III Golf käy kuumana

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Ari Karhu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 31.12.2007 14:56

III Golf käy kuumana

ViestiKirjoittaja Ari Karhu » 29.6.2008 13:39

Nyt tarviin apuanne tietävät ihmiset. Autoni VW Golf -95 1.8 8v rupes yhtäkkiä kuumenee ihan pirust. Ei tarvii ajaa ku lyhyttä pätkää, niin pakkasnesteet käy suorastaan kiehumaan paisuntasäiliössä, VAIKKA lämpömittari näyttääkin 90C'! Lisäksi mittaristossa rupee vilkkumaan punainen lämpötilamerkki, mikä on siel mittaristossa alhaalla vasemmalla. Cooleri ei pyöri, kun auto on joutokäynnillä, eli puhallin ei työnnä ilmaa radiaattorille. Voisko se olla syypäänä ongelmaan, jos vaikka pakkasnesteet ei pääsee jäähtymään, vaan pyörii kuumana siel koneessa? Oisko menny vaikka termostaatti vanhaks?

Niin, vielä sellainen. Kun auton sammuttaa vähäks aikaa (n.5min) ja iskee taas tulille, niin lämpömittari näyttää nollaa, mut sit se rupee aika nopeasti nousemaan sinne ysikymppiin.
Eihän se tosiaan ehdi niin lyhyessä ajassa jäähtymään? Mahtasko siin mittärissakin olla joku häikkä? vahvasti kyl epäilen.
Auton käynti on muuten tasaista, ajossa vaan tuntuu et pari kolme heppaa ois lähtent kävelee.. :(

Auto on ollut mulla viime joulukuusta asti, aina toiminut moitteettomasti, parikyttuhatta on jo tullu ajettuu sillä, ml:kin on suht vähänen, täl hetkel 150tkm. Entinen omistaja on tietäkseni muistanu huoltaa sitä ajoissa eikä sitä ole vissiin sen pahemmin rääkättykää, mut pensaa sille on kyl aina maistunt. Olen lyhyen ajan kuluessa vaihtanu tulpat, tulpan johdot, virranjakajan kannen, pyörijän, öljyt, pensa-, öljy-, sekä ilmasuodattimet, viime viikolla lambdan, mut millään en saanu kulutusta kuriin. Ajotavastani riippumatta se on aina syöni reilun kympin satasella maantieajossakin. Olen tarkistanut pakuputkenkin, sekään ei ole tukossa. Siis yhtä mittarin viivanväliä riittää vajaan 50 kilsaan. Kyllä se on syöny miestäkin koko ajan, ku pensahinnat vaan jatkaa nousemistaan, mut kulutukselle ei vaa osannu tehdä mitään. Diagnostiikassa käytin sitä lambda-anturin vaihdon yhteydessä, mut siel vaa todettiin, et kaikki toimii, ei vikoja. mitvittuu..!? Kiitti ja näkemisiin
Kaikki vinkin ja arvaukset on tervetulleita! Vaikka toi onkin noin huomiota, huolenpitoa ja rakkautta vaativa ajoneuvo, en kuitenkaa viittis luopua siitä :P

Ari Karhu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 31.12.2007 14:56

VW

ViestiKirjoittaja Ari Karhu » 29.6.2008 14:21

Edit:
Valo vilkku koneen ollessa kylmäkin. Tarkistin konehuoneen parhaani mukaan, en muistanut mainita, että jouduin lisäämään hieman pakkasnestettä, vaikka mitään putkivuotoja en ole huomannut, radiaattori ei vuoda. Onko se sitten kiehunu sielt pois vai mihin se ois voint hävitä?

Pensakulutuskeskustelun olen jo joskus avant, siellä sain jotain hyviä vinkkejä kyllä. Eivät tahtonu vaa auttaa ongelmaan, joten jos jollai on jotain muuta mielessä, antakaa kuulua! :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 29.6.2008 17:32

Tuohon lämpenemiseen veikkaan rikkinäistä termostaattia joka jumissa ja puhaltimelle on lämpöanturi jäähdyttimessä joka ohjaa tuota puhallinta.
Tuo kulutus on ihan normaalia vaikka täällä monet väittävät aivan muuta eli jos haluat pieniruokaisen niin osta joltain foorumilaiselta tai Rinta-Joupin Autoliikkeestä joiden hintalapuissa aina maininta "maantiekulutus 6.5L" JEP JEP!!

Alexf
-
Viestit: 225
Liittynyt: 24.3.2005 13:15

ViestiKirjoittaja Alexf » 29.6.2008 20:49

Kato ettei paisarin korkki oo rikki.
BTW ajoin just 550km 3 golfilla (-93 1.8 90hv aj. 275tkm). Tankkasin lähtiessä kuivan tankin 50€:lla. Määränpäässä viisari oli vielä just punasen yläpuolella. Kuulostaa kyllä toi sun 11L/100km aika hurjalta....

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 29.6.2008 21:37

Talvella -20 pakkasella -94 G3 1.8 abs koneella, meni ~90km/h matka-ajossa 6,5 litralla sata kilsaa. Lyhyessä pyörityksessä ei liippaa kaukaa kympistä, ja kaarassa kilsoja 275tkm. Jakajan kannen + pyörijän uusiminen pudotti kulutusta litratolkulla.

Tuossa muuten jos ajelee polttoaine mittarin mukaan niin sillon kyllä saa olla tankilla kokoajan, mittari heittelee sinne tänne ja kun menee punaselle niin tankkiin ei mene ku 25 litraa.

Aiheeseen: paisarin korkki, tukkonen syyläri tai termari viimesillään. Nuo 1.8:t tuntuu olevan herkkiä lämpeemään, mutta orggis 87 ast. termari ja flektin anturit kuntoo niin pärjää. Eikä muuten ole mikään ihme vaikka kannentiivistekki vois oireilla.

Ari Karhu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 31.12.2007 14:56

golffi perkele

ViestiKirjoittaja Ari Karhu » 29.6.2008 22:08

Kannentiiviste näyttäs olevan ihan kunnossa. Ei siis ainakaan vuoda. Syylärin tukkoisuutta kyllä epäilen, mut mistä sen tietää..
Joutuu varmaan vaihtamaan termarin ja sen vitun termari anturin, ku toi puhallin ei pyöri edelleenkää. Pidin autoo tänää joutokäynnillä vähää aikaa lyhyen ajelun jlkee, ku lämpötila oli n.90C', ei lähtent puhaltaa kuitenkaa, vaikka mittari alko kääntyy lämpimämmälle puolelle, vittu..
Himaan tultua rupesin ihmettelee motonetin tarvikehintoja, ja sielt yllättäin selvis yks juttu:
JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT VOLKSWAGEN GOLF III 92--98
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi (tota en siis tienny) eli se voi olla sökönä ku puhallin ei pyöri. suht halpaa kamaa siis, lähtis alle 15 eskol. Mut valinnanvaraa näyttäs olevan, siel puhutaa väreistä ja napapikaliittimien määrästä. Täytyypi kait käydä tutkimassa mistä vastaava löytyy omastani, ja minkä värinen yms on.. Toivottavasti puhallin ny olis kunnos! :)
Tarkkailen vielä miten nuitten vaihto vaikuttas pensakulutukseen..

Aiemmin puhuin vilkkuvasta lämpätilamerkistä mittaristossa. Lainasin ohjekirjaa kaverilta, siel sanotaan aika selkeesti, et valo rupee vilkkuman koneen/nesteen olevan liian kuuma tai jos pakkasnestettä on liian vähän.. Nestettä on tapeeks, kylmänä vilkkuu kuitenkin, mistä helvetistä sekin vois johtua..?

Kattoo miten toi käyttäytyy sitte ku sais termarin ja sen anturin vaihdettua.
Tähän mennes on tullu ihan hyviä vinkkijä joista kovasti kiitän!

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 29.6.2008 22:19

Eiköhän tuo valon vilkkuminen johdu paisuntasäiliön nestetaso anturista. Ota irti ja pistä hyppyjohto vai jokohan kolmosessa tomii toisinpäin.

Flektin antureita löytyy pienemillä lämpöarvoillakin. Alkuperäiset arvot on aika korkeat.

Ari Karhu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 31.12.2007 14:56

ViestiKirjoittaja Ari Karhu » 29.6.2008 22:23

Juu, täytyypi tutkailla sit sitäkin
Kiitti! ;)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.6.2008 8:25

Ja ainakin -88 1.8s audissa tuo flektin anturi oli 3 napanen eli valittavissa 2 lämpotilaa joissa flekti lähti päälle.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 30.6.2008 12:33

3-napainenen on siis 2-nopeudella oleville flekteille.


Kytkentä lämpötilat:
1.nopeus 95-84
2.nopeus 102-91

Ari Karhu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 31.12.2007 14:56

ViestiKirjoittaja Ari Karhu » 30.6.2008 19:40

Oolrait, jotain kuvaa nuist antureistkii..
Sit termarit. Niitähän on useampaa mallia, toiset on 87-asteiset, toiset muistakseni 92C', mist tietää, mikä normi omassani -95 vuosmallia Golffissa?
Täl viikol pitäs saaha varaosat hankittua, et vaik viikonloppuu mennes sais korjattua folkkarin, palautettuu kaverille auton ja kiittää lainasta. Tuntuu muuten perseen alla helvetin mukavalta toi sen ysikolmonen -01 saappi! :)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 30.6.2008 20:49

Osta alkuperäinen 87.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.6.2008 21:35

Tuntuu muuten perseen alla helvetin mukavalta toi sen ysikolmonen -01 saappi! :)
<-- Mutta hetkittäin sitä silti kaipaa sitä volkkarimaista jämäkkyyttä ja ohjauksen täsmällisyyttä...

Ehdottomasti alkuperäinen termari, tarvikkeet on mitä sattuu. Onko mahdollisuutta mitata sitä koneen lämpötilaa millään irtomittarilla? Jos kyse on vaan mittariston sekoilusta, esimerkiksi maadoitusvika jossain voi aiheuttaa mitä sattuu oireita.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa