ollut ongelmia, ohi on aina päästy pedaalin asentoa muuttamalla, mutta laiskemmilla peleillä voisi itku tulla.. Lisäksi kokemattomampi kuski saattaisi kiinnittää tuossa tilanteessa huomiota liiaksi siihen ääliöön joka pyrkii ohituksen estämän, ja riski esim. keskikaiteen tai vastaantulevan suhteen kasvaa järkyttävästi.
Toivon oikeasti, että tällä foorumilla ei ole ainoatakaan tuollaista harrastavaa hemmoa..
Pakko myöntää, että jos takana tuleva auto on jokin kisakireä 1.0l micra ja se yrittää eelle niin kyllä minä suosiolla painan kaasupolinta alemmas. :D Ei sitä passaa hävitä moiselle kilpurille :D
Muuten kyllä pudotan vauhtia reippaammin jos joku mielii eelle ja tarpeen tullessa näytän vilkkua että hanaa vaan
Muuten kyllä pudotan vauhtia reippaammin jos joku mielii eelle ja tarpeen tullessa näytän vilkkua että hanaa vaan
Pakko myöntää, että jos takana tuleva auto on jokin kisakireä 1.0l micra ja se yrittää eelle niin kyllä minä suosiolla painan kaasupolinta alemmas. :D Ei sitä passaa hävitä moiselle kilpurille :D
Miks? - Vituttaa kun joku ohittaa? Vai pätemisen tarve kun 1,3 on jo isolohko? (hymiötä sitten..:) :) :) :P )
Itse en ota ressiä jos joku menee ohitse, oli se sitten varustettu sillä 1,0 kisakireellä tai 6 Litran Biturbokasilla... Siinäkohdin toki ärsyttää, jos tämä ohittaja jättäytyy eteen ajelemaan taas inan hitaammin kuin itse.. No, osaan mäkin ohittaa.
Ja tää mun huomautus ei koskenut sitä sitten, jos kiihdyttää ennen kuin toinen ohittaa. Siinä usein itsekin kiihdytän jos toinen roikkuu puskurissa (etenkin pimeellä).
Jonnin verran tuota 4-tietä sahanneena on noita ohituksia tullu tehtyä tarpeen/tilanteen salliessa kun hitaampia sattuu eteen ja kyl se ohituksen vaikeuttaminen on aika vdun yleistä, jos ei muuta niin soitetaan torvea/vilkutellaan valoja vaik kuinka yrittäis provosoimatta ohittaa hyvässä paikassa turvallisesti.
Viimeks viime perjantaina se prkleen nulikka sillä vanhalla pskalla Avensiksella Simon tietämillä, meinasin tulla tunkeen sen autos hanuriis....!
Viimeks viime perjantaina se prkleen nulikka sillä vanhalla pskalla Avensiksella Simon tietämillä, meinasin tulla tunkeen sen autos hanuriis....!
Pakko myöntää, että jos takana tuleva auto on jokin kisakireä 1.0l micra ja se yrittää eelle niin kyllä minä suosiolla painan kaasupolinta alemmas. :D Ei sitä passaa hävitä moiselle kilpurille :D
Muuten kyllä pudotan vauhtia reippaammin jos joku mielii eelle ja tarpeen tullessa näytän vilkkua että hanaa vaan
Mitähän väliä sillä on mikä auto ja kuinka isolla koneella sieltä edelle yrittää? Se litranen micrakin kuitenkin kulkee tarvittaessa ylinopeutta kaikilla Suomen rajoitusalueilla jos sillä oikein kiirus on. Eikä se tuo sinun profiilin autokaan taida tosiaan paljon micraa kireämpi olla?
no siinä Simon pohjoispuolella tämäkin sankari yritti tehdä muiden elämän vaikeeksi. menomatkalla haaparantaan päin vähän vanhempi ässä audi ohitti meikäläisen. jonoa oli ja meinasin itekin siinä ruveta ohittamaan, mutta tämä veti ensin. ajattelin siitä sitten vaan että vau, olipa se noilla tehoilla aika helppo ohitus. itse en stressaa ohitettavaksi joutumisesta muutoin kun jos oma henki on vaarassa ohittajan vuoksi.
rento suhtautuminen on etu jo sinänsä kun tämä nykyinen auto tuntuu provosoimaan ohittamaan paljon enemmän mitä entinen skoda.
rento suhtautuminen on etu jo sinänsä kun tämä nykyinen auto tuntuu provosoimaan ohittamaan paljon enemmän mitä entinen skoda.
Tänä aamuna vit**ti eniten ja taas se että, ajetaan alinopeutta moottoritiellä.
Ei mene mun järkeen että kolmekaistaisella tiellä ajetaan ohituskaistaa alle rajoitusten, vaikka se keskimmäinen kaista menee samaa vauhtia kuin nämä ohituskaistan tukkiat.
Ei ehkä kauhean järkevästi muotoiltua tekstiä mutta kun vit**aa vieläkin niin...
Valmiiksi jo hermot riekaleina kun tietää mitä tuolla on taas vastassa neljältä kun kotiin menon aika koittaa.
Ei mene mun järkeen että kolmekaistaisella tiellä ajetaan ohituskaistaa alle rajoitusten, vaikka se keskimmäinen kaista menee samaa vauhtia kuin nämä ohituskaistan tukkiat.
Ei ehkä kauhean järkevästi muotoiltua tekstiä mutta kun vit**aa vieläkin niin...
Valmiiksi jo hermot riekaleina kun tietää mitä tuolla on taas vastassa neljältä kun kotiin menon aika koittaa.
Itselle iski ääretön vitutus asuntolan parkkipaikalla.
Muutenkin niin limittäin autot että hyvä kun pääsee autosta pois, niin tällä kertaa onkin mopot tungettu siihen. Kaks autoa keskellä pihaa..
http://irc-galleria.net/archive.php?nick=SpeedVelvet
Muutenkin niin limittäin autot että hyvä kun pääsee autosta pois, niin tällä kertaa onkin mopot tungettu siihen. Kaks autoa keskellä pihaa..
http://irc-galleria.net/archive.php?nick=SpeedVelvet
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 21.9.2007 17:48
- Viesti:
Siitä vaan vahingossa peruuttelemaan päin. Usein saa noita mopoja kirota näissä parkkiasioissa, minkä perkeleen takia niitä pitää jättää niihin ruutuihin kun sen saisi ihan hyvin jättää minne tahansa. Kai se sitten on hienoa istuskella 50-kuutioisen päällä ihan isoille pojille tarkotetulla paikalla, tiedä häntä :/ . Kummasti noita päristimiä oppii vihaamaan.
Liikennessääntöjen osaaminen. Pirkkalassa Bauhausin ympäristössä on pari "vaikeaa" paikkaa. Agrimarketin kulmalla on pieni liikenneympyrä, joka lienee ilmaisesti tilapäinen. Itse ympyrän ajorata on todella leveä ja ympyrä ehkä hieman epämääräisen mallinen.
Kun tulen ohitustieltä ylöjärven suunnasta Bauhausin eteen ko. ympyrän kautta, aina joku meinaa puskea Citymarketin suunnasta eteen. Eilen viimeksi jouduin tekemään lukkojarrutuksen ja soittamaan torvea kun Saabisti (nainen ratissa) puski suoraan eteen kolmion takaa. Itse olin jo selvästi kokonaan ympyrässä ja vauhti oli suhteellisen hiljainen. On varmaan jo kymmenes vastaava tilanne ko. ympyrässä.
Ympyrä on tehty risteykseen, jossa aiemmin oli selkeämpi pääväylä ja kaksi tienhaaraa. Nyt siinä ajetaan edelleen samaan tyyliin ympyrästä ja kolmioista välittämättä. Ihme touhua...
Toinen on Bauhausin ja Citymarketin välissä oleva T-risteys, jossa ei ole kolmioita. T-haarasta Motonetin suunnasta puskevat lähes aina pysähtyvät ja väistävät vasemmalta tulijaa! Joskus liikenne on tukossa kun etuajo-oikeutettu ei vaan tajua mennä. Itse taas olen muutaman kerran puskenut tuolta T-haarasta oikealle ja pari läheltäpiti-tilannetta on ollut. Kaikki tuntuvat olettavan, että pakkohan siellä "sivutiellä" on kolmio olla :(
Monikohan autoilijoista enää läpäisisi autokoulun diakuvatestin?
Kun tulen ohitustieltä ylöjärven suunnasta Bauhausin eteen ko. ympyrän kautta, aina joku meinaa puskea Citymarketin suunnasta eteen. Eilen viimeksi jouduin tekemään lukkojarrutuksen ja soittamaan torvea kun Saabisti (nainen ratissa) puski suoraan eteen kolmion takaa. Itse olin jo selvästi kokonaan ympyrässä ja vauhti oli suhteellisen hiljainen. On varmaan jo kymmenes vastaava tilanne ko. ympyrässä.
Ympyrä on tehty risteykseen, jossa aiemmin oli selkeämpi pääväylä ja kaksi tienhaaraa. Nyt siinä ajetaan edelleen samaan tyyliin ympyrästä ja kolmioista välittämättä. Ihme touhua...
Toinen on Bauhausin ja Citymarketin välissä oleva T-risteys, jossa ei ole kolmioita. T-haarasta Motonetin suunnasta puskevat lähes aina pysähtyvät ja väistävät vasemmalta tulijaa! Joskus liikenne on tukossa kun etuajo-oikeutettu ei vaan tajua mennä. Itse taas olen muutaman kerran puskenut tuolta T-haarasta oikealle ja pari läheltäpiti-tilannetta on ollut. Kaikki tuntuvat olettavan, että pakkohan siellä "sivutiellä" on kolmio olla :(
Monikohan autoilijoista enää läpäisisi autokoulun diakuvatestin?
Joo samoilla kulmilla tässä pyörin, niin tuossa ympyrässä jonka ss mainitsi on nähty kans hiukkasen erikoisia suorituksia, välillä menee kahta autoo rinnan yms.
Yhteen aikaan tässä pyöri enenmmänkin venäläisissä kilvissä olevia autoja jotka sotki ajon noissa ympyröissä, kun heillä väistämisvelvollisuus on ympyrässä olijalla, ei ympyrään tulijalla kuin suomessa...
Yhteen aikaan tässä pyöri enenmmänkin venäläisissä kilvissä olevia autoja jotka sotki ajon noissa ympyröissä, kun heillä väistämisvelvollisuus on ympyrässä olijalla, ei ympyrään tulijalla kuin suomessa...
Ai mikä vituttaa? No just nämä:
Otti taas ilmeisesti keski-ikäistä Lexus-kuskia aivan suunnattomasti pattiin kun viisivuotias Corolla tulee rinnalle. Voi vitun vitun vittu! No, en sitten mennyt ohi kun kelasin että jätkä älysi rajoituksen olleen 80 (eikä n. 60 mitä ensin ajoi) mutta ei, heti kun jättäydyn taakse niin vauhti tippuu taas. Sitten uudessa ohituksessa tämän ääl... herrasmiehen vauhti nousi johonkin lähemmäs satasta ennen kuin pääsin ohi.
Speedvelvet: on kuitenkin tiedossa että litrainen Micra on ripeämpi peli, niin miksi se niin rankkaa on?
Pakko myöntää, että jos takana tuleva auto on jokin kisakireä 1.0l micra ja se yrittää eelle niin kyllä minä suosiolla painan kaasupolinta alemmas. :D Ei sitä passaa hävitä moiselle kilpurille :D
Otti taas ilmeisesti keski-ikäistä Lexus-kuskia aivan suunnattomasti pattiin kun viisivuotias Corolla tulee rinnalle. Voi vitun vitun vittu! No, en sitten mennyt ohi kun kelasin että jätkä älysi rajoituksen olleen 80 (eikä n. 60 mitä ensin ajoi) mutta ei, heti kun jättäydyn taakse niin vauhti tippuu taas. Sitten uudessa ohituksessa tämän ääl... herrasmiehen vauhti nousi johonkin lähemmäs satasta ennen kuin pääsin ohi.
Speedvelvet: on kuitenkin tiedossa että litrainen Micra on ripeämpi peli, niin miksi se niin rankkaa on?
Alinopeutta letkassa ajavat.
Miksi pitää hyvällä säällä, suoralla tiellä ajaa 100km/h alueella alle 80km/h. Prkl. "Kymppiyli" ajellessa joutuu ohittamaan ihan koko ajan.
Sitä letkaa vetää yleensä farkku V70 volvo tms, ja kukaan ei uskalla ohittaa kun siinä jonossa on niin kivaa...
Laskin kerran huvikseen ohitettavien määrän, kun ajoin 35km matkan kaupungista kotiin. Vauhtia kymppiyli-rajoituksen koko ajan, mittarivirhe huomioiden. Ohitin 24 autoa tuon matkan aikana. Pelkkää ohittelua koko ajan, ei paljon vakkarilla voi ajella. Koko matka on todella hyväkuntoista ja isoa asfalttitietä.
Tuon takia tuo ohitettavien määrä on valtava, kun kerralla piti ohittaa se 5-7 autoa, kun ei mihinkään väliin mahdu ! Ja kohta edessä menee taas samanlainen rykelmä.
Nuo letkassa ajavat on kyllä melko itsemurhan himoista porukkaa, siinä sitä ajetaan aivan edellä ajavan puskurissa kiinni ja olo tuntuu niin turvalliselta. Entäpä kun se ensimmäinen vetää liinat kiinni?
Jos on pakko ajaa letkassa, niin ottakaa se turvaväli huomioon! Reaktioaika kun on se 1 sekuntti vähintään, auto menee satasen vauhdissa jo liki 30metriä siinä ajassa. Siinä kun muutaman metrin päässä roikutaan, kaivetaan takapenkiltä termospulloa, laitetaan lapsille pyörimään uusi dvd-levy vastahommattuun kiinasoittimeen ja puhutaan vielä puhelimeen samalla kun rassataan navigaattoria, niin reaktioaikakaan ei taida olla 1 sekuntti, vaan melko paljon pidempi.
Ja sumaripellet. Sumarit kun näyttävät siihen 10 metrin päähän, niin miettikääpä asiaa tuon 30 metriä satasen vauhdissa-reaktioajan mukaan. Niistä ei ole mitään hyötyä pimeällä, koska ne valaisevat vain sen lähialueen missä ei enää kerkeä reagoida mitään, vaikka esim hirvi juoksee tielle. Ne vain häiritsevät näkemistä kun silmä tottuu siihen valoisaan, sitten ei näe enää kunnolla sinne pitkälle, mikä olisi kaikkein tärkeintä.
Kylläpä helpotti =)
Miksi pitää hyvällä säällä, suoralla tiellä ajaa 100km/h alueella alle 80km/h. Prkl. "Kymppiyli" ajellessa joutuu ohittamaan ihan koko ajan.
Sitä letkaa vetää yleensä farkku V70 volvo tms, ja kukaan ei uskalla ohittaa kun siinä jonossa on niin kivaa...
Laskin kerran huvikseen ohitettavien määrän, kun ajoin 35km matkan kaupungista kotiin. Vauhtia kymppiyli-rajoituksen koko ajan, mittarivirhe huomioiden. Ohitin 24 autoa tuon matkan aikana. Pelkkää ohittelua koko ajan, ei paljon vakkarilla voi ajella. Koko matka on todella hyväkuntoista ja isoa asfalttitietä.
Tuon takia tuo ohitettavien määrä on valtava, kun kerralla piti ohittaa se 5-7 autoa, kun ei mihinkään väliin mahdu ! Ja kohta edessä menee taas samanlainen rykelmä.
Nuo letkassa ajavat on kyllä melko itsemurhan himoista porukkaa, siinä sitä ajetaan aivan edellä ajavan puskurissa kiinni ja olo tuntuu niin turvalliselta. Entäpä kun se ensimmäinen vetää liinat kiinni?
Jos on pakko ajaa letkassa, niin ottakaa se turvaväli huomioon! Reaktioaika kun on se 1 sekuntti vähintään, auto menee satasen vauhdissa jo liki 30metriä siinä ajassa. Siinä kun muutaman metrin päässä roikutaan, kaivetaan takapenkiltä termospulloa, laitetaan lapsille pyörimään uusi dvd-levy vastahommattuun kiinasoittimeen ja puhutaan vielä puhelimeen samalla kun rassataan navigaattoria, niin reaktioaikakaan ei taida olla 1 sekuntti, vaan melko paljon pidempi.
Ja sumaripellet. Sumarit kun näyttävät siihen 10 metrin päähän, niin miettikääpä asiaa tuon 30 metriä satasen vauhdissa-reaktioajan mukaan. Niistä ei ole mitään hyötyä pimeällä, koska ne valaisevat vain sen lähialueen missä ei enää kerkeä reagoida mitään, vaikka esim hirvi juoksee tielle. Ne vain häiritsevät näkemistä kun silmä tottuu siihen valoisaan, sitten ei näe enää kunnolla sinne pitkälle, mikä olisi kaikkein tärkeintä.
Kylläpä helpotti =)
"Kymppiyli" ajellessa joutuu ohittamaan ihan koko ajan.
Näi on, jokapaikassa.
Tuppaahan tuo nyppimään seki kun nuita turisteja/eteläsuomalaisia pysähtelee tuonne keskelle valtatietä kuvaamaan jotain helvetin poroja. Sitten vittuilevat täällä asuville kun porojen keskellä kykitään.
Semmonen tapaus oli taas tuossa keskikesällä, vieläpä mutkassa oli kamerat välkkymässä niiden kusiruiskujen perään. Piruuttani jarrutin sitten aivan viimetingassa siihen, rupesi siellä autossa jo kädet huitomaan :D Töötti pohjassa vedin sitten niistä käppyröistä/kuvaajista ohi, kaasu pohjaan heti kun latu aukesi (laiska kakkis suoralla 2" putkella missä pelkkä takapönttö) niin kaikkosi ne porotki siitä ja mölyt sinne vilmaajan korville - harmi ku olis ollu dieseli niin myös savut :)
Kaveri kokeili samaa niin oli vaan kuulemma salamavalot välkkyny :)
Ja suomessakin väistämisvelvollisuus on vain niiden kolmioiden takia, ympyrän liittymät kun ovat tavallaan itsenäisiä risteyksiä.kun heillä väistämisvelvollisuus on ympyrässä olijalla, ei ympyrään tulijalla kuin suomessa...
Samaa olen ihmetellyt, jos ei uskalla sitä satasta ajaa, voisi pysyä kotona!Miksi pitää hyvällä säällä, suoralla tiellä ajaa 100km/h alueella alle 80km/h. Prkl. "Kymppiyli" ajellessa joutuu ohittamaan ihan koko ajan.
Sitä letkaa vetää yleensä farkku V70 volvo tms, ja kukaan ei uskalla ohittaa kun siinä jonossa on niin kivaa...
Laskin kerran huvikseen ohitettavien määrän, kun ajoin 35km matkan kaupungista kotiin. Vauhtia kymppiyli-rajoituksen koko ajan, mittarivirhe huomioiden. Ohitin 24 autoa tuon matkan aikana. Pelkkää ohittelua koko ajan, ei paljon vakkarilla voi ajella. Koko matka on todella hyväkuntoista ja isoa asfalttitietä.
Tuon takia tuo ohitettavien määrä on valtava, kun kerralla piti ohittaa se 5-7 autoa, kun ei mihinkään väliin mahdu ! Ja kohta edessä menee taas samanlainen rykelmä.
Tuo "alinopeus" nyt on sellainen ongelma mistä itselläkin välillä meinaa hermo mennä, vaikka ei pitäisi, varsinkin jos itellä on vauhtia se rajoitus +X. Pitäisi vaan todeta rauhallisesti että huonosti on itsellä asiat kun on kiire olevinaan. Ikävintä noissa hiipijöissä sitten ihan oikeesti on tuo että mennään "nenä-perseessä" sitten kun ei aina koko jonoa ohi pääse niin hirvee möllääminen kun joutuu "raivaamaan" tilaa siihen jonoon. Välillä tuntuu että edes sitä kymmentä metriä ei ole vaikka mennään sitä 90 kmh. Ihan selkee polttoainesäästökin siinä tulee jos pudottaa nopeuden vaikkapa 110 > 95 , joten jos ei toisella ole kiire niin annetaan hänen ajaa kuten haluaa. Kaikkihan muistamme että se lätkä siellä pientareella kertoo suurimman sallitun nopeuden.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Kaikkihan muistamme että se lätkä siellä pientareella kertoo suurimman sallitun nopeuden.
Ei päde silloin ku autolla saa ajaa vain 80km/h, kuten asuntoautot, peräkärryä vetävät jne. Silti nämä "hermoheikot" ei voi sitäkään ymmärtää vaan kiilailevat miten sattuu ja osoittavat mieltään kun "joutuvat" ohittamaan. Onhan se paha rangaistus kun joutuu ohittamaan, kun ajelee ylinopeutta.
Herneitä tarjolla sieraimien kautta nautittavaksi... :)
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 21.9.2007 17:48
- Viesti:
Mä voin tunnustaa ihan suoraan ajelevani alinopeutta. Tolla 55kw moottorilla on +100kmh vauhdeissa matkantekokin jo suht epämukavaa ja meluisaa, että mieluummin köröttelee alle satasta. Samalla säästää sitä pensaa. Tämä tosin vain motarilla, ei sitä kestä kerätä kauheeta jonoa taakse kun toisilla tosiaan on välillä kiiruskin. Ottaa muut huomioon niin kaikki on helpompaa, ainakin saduissa.
Itselläni on viime aikoina alkanut ketuttamaan entistä enemmän ajoneuvoyhdistelmänkuljettajat. Enkä nyt tarkoita em. "yhdys sanalla" rekkoja vaan ihan B-luokan ajoneuvoa kevytperävaunulla tai BE-yhdistelmää.
Ko. yhdistelmien kuljettajilla ei liene selvää se, että ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus on se 80km/h, vaikka tieosuuden rajoitus olisi vaikkapa 120km/h. Eniten hirvittävät ne em. kaltaiset yhdistelmät, joiden aisapaino ei ole ihan kohdallaan väärästä kuormauksesta johtuen. Silloin varsinkin tuossa satasen vauhdissa se kärry pomppii kuin aropupu sivuille samalla iloisesti nostellen vetoauton perää.. noin kuukausi sitten oli ilmeisesti juuri sellainen aiheuttanut tieltä suistumisen työpaikan ja kämpän välillä - keli kuiva ja aurinkoinen, moottoritie ja suora tieosuus...
Ehkä minussa asuu sisällä pieni poliisi. Helpompi nuo olisi ohittaa, jos ajaisivat sen 80km/h.. Eri asia on sitten se jono, jonka 2-3 ensimmäistä autoa ei uskalla/viitsi/osaa ohittaa sitä edellä menevää yhdistelmää.
Ko. yhdistelmien kuljettajilla ei liene selvää se, että ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus on se 80km/h, vaikka tieosuuden rajoitus olisi vaikkapa 120km/h. Eniten hirvittävät ne em. kaltaiset yhdistelmät, joiden aisapaino ei ole ihan kohdallaan väärästä kuormauksesta johtuen. Silloin varsinkin tuossa satasen vauhdissa se kärry pomppii kuin aropupu sivuille samalla iloisesti nostellen vetoauton perää.. noin kuukausi sitten oli ilmeisesti juuri sellainen aiheuttanut tieltä suistumisen työpaikan ja kämpän välillä - keli kuiva ja aurinkoinen, moottoritie ja suora tieosuus...
Ehkä minussa asuu sisällä pieni poliisi. Helpompi nuo olisi ohittaa, jos ajaisivat sen 80km/h.. Eri asia on sitten se jono, jonka 2-3 ensimmäistä autoa ei uskalla/viitsi/osaa ohittaa sitä edellä menevää yhdistelmää.
Alinopeus täytyy _ehdottomasti_ kriminalisoida. Ihan heti....
Polkupyöräilijän kypäräpakko onkin jo odottanut vertaistaan ihan liian kauan.
KÄPELÖINTI: Peke ei kait koskaan aja ruuhka-aikaan esim. Heinola-Juva väliä, tai toisena vaihtoehtona kuuluu sitten siihen kastiin jota kyseiseen aikaan tuolla aina sitten saa "kehua".
Polkupyöräilijän kypäräpakko onkin jo odottanut vertaistaan ihan liian kauan.
KÄPELÖINTI: Peke ei kait koskaan aja ruuhka-aikaan esim. Heinola-Juva väliä, tai toisena vaihtoehtona kuuluu sitten siihen kastiin jota kyseiseen aikaan tuolla aina sitten saa "kehua".
Ei siinä alinopeudessa sinänsä mitään pahaa ole, mutta se vähän mietityttää kun sitä harrastavat sitten laittavat seuraavan päivän lehteen tekstaripalstalle vuodatuksen mitenkä "siellä taas hurjastellaan älytöntä vauhtia".
Ja toinen tapaus kun nämä alinopeutta köröttelevät ajelevat sen 70-90km/h satasen alueella, sittenkun ne jonkun ajan päästä ohittaa niin roikkuvat kohta persiissä kiinni tai ovat itse puskemassa ohi. Ei voi niinkun ymmärtää sellaista.
Ja toinen tapaus kun nämä alinopeutta köröttelevät ajelevat sen 70-90km/h satasen alueella, sittenkun ne jonkun ajan päästä ohittaa niin roikkuvat kohta persiissä kiinni tai ovat itse puskemassa ohi. Ei voi niinkun ymmärtää sellaista.
KÄPELÖINTI???? En aja en, hermo ei kestäisi sitä keikenmaailman tunarointia. Joskus joutuu lähtee ruuhka-aikaan, mutta harvinaista se mulle nykyään on. Matka-ajossa pyrin välttämään kaikki ruuhkat monenkin syyn takia. Täällä pääkaupunkiseudullakaan en niissä juurikaan viihdy eikä onneks ole pakko niissä kuluttaakaan elämäänsä. Säälin kyllä niitä, jotka joutuu "pakosta" ajamaan ruuhkissa, jos nyt Suomessa oikeita sellaisia on.
Itseä ei alinopeus haittaa. Kunhan PRKLE jättävät väliä edellä ajavaan. Jkl-Tre väli. Letkassa ekana pakettiauto+peräkärry, sen jälkeen 2 henkilöautoa, pakettiauto ja 2 henkilöautoa.
Ajelin letkan perässä n. 5-6km tiesin että kohta tulee hyvä ohituspaikka. Lähdin ohittamaan noita 2 henkilöautoa ja pakettiautoa, katsoin että pakun edessä on sen verran tilaa, että siihen mahtuu.
Pääsin toisen henkilöauton rinnalle, näin että sivutieltä tulee tukkirekka vastaan.
Ei ongelmia, pääsen helposti pakun eteen ja VITUT. Paku ajaa ihan tappituntumalla henkilöautosta, joka on tappituntumalla edellä menevään henkilöautoon. Totesin että aivan turha tunkea tohon väliin. 3 pesään ja kaasua ja hirveä vilkuttelu pitkillä tukkirekalle että täältä tullaan. Onneksi rekka veti bussipysäkille.
Eli letkassa olikin sen ekan pakettiauto+peräkärryn jälkeen 3 henkilöautoa ja sit pakettiauto....
Ajelin letkan perässä n. 5-6km tiesin että kohta tulee hyvä ohituspaikka. Lähdin ohittamaan noita 2 henkilöautoa ja pakettiautoa, katsoin että pakun edessä on sen verran tilaa, että siihen mahtuu.
Pääsin toisen henkilöauton rinnalle, näin että sivutieltä tulee tukkirekka vastaan.
Ei ongelmia, pääsen helposti pakun eteen ja VITUT. Paku ajaa ihan tappituntumalla henkilöautosta, joka on tappituntumalla edellä menevään henkilöautoon. Totesin että aivan turha tunkea tohon väliin. 3 pesään ja kaasua ja hirveä vilkuttelu pitkillä tukkirekalle että täältä tullaan. Onneksi rekka veti bussipysäkille.
Eli letkassa olikin sen ekan pakettiauto+peräkärryn jälkeen 3 henkilöautoa ja sit pakettiauto....
^ Tämäpä niissä "hiihtäjissä" harmillisinta, ajellaa ns. turvallisesti tässä jonossa eikä ohitella. Täh, mikä ihmeen turvaväli. Jos täällä maakunnan kantateillä sitten ajeleekin sitä jonon tahtia ja jättää eteen (edes) sen 40-60 metriä, niin katso, sen takana olevan on ihan pakko mennä täyttäämään se tyhjyys. Usein ohittelu ei sitten jatku enää sen edemmäs, mutta jollakin tavalla se aukko siinä jonossa täytyi "korjata".
No ei se nyt vahvasti mennyt jos vastaantulijat painelevat bussipysäkille sivuun sinun ohittaessasi. Ei näin, ei todellakaan näin.
Kyllähän tuollainen homoletka, joita näkee aivan liian usein, saa puhaltamaan pitkään ja toteamaan apukuljettajalle että tämmöistä taas. Voi vaan arvata mikä on lopputulos, mikäli jonon ensimmäinen joutuu tekemään hätäjarrutuksen hirven tjms. vuoksi. Luultavasti pari seuraavaa pukkaavat vain vauhtia ja pari sinkoilee ties mihin suuntaan. Todennäköisesti lopputuloksena on jossain verta ja suolenpätkiä, mieluiten näiden käsivälillä ajavien kesken. Ilmeisesti mallia otetaan jostain savannidokumentista, joissa on nähty norsujen pitävät kärsällään edellämenevän hännästä kiinni. Tai mistä lie, sen verran järjetöntähän tuo touhu on, että minä en siihen mitään järkevää syytä keksi.
Pitänee vain koputtaa puuta ja toivoa että tuuri jatkuu, eikä vastaan satu poliisia tutka päällä kun pamauttaa moisen marakattilauman ohitse kerralla. Varmaahan on, että riskitekijänähän poliisikin näkee vain sen lukeman tutkan näytöllä eikä sitä apinalaumaa, jotka onnellisen tietämättöminä jatkavat matkaansa, älyämättä että pelkkä tielle ryntäävä rusakko voi saada aikaan erittäin huonon alun/lopun mökkireissulle.
Kyllähän tuollainen homoletka, joita näkee aivan liian usein, saa puhaltamaan pitkään ja toteamaan apukuljettajalle että tämmöistä taas. Voi vaan arvata mikä on lopputulos, mikäli jonon ensimmäinen joutuu tekemään hätäjarrutuksen hirven tjms. vuoksi. Luultavasti pari seuraavaa pukkaavat vain vauhtia ja pari sinkoilee ties mihin suuntaan. Todennäköisesti lopputuloksena on jossain verta ja suolenpätkiä, mieluiten näiden käsivälillä ajavien kesken. Ilmeisesti mallia otetaan jostain savannidokumentista, joissa on nähty norsujen pitävät kärsällään edellämenevän hännästä kiinni. Tai mistä lie, sen verran järjetöntähän tuo touhu on, että minä en siihen mitään järkevää syytä keksi.
Pitänee vain koputtaa puuta ja toivoa että tuuri jatkuu, eikä vastaan satu poliisia tutka päällä kun pamauttaa moisen marakattilauman ohitse kerralla. Varmaahan on, että riskitekijänähän poliisikin näkee vain sen lukeman tutkan näytöllä eikä sitä apinalaumaa, jotka onnellisen tietämättöminä jatkavat matkaansa, älyämättä että pelkkä tielle ryntäävä rusakko voi saada aikaan erittäin huonon alun/lopun mökkireissulle.
Okei ei se alinopeus haittaa tieosuudella missä pääsee alinopeutta ajavasta ohi. Tai jos oikeasti keli on niin huono, olosuhteiden mukaan pitää osata ajaa.
Mutta nämä jotka muodostavat jonoa ja jäävät roikkumaan johonki rekan perään. Ajavat aivan takapuskurissa kiinni. Ei turvavälejä. Sitten se seuraava joka jää tämän perään junnaamaan samalla lailla. Ei uskalleta ohittaa. Tai sitten on hommattua nuukuuksissaan niin laiska auto että ei sillä ohi monessa paikassa pääsekään.
Mutta nämä jotka muodostavat jonoa ja jäävät roikkumaan johonki rekan perään. Ajavat aivan takapuskurissa kiinni. Ei turvavälejä. Sitten se seuraava joka jää tämän perään junnaamaan samalla lailla. Ei uskalleta ohittaa. Tai sitten on hommattua nuukuuksissaan niin laiska auto että ei sillä ohi monessa paikassa pääsekään.
^^
Jos tuommoinen vituttaa niin parempi pysyä kotona. Monestihan noita letkoja menee että on monta rekkaa yms, mutta yleensä siinä välissä on myös hyvin tilaa ja turvaväliä kun noiden isompien autojen kuskit työkseen ajavat. Kyllä noista ohi pääsee, ja helpostikkin vielä...
Juuri näin.
Tämäkin on totta. Minulla ei ainakaan niin kiire ole mihinkään, etten voisi ajaa vaikka alle rajoituksenkin. Mutta miksi sen vauhdin pitää seilata jatkuvasti...
Jos tuommoinen vituttaa niin parempi pysyä kotona. Monestihan noita letkoja menee että on monta rekkaa yms, mutta yleensä siinä välissä on myös hyvin tilaa ja turvaväliä kun noiden isompien autojen kuskit työkseen ajavat. Kyllä noista ohi pääsee, ja helpostikkin vielä...
Okei ei se alinopeus haittaa tieosuudella missä pääsee alinopeutta ajavasta ohi. Tai jos oikeasti keli on niin huono, olosuhteiden mukaan pitää osata ajaa.
Mutta nämä jotka muodostavat jonoa ja jäävät roikkumaan johonki rekan perään. Ajavat aivan takapuskurissa kiinni. Ei turvavälejä. Sitten se seuraava joka jää tämän perään junnaamaan samalla lailla. Ei uskalleta ohittaa. Tai sitten on hommattua nuukuuksissaan niin laiska auto että ei sillä ohi monessa paikassa pääsekään.
Juuri näin.
Nuilla alinopeutta nysväävillä vaan on semmonen pumppaava ajotapa, eli vauhti huitelee kokoajan 5-20km/h alle sen rajoituksen. Kyllähän sitä muuten voisi ajellakkin hivenen hitaampaa jos ei kiire ole, mutta sen jatkuvan pumppaamisen takia menee hermo ja täytyy ohittaa.
Tämäkin on totta. Minulla ei ainakaan niin kiire ole mihinkään, etten voisi ajaa vaikka alle rajoituksenkin. Mutta miksi sen vauhdin pitää seilata jatkuvasti...
Ai miksi se nopeus soutaa? No sen *itun nenä-perseessä menetelmän takia. Esimerkin omaisesti: Jonon kuudes auto haluaa noudattaa jonoa reippaampaa marssivauhtia, siispä ohittamaan. Edessä viisi autoa ja "joutuu" jakamaan ohituksen useampaan pätkään.
1) Auto nro. kuusi kiihdyttää jonon rinnalle (jättäen jonoon aukon). Tästä seuraa joku pakonomainen hätä sille autolle seitsemän kiriä se aukko umpeen mitä pikimmin > KAASUA. Tämä ilmiö sitten saa aikaan että siellä takana väli kasvaa ja auton kahdeksan on pakko kuroa se umpeen jne. ymmärrätte varmaan ko. ketjureation. = nopeus kasvaa
2) Olettaman mukaan auto kuusi palaa takaisin jonoon, vaikkapa autojen kaksi ja kolme vällin. Koska ko. autojen välissä ei liiemmalti tilaa ole niin auto kuusi joutuu raivaamaan tuon tilan (kiilaa!! kele, kusipää!!) ja tämän seurauksena auto kolme polkee JARRUA ja koko jono siellä takana myöskin. Auto kuusi pääsee jonoon ja hänelle tilaa tehnyt (jarruttanut) auto menee vuorostaan paniikkiin kun nyt siihen eteen sitten jäikin liikaa tilaa ja taas KAASUA.
Näin se menee. Pitämällä (edes pyrkimällä sitä kohden) edessä sellaisen 60-80 metriä vapaata vettä voi tuollaisessa kantatien jonossa edetä varsin pienellä nopeuden heittelyllä noin 90-95 kmh marssivauhtia. Kokeilkaapa, ongelmallisinta on pitää edes se säälittävä turvaväli, siihen kyllä joku tulee mutta ei siitä kukaan sen jälkeen enää pois pyri.
^ Monia murteita ymmärrän, mutta tuo keskisuomalainen kielellinen ilmaisu ei ihan aukea.
1) Auto nro. kuusi kiihdyttää jonon rinnalle (jättäen jonoon aukon). Tästä seuraa joku pakonomainen hätä sille autolle seitsemän kiriä se aukko umpeen mitä pikimmin > KAASUA. Tämä ilmiö sitten saa aikaan että siellä takana väli kasvaa ja auton kahdeksan on pakko kuroa se umpeen jne. ymmärrätte varmaan ko. ketjureation. = nopeus kasvaa
2) Olettaman mukaan auto kuusi palaa takaisin jonoon, vaikkapa autojen kaksi ja kolme vällin. Koska ko. autojen välissä ei liiemmalti tilaa ole niin auto kuusi joutuu raivaamaan tuon tilan (kiilaa!! kele, kusipää!!) ja tämän seurauksena auto kolme polkee JARRUA ja koko jono siellä takana myöskin. Auto kuusi pääsee jonoon ja hänelle tilaa tehnyt (jarruttanut) auto menee vuorostaan paniikkiin kun nyt siihen eteen sitten jäikin liikaa tilaa ja taas KAASUA.
Näin se menee. Pitämällä (edes pyrkimällä sitä kohden) edessä sellaisen 60-80 metriä vapaata vettä voi tuollaisessa kantatien jonossa edetä varsin pienellä nopeuden heittelyllä noin 90-95 kmh marssivauhtia. Kokeilkaapa, ongelmallisinta on pitää edes se säälittävä turvaväli, siihen kyllä joku tulee mutta ei siitä kukaan sen jälkeen enää pois pyri.
^ Monia murteita ymmärrän, mutta tuo keskisuomalainen kielellinen ilmaisu ei ihan aukea.
Ottaahan se päähän jos joku siihen väliin jää könnäämään mutta kyllä suurimmaksi osaksi porukka ohi menee jos letkaa on lähdetty ohittamaan.
Jos ei edes siedettävää väliä voi pitää edellä ajavaan on aivan turha räpsytellä valoja/kiroilla jos joku siihen väkisin tunkee, näin minä toimin, enkä sitä viakseni myönnä, vika on siinä m*ulkussa joka siinä hanurissa roikkuu.
Jos ei edes siedettävää väliä voi pitää edellä ajavaan on aivan turha räpsytellä valoja/kiroilla jos joku siihen väkisin tunkee, näin minä toimin, enkä sitä viakseni myönnä, vika on siinä m*ulkussa joka siinä hanurissa roikkuu.
Mä meen kerralla ohi mahdollisimman monesta, JOS nyt yleensä lähden ohittamaan pidempää(lue loputonta) letkaa. Vaikka korttikin just äskettäin lähti tän takia, silti en rupea ohittelee rajoitusten mukaan. Tuli sitäkin sakkojen jälkeen testattua ja on mulle oma henki sen verran kallis, että mieluummin maksan sakot ja ohitan niin ku huvittaa.
Juu, nää herra47 demarit ärsyttää, jotka vetää herneen nenään jos joku tulee väliin jonossa. Pidettäisiin se turvaväli etc... Lisäksi on näitäkin, jotka löytää sen kaasupolkimen siinäkohdin kun näkee että jokui mahd. tulee siihen väliin.
Ei ole omaankaan ajotapaan pahemmin sakot vaikuttaneet, kyse kuitenkin on aika pitkälle tuurista, missä ajelee jne. Kaupungissa nopeusvalvonta olisi varsin tervetullutta minunkin mielestäni..
Alinopeus ei sinällään haittaa. Enempi ärsyttää esim se, että itse ajelen vakkari päällä 110 - 120 nopeutta, joku ohittaa, ja hetken päästä tämä vatipää ajelee edessa 100.. no, ohitellaan sitten toisen kerran.
Ei ole omaankaan ajotapaan pahemmin sakot vaikuttaneet, kyse kuitenkin on aika pitkälle tuurista, missä ajelee jne. Kaupungissa nopeusvalvonta olisi varsin tervetullutta minunkin mielestäni..
Alinopeus ei sinällään haittaa. Enempi ärsyttää esim se, että itse ajelen vakkari päällä 110 - 120 nopeutta, joku ohittaa, ja hetken päästä tämä vatipää ajelee edessa 100.. no, ohitellaan sitten toisen kerran.
Tässä 3-tiellä kun sahaa joka toinen päivä on tullu huomattua semmonen kumma tapa ihmisillä, että kun on ajanu pitkän matkaa toisen takanasitä lähes nopeusrajoituksen mukaista nopeutta, mikä ei sinällään mua kauheesti haittaa, kun ei yleensä kovaa kiirettä oo. Mutta sitten kun tulee ohituskaista niin kummasti se pedaali painuu syvempään sillä edellä ajavalla kun rinnalle pääsen. Joko osalla porukasta on se metodi et mua ei ohiteta tai sit se leveempi tie jotenkin vaikuttaa alitajuntaan et ny voi ajaa kovempaa... mene ja tiedä...
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
^Paljonko jätit väliä ennen Lexuksen eteen siirtymistä? Joskus itsekin tulee "huomauteltua" nokan eteen tunkijoille.
Tänään kyllä meinasi hieman ketuttaa kun ohituskaistan alkaessa edessäni oli neljä autoa ja etummainen selvästi tien tukkeena. No, kaksi meni heittämällä ohi ja kolmas (punainen Clio) yritti ohi, niin köröttelijä alkoi kiihdyttämään. Kaistan lopussa Clion oli pakko luovuttaa. No, tietenkin köröttelijä hidasti tuon jälkeen vauhtiaan. Seuraavassa ohituspaikassa pöräytin molemmista ohi ja Cliokuski yritti ohittaessani häntä puskea samalle kaistalle, ei tainnut enää paljoa olla väliä sivusuunnassa. Pikaisen ohituksen jälkeen seurasin tilannetta peilistä kun vastaan tuli rekka. Onneksi köröttelijä tajusi tehdä tilaa Cliolle, muuten olisi voinut käydä huonosti.
Siinä kaksi tyyppiä jollaiset saavat hetkeksi sapen kiehumaan...
Yleensä tilaa? Mitä tuossa on tullut seurattua, niin ainakin Expressbus-kuskit (osa heistä) roikkuvat henkilöautojen perässä (nopeutta esim. 110km/h 80-alueella) ilman minkäänlaista turvaväliä, samoin osa rekkakuskeista unohtaa tuon turvavälin. Siinä tulee pienemmällä autolla ajajalle äkkiä orpo olo ja kiire ohi. Joo ohi pääsee joillain teillä, jos ei ole vastaantulevia...Jos tuommoinen vituttaa niin parempi pysyä kotona. Monestihan noita letkoja menee että on monta rekkaa yms, mutta yleensä siinä välissä on myös hyvin tilaa ja turvaväliä kun noiden isompien autojen kuskit työkseen ajavat. Kyllä noista ohi pääsee, ja helpostikkin vielä...
Tänään kyllä meinasi hieman ketuttaa kun ohituskaistan alkaessa edessäni oli neljä autoa ja etummainen selvästi tien tukkeena. No, kaksi meni heittämällä ohi ja kolmas (punainen Clio) yritti ohi, niin köröttelijä alkoi kiihdyttämään. Kaistan lopussa Clion oli pakko luovuttaa. No, tietenkin köröttelijä hidasti tuon jälkeen vauhtiaan. Seuraavassa ohituspaikassa pöräytin molemmista ohi ja Cliokuski yritti ohittaessani häntä puskea samalle kaistalle, ei tainnut enää paljoa olla väliä sivusuunnassa. Pikaisen ohituksen jälkeen seurasin tilannetta peilistä kun vastaan tuli rekka. Onneksi köröttelijä tajusi tehdä tilaa Cliolle, muuten olisi voinut käydä huonosti.
Siinä kaksi tyyppiä jollaiset saavat hetkeksi sapen kiehumaan...
Mitäs mieltä porukka on siitä, jos vastaantulijalla on unohtunut laittaa valot päälle, ja itse räpäyttää pitkiä merkiksi että valot päälle
Itse olen yleensä saanut myönteistä 'palautetta' kun vastaan tulleen auton kuljetta nostaa kättä. Kerran pimeällä ajelin ja eräs sankari sitten sumareilla ajeli vastaan niin räpäytin pitkiä niin samantien työnty keskaria ikkunasta.
Harrastaako muut? :D
Itse olen yleensä saanut myönteistä 'palautetta' kun vastaan tulleen auton kuljetta nostaa kättä. Kerran pimeällä ajelin ja eräs sankari sitten sumareilla ajeli vastaan niin räpäytin pitkiä niin samantien työnty keskaria ikkunasta.
Harrastaako muut? :D
Tuo rekkojen puskurissa kiinni ajaminen ottaa muakin joskus nuppiin....Eräänä päivänä kun ajelin kotkaan päin helsingistä niin loviisan kohdalla tuli täysperävaunu niin lähelle autoni perää ,että mulla luki takaikkunassa scania;)....no päätin sitten antaa ns. opetuksen rekka-jalmarille ja jarrutin vauhtini ylämäessä n.30kmh...ja sitten talla pohjaan ja takasin 90 kmh vauhtiin...Siinähän sitten rahtari yritti saada taas massan liikkeelle 30kmh vauhdista ylämäkeen;)...kesti kyllä tovin sillä saada vauhtia kun ei enää loppumatkasta puskurissa roikkunut..varmaan äijää v..tti kiihdytellä rekkaansa taas matkavauhtiin....
Viimeksi muokannut Jayk, 20.8.2008 7:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Speedvelvet kirjoitti:Mitäs mieltä porukka on siitä, jos vastaantulijalla on unohtunut laittaa valot päälle, ja itse räpäyttää pitkiä merkiksi että valot päälle
Parempi tapa olisi laittaa hetkeksi parkit päälle sen merkiksi että sul ei oo valoja. Vilkuttelu kun yleensä aiheuttaa sekaannusta.
Xenoneilla ajaessa olen kyllä tottunut kaikenlaiseen vastaantulijoiden valoshowhuihin (valot ovat kaikinpuolin lailliset ja oikein säädetyt). Yleensä se valoshown järjestäjä ajaa autolla, jonka ajovalot muistuttavat enemmän porkkanoita kuin valoja.
Edit: Ja kerrottakoon se nyt vielä, että minulla ei ole tapana huomautella ajovalojen puutteesta vastaantulijoille.
Viimeksi muokannut William, 1.9.2008 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aloin tuossa miettimään mikä vituttaa.. vähän aika sitten ajelin veljeni pösöllä Vaasaan. No siinähän oli matkalla jonoja aika kiitettävän paljon. Siinä oli sellainen pitkä suora ja ketään ei tullut vastaan ja ajattelin paahtaa viidestä autosta ohi. viimeistä kolmea en viitsinyt enää ohittaa, ettei vaan ois syntynyt vaara tilannetta kun näin kaarteen alkavan vähän matkan päässä.
Kuitenkin menin siinä sellaisesta passatista ohi ja siihen sen eteen, missä oli tilaakin enemmän. Taisi kaveria vituttaa sen verta paljon kun joku ranskan pulla menee ohi että oli pakko torvea rääkätä ja vilautella valoja. Samoten oli pakko tunkea itsensä puskuriin kiinni. Edestä sitten kääntyi kaikki kolmea autoa sivuun myöhemmin huoltikselle (vaikutti olevan samaa porukkaa). Meikäläinen sitten antoi vähän kaasua ja normaali matkanopeus päälle.
Niin mitäs tää pikku passatti paskiainen tekee .. roikkuu ihan perseessä kiinni vaikka ajoin kuitenkin mittarin mukaan kymmenen yli koko ajan. No siinä sitten vittuunnuksissani katselin että sen passatin takana oli tilaa oikein huolella niin jarrutin hieman rivakammin ja himmailin rauhallisesti sellaiseen kuuteen kymppiin.. siitä kick downi ja lämää. Passatti jäi ihmettelemään mikäs hitto tuo nyt sitten oli. :D Ei enää näkynyt sen jälkeen passattia perseessä roikkumassa kun samantien otin enemmän nopeutta ja jätätin sen huolella.
Mietin kyllä silloin ohituksen jälkeen olisinko muka aiheuttanut vaara tilanteen, mutta en usko siihen koska siinä tiellä ei ollut jalankulkijoita, eikä vastaantulijoita, keli oli hyvä ja jättäydyin kuitenkin suurimpaan rakoon koko jonossa. Ohitus nopeus oli sellainen sopivasti yli eli 20.. ei mikään yltiöpäinen. Ja ottaen huomioon että jono liikkuin -20 nopeusrajoitukseen ohitusnopeus oli riittävä. Samoten jonossa katselin jo ennen ohitusta että hätä tilanteessa mahtuisin kaikkiin väliköihin eli ennakoin myös vaara tilanteen mahdollisuuden.
Tosiaan en muuta syytä keksinyt passatti kuskin käytökseen kuin sen että ei uskaltanut itse ohittaa.. oli tod.näk. ajanut pitkän matkan jo jonossa.. ranskanpulla meni provosoivasti ohi ja jättäytyi eteen. En siis kaverille kaunaa kanna, mutta aika vittumaista tuollainen käytös on. Nii joo ja kyll ne rekatkin vituttaa.
Kuitenkin menin siinä sellaisesta passatista ohi ja siihen sen eteen, missä oli tilaakin enemmän. Taisi kaveria vituttaa sen verta paljon kun joku ranskan pulla menee ohi että oli pakko torvea rääkätä ja vilautella valoja. Samoten oli pakko tunkea itsensä puskuriin kiinni. Edestä sitten kääntyi kaikki kolmea autoa sivuun myöhemmin huoltikselle (vaikutti olevan samaa porukkaa). Meikäläinen sitten antoi vähän kaasua ja normaali matkanopeus päälle.
Niin mitäs tää pikku passatti paskiainen tekee .. roikkuu ihan perseessä kiinni vaikka ajoin kuitenkin mittarin mukaan kymmenen yli koko ajan. No siinä sitten vittuunnuksissani katselin että sen passatin takana oli tilaa oikein huolella niin jarrutin hieman rivakammin ja himmailin rauhallisesti sellaiseen kuuteen kymppiin.. siitä kick downi ja lämää. Passatti jäi ihmettelemään mikäs hitto tuo nyt sitten oli. :D Ei enää näkynyt sen jälkeen passattia perseessä roikkumassa kun samantien otin enemmän nopeutta ja jätätin sen huolella.
Mietin kyllä silloin ohituksen jälkeen olisinko muka aiheuttanut vaara tilanteen, mutta en usko siihen koska siinä tiellä ei ollut jalankulkijoita, eikä vastaantulijoita, keli oli hyvä ja jättäydyin kuitenkin suurimpaan rakoon koko jonossa. Ohitus nopeus oli sellainen sopivasti yli eli 20.. ei mikään yltiöpäinen. Ja ottaen huomioon että jono liikkuin -20 nopeusrajoitukseen ohitusnopeus oli riittävä. Samoten jonossa katselin jo ennen ohitusta että hätä tilanteessa mahtuisin kaikkiin väliköihin eli ennakoin myös vaara tilanteen mahdollisuuden.
Tosiaan en muuta syytä keksinyt passatti kuskin käytökseen kuin sen että ei uskaltanut itse ohittaa.. oli tod.näk. ajanut pitkän matkan jo jonossa.. ranskanpulla meni provosoivasti ohi ja jättäytyi eteen. En siis kaverille kaunaa kanna, mutta aika vittumaista tuollainen käytös on. Nii joo ja kyll ne rekatkin vituttaa.
Ykköskoppaisilla kun ajaa niin kyllähän se välillä jo naurattaa :) Millon työntää bussitkin väkisellä ohi, kerran meinasi kiilata mokoma ojaan kun vissiin vitutti kuskilla että mk1:llä pystyy ajamaan yli 100km/h. Valoista lähtiessäkin on porukalla aina kiire, pois tuon viereltä.. Äkkiä ne onneksi kiinni saa jos tarvetta ilmenee :)
Kaikki kunnioitus raskaan kaluston kuljettajille, ei ole helppoa liikutella muutaman kymmenen tonnin kokoisia yhdistelmiä kun kaikenlaista idioottia sopii tuonne teille. Itsekin traktorilla jonkinverran raskaampaa kuormaa ajaneena, saa sitä ihmetellä menoa tienpäällä varsinkin tuommosella hitaammalla kapineella.
Kaikki kunnioitus raskaan kaluston kuljettajille, ei ole helppoa liikutella muutaman kymmenen tonnin kokoisia yhdistelmiä kun kaikenlaista idioottia sopii tuonne teille. Itsekin traktorilla jonkinverran raskaampaa kuormaa ajaneena, saa sitä ihmetellä menoa tienpäällä varsinkin tuommosella hitaammalla kapineella.
Mitäs mieltä porukka on siitä, jos vastaantulijalla on unohtunut laittaa valot päälle, ja itse räpäyttää pitkiä merkiksi että valot päälle
Vaikka vaatiikin ehkä enemmän, asiallisempaa on kytkeä valot hetkeksi pois ja takaisin päälle. Kaukovalojen vilkuttelun voi joku (esim. sumuvalojen polttelija) kokea provosoivana.
^ Tähän heimoon kuuluu myös alalahko, joka kieppaa "kohteliaasti" oikealle, siihen risteyksen yhteydessä olevalle bussilevikkeelle, käyttäen sitä jonkinlaisena kiihdytyskaistana. Vaan mistähän *itusta minä sitten tiedän että juuri nyt ei tartte jarrulle hypätä vaikka se kiesi sieltä kolmion takaa lipuukin ajoradalle päin...
^ Tuossa tilanteessa olisi hyvä vilkulla ilmaista, ettei aio puskea eteen. Siis se kiihdyttäjä voisi jättää vilkun oikealle, valitettavan harvoin kuitenkaan.
Pitkillä on tullut tuikkaistua, usein valot syttyvät ja kiitokseksi tulee aina joskus käden heilautus. Valojen sammutteluun en lähde, liian vaativaa. Kyllä se viesti menee perille pitkilläkin.Mitäs mieltä porukka on siitä, jos vastaantulijalla on unohtunut laittaa valot päälle, ja itse räpäyttää pitkiä merkiksi että valot päälle
Ittelä tuossa katos lähivalot ykkösestä muutama päivä sitten, vähän ennen puolta yötä jolloin matkaa vielä 90km jäljellä. Ihmekyllä vaan yks ja ainoa auto vilkutti valoja kun löysäsin pitkät pois :D Ja oliki justiin semmonen kellä vitunmoinen patteristo keulalla.. yhden auton kohalla taisi olla kerran valot kokonaan poiskin eikä silti mitään vilkutellu. Kun sen verran kuumana kävi valokatkasija parkeillakin, mahtavia noi vanhat rauskut :)
Valojen vilautus on ihan ok, kyllä sieltä vastaantulevasta autosta yleensä kättä nostetaan kun kuski huomaa että valot on pois päältä :)
Valojen vilkuttelusta tuli mieleen viimetalviset tapahtumat, kolmoskoppasesta hajosi laturi 100km päässä kotoa keskellä yötä. Noh, ajelin lyhyet päällä ilman muita sähkölaitteita, ja kaikki meni ihan ok siihen asti, että 50km ennen kotia valokytkin päätti sulaa käsiin jolloin ajovalotkin sammuivat. Pelkät parkit paloivat, mutta niillä just näki ajaa kun ajoi oikein hiljaa, tie kun oli hiljainen. Noh, muutama rekka siinä reissun aikana tuli kuitenkin vastaan, ja kun silmät oli tottuneet siihen himmeään parkkipolttimoiden valoon ja rekkakuski räppäsee 10 lisäpitkällä merkin että laita valot päälle, niin eipä sitä nähnyt mitään vähään aikaan. En minä huvikseen aja 40km/h keskelllä yötä parkit päällä =D Kaiken kruunasi se, että 10km ennen kotia toinen parkkipolttimo paloi, silloin oli jo vitutus melko korkealla. Puhelimesta oli tietysti akku loppu, laturi toisessa autossa eikä täällä keskellä korpea huolto-asemiakaan ole...
Eipä paljon huonommin olisi voinut mennä =D Mutta eipä valojen vilauttelusta tässäkään tapauksessa voi syyttää ketään, eipä ne toiset kuskit voineet tietää että en saa valoja päälle. Seuraavana päivänä ostin uuden laturin, valokytkimen ja akun :)
Valojen vilkuttelusta tuli mieleen viimetalviset tapahtumat, kolmoskoppasesta hajosi laturi 100km päässä kotoa keskellä yötä. Noh, ajelin lyhyet päällä ilman muita sähkölaitteita, ja kaikki meni ihan ok siihen asti, että 50km ennen kotia valokytkin päätti sulaa käsiin jolloin ajovalotkin sammuivat. Pelkät parkit paloivat, mutta niillä just näki ajaa kun ajoi oikein hiljaa, tie kun oli hiljainen. Noh, muutama rekka siinä reissun aikana tuli kuitenkin vastaan, ja kun silmät oli tottuneet siihen himmeään parkkipolttimoiden valoon ja rekkakuski räppäsee 10 lisäpitkällä merkin että laita valot päälle, niin eipä sitä nähnyt mitään vähään aikaan. En minä huvikseen aja 40km/h keskelllä yötä parkit päällä =D Kaiken kruunasi se, että 10km ennen kotia toinen parkkipolttimo paloi, silloin oli jo vitutus melko korkealla. Puhelimesta oli tietysti akku loppu, laturi toisessa autossa eikä täällä keskellä korpea huolto-asemiakaan ole...
Eipä paljon huonommin olisi voinut mennä =D Mutta eipä valojen vilauttelusta tässäkään tapauksessa voi syyttää ketään, eipä ne toiset kuskit voineet tietää että en saa valoja päälle. Seuraavana päivänä ostin uuden laturin, valokytkimen ja akun :)
Kerran vilautin pitkiä yhelle valottomalle mersulle. Vastaukseksi pitkät päälle ja keskari. Parin päivän päästä oli paikallislehdessä "Sinulle vaalean mersun kuljettaja" ja tarinaa keskarin näyttämisestä ja asenteesta liikenteestä yleensäkin.
Useimmat kyllä moikkaa takaisin. Ja jos huomaan, että takana tulevalla on parkit/ei valoja, vilautan muutaman kerran takasumaria. Pari kertaa on tajuttu vihje ja laitettu valot päälle.
Ja loppuun pikku tarina. Hämäränä iltana Tuuskilla, meni ohi valottomasta autosta, muistaakseni tein ton sumaritempun. Valottoman auton takana ajavakin vilautteli pitkiä muutaman kerran, mutta ei mitään. Sitten kun tämä ei-ajovaloja-auto meni musta ohi, oli kuskin ilme aika jännä, ihmetteli varmaan, että mitä **tua siellä vilkutellaan. Sanoin vielä ääneen, että "VALOT PÄÄLLE!" (joo, ei se kuullut :D) Tajusi sitten kun vilautin vielä pari kertaa pitkiä, moikkasi hätävilkuilla.
Useimmat kyllä moikkaa takaisin. Ja jos huomaan, että takana tulevalla on parkit/ei valoja, vilautan muutaman kerran takasumaria. Pari kertaa on tajuttu vihje ja laitettu valot päälle.
Ja loppuun pikku tarina. Hämäränä iltana Tuuskilla, meni ohi valottomasta autosta, muistaakseni tein ton sumaritempun. Valottoman auton takana ajavakin vilautteli pitkiä muutaman kerran, mutta ei mitään. Sitten kun tämä ei-ajovaloja-auto meni musta ohi, oli kuskin ilme aika jännä, ihmetteli varmaan, että mitä **tua siellä vilkutellaan. Sanoin vielä ääneen, että "VALOT PÄÄLLE!" (joo, ei se kuullut :D) Tajusi sitten kun vilautin vielä pari kertaa pitkiä, moikkasi hätävilkuilla.
Se vituttaa kun ajat saatananmoisessa sateessa ja sumussa ja näkyvyyttä hikiseen 7metriä ja pistät sumuvalot päälle ihan turvallisuuden vuoksi eteen ja taakse niin joku vitun hintti tulee perseeseen kyttäämään ohituspaikkaa, kun ei riitä se 80kmh tunnissa joka on rajoitus hänelle, räpsyttelee pitkiä kun takasumuvalo palaa.
Lisäksi kun pääsee edelle niin jäädään sitten hitailemaan siihen ja napsutellaan takasumuvaloa vittuilessaan!
Viime viikolla kävi näin ja pisti kyllä vihaksi ja paljon! Pidän sumuvaloja vain kuten niistä on neuvottu eli todella heikolla kelillä rankassa sumussa tai sateessa. Oppispa muutkin liikennesäännöt ja liikennekäyttäytymistä..
Lisäksi kun pääsee edelle niin jäädään sitten hitailemaan siihen ja napsutellaan takasumuvaloa vittuilessaan!
Viime viikolla kävi näin ja pisti kyllä vihaksi ja paljon! Pidän sumuvaloja vain kuten niistä on neuvottu eli todella heikolla kelillä rankassa sumussa tai sateessa. Oppispa muutkin liikennesäännöt ja liikennekäyttäytymistä..
Juuh, takasumari on kyllä ikävä valo. Harvassa on ne hetket kun niitä _oikeasti_ tarvitsee, ei taida semmosta vesisadetta tai sumua ollakaan ettei normaalit takavalot näkyisi tarpeeksi taaksepäin. Itse ei tule kyseistä valoa käytettyä juurikaan juuri tuon häikäistymisen takia, jos joku haluaa vaikka mennä nopeampana ohi niin sumuvalo blokkaa tehokkaasti senkin vähän näkyvyyden.
-
- -
- Viestit: 319
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
Juuh, takasumari on kyllä ikävä valo. Harvassa on ne hetket kun niitä _oikeasti_ tarvitsee, ei taida semmosta vesisadetta tai sumua ollakaan ettei normaalit takavalot näkyisi tarpeeksi taaksepäin.
Mä en ole IKINÄ keksinyt etusumareille minkäänsortin käyttöä. Takasumaria arvostan huomattavasti enempi. Kunnon rankkasade/sumu/lumipyry niin takasumarille on kyllä tasan käyttöä.
Etusumareista näkisin hyötyväni vain jos sumarit on tarpeeksi tehokkaat (voi ajaa parkit + sumarit yhdistelmällä) ja keli ihan oikeesti mallia koiranilma..
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa