Mersun automaatin huolto Keski-Suomessa
Valvoja: ffp jäsenet
Mersun automaatin huolto Keski-Suomessa
Kysynpä täällä kun en jaksa muualle rekisteröityä..
Onko ehdotuksia missä voisi tuollaisen -90 vuosimallin 190E Mersun automaattivaihdelaatikoon huollattaa. Laatikko on siis ehkä mutta kaipaisi huoltoa kun ei ole sitä saanut varmaan 80tkm:iin. Veho ja autobest taitavat olla Mersu-korjaamoita, onkos muita?
Onko ehdotuksia missä voisi tuollaisen -90 vuosimallin 190E Mersun automaattivaihdelaatikoon huollattaa. Laatikko on siis ehkä mutta kaipaisi huoltoa kun ei ole sitä saanut varmaan 80tkm:iin. Veho ja autobest taitavat olla Mersu-korjaamoita, onkos muita?
Ennemmin kuin mihinkään muualle veisin Mersun Ylämaalle.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
E: en osannut lukea otsikkoa :D
Viimeksi muokannut Petri_P., 15.8.2008 13:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
^Nimenomaan!
Jos laatikko on kerran ehjä ja kaipaa vain öljynvaihtoa yms, niin kaverit ajattaa toiselle puolelle Suomea.
Kuopiot sun muut Maaningat on käsittääkseni Savossa, eikä Keski-Suomessa ja Savo jos mikä, on toisella puolella Suomea.
Ei sillä, jos sieltä kerran löytyy joku laatikkospecialisti, niin hyvähän tämä on muidenkin tietää. Ainakin siinä vaiheessa jos sellaisen luo tulee oikeasti asiaa. Silloin ei jokunen sata kilometriäkään ole matka eikä mikään.
Jos laatikko on kerran ehjä ja kaipaa vain öljynvaihtoa yms, niin kaverit ajattaa toiselle puolelle Suomea.
Kuopiot sun muut Maaningat on käsittääkseni Savossa, eikä Keski-Suomessa ja Savo jos mikä, on toisella puolella Suomea.
Ei sillä, jos sieltä kerran löytyy joku laatikkospecialisti, niin hyvähän tämä on muidenkin tietää. Ainakin siinä vaiheessa jos sellaisen luo tulee oikeasti asiaa. Silloin ei jokunen sata kilometriäkään ole matka eikä mikään.
No onpas ne marakatit nyt taas kipakalla päällä, ja vieläpä näinkin vakavan asian takia. Rauhottukaapas vähän niin setä perustelee vastaustaan. :)
Mersun laatikon "huoltokyselyt" liittyvät yleensä siihen että auton omistaja on tottunut jonkin muun merkin sivistyneesti toimiviin vaihteistoihin. Vanhan mersun 722.3 ja 722.4 -sarjan askit vaihtavat pykälää kuin pullop*rsesika, eli tempovat niin että niskat ovat nyrjähtää ja peruukki lentää takapenkille. Ihmeellistä sinällään, koska kyse on kuitenkin premium-luokan autosta?
En tiedä topikin aloittajan mersuhistoriasta, mutta tämä "huollon kysely" on uusien mb-kuljettajien kohdalla erittäinkin yleistä. Se ei yksinkertaisesti mene järkeen että mersun laatikko toimii näin epämiellyttävästi.
Mersun aski on suunniteltu siinä mielessä päin persettä, että sen pitääkin vaihtaa niskoja katkomalla, muuten se luistattaa itsensä rikki. Vaihtoja voi terävöittää nostamalla laatikon painetta, ja laatikon toimintaa voi muuttaa miellyttävämmäksi laskemalla sitä. Paineiden laskeminen ei kannata, koska laatikko luistattelee sitten itsensä soosiksi.
Öljyille nämä eivät ole kovin herkkiä, mutta onhan ne tottakai syytä vaihtaa jos lootalla on päästelty edellisen vaihdon jälkeen 80000. Samalla vaihtoon tietysti suodatinkin.
Vaihdot ja toiminta menevät perseelleen yleensä joko pakkojen kulahtamisen takia, tai sitten jonkun männän, tai mäntien, tiivisteet kusevat ohi ja loota kay mättämään pykäliä pesään vasta siinä vaiheessa kun pannussa on jenkoja 6500 ja kaasua höllätään.
Öljynvaihto onnistuu sitten vaikka parkkipaikalla jos kiinnostaa. (Kaikissa laatikoissa ei ole öljyroppua, mutta mitäs siitä kun suodatinkin pitää vaihtaa) öljypohja pois, suodatin pois, uusi suodatin paikoilleen, uusi ö-pohjan tiiviste ja öljypohja paikoilleen. Lootasta ei tule öljyä kuin pari litraa, ne loput lasketaan pois turbiinista. Turbiinikopan luukun kautta roppu auki jne.
Öljyntäyttö siten, että ensin lorotellaan mikä sinne menee, auto käyntiin, keppiä eri pykälille ja täyttöä. Lisäillään öljyä niin kauan että sitä on ylämerkkiin saakka. Mieluummin liian vähän kuin liikaa, koska liian täyteen täytetty loota käy vaahtoamaan--->nou kuut. Kokonaistäyttömäärä suunnilleen 6 litraa, muistelen.
Yks mahollisuus järettömän teräviin vaihtoihin on myös alipaineen puuttuminen. Modulaattorin kalvo rikki vai putki irti--->pykälät menee päälle PATAM!
Jotta yleensä se loota on siis jo aavistuksen huonossa hapessa, kun tätä "huoltoa" aletaan kyselemään. Siekkinen on mies paikallaan kun "huolletaan" mersun lootaa. :)
Mutta eipä tässä oikeastaan asiaa ollut, jotta lopetellaanpas tähän ja suositellaan vaikka sitä paikallista Essoa. Loota on sen verran karu laite, että jokainen joka älyää tyhjentää turbiinin ja vaihtaa siten kaikki öljyt selviää kyllä huollosta.
Mersun laatikon "huoltokyselyt" liittyvät yleensä siihen että auton omistaja on tottunut jonkin muun merkin sivistyneesti toimiviin vaihteistoihin. Vanhan mersun 722.3 ja 722.4 -sarjan askit vaihtavat pykälää kuin pullop*rsesika, eli tempovat niin että niskat ovat nyrjähtää ja peruukki lentää takapenkille. Ihmeellistä sinällään, koska kyse on kuitenkin premium-luokan autosta?
En tiedä topikin aloittajan mersuhistoriasta, mutta tämä "huollon kysely" on uusien mb-kuljettajien kohdalla erittäinkin yleistä. Se ei yksinkertaisesti mene järkeen että mersun laatikko toimii näin epämiellyttävästi.
Mersun aski on suunniteltu siinä mielessä päin persettä, että sen pitääkin vaihtaa niskoja katkomalla, muuten se luistattaa itsensä rikki. Vaihtoja voi terävöittää nostamalla laatikon painetta, ja laatikon toimintaa voi muuttaa miellyttävämmäksi laskemalla sitä. Paineiden laskeminen ei kannata, koska laatikko luistattelee sitten itsensä soosiksi.
Öljyille nämä eivät ole kovin herkkiä, mutta onhan ne tottakai syytä vaihtaa jos lootalla on päästelty edellisen vaihdon jälkeen 80000. Samalla vaihtoon tietysti suodatinkin.
Vaihdot ja toiminta menevät perseelleen yleensä joko pakkojen kulahtamisen takia, tai sitten jonkun männän, tai mäntien, tiivisteet kusevat ohi ja loota kay mättämään pykäliä pesään vasta siinä vaiheessa kun pannussa on jenkoja 6500 ja kaasua höllätään.
Öljynvaihto onnistuu sitten vaikka parkkipaikalla jos kiinnostaa. (Kaikissa laatikoissa ei ole öljyroppua, mutta mitäs siitä kun suodatinkin pitää vaihtaa) öljypohja pois, suodatin pois, uusi suodatin paikoilleen, uusi ö-pohjan tiiviste ja öljypohja paikoilleen. Lootasta ei tule öljyä kuin pari litraa, ne loput lasketaan pois turbiinista. Turbiinikopan luukun kautta roppu auki jne.
Öljyntäyttö siten, että ensin lorotellaan mikä sinne menee, auto käyntiin, keppiä eri pykälille ja täyttöä. Lisäillään öljyä niin kauan että sitä on ylämerkkiin saakka. Mieluummin liian vähän kuin liikaa, koska liian täyteen täytetty loota käy vaahtoamaan--->nou kuut. Kokonaistäyttömäärä suunnilleen 6 litraa, muistelen.
Yks mahollisuus järettömän teräviin vaihtoihin on myös alipaineen puuttuminen. Modulaattorin kalvo rikki vai putki irti--->pykälät menee päälle PATAM!
Jotta yleensä se loota on siis jo aavistuksen huonossa hapessa, kun tätä "huoltoa" aletaan kyselemään. Siekkinen on mies paikallaan kun "huolletaan" mersun lootaa. :)
Mutta eipä tässä oikeastaan asiaa ollut, jotta lopetellaanpas tähän ja suositellaan vaikka sitä paikallista Essoa. Loota on sen verran karu laite, että jokainen joka älyää tyhjentää turbiinin ja vaihtaa siten kaikki öljyt selviää kyllä huollosta.
Niin se jäi vielä sanomatta, että jos se loota oireilee kuten luulen, niin alkuun öljyn ja suodattimen vaihto, ja sitten nostellaan painetta 2-4 kierrosta lootan kupeesta. Siellä on semmonen pyöreä muovirasia, siitä kansi auki, nyppästään ulos pikkunen t-avain ja siitä punomaan. Paine nousee kiinnipäin kääntämällä (myötäpäivään). Välillä koeajo, etteivät vaihdot mene liian teräviksi.
Edittiä: Vaihtokohtiin/ kierroksiin voi vaikuttaa kaasuhässäkältä lootalle menevää vaijeria säätämällä.
Edittiä: Vaihtokohtiin/ kierroksiin voi vaikuttaa kaasuhässäkältä lootalle menevää vaijeria säätämällä.
Jees.. Äidin mersu on kyseessä (uutena ostettu) ja itse en autolla ole viime aikoina ajanut, mutta äiti valittelee että vaihteet vaihtuu laiskasti, tiedä sitten mitä se tarkoittaakaan. Todennäköisesti me viedään auto johonkin ad-huoltamolle tms. tässä vaiheessa ja vaihdatetaan öljyt ja suodatin, katsotaan jos meno sillä paranisi.
Kiitoksia kaikille vastauksista, varsinkin HVM:lle jolla tuota tietoa tuntuu olevan aiheesta.
Kiitoksia kaikille vastauksista, varsinkin HVM:lle jolla tuota tietoa tuntuu olevan aiheesta.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa