Mersun automaatin huolto Keski-Suomessa

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

Mersun automaatin huolto Keski-Suomessa

ViestiKirjoittaja Tuomas » 12.8.2008 17:51

Kysynpä täällä kun en jaksa muualle rekisteröityä..

Onko ehdotuksia missä voisi tuollaisen -90 vuosimallin 190E Mersun automaattivaihdelaatikoon huollattaa. Laatikko on siis ehkä mutta kaipaisi huoltoa kun ei ole sitä saanut varmaan 80tkm:iin. Veho ja autobest taitavat olla Mersu-korjaamoita, onkos muita?

manninen
-
Viestit: 253
Liittynyt: 31.12.2005 14:30

ViestiKirjoittaja manninen » 12.8.2008 17:52

Ohan Viitaniemessä ammattikoulu, mutta ennemmin veisin vaikka sinne Autobestille..

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 12.8.2008 19:55

Ennemmin kuin mihinkään muualle veisin Mersun Ylämaalle.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 12.8.2008 21:07

Siekkisen Jarkko Kuopion kupeessa on erikoistunut nimenomaan Mersun automaatteihin,siellä omanikin oli laitettavana,myös vahvistukset hoituu tuolla.
Eikä ole kallis mies.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 12.8.2008 22:33

Siekkistä uskallan suositella varauksetta, sen verran on hyvää herran tekemisistä silmiin kuulunut. Vahvistaa ja kunnostaa laatikoita, ja lie jopa jonkinlainen pioneeri tässä vahvistushommassa.

Petri_P.
-
Viestit: 714
Liittynyt: 23.7.2003 8:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri_P. » 13.8.2008 11:33

Jos vaan Siekkisillä riittää aika. On meinaan miehillä suhteellisen paljon tekemistä, mutta tottakai kannattaa kysyä. Niin ja sijaintipaikkahan on nykyään Maaninka. (Vanhempi Siekkinen asuu naapurissa)

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 14.8.2008 21:23

Siekkiselle vaan. Asiallinen palvelu ja laatu on huippuluokkaa.

AM
-
Viestit: 34
Liittynyt: 2.10.2005 23:25

ViestiKirjoittaja AM » 15.8.2008 8:45

Jos nyt oikein ymmärsin niin laatikko on ehjä? Ei siis mitään häiriöitä toiminnassa jne. Eli tuosta päätellen riittäisi öljyn/suodattimen vaihto. Sen kyllä osaa tehdä muutkin korjaamot, tai itsekin jos paikka löytyy. Jos jotain oikeasti rikki niin tosiaan Siekkiselle...

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 15.8.2008 11:19

OT
Missäs vaiheessa Kuopio tai Maaninka on Keski-Suomeen liitetty?

Petri_P.
-
Viestit: 714
Liittynyt: 23.7.2003 8:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri_P. » 15.8.2008 12:53

E: en osannut lukea otsikkoa :D
Viimeksi muokannut Petri_P., 15.8.2008 13:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 15.8.2008 13:15

ÖÖÖÖ.....
OTSIKKO:
"Mersun automaatin huolto Keski-Suomessa"
Lukeminen ja luetunymmärtäminen, kaksi eri asiaa ?
;)

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 15.8.2008 14:29

Vittu nussitaan sitä pilkkua taas huoh.
Ei pitkä matka jyväskylästä tuohon maaningalle ja tulee kuntoon se loota varmasti, siksi porukka siekkistä suosittelee mutta ei, nussitaan me vaan sitä pilkkua.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 15.8.2008 14:41

Pitkä matka on suhteellinen käsite, mut jos haluaa ajaa 400km jotta saa uudet litkut lootaan niin tervemenoa.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 15.8.2008 15:20

^Nimenomaan!
Jos laatikko on kerran ehjä ja kaipaa vain öljynvaihtoa yms, niin kaverit ajattaa toiselle puolelle Suomea.
Kuopiot sun muut Maaningat on käsittääkseni Savossa, eikä Keski-Suomessa ja Savo jos mikä, on toisella puolella Suomea.

Ei sillä, jos sieltä kerran löytyy joku laatikkospecialisti, niin hyvähän tämä on muidenkin tietää. Ainakin siinä vaiheessa jos sellaisen luo tulee oikeasti asiaa. Silloin ei jokunen sata kilometriäkään ole matka eikä mikään.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 15.8.2008 16:22

No onpas ne marakatit nyt taas kipakalla päällä, ja vieläpä näinkin vakavan asian takia. Rauhottukaapas vähän niin setä perustelee vastaustaan. :)

Mersun laatikon "huoltokyselyt" liittyvät yleensä siihen että auton omistaja on tottunut jonkin muun merkin sivistyneesti toimiviin vaihteistoihin. Vanhan mersun 722.3 ja 722.4 -sarjan askit vaihtavat pykälää kuin pullop*rsesika, eli tempovat niin että niskat ovat nyrjähtää ja peruukki lentää takapenkille. Ihmeellistä sinällään, koska kyse on kuitenkin premium-luokan autosta?

En tiedä topikin aloittajan mersuhistoriasta, mutta tämä "huollon kysely" on uusien mb-kuljettajien kohdalla erittäinkin yleistä. Se ei yksinkertaisesti mene järkeen että mersun laatikko toimii näin epämiellyttävästi.

Mersun aski on suunniteltu siinä mielessä päin persettä, että sen pitääkin vaihtaa niskoja katkomalla, muuten se luistattaa itsensä rikki. Vaihtoja voi terävöittää nostamalla laatikon painetta, ja laatikon toimintaa voi muuttaa miellyttävämmäksi laskemalla sitä. Paineiden laskeminen ei kannata, koska laatikko luistattelee sitten itsensä soosiksi.

Öljyille nämä eivät ole kovin herkkiä, mutta onhan ne tottakai syytä vaihtaa jos lootalla on päästelty edellisen vaihdon jälkeen 80000. Samalla vaihtoon tietysti suodatinkin.

Vaihdot ja toiminta menevät perseelleen yleensä joko pakkojen kulahtamisen takia, tai sitten jonkun männän, tai mäntien, tiivisteet kusevat ohi ja loota kay mättämään pykäliä pesään vasta siinä vaiheessa kun pannussa on jenkoja 6500 ja kaasua höllätään.

Öljynvaihto onnistuu sitten vaikka parkkipaikalla jos kiinnostaa. (Kaikissa laatikoissa ei ole öljyroppua, mutta mitäs siitä kun suodatinkin pitää vaihtaa) öljypohja pois, suodatin pois, uusi suodatin paikoilleen, uusi ö-pohjan tiiviste ja öljypohja paikoilleen. Lootasta ei tule öljyä kuin pari litraa, ne loput lasketaan pois turbiinista. Turbiinikopan luukun kautta roppu auki jne.

Öljyntäyttö siten, että ensin lorotellaan mikä sinne menee, auto käyntiin, keppiä eri pykälille ja täyttöä. Lisäillään öljyä niin kauan että sitä on ylämerkkiin saakka. Mieluummin liian vähän kuin liikaa, koska liian täyteen täytetty loota käy vaahtoamaan--->nou kuut. Kokonaistäyttömäärä suunnilleen 6 litraa, muistelen.

Yks mahollisuus järettömän teräviin vaihtoihin on myös alipaineen puuttuminen. Modulaattorin kalvo rikki vai putki irti--->pykälät menee päälle PATAM!

Jotta yleensä se loota on siis jo aavistuksen huonossa hapessa, kun tätä "huoltoa" aletaan kyselemään. Siekkinen on mies paikallaan kun "huolletaan" mersun lootaa. :)

Mutta eipä tässä oikeastaan asiaa ollut, jotta lopetellaanpas tähän ja suositellaan vaikka sitä paikallista Essoa. Loota on sen verran karu laite, että jokainen joka älyää tyhjentää turbiinin ja vaihtaa siten kaikki öljyt selviää kyllä huollosta.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 15.8.2008 17:03

Niin se jäi vielä sanomatta, että jos se loota oireilee kuten luulen, niin alkuun öljyn ja suodattimen vaihto, ja sitten nostellaan painetta 2-4 kierrosta lootan kupeesta. Siellä on semmonen pyöreä muovirasia, siitä kansi auki, nyppästään ulos pikkunen t-avain ja siitä punomaan. Paine nousee kiinnipäin kääntämällä (myötäpäivään). Välillä koeajo, etteivät vaihdot mene liian teräviksi.

Edittiä: Vaihtokohtiin/ kierroksiin voi vaikuttaa kaasuhässäkältä lootalle menevää vaijeria säätämällä.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 15.8.2008 19:05

Jees.. Äidin mersu on kyseessä (uutena ostettu) ja itse en autolla ole viime aikoina ajanut, mutta äiti valittelee että vaihteet vaihtuu laiskasti, tiedä sitten mitä se tarkoittaakaan. Todennäköisesti me viedään auto johonkin ad-huoltamolle tms. tässä vaiheessa ja vaihdatetaan öljyt ja suodatin, katsotaan jos meno sillä paranisi.

Kiitoksia kaikille vastauksista, varsinkin HVM:lle jolla tuota tietoa tuntuu olevan aiheesta.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 15.8.2008 19:10

Jep, eli nostakaa/ nostattakaa siitä lootasta paineita ja kiristäkää löystynyttä kaasuvivuilta laatikolle menevää vaijeria------>napakat vaihdot ja lootan "kuminauhamaisuus" häipyy. :)

k.j
-
Viestit: 117
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

ViestiKirjoittaja k.j » 16.8.2008 8:38

Ilmeisesti auto majailee jkl:ssä ,joten suosittelen ylämaanautoa. Sijaintihan on kaikille tuttu ahjokatu, akkukaupasta seuraava aakkosasemalle päin ,numeroa en nyt muista ,mutta sieltä saa palvelun ja osaavat myös säätää ne paineet joista HVM mainitsi!

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 16.8.2008 18:53

Maantieto kunniaan! vaikka itsellä se oli 7 yläasteella niin Jykylästä kuopioon on 147km, ei mitään 400km.
Mutta homma ratkes jo niin väliäkö sillä enää.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 16.8.2008 19:06

^Lähettääkö se korjaamo sitten jollain molekyylisiirtimellä asiakkaan takaisin kotiin, kun kilometrejä ei tule paluumatkalle ollenkaan?

k.j
-
Viestit: 117
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

ViestiKirjoittaja k.j » 16.8.2008 20:12

Täähän menee ihan nus*nus*****
Jos jollain volkkarilla ois ajettu 400tkm , niin siihen ois jo vaihdettu 3.kpl. automaattilaatikoita! :) Mersuun vain öljyt kerran....

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 16.8.2008 20:30

Täähän menee ihan nus*nus*****
Jos jollain volkkarilla ois ajettu 400tkm , niin siihen ois jo vaihdettu 3.kpl. automaattilaatikoita! :) Mersuun vain öljyt kerran....

Mulla on varastoituna 737 000 km ajettu diesel automaatti Jetta, jossa on alkuperäinen täysin toimiva vaihteisto.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 16.8.2008 22:43

Yksilö kohtasta toi kestäminen jne.....

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 16.8.2008 22:48

Yksilö kohtasta toi kestäminen jne.....

Niin onkin. Velipojan -96 Passat TDI-automaatin laatikko kesti n. 200 000 km.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa